جوملا چیست ؟

جوملا (Joomla) یک سیستم مدیریت محتوا (CMS) رایگان و متن باز (open source) می باشد که شما را قادر به ایجاد و ساخت سایت یا برنامه های مختلف و قدرتمند تحت وب می نماید. قدرت جوملا درعین سادگی و کاربرپسندی موجب محبوبیت آن شده است.

کار با جوملا نیاز به دانش برنامه نویسی ندارد، اما فریم ورک جوملا بستر مناسبی را برای توسعه دهندگان نیز فراهم می کند که موجب شده هزاران افزونه برای توسعه امکانات آن ساخته شود. نام جوملا گرفته شده از واژه‌ای در زبان سواحیلی است که به معنی «همه با هم» یا «همگی» است. به جهت شباهت این واژه با واژه جمله در فارسی، ترجمه ی فارسی این برنامه با نام جمله ارائه می‌شود.

جوملا بومی سازی شده و با زبان فارسی کاملا سازگار است.

جوملا بر اساس زبان php و تحت فرم ورکی با معماری MVC طراحی شده و برای ذخیره سازی داده ها با اکثر پایگاههای داده سازگاری دارد اما تکنولوژی اصلی پایگاه داده آن بر اساس MySQL است.

قابلیت‌های جوملا ، شامل امکان بارگذاری موقت در حافظه برای بهبود کارایی ، ایجاد فهرست خودکار، ارسال خبر از طریق پروتکل آر اس اس ، ارائه ی نسخه قابل چاپ ، بخش‌های کوتاه خبری ، تالار گفتگو ، نظر سنجی ، تقویم ، جستجوی اینترنت و پشتیبانی از زبان‌های متعدد (از جمله فارسی) است.

تاریخچه جوملا

اولین نسخه نرم افزار که جوملا ۱ نام داشت ، نسخه توسعه داده شده مامبو بود و در سال ۲۰۰۵ انتشار یافت. گروهی از برنامه نویسان مامبو پس از جدا شدن از این تیم شروع به طراحی این نرم افزار کردند. نسخه های بعدی این نرم افزار جوملا ۱.۵، ۱.۶ ،۱.۷ و ۲.۵ ، ۳.۸ و حتی به تازگی از ورژن ۴ آن نیز رونمایی شده است .

در ساخت و بهره برداری جوملا از جنبه های مختلف ، سعی شده تا بهترین بازدهی و سادگی کار با آن رعایت شود و حتی برای سهولت استفاده و توسعه آن نیز برنامه ریزی شده است. در واقع جوملا یک سیستم رایگان و متن باز  بوده و به راحتی در دسترس همگان می باشد و امروزه میلیون ها نفر در سراسر جهان جوملا را انتخاب و از آن استفاده می کنند.

 

ویژگیهای جوملا

ویژگی های مختلفی از جمله سهولت در استفاده، انعطاف پذیری و به روز رسانی و امنیت مناسب باعث شده است، جوملا از محبوب ترین نرم افزارهای تولید، طراحی و مدیریت وبسایت در جهان باشد. و از همه مهمتر، جوملا یک سیستم مدیریت محتوی رایگان و یک راه حل متن باز (open source) است که در دسترس همگان قرار دارد.

تعداد کاربران زیاد جوملا در کنار متن باز بودن آن، باعث شده است که یکی از ایمن ترین سیستم های مدیریت محتوی نیز محسوب شود، به صورت روزانه بیش از هزاران برنامه نویس و دولوپر در حال کار با جوملا هستند. مشکلات و یا حفره های امنیتی احتمالی در هسته جوملا پیش از آن که توسط هکرها و خرابکارها شناسایی شود، تیم پشتیبانی بسیار بزرگ جوملا آن را شناسایی و به سرعت به روز رسانی می کنند.

با جوملا شما به راحتی می توانید محتوای سایت خود را بدون نیاز به دانش فنی و برنامه نویسی به روز رسانی و ویرایش نمایید. محیط آن کاملا کاربر پسند بوده . استفاده از بخش مدیریت آن کاملا به صورت گرافیکی است هر کابری به راحتی می تواند از آن استفاده کند.

اما از نکات جالب این سیستم مدیریت محتوی این است که نه تنها برای کابرای مبتدی و متوسط جذاب است بلکه برای کاربران حرفه‌ای، برنامه نویسان و طراحان حرفهای وبسایت نیز به دلیل افزونه های متنوع و قالب های آماده زیبا، بسیار جذاب است.

جوملا ثابت کرده است که می توان تقریبا هر نوع سایتی را از مبتدی گرفته تا فوق حرفهای بر پایه آن راه اندازی نمود، با این حال نمی توان گفت یک سیستم مدیریت محتوای ۱۰۰٪ بی عیب و نقص است همانطور که هیچ سیستم مدیریت محتوایی بی عیب و نقص نیست.

امکانات جوملا روز به روز در حال افزایش بوده و نقاط ضعف آن نیز با انتشار هر نسخه جدید بهبود پیدا می کند، پیشرفت روز افزون جوملا بسیار امیدبخش است.

جوملا  نسبت به سایر فریم ورک های PHP ساختار شناور دارد که به گسترش دهنده امکان میدهد به صورت کامل یا جزئی از مدل نرم افزار ی MVC استفاده کند. همچنین کتابخانه های گسترده آن و ارتباط صحیح و منطقی بین کتابخانه های آن است.

 

ویژگی و مزایای جوملا

مزایای جوملا

از دیگر مزایای مهم جوملا می توان موارد زیر بطور خلاصه بیان کرد :

امکان راه اندازی انواع وب سایت از جمله وب سایت شرکتی ، فروشگاهی ، آگهی ، اطلاع رسانی ، آموزشی ، مذهبی و … نام برد و از این بابت محدودیتی وجود ندارد.

همچنین در جوملا تمامی منوها و امکانات مدیریتی در دسترس بوده و می توانید با یک نگاه ، کل سیستم مدیریت جوملا را زیر نظر داشته باشید.

در جوملا علاوه بر بخش ماژول ها ، از پلاگین و کامپوننت هم می توان استفاده کرد بنابراین می توان دسترسی بیشتری برای طراحی و گسترش ماژول ها داشت.

جوملا را می توان یکی از مطرح ترین سی ام اس و سایت ساز های حال حاضر ایران معرفی نمود که وب سایت های زیادی با آن راه اندازی و استفاده می شوند.

جوملا یک سیستم متن باز می باشد، به این معنا که هر کسی می توان به توسعه و گسترش آن کمک نموده و این مورد هم می تواند یک مزیت حساب شود.

 

معایب جوملا

متاسفانه یکی از معایب مهم جوملا ، عدم در دسترس بودن ماژول ها و کامپوننت های منتشر شده برای جوملا مخصوصا به صورت رایگان نسبت به وردپرس می باشد که این سیستم مدیریت محتوا را از رقیب مطرح خود یعنی وردپرس عقب اندخته است.

همان طور که متن باز بودن جوملا یک مزیت حساب می شود. به همان میزان نیز ممکن است از معایب آن باشد! شاید سوال کنید چرا اینطور هست؟ توجه کنید با در دسترس بودن همگانی کد های یک سیستم ، درصد نفوذ و کاهش امنیت آن سیستم افزایش خواهد یافت ، بنابراین یک عیب می باشد.

 

برخی از امکانات و ویژگی های جوملا

 

لیست برخی از امکانات جوملا :

پانل مدیریتی با امکانات فوق العاده برای مدیریت تمام جوانب سایت شما :

مدیریت قالبها

مدیریت زبانها

مدیریت مطالب ، بخشها ، دسته بندیهای مطالب

امکان تعریف بینهایت منو و مدیریت آنها – نمایش آنها در ستونهای چپ و راست ، بالا و پایین و …

مدیریت تنظیمات سایت و سرور

مدیریت صفحه اصلی

مدیریت کامپوننتها (امکان نصب / حذف / اولویت نمایش / و تنظیمات)

مدیریت ماژولها (امکان نصب / حذف / اولویت نمایش / و تنظیمات)

مدیریت افزونه ها (امکان نصب / حذف / اولویت نمایش / و تنظیمات )

مدیریت کاربران و اپراتورهای بروزرسانی سایت

سیستم خبرنامه الکترونیکی

مدیریت فایلها

بیش از ۶۸۸۱ ماژول / افزونه (plug-in / کامپوننت (Component) موجود برای اضافه شدن به سایت :

ماژول فرم ساز / گزارش ساز ( Database/Email)

Flexi-content برای تعریف قالب نمایش محتواهایی که ساختار یک شکل دارند.

ماژول اخبار

ماژول صفحات پربازدید

ماژول مراجعین سایت

ماژول نظرسنجی (Poll)

انواع ماژول برای مدیریت دسترسی و امنیت

انواع ماژول برای مدیریت تبلیغات و بنر ها درسایت

انواع ماژولهای ارتباطی – چت / تالارگفتگو / …

سیستم بسیار قوی و کامل فروش اینترنتی (Virtue mart)

انواع وب دایرکتوری و لیستهای مورد نیاز برای نمایش در سایت

امکان نظردهی / feedback و رتبه دادن به صفحات (Rating)

انواع Effect های تصویری برای افزودن به Image های سایت یا متون با استفاده از Ajax

انواع متنوع گالری تصاویر با Ajax یا Flash با قابلیت سفارشی سازی آنها

پشتیبانی برخط و سیستم Ticketing

نقشه سایت و امکان مدیریت محتوا و نحوه نمایش آن (Sitemap)

ساخت ورژن مناسب برای موبایل از سایت

انواع ماژول جستجو

امکان ساخت انواع کاتالوگ / (مثلاً محصولات VAS مانند : Ring tone / Wallpaperو …)

انواع ماژول مدیریت پروژه و کار تیمی

انواع ماژول عضوگیری و عضویت برای مقاصد مورد نظر و مدیریت کامل آنها

امکان import/export اطلاعات

امکان نمایش انواع فایل بصورت embed شده در خود مطالب ( فیلم / موسیقی / PDF/ Powerpoint) و …

امکان ساخت محتوا بصورت Tab در یک صفحه با Ajax

مدیریت تماسها / فرم تماس

امکان نمایش هدر سایت بصورت متحرک و اسلاید تصاویر

امکان نمایش هدرهای مختلف برای بخشهای مختلف سایت

ماژول محتوای تصادفی برای نمایش محتواها بصورت تصادفی در قسمتی از سایت (Promotion Center)

سیستم مدیریت سوالات متداول و Knowledge Base

امکان برقرای ارتباط و نشر مطالب ، تعریف workflow کاری بین اپراتورها و مدیران سایت

سیستم مدیریت دانلود (رایگان/ فروش فایل) کامل

امکان تبدیل URL های سایت به فرمت مورد پسند موتورهای جستجو (Search engine friendly)

امکان تعریف meta tag های مجزا برای هر صفحه

امکان تعریف انواع فرم ثبت نام بررروی سایت

امکان تعریف منو ویژه کاربران Login کرده در سایت

امکان برنامه ریزی زمانی برای نمایش محتوا ( از / تا )

امکان مدیریت کامل نمایش اجزای سایت در صفحات و بخشهای مختلف سایت

امکان آرشیو مطالب

امکان اتصال به انواع Payment gateway های داخلی و بین المللی

انواع ماژولهای مختلف حراجی / نیازمندی / فروشگاه اینترنتی / سایتهای B2B / سایت جامعه مجازی و …)

انواع Html Editor و امکان انتخاب Editorهای مختلف برای اپراتورهای مختلف

 

جوملا در ایران:

سالهای زیادی است که جوملا توسط تیم های مختلفی در ایران فارسی سازی و بومی سازی شده است. سایت‌ها و گروه های حرفه‌ای زیادی نیز در زمینه با ارائه قالب و افزونه فارسی فعالیت می کنند. می توان گفت در ایران نیز این سیستم مدیریت محتوی جایگاه خود را به خوبی پیدا کرده است.

 

جوملا برای مصرف کنندگان نهایی

بسته نرم افزاری جوملا طوری طراحی شده که حتی کاربران عادی هم می توانند آن را به سادگی نصب کنند . اکثر کاربران در نصب و استفاده از نرم افزار جوملا فارسی به مشکلی بر نخورده اند کما اینکه کاربران مبتدی از پشتیبانی فراوان برخوردارند.

هنگامی که جوملا نصب و آماده به کار شد ، حتی کاربران مبتدی میتوانند به سادگی محتوا را اضافه و یا ویرایش ، عکس ها را بروزرسانی و اطلاعاتی را که جربان حیاتی شرکت شماست کنترل کنند . هر شخصی با دانش مقدماتی پردازش متن میتواند یک سایت مبتنی بر جوملا! را مدیریت کند.

 

چه کسانی از آن استفاده میکنند؟

وب سایتهای مک دونالد، وب سایتهای مجموعه یونیسف، برخی اینترانتهای دولتی آلمان، مرکز اطلاعات سازمان ملل، تمامی مراکز صدا وسیمای ایران، وب سایت مرجع لینوکس و… از جمله استفاده کنندگان جوملا هستند.

 

پشتیبانان جوملا

سیستم مدیریت محتوای جوملا توسط هزاران تیم محلی و جهانی پشتیبانی می شود. اما پشتیبان رسمی آن شرکت غیرانتفاعی Open Source Matters است. همچنین سامانه های پشتیبانی رسمی آن انجمن جهانی جوملا و چهار گروه گوگل مرتبط با آن میباشد و نیز انواع تیم های کاری جوملای جهانی شامل تیم عیب یابی، افزونه ها، مجلات، انجمن ها و… می باشد.

در این مقاله سعی کردیم تا جایی که امکان دارد شما را با جوملا و دنیای آن آشنا کنیم با ما همراه باشید تا در دیگر مقالات خود تفاوت ها و مزیت های آن با دیگر برنامه های تولید محتوا را با هم بررسی کنیم