چگونگی تعیین بودجه در گوگل ادوردز

همانطور که می دانید ادوردز سیستم تبلیغاتی شرکت گوگل است که در آن تبلیغ کنندگان می توانند بر روی کلیدواژه های خاص سرمایه گذاری کنند تا تبلیغات آن ها در نتایج جستجو دیده شود. از آنجایی که تبلیغ کنندگان مجبور هستند برای این کلیک ها هزینه ای پرداخت کنند بسته به رقابتی بودن کلیدواژه هایی که شما بر روی آن سرمایه گذاری می کنید و ارتباط این کلمات کلیدی به تبدیل های واقعی، گوگل ادوردز ممکن است برای کسب و کارتان موثر باشد یا نباشد، برای بیشتر کسب و کارها، این سیستم تبلیغاتی بسیار موثر بوده است.

اگر شما نیز هزینه خود را برای کلیدواژه های نادرست هدر ندهید یا تبلیغات ضعیفی ننویسید می توانید کلیک خوبی به دست آورید.
نکات زیادی در ارتباط با بودجه روزانه، بدست اوردن مبلغ پرداختی وجود دارند که میتواند بر روی هزینه های تبلیغ در گوگل ادوردز تاثیر بگذارد.
در ابتدا شما میتوانید مبلغی را به عنوان هزینه ی تبلیغ روزانه و ماهانه مشخص کنید، CPC (پرداخت هزینه به ازای هر کلیک) را میتوان از طریق فرمول زیر بدست اورید.

ماکزیمم CPC = سود شما x حق کمیسیون برای گوگل x نرخ تبدیل کاربر به مشتری شما

نرخ تبدیل در واقع همان درصد از کاربرانی است که از طریق کلیک کردن وارد صفحه فرود یا همان landing page میشوند وعملیات مدنظر شما را انجام میدهند.
حق کمیسیون میزان درصد از سود خالص شما از فروش هر محصول که حاضرید به گوگل به ازای تبلیغ و نمایش شما در جایگاه های اول جستجو پرداخت کنید.
به ین نکته دقت کنید که در ابتدای کار نوع و تعداد کلیک در درجه اول نیست، مهمترین نکته این است که شما کلیک داشته باشید.

حتما بخوانید : کلمات کلیدی در گوگل ادوردز

مزایده در گوگل ادوردز چگونه کار می کند؟

موقعیت واقعی تبلیغ شما توسط تبلیغ و رتبه آن مشخص می شود. هرچقدر رتبه تبلیغ شما بیشتر باشد احتمال به دست آوردن موقعیت اول در نتایج جستجو نیز بیشتر می شود. پس از مشخص شدن رتبه بندی و جایگاه تبلیغ‌تان، هزینه واقعی که به ازای هر کلیک پرداخت خواهید کرد. مزایده ها به گونه ی هستن که زمانی که یک کاربر یک موضوع را جستجو میکنند، موتور جستجوی گوگل این درخواست را پردازش و مزایده ای را اجرا خواهد کرد که سپس موقعیت تبلیغات و CPC هر تبلیغ کننده را مشخص می کند.

امتیاز کیفی کلمات یا Quality Score :

ازعوامل موثر بر میزان بودجه، امتیاز کیفی کلمات (Quality Score) میباشد که در واقع معیاری است که توسط خود گوگل برای تعیین مرتبط بودن و مفید بودن تبلیغ برای کاربر استفاده می کند چرا که گوگل همیشه میخواهد بهترین خدمات را به کاربران خود ارائه دهد و در اصل این امتیاز بر اساس CTR (نسبت کلیک به بازدید) تبلیغ، مرتبط بودن کلمات کلیدی، مرتبط بودن گروهای تبلیغاتی با محتویات سایت، پیشینه و کیفیت صفحات فرود است.

هر چقدر امتیاز کیفیت شما بالاتر باشد بهتر است. کلیدواژه هایی با امتیاز کیفیت بالاتر در هزینه شما صرفه جویی خواهند کرد و رتبه بهتری برایتان به ارمغان می آورند. از سال ۲۰۱۳، امتیاز کیفیت گوگل روز به روز ارزشمندتر می شود و امتیاز کیفیت متوسط از ۷ به ۵ تغییر کرده است.

حتما بخوانید : چند قدم تا تشکیل کمپین گوگل ادوردز

رتبه تبلیغ یا Ad rank :

رتبه تبلیغ در گوگل به جایگاهی گفته میشود که آگهی تبلیغ شما در موتورهای جستجو نمایش داده میشود شاید فکر کنید که هر چه مبلغ بیشتری برای مزایده پیشنهاد کنید رتبه بهتری را در رتبه بندی های گوگول بدست خواهید آورد در صورتی که اینگونه نیست این رتبه براساس حداکثر مزایده و امتیاز کیفی تعیین میشود.

رتبه تبلیغ برای تبلیغ کننده از اهمیت زیادی برخوردار است زیرا رتبه بدست آمده موقعیت تبلیغ را نشان خواهد داد و لزوما بیشترین مبلغ پیشنهادی نخواهد بود. امکان دارد که مبلغ پیشنهادی شما در رتبه های پایین تری قرار داشته باشد اما به دلیل نمره کیفی بالاتری که گوگل به کمپین شما داده است رتبه اول را بدست بیاورید پس هزینه بیشتر همیشه تضمین کننده رتبه های بهتر نمی باشد.

حتما بخوانید : گوگل ادوردز و تاثیر آن بر کسب و کار

Ad rank = CPC Bid × کیفی امتیاز

هنگامی که برا اساس رتبه بندی تبلیغ در جایگاه اول قرار دارید میتوانید با استفاده از یک محسابه ساده مقدار حداقل هزینه ی که جایگاهتان را حفظ کند را بدست آورید این امکان برای رتبه های بعدی نیز امکان پذیر است. 

پرداختی مبلغ=(قبلی نفر ad rank رتبه)/(تبلیغ کیفی امتیاز×۰.۰۱)

با استفاده از این فرمول ساده میتوان از هزینه کردن های اضافی برای حفظ جایگاه خودداری کنیم در حین حال به همان نتیجه دلخواه نیز برسیم.
برای بهبود جایگاه و کاهش هزینه ها بهترین راه بالا بردن نمره ی کیفی و بهبود landing page میباشد.
یکی از مزیت های موجود در بخش بودجه بندی امکان اختصاص بودجه به مکان و مناطق جغرافیایی یا دستگاهای مانند موبایل و تبلت و…. میباشد که برای بهینه سازی بودجه بسیار تاثیر گذار است.
در ماههای اول راه اندازی کمپین های تبلیغات در گوگل ادوردز نباید انتظار سود را داشته باشید چرا که در چند ماه اول بیشترین تمرکز بر روی بررسی و انالیز رفتار کاربران و بدست اوردن آمارهای در زمینه نرخ کلیک، تاثیرگذاری کلمات کلیدی و… بپردازیم.

سپس با نگاهی کلی بر آمار، تبلیغاتی را که نتیجه بخش نبوده اند، خاموش کنید. از دیگر کلمات کلیدی استفاده کنید و بروی آن تبلیغی که جواب می دهد بیشتر سرمایه گذاری کنید. این وضعیت به مرور زمان در ماههای دوم و سوم به بعد بهبود پیدا خواهد کرد.