تبلیغات کلیکی پرداخت به ازای کلیک یا PPC به یکی از روش‌های تبلیغات آنلاین گفته می‌شود که تبلیغ‌دهنده به ازای هر کلیک مبلغ مشخصی را پرداخت می‌کند. شما هنگامی به ازای هر کلیک، مبلغی پرداخت می‌کنید که شخصی به یکی از محصولات و یا خدماتی که شما ارائه می‌دهید، نیاز داشته و روی تبلیغات شما کلیک کند.

مزایای تبلیغاتی کلیکی (CPC , PPC)

پرداخت فقط به ازای کلیک

شما فقط زمانی هزینه پرداخت می کنید که مشتری به تبلیغ شما علاقه مند شده و روی آن کلیک می کند.

تنظیم زمان

هر زمانی که تمایل دارید تبلیغ خود را نمایش دهید و بازه زمانی نمایش تبلیغ را به دلخواه خود تنظیم نمایید

تنظیم موقعیت مکانی

تعیین موقعیت مکانی جهت نمایش تبلیغ در مناطقی خاص و به دلخواه شما

هزینه انعطاف پذیر

امکان تعیین بودجه تبلیغات بر اساس برنامه ریزی های خودتان قبل از شروع نمایش تبلیغات

اتصال به نقطه هدف

مشتریان و یا کاربران را به مکانی هدایت می کنید که شما تمایل دارید و برای آن برنامه ریزی کرده اید

آمار کاربردی

مشاهده آمار ورودی ها، تعداد بازدید کنندگان و اطلاعات آنها و در نتیجه برنامه ریزی جهت فروش بیشتر

معایب تبلیغاتی کلیکی

  • هزینه بالای تبلیغات کلیکی

    البته شاید در ابتدای امر هزینه این تبلیغات بالا باید اما موثر بودن تبلیغات عامل اصلی انتخاب نوع تبلیغات می باشد نه هزینه. چه بسا تبلیغات ارزانی که در سطح وسیعی نمایش داده می شوند اما هیچ نتیجه ای حاصل نمی شود. مثال آشکار آن تبلیغ های پوچ و به هدف ارسالی ۱۵ میلیون ایمیل برای کاربران ایرانی می باشد که اصلا مشخص نیست این ایمیل ها به چه صورتی جمع آوری شده اند و برای چه حوزه ای هستند و با چه امکاناتی ۱۵ میلیون ایمیل را با هزینه ۵۰۰ هزار تومان می فرستند. آیا نباید به این گونه تبلیغات و هزینه آنها شک کرد !

  • عدم ضمانت حصول نتیجه

    اگر شما برای بازدید کنندگانی که وارد صفحه مورد نظر شما می شوند برنامه خاصی نداشته باشید و قبل برنامه ریزی نکرده باشید (ایجاد یه صفحه فرود یا Landing Page) ، مطمئن باشید هزینه خود را بیهوده صرف کرده اید و قرار نیست اتفاق خاصی رخ دهد. پس با شناخت مخاطب خاص خود باید برای آنها برنامه و پلن مناسب داشته باشید تا بهترین نتیجه را از تبلیغات کلیکی خود ببرید.

  • کلیک های جعلی

    مهمترین مشکل تبلیغات کلیکی این است که تضمینی برای اینکه این کلیک ها توسط انسان انجام شده است وجود ندارد و یا حتی اینکه توسط بازدید کنندگان اصلی سایت و جامعه هدف شما اتفاق نمی افتد. به طور مثال سایت های تبلیغ کلیکی وجود دارند که در کنار انجام تبلیغات کلیکی، سایتی دارند که به اشخاص پول می دهند که برایشان کلیک کنند. پس مطمئنا آن اشخاص به خاطر دریافت مبلغی خاص و به صورت یک شغل به آن نگاه می کنند و جزء مشتریان احتمالی شما نخواهند بود و متاسفانه باید بگوییم این روش یک کلاهبرداری و خیانت در امانت می باشد.

    البته یک خبر خوش این است که تبلیغات کلیکی گوگل این مشکل را ندارد و شما با خیال راحت می توانید به آن اطمینان کنید.

  • تبلیغ در بستر های نامناسب

    در بعضی موارد دیده شده آژانس های تبلیغاتی از بستر نامناسب استفاده می کنند. به طور مثال در مکانی که کاربر ناخواسته بر روی تبلیغ کلیک می کند یا در جایی که هیچ کس به آن توجه نمی کند. البته این مورد هم در تبلیغات گوگلی دیده نمی شود و شما دقیقا در جایی نمایش داده می شوید که لازم است.

معرفی گوگل ادوردز در تبلیغات کلیکی

گوگل ادوردز، پلتفرم تبلیغات کلیکی (PPC) گوگل است که کسب و کارها را برای ساخت کمپین تبلیغاتی استفاده می شود. ادوردز در تبلیغات کلیکی به کاربران سرویس پرداخت به ازای هر کلیک را در موتور جستجوگر گوگل ارائه می دهد.
بازاریابی کلیکی در گوگل ادوردز ارزشمند است چون موتورجستجوگر گوگل بعنوان یکی از محبوبترین موتورهای جستجوگر ترافیک بسیاری را از طریق کلیک بروی تبلیغات به وب سایت جاری خواهد کرد. اما چگونه کلمات و عبارات کلیدی خود را انتخاب کنیم؟ فاکتورهایی برای انتخاب کلمات کلیدی در تبلیغات کلیدی وجود دارد که :

مرتبط بودن : ساخت لیست مرتبط از کلمات کلیدی، ساخت گروه کلمات کلیدی ونوشتن توضیح مناسب برای آن
امتیاز به کیفیت : گوگل به کیفیت و مرتبط بودن کلمات کلیدی در کمپین بازاریابی پرداخت به ازای کلیک، امتیاز می دهد.

تبلیغات کلیکی

مراحل پرداخت به ازای کلیک

CPC پیشنهادی به مبلغی گفته می‌شود که شما مایل هستید آن را پرداخت کنید تا روی تبلیغات شما یک کلیک شود. هزینه CPC به مبلغی گفته می‌شود که شما برای نتیجه تبلیغات خود پرداخت می‌کنید.

اولین مرحله برای استفاده از پرداخت به ازای کلیک بررسی بودجه و میزان مخاطره قابل قبول برای سامانه بازاریابی است.

دومین مرحله باید کلمات کلیدی و واژه های مناسب و مرتبط را پیدا و انتخاب کرد. ابزارهای زیادی و در برخی موارد رایگان برای کمک در انتخاب کلمات کلیدی موجود است.

مرحله سوم طراحی و مشخص کردن عناوینی است که در نتایج جستجوها به نمایش در می آید . عناوینی که خدمات و محصول مورد نظر را تشریح می کند .

مرحله چهارم ایجاد حساب کاربری در بخش پرداخت به ازای کلیک است. باز کردن حساب کاربری هزینه برای کاربر ندارد و خدمات قابل ارائه در آن بسته به نوع جستجوگر اینترنتی متفاوت است.

این نوع از بازاریابی توانایی برنامه ریزی هوشمند را برای متقاضیان فراهم می کند به این صورت که می توان نتایج مورد نظر را در منطقه جغرافیایی خاصی نمایش داد و با توجه به سیاست مالی سقف هزینه برای روز یا ماه و سال را در نظر گرفت. پس از انتخاب کلید واژه های انتخابی حداکثر مبلغ پرداختی مورد نظر به جستجوگر اعلام می شود تا افرادی که مبلغ بیشتری را پرداخت می کنند موقعیت بهتر و بالاتری در فهرست نتایج به دست آورند.

نکات تبلیغات کلیکی

یکی از موارد مهم که در صورت عدم رعایت آن نه تنها باعث رونق کسب و کار نمی شود بلکه هزینه بسیاری را هم در بر خواهد داشت استفاده از کلید واژه ای رایج و عمومی است. این کلمات باعث ایجاد ترافیک زائد شده که نتیجه آن فقط بالا رفتن هزینه بازاریابی است. این ترافیک ایجاد شده از آن مخاطبان واقعی نمی باشد که در نهایت تبدیل به مشتری شوند. نکته دیگر که باید به آن توجه نمود سرعت بالا در این روش است که گاهی حتی بعد از چند دقیقه قابل اجرا است بنابراین کارفرمایان باید انتظار این سرعت بالا را داشته و هماهنگی بین فروش و بازاریابی را ایجاد کنند که دچار مشکل هزینه تبلیغ بدون توانایی فروش نشوند.

تبلیغات بنری و متنی می توانند به همین روش باشند. یعنی تبلیغ کننده، فقط به ازای کلیک هایی که دریافت کرده است پول پرداخت می کند و نمایش دهنده به ازای کلیک هایی که روی بنر های سایتش شده است، پول دریافت می کند.

خوبی این نوع تبلیغ این است، که اگر کسی روی لینک یا بنر شما کلیک نکرد، هر چقدر هم زمان بگذرد، شما پولی پرداخت نمی کنید و بنر شما برای دیدن شدن (که دیده شدن بخش مهمی از برند سازی است) شامل هزینه نمی شود و بدی آن این است، که اگر جایی که تبلیغ می کند شلوغ و پربازدید باشد، به زودی پولتان تمام می شود و تبلیغ شما غیر فعال می شود و دیگر دیده نمی شوید.با این توضیحات، کاملا بستگی به نرخ هر کلیک و موضوع و کیفیت و جای بنر سایت های نمایش دهنده تبلیغ، دارد تا بتوان تشخیص داد کدام روش مناسب تر است.

آنالیز تبلیغات کلیکی

آنالیزکلمات کلیدی برای تبلیغات کلیکی فوق العاده زمان گیر است، اما درعین حال برای موفقیت کمپین تبلیغات کلیکی بسیار مهم است. به ازای هر کلیک قرار است مبلغی پرداخت شود، پس باید کلماتی که انتخاب می شود فوق العاده کاربردی در بین کاربران و مرتبط با کسب و کارمان باشد، در غیر اینصورت کاربرانی که بر روی تبلیغات ما کلیک می کنند کاربرانی هستند که به دنبال اهداف دیگری هستند.

به منظور ساخت گروه کلمات کلیدی موفق این چند مورد را بخاطر داشته باشید:

مرتبط بودن : شما هرگز به ازای بازدیدکننده ای که از کسب و کار شما چیزی نمی خواهد و به شما ارتباطی ندارد نباید پولی پرداخت کنید!هدف کلیک های هدفمند است که افزایش رتبه تبلیغات کلیکی را درپی داشته باشد و سودآوری بهمراه داشته باشد.

کلمات جامع باشد : لیستی از کلمات جامع بسازید تا مورد استفاده عموم مرتبط با کسب و کارتان باشد.

لیست گسترده کلمات : لیست گسترده ای از کلمات کلیدی بسازید تا بتوانید سیل گسترده تری از کلیک های هدفمند داشته باشید.