برای راه اندازی یک سایت چه باید کرد؟

در گذشته راه اندازی سایت برای بسیاری از افراد در حد یک رویا بود ولی امروزه همه می‌توانند به سادگی برای خودشان سایت راه اندازی کنند و مطالب خود را منتشر سازند و یا تجارت خود را گسترش دهند. البته برای ایجاد سایت باید زمینه‌های آن را نیز فراهم کنید. وقتی شما قصد راه اندازی یک سایت را دارید مطمئنا پس از تحقیق و جستجو متوجه می شوید که قدم اول برای راه اندازی سایت داشتن هاست و دامین است؟
در مقاله ی که در همین سایت منتشر شده است به طور کامل به دامنه چیست وچگونه یک دامنه خوب انتخاب کنیم یا راههای ثبت و انتقال دامنه پرداخته ایم و در اینجا سعی در معرفی هاست و شناخت آن می پردازیم.
شاید برای کسانی که در این زمینه تخصص کافی ندارد یک سوال پیش آید که هاست چیست آیا هاست ها انواع مختلفی دارند چگونه میتوانم یک هاست مناسب تهیه کنم ؟ کدام هاست برای سایت من مناسب است ؟ و سوالات بسیاری که ممکن است در این زمینه برای هر یک از ما ایجاد شود.اما قبل ازهرچیزی باید بدانیم که هاست چیست؟ هاست خود فضایی است بر روی سرور.
ما درابتدا سعی میکنیم برای درک بهتر تفاوت هاست و سرور آنها را در قالب یک مثال ساده بیان کنیم تصور کنید سرور یک کامپیوتر و هاست هم،هارد آن کامپیوتر میباشد.

هاست و سرور چیست

هاست چیست ؟

هر وب سایتی مجموعه ای از عکس ها، متون، کدها و … است که قالب و محتوای آن را تشکیل می دهند. به منظور قابل رویت بودن این قالب و محتوا برای عموم مردم در اینترنت، تمامی این اطلاعات در فضایی به نام هاست (میزبانی) قرار می گیرد.
هاست عموما به معنای فضای اختصاص داده شده به وب سایت گفته می شود . هاست یا فضای میزبانی دارای حجم معینی جهت نگهداری از این اطلاعات می باشد، این حجم نسبت به بزرگی وب سایت و اطلاعات آن متغیر است.این اطلاعات همگی بر بستر اینترنت بر روی هاست نگه داری میشود و از طریق سرور هاستینگ ( host )که یک کامپیوتر همیشه روشن می باشد که وظیفه آن نگهداری اطلاعات و اشتراک اطلاعات به صورت ۲۴ ساعته در اینترنت می باشد ودراختیارکاربران قرار میگیرد.در بیشتر موارد یک سرور میزبان وب فضای هارد خود را به فضاهای کوچکتری تقسیم کرده و آن را با هزینه کمتر در اختیار افراد مختلف قرار می دهد در این حالت از چندین سایت تا چند صد سایت از سرور میزبان به صورت مشترک استفاده می کنند.

انواع هاست:

هاست لینوکس:

این نوع هاست می تواند از زبان های برنامه نویسی js ، html، php پشتیبانی کند.برای سایت های که از برنامه نویسی php استفاده کرده اند بهتر از هاست لینوکس استفاده کنند

هاست ویندوز:

ویندوز میتواند از زبان های برنامه نویسی ASP.NET یا Asp پشتیبانی می کند.این نوع هاست و بیشتر توسط سایت های دولتی مورد استفاده قرار می گیرد زیرا بیشتر از سرورهای هاست لینوکس از نرم افزارهای برنامه نویسی و ایجاد بانک های اطلاعاتی پشتیبانی می کنند.

سرور چیست؟

سرور به کامپیوتری متصل به اینترنت گفته می شود که حاوی یک یا چند وب سایت می باشد.که همیشه در دسترس نیزمی باشد.
زمانی که این دسترسی تنها در محدوده یک شبکه داخلی باشد، آن را سرور تحت شبکه می نامیم و به این معنا خواهد بود که تمامی کامپیوتر های موجود در این شبکه از این کامپیوتر فرمان می گیرند و نیازهای تحت شبکه خود را به کمک آن تامین می کنند و سرور نقش آنها را در شبکه تعیین می نماید، حال اگر گستره این شبکه را کمی بیشتر نمائیم، و آن را متشکل از تمام کامپیوتر هایی که از طریق اینترنت به هم وصل شده اند بدانیم، با گروه بسیار بزرگی از کامپیوتر های همیشه روشن و همیشه در دسترس از طریق اینترنت روبرو هستیم که به آنها سرور های اینترنتی گفته می شودو
وظیفه ی آنها ای است که تا اطلاعاتی که در هر زمان از شبانه روز، بر روی پهنای اینترنت جستجو می کنید را برای ملاحظه شما در اختیار قرار دهند. زمانی که شما به مرور وب و استفاده از انواع خدمات اینترنتی می پردازید، در واقع در نقش سرویس گیرنده عمل می کنید و کامپیوتری که از آنسوی شبکه به شما خدمات را ارائه می کند، سرویس دهنده و یا همان سرور نام دارد و سررورها عموما، کامپیوترهای قدرتمندی می باشند، چراکه آنها می بایست پاسخگوی دهها، صدها، و شاید هزاران تقاضای کاربران بر روی اینترنت باشند.

انواع سرور:

سرور اختصاصی :

در این سرویس سایت شما در یک سرور که کاملا در اختیار خودتان است قرار می گیرد و این به این معنی است که هیچ سایت دیگری در سرور شما آپلود نخواهد شد ، به این ترتیب شما می توانید از تمام منابع سرور مانند پردازنده ، حافظه داخلی و فضای دیسک سختو… برای خود استفاده نمایید.
سرورهای اختصاصی امکانی یگری از هاست های اشتراکی با دیگر افراد و سازمان ها استفاده کنند بسیار مناسب می باشد.این سرویس بیشترین قدرت و امنیت را دارد اما هزینه آن بسیار زیاد می باشد.

سرور مجازی:

 از تقسیم کردن یک سرور اختصاصی به چند سرور، سرور مجازی یا vps می گویند (VPS مخفف کلمه Virtual Private Server یعنی سرور خصوصی مجازی) در واقع مانند این است که یک کامپیوتر از لحاظ فیزیکی چند تکه شود و هر تکه برای رفع نیازهای یک مشتری، به وی اختصاص داده شود.
هر سرور مجازی سهم خاصی از منابع سرور از قبیل پردازنده (cpu)، حافظه داخلی (RAM)، فضای دیسک سخت(HDD)، پهنای باندو…را به صورت اختصاصی دارد. این سرویس امنیت و گاهی اوقات سرعت بسیار بیشتری نسبت به هاست اشتراکی دارد ، این سرویس برای وب سایت های پربازدید ، مهم و سایت هایی که امنیت بیشتری نیاز دارند توصیه می شود.

مهمترین عامل دسته بندی انواع فضاهای هاست یا میزبانی برای راه اندازی سایت،نوع سیستم عامل است.

شاید اکنون این سوال در ذهن شما ایجاد شده باشد که هاست مناسب من کدام است و چگونه میتوانم هاست خود را تهیه کنم؟ همچنین توضیحات بیشتری در مورد انواع هاست ،جواب تمامی این سوالات را در مقالات انواع هاست و تاثیر آن بر سئو سایت و نکات طلایی در مورد تفاوت هاست لینوکس و ویندوز به طور کامل توضیح داده ام