بک لینک چیست؟

بک لینک به پیوندهایی گفته میشود که از وب سایت های دیگر به وب سایت شما متصل می شود. مثلا هنگامی که از وب سایت خود به وب سایتی دیگر پیوند میدهید، سایت مقصد از وب سایت شما یک بک لینک دریافت کرده است.

بک لینک ها یکی از موارد ارزشمند در سئو هستند . می توان گفت اگر وب سایتتان بک لینک هایی به تعداد مناسب دریافت کند و در کنار آن محتوایی بهینه از نظر سئو داشته باشد ، میتواند افزایش رتبه در نتایج جست وجو را داشته باشد.

برای روشن تر شدن اهمیت بک لینک در سئو فرض کنید شما در یک جلسه ی کاری صحبتی می کنید و ۱۰ نفر حرفتان را تایید می کند. بعد از شما شخصی دیگر شروع به صحبت می کند و ۴ نفر حرفش را تایید می کنند. حال اطرافیانتان ارزش حرف کدامتان را بیشتر می داند؟

قطعا شما! بک لینک هم همین طور است . وقتی یک وب سایت ، لینک شما را در صفحه اش قرار می دهد ، این کار به معنی تایید حرف شما و وب سایت شماست. .

زمانی بود که موتورهای جستوجو مهم ترین فاکتور مورد بررسی خود را تعداد بک لینک معرفی میکردند . اما با گذشت زمان و تقلب هایی که صورت گرفت از درجه اهمیت این کار کاسته شد . طوری که دیگر تعداد بک لینک در ۵ فاکتور مهم سئو قرار ندارد.اما هنوز این فاکتور دارای اهمیت میباشد .

دلیل اهمیت بک لینک :

وقتی لینک سایت شما در سایت دیگری وجود دارد ، روبات های موتور های جستجوگر هنگام ایندکس کردن سایت لینک دهنده به سایت شما هم سر خواهند زد !
وقتی سایت لینک دهنده دارای ارزش (امتیاز – پیج رنک) باشد لینک شما هم با ارزش شناخته خواهد شد و رفته رفته کل سایت شما با ارزش شناخته خواهد شد .
موتور های جستجو گر به مبحث جذب مخاطب و ارزش دادن به مخاطب اهمیت زیادی میدهند . بک لینک خود یک نوع جذب مخاطب و تبلیغات است که از این لحاظ هم برای شما سود مند است .

آیا خرید بک لینک کار درستی ست؟

اگر به فکر این هستید که با خریداری بک لینک در وب سایت های با پیج رنک بالا می توانید رتبه بهتری را در نتایج جست و جو بگیرید، سخت در اشتباهید! زیرا گوگل (به خصوص بعد از معرفی الگوریتم پنگوئن) به راحتی وب سایت هایی را که برای کسب رنک بالاتر در نتایج جستجو اقدام به خرید لینک میکنند را شناسایی کرده و رتبه ی آن ها را کاهش می دهد.

البته این نکته را مد نظر داشته باشید که اگر می خواهید در وب سایت های پر بازدید دیگران تبلیغ کنید (مثل هزاران تبلیغی که در وب سایت های پرطرفدار می بینید)، با No follow کردن لینک با چنین مشکلی دیگر مواجه نخواهید شد.

شاید سوال کنید که اگر بک لینک نخریم پس چطور می توانیم به سایتمان بک لینک دریافت کنیم و رتبه بالاتری را در نتایج جست وجو کسب کنیم؟ جواب اینست که شما باید بک لینکها را به صورت طبیعی دریافت کنید.

یعنی مطالب جدید و با ارزش تولید کنید تا کاربران علاقه مند شوند در سایتها و وبلاگهای خود لینکهای شما را قرار دهند. همچنین از شبکه های اجتماعی نیز میتوانید برای ساختن لینک سالم استفاده نمایید.

اشتباهات رایج در مورد بک لینک

بک لینک دیگر اهمیت خود را از دست داده است!
برخی از سئو کاران معتقند که بک لینک دیگر اهمیت خود را از دست داده و مهم ترین اقدام در سئو بهینه سازی محتوای وب سایت است.
بحث این جاست که اگر بک لینک گرفته شده ، از وب سایت مرتبطی باشد و یک سری اصول آن رعایت شده باشد هم چنان یکی از قدرتمند ترین اقدامات برای سئوی سایت است.
بک لینک No Follow ارزشی ندارد
بک لینک No Follow که به صورت قرار دادن نظرات در پست های وب سایت های دیگران، درج مطالب در فروم ها و … ایجاد می شود برخلاف تصور برخی افراد در سئو وب سایت تاثیر خواهند داشت .که مکملی در کنار بک لینک Do Follow خواهد بود.
تنها لینک Do Follow اثرگذار است

برخی افراد فقط به دنبال درج لینک های Do Follow می باشند . اما باید این را بدانند قرار دادن بک لینک های Do Follow به تنهایی و بدون قرار دادن لینک No Follow شاید حتی برای سئو سایت مضر هم باشد . بنابر این قرار دادن بک لینک های Do Follow را در کنار No Follow در فرایند انجام سئو سایت خود قرار دهید.

بک لینک های مناسب

در یک کلام٬ بک‌لینک هایی که به صورت طبیعی توسط نویسنده/مدیر سایت به سایت شما با یک متن و عبارت مرتبط به سایت شما ایجاد شده باشند بک‌لینک خوب نامیده می‌شود. این بک‌لینک ها نباید از سایت‌های اسپم بیایند٬ نباید تعداد لینک‌های خروجی آن سایت بسیار زیاد باشد٬ نباید از سایتی با اعتبار بسیار پایین که شبیه اسپم است بیاید٬ نباید سایت لینک دهنده با سایت شما از نظر ارتباط موضوعی خیلی غریبه باشد و فاکتورهای دیگری از جمله:

سعی کنید از سایت هایی با پیج رنک ۳ و یا بالا تر لینک بگیرید .
سعی کنید از وب سایت های مرتبط با موضوع وب سایت خودتان لینک بگیرید .
کلمه کلیدی وب سایت خود را همراه با اسم سایت لینک کنید .
لینک های ثابت یا دراز مدت بگیرید تا گوگل متوجه خریداری لینک (لینک ساختگی) شما نشود!
سعی کنید بخش های مختلف وب سایت را لینک کنید به خصوص هنگامی که در جایی کامنت می گذارید.

اما چرا همه بک‌لینک‌ها خوب نیستند؟!

متاسفانه از دیدگاه بسیاری از آژانس‌های سئو، تمامی بک‌لینک‌ها ارزشمند هستند. درصورتی‌که در واقعیت چنین نیست. البته این دیدگاه تا حدی از سیاست‌های پیشین گوگل نشات می‌گیرد. اما گوگل در سالیان اخیر سیاست‌های جدیدی را در زمینه بک‌لینک در پیش گرفته است که آژانس‌های سئو باید از آن‌ها آگاه باشند.

موتور جستجوی گوگل اکنون وب‌سایت‌هایی که از لینک‌های اسپم استفاده کنند را جریمه می‌کند. بک‌لینک‌ها اکنون به‌عنوان یکی از فاکتورهای موثر در رتبه‌بندی وب‌سایت موردنظر هستند و دلیل حساسیت این موتور جستجو روی بک‌لینک‌ها نیز همین است.

باید توجه داشته باشین که در کیفیت بک لینک از کمیت آن بسیار مهم تر است

تعداد زیاد بک‌لینک هم می‌تواند مشکل‌ساز باشد

همان‌طور که گفتم، سیاست‌های گوگل درزمینه بک‌لینک‌ها تغییر کرده است و کاهش ارزش تعداد آنها نیز یکی از مواردی است که گوگل در مورد آن سیاست‌های جدیدی را در پیش گرفته است. در سیاست جدید، کیفیت بر کمیت ارجحیت دارد .

اگر از روش‌های غیرعادی و اسپم، تعداد زیادی بک‌لینک برای وب‌سایت خود فراهم کرده‌اید، مطمئنا از طرف گوگل پنالتی خواهید شد.

با وجود این موارد، چطور کیفیت لینک‌ها را از نظر سئو ارزیابی کنیم؟

تا اینجا با هم بررسی کردیم که هر لینکی با ارزش نیست. شما باید قادر باشید که کیفیت لینک‌های ورودی و خروجی به وبسایت را ارزیابی کنید. در صورت مناسب نبودن، درصدد حذف و یا جایگزینی آن‌ها با انواع سالم و با ارزش برآیید.

کسب و کارهای آنلاین این روزها نمی‌توانند به هیج وجه از تاثیر موتور‌های جستجو بر رشد کسب و کارشان غافل شوند.

در واقع این روزها  استارت‌آپ‌ها در سراسر دنیا درحال بهینه‌سازی خود برای بهتر دیده شدن در موتورهای جستجو هستند. زیرا به این مهم پی برده‌اند که بهتر دیده شدن در موتورهای جستجو مساوی با فروش بیشتر خواهد بود. خوشبحتانه لینک‌های فاقد اعتبار به آسانی و با ویژگی‌هایی مانند نامرتبط بودن به موضوع وبسایت شما، فاقد مخاطب بودن، لینک شدن به وبسایت‌های اسپم و … قابل شناسایی هستند .

شما باید به محض برخورد با چنین لینک‌هایی اقدام به حذف یا از کار انداختن آن‌ها کنید . همچنین از یاد نبرید که باید لینک‌های حذف شده را با لینک‌های جدید و با کیفیت جایگزین کنید.

ارزیابی کیفیت لینک‌ها

می‌توان گفت که سرنوشت موفقیت سئو سایت شما با لینک‌ها گره خورده است. اما این گره خوردن به این معنی نیست که شما باید هر لینکی که دم دستتان آمد را برای وبسایت‌تان برگزینید یا تعدادی ‌بی‌شماری از آن‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها را برای خود جمع آوری کنید.

فراموش نکنید که لینک‌ها هدف اصلی نیستند بلکه نردبانی برای رسیدن به هدف هستند. نردبانی که هرچقدر رکاب‌های آن محکم‌تر باشد، احتمال رسیدن شما به موفقیت بیشتر و احتمال سقوط شما کمتر است.

برای ارزیابی کیفیت لینک‌‌‌‌‌‌ها سه شاخص زیر را باید در نظر گرفت:

۱- مرتبط بودن
۲- ارزش‌های انسانی (یعنی یک لینک فقط برای خزنده‌های موتور های جستجو طراحی نشده باشد.)
۳- ارزش و اعتبار
هر کدام از موارد گفته شده دارای پیچیدگی مختص به خود و لایه های متعددی از ارزیابی هستند. در زیر، هر کدام از این موارد را توضیح خواهیم داد.

شاخص اول: مرتبط بودن

مرتبط بودن مهم ترین فاکتور در ارزیابی کیفیت لینک‌هاست. به این معنا که لینک‌هایی که شما دریافت می‌کنید از وبسایت‌هایی با موضوعات مشابه و یا نزدیک به وبسایت شما برایتان فرستاده شده باشد. برای مشخص کردن مرتبط یا نامرتبط بودن یک لینک از خود بپرسید که چرا این وبسایت باید به من لینک بدهد؟

به طور کلی یک لینک می‌تواند به چهار روش زیر مرتبط شناخته شود:

دامین به دامین
دامین به صفحه
صفحه به صفحه
لینک به صفحه

تعیین مرتبط یا نامرتبط بودن یک لینک تا حدی زیادی به شناخت شما از طرف مقابلتان بستگی دارد. اگر شما نمی‌توانید توجیهی برای اینکه چرا فلان وبسایت به شما لینک داده پیدا کنید، بهتر است که این لینک را به عنوان یک لینک نامرتبط شناسایی کنید.

شاخص دوم: ارزش انسانی

ارزش‌مندترین لینک‌ها، لینک‌هایی هستند که برای استفا‌ده‌‌های کاربران ساخته شده باشند، نه برای خزنده‌های موتورهای جستجو. اگر می‌خواهید در مورد ارزش انسانی یک لینک مطمئن شوید، سوالات زیر را از خود بپرسید:

آیا این لینک کاربر را به مقصدی که ‌می‌خواهد هدایت می‌کند؟
آیا این لینک دقیقا به همان صفحه‌ای هدایت می‌کند که کاربر به دنبالش است؟
آیا این لینک کاربر را به موضوعی مفید هدایت می‌کند؟

وقتی در مورد شاخص ارزش های انسانی در لینک ها صحبت می‌کنیم، شما باید مخاطب لینک هایتان را بسنجید. یعنی اگر میزان تعامل لینک های شما با مخاطبتان کم است، پس لینک شما از ارزش انسانی کمتری برخوردار است.

شاخص سوم: ارزش و اعتبار

کسبه‌های یک بازار را در نظر بگیرید. قاعدتا فروشنده‌ای که از ارزش و اعتبار بیشتری برخوردار است و نزد دیگر فروشندگان خوش‌نام‌تر بوده، فروش بیشتری هم دارد.

ارزش و اعتبار لینک‌ها هم دقیقا مانند ارزش و اعتبار یک فروشنده در بازار است. الگوریتم‌های گوگل برای این طراحی شده‌اند تا بهترین و معتمد‌ترین نتیجه را به کاربر ارائه دهند. گوگل هم از لینک‌ها برای تعیین میزان اعتبار و ارزش یک وبسایت استفاده می‌کند. به زبان ساده، اگر شما از وبسایت‌های معتبر لینک بگیرید، ارزش و اعتبار وبسایت شما را نزد موتورهای جستحو بالا می برد.

امروز تنها با بخش کوچکی از اهمیت بک لینک آشنا شدین با ما همراه باشید تا در مقالات آینده به نکات بیشتری از اهمیت بک لینک را با هم بررسی کنیم.