کسب و کار و نقش مهندسین و کارآفرینان

زمانیکه یک مهندس یا یک دانشمند برای خودش کسب و کاری راه می اندازد نه تنها به خود بلکه به جامعه هم کمک بزرگی کرده است. افرادی که هم تخصص دارند و هم کارآفرین هستند. در حقیقت همانند رحمی برای پرورش فنون جدید هستند. در حقیقت امروزه دانشمندان، متخصصان و مهندسان به این روش در رشد و توسعه جامعه و البته خودشان شرکت می کنند. و هیچ طبقه ای از اجتماع مانند دانشمندان و مهندسان نمی توانند برای جامعه خود رفاه فراهم کنند.

خوب اگر شما هم در کار یا حرفه ای تخصص دارید و می خواهید حرفه ای جدید شروع کنید باید ابتدا آگاهی های خود را درباره کسب و کار جدید افزایش دهید. در گذشته مهندسان با استخدام شدن در یک شرکت بزرگ و معتبر و افزایش مهارت و تقویت تخصص خود می توانستند برای خود امنیت شغلی ایجاد کنند اما امروزه امنیت شغلی فقط به رقابتی عمل کردن و اطمینان از اینکه عملکرد ما اثر مستقیم بر موفقیت سازمان دارد بستگی دارد.

باید بدانیم مشتری های واقعی ما که هستند ما چه نیاز یا مشکل آنها را می توانیم رفع کنیم. و اعمال ما چگونه بر قسمت های دیگر سازمان تأثیر می گذارد.

چگونه از دانش کسب و کار استفاده کنیم

اگر شما یک استاد دانشگاه باشید دانش کسب و کار به شما کمک می کند یک ارتباط کاری سازنده با صنعت یا تولید برقرار کنید. این ارتباط در تحقیقات و تجربیات شما مؤثر است و دانشجویی که تربیت می کنید توانایی های بیشتری در محیط کار خواهد داشت. و موفق تر خواهد بود. و استادانی که باصنعت ارتباط دارند توجیه بیشتری برای دریافت بودجه تحقیقاتی نزد سازمان های تأمین بودجه دارند.

مهندسینی که معنا و مفهوم یک کسب و کار را می فهمند قادرند افراد را به گونه ای اداره کنند که در آمد بیشتری داشته باشند. و باید بگویم که دانش کسب و کار برای کسی که می خواهد یک سازمان را مدیریت کند، توسعه دهد و منابع آن را تعیین و رشد دهد ضروری است.

تکنولوژی یا همان فناوری روز می تواند هر سازمانی را در مکانی ویژه قرار دهد اما در دنیای پر از رقابت امروز افرادی موفقند که دانش تخصصی و مدیریتی هر دو را با هم داشته باشند. به تجربه ثابت شده است که مهندسین دانش مدیریت و کسب و کار موفق را بسیار سریعتر و بهتر می آموزند تا مدیرانی که می خواهند دانش و تخصصی را بیاموزند که در آن سررشته ای ندارند.

حتما بخوانید : دیجیتال مارکتینگ چیست ؟

مدل ریسک – سرمایه

بیشتر کتاب ها و مقالاتی که درباره آغاز یک کسب و کار جدید نوشته شده اند براساس مدل ریسک- سرمایه توصیه هایی ارائه می دهند. در این مدل شما یک فرصت را در یک بازار رو به رشد شناسایی کرده اید و یک تیم باتجربه و مدیران موفق استخدام می کنید و پول زیادی هم بدست می آورید. و درصدی از درآمد خود را برای سرعت بخشیدن به رشد کسب و کار خود خرج می کنید.

این روش مزایا و معایب خود را دارد ولی این روش برای کسی که می خواهد کار جدیدی را شروع کند بسیار گران است چون ممکن است تمام زندگی خود را به باد دهد و موفق نشود و طبق تحقیقات مهندسان با این روش خیلی موفق نبوده اند. همچنین سرمایه گذاران هم از این روش راضی نیستند.

مدل با ریسک پایین

مدلی که درباره آن صحبت کردیم معمولاً به یک سرمایه گذار احتیاج دارد و اغلب موارد نمی توان سرمایه گذاران را گول زد بنابراین ممکن است هیچگاه نتوانید یک سرمایه گذار مناسب پیدا کنید. باید بگویم آنچه درباره شروع یک کار جدید می شنوید معمولاً درباره شما کاربرد ندارد. توصیه من این است که مدلی به کار ببرید که ریسک شروع به کار آن پایین باشد. در چنین مدلی شما فرصت دارید مهارت های مدیریتی خود را تقویت کنید و همزمان به توسعه کار کسب و کار خود بپردازید و زمانیکه که یک فرصت مناسب دست داد می توانید کسب و کار خود را توسعه دهید.

این دو مدل لزوماً ناقض یکدیگر نیستند یا با هم ناسازگار نیستند روش بهینه این است که برای شروع به کار از روش کم ریسک استفاده کنید. آنگاه زمانی که کسب و کار شما قدرت پیدا کرد می توانید با قدرت ریسک بیشتری عمل کنید.

حتما بخوانید : ۹ نکته در طراحی متن پیامک تبلیغاتی

از کم شروع می کنید

عقل سلیم حکم می کند که با روش کم ریسک شروع کنید. شما از کم شروع می کنید و پایه های کار خود را به صورت پایدار بنا می کنید و در عین حال اساس کار خود را می آموزید پس باید قدمهای اول را کوچک ولی پایدار برداشت در ابتدا ممکن است مشتریان شما خودتان دوستان و فامیل باشد در طول این مدت می توانید کار خود را تجزیه و تحلیل کنید ببینید مشتریان شما که هستند و متوجه خواهید شد که با سرمایه گذاری در کدام قسمت پول بیشتری بدست خواهید آورد.

نتیجه این کار عاقلانه پول خرج کردن است به خاطر داشته باشید اگر پول کم آورید یا بدهی سنگینی داشته باشید کسب و کار شما نمی تواند پا بگیرد کم کم می توانید تیمی متشکل از افراد متخصص و کارا برای سازمان خود استخدام کنید پس باید برای رسیدن به این مرحله به اندازه کافی پول در آورید.

حتما بخوانید : تبلیغات کلیکی (ppc) چگونه باعث افزایش درآمد میشود ؟

کیفیت و خدمات مهمتر از کمیت

باید خدمات یا محصولی را که بهتر از هر کسی می توانید ارائه کنید روانه بازار کنید و به جای اینکه به کمیت توجه کنید باید توجه خود را به کیفیت کالا یا خدمات معطوف کنید. و در این میان خود را روی جذب مشتری با قدرت هر چه تمام تر متمرکز می کنید و زمانی که موفق شدید کالا یا خدمات خود را بفروشید آنگاه کار شما برای افزایش فروش ساده تر می شود. اکنون که چند مشتری پیدا کرده اید می توانید به آنها چنان خدمات دهید که هیچ کس نتواند آنها را از شما دور کند.

حتما بخوانید :تبلیغات پیامکی مفید یا بیهوده ؟

کسب و کار خود را شروع کنید

اگر به این صورت عمل کنید پایه کار خود را چنان ریخته اید که در آینده به مشتریان به صورت ویژه توجه خواهید کرد یا به عبارت دیگر به جای اینکه به مشتریان خود یک دید کلی داشته باشید نسبت به تک تک آنها آگاهی بیشتری پیدا خواهید کرد.

این الگو یا مدل شروع با ریسک کم به این معنا نیست که کسب و کار شما همیشه کوچک می ماند بلکه به این معناست که در ادامه فرایندی که صحبت آن شد مشتری ها چند برابر می شوند و در نتیجه کسب و کار شما هم بزرگ و بزرگ تر خواهد شد شما با درایت به سمت هدف گام برمی دارید و از منابعی که در اختیار دارید به بهترین شکل استفاده می کنید و در هر مرحله یک کسب و کار موفق و پر سود را پایه گذاری می کنید.

سازمانی که به این شکل بنا می شود انعطاف پذیر، بدون تشریفات و آرمان گراست. تا اینکه فقط روی یک حرف یا ایده ای تجربه نشده تأکید داشته باشد. شما شانس بیشتری برای انجام کاری که احساس می کنید درست است دارید. شما فرصت بیشتری دارید تا در بنای سازمان خود بیشترین نقش را داشته باشید و در عین حال هدف نهایی خود را کنترل کنید.

برای شروع یک کسب و کار جدید ابتدا باید قوانین خود را به کار گیرید سپس باید به تدریج اطلاعات خود را درباره قوانین ریسک-سرمایه افزایش دهید و همزمان در کسب و کار خود تجربه کنید و قوانین خود را اصلاح کنید.