تگ Alt عکس چیست؟

Alt یکی از خاصیت های تگ Image در کدهای HTML است و برای اینکه تصاویر، توسط ربات ها و خزنده های گوگل قابل درک و شناسایی باشند استفاده می شود. تگ Alt به ایندکس بهتر تصاویر سایت کمک می کند و زمانی که تصاویر لود نشوند، توضیحات تصاویر جایگزین آن می شوند. استفاده از متن جایگزین یا تگ Alt برای بهینه‌سازی تصاویر سایت اهمیت وبژه‌ای دارد؛ زیرا موتور جستجوی گوگل برای شناسایی تصاویر توجه ویژه‌ای به آن دارد. خصوصیت Alt در تگ Image باعث می شود که ربات ها بتوانند متوجه شوند که این تصویر در مورد چه موضوعی صحبت می کند. اگرچه Alt از خصوصیت های تگ بهینه سازی سایت SEO Image است، اما اصطلاحا به آن تگ Alt می گویند.

متن alt و title

متن alt و یا alternate (به معنای جایگزین) صفتی است که به تگ image در html افزوده میشود. هنگامی که تصویر بارگذاری نمی شود یا نشان داده نمی شود، این متن در محتوای تصویر دیده میشود. متن alt به موتورهای جستجو کمک میکند تا بفهمند که موضوع یک تصویر در چه موردی است.

متن Title یا همان “نام” صفت دیگری است که می توان در تگ image در html اضافه کرد و برای عنوان تصویر شما استفاده میشود. متنی که شما در تگ title وارد میکنید هنگامی که تصویر بارگذاری نمی شود، دیده نخواهد شد. در عوض هنگامی که کاربر موس را روی تصویر نگه میدارد این متن نشان داده می شود. تگ alt و title هر دو برای بهبود دسترسی به وبسایت شما میباشند.

جالب است بخوانید : وبلاگ و وب سایت چیست ؟

اهمیت تگ alt در سئو یا بهینه‌سازی موتورهای جستجو چیست؟

گوگل برای تگ‌های Alt تصاویر، ارزش نسبتاً بالایی در نظر گرفته است. این ارزش‌گذاری به دلیل فهم آسان‌تر تصاویر و تعیین موضوع محتوای پیرامون آنها صورت می‌گیرد. موتورهای جستجو نمی‌توانند تصاویر را بر روی یک وبسایت ببینند؛ حتی اگر شما متن را در تصویر خود جاسازی کنید، موتورهای جستجو قادر به کراول (بررسی) این متن نیستند. با ایجاد تگ alt برای هر تصویر وبسایت خود، فرصتی بسیار بزرگ برای وبسایت شماست که تا حد ممکن به صورت آنلاین مشاهده شوید.

چگونه تگ‌های alt کمک به سئو می‌کنند؟

اطلاعاتی که متن alt تصویر ارائه می‌کند تا توسط موتورهای جستجو استفاده شود باعث می‌شو‌ند که بهترین تصویر برای عبارت‌های مورد جستجوی کاربر نشان داده شود. این قطعا یک راه خوب برای هدایت بازدیدکنندگان جدید به وبسایت شماست، همچنین کمک می‌کند تا رتبه بندی وبسایت در موتورهای جستجو افزایش یابد و نیز استفاده از آن به عنوان یک مزیت سئو نسبت به رقبای خود می‌باشد.
به این ترتیب تگ alt، یک پلتفرم عالی برای استفاده از کلمات کلیدی است و کمک می‌کند تا شانس شما برای جستجوی تصاویر افزایش یابد. اما به خاطر داشته باشید که این ویژگی‌ها همیشه باید برای تصاویر مناسب باشند.

جالب است بخوانید : همه چیز درباره سئو

نکته طلایی در نوشتن یک تگ alt مناسب

۱- توصیف مناسب از تصویر :

تصویر را به بهترین شکل ممکن توصیف کنید، تگ Alt، مهم‌ترین عامل تشخیص مفهوم تصاویر برای موتورهای جستجو و افرادی است که از قدرت بینایی مناسبی برخوردار نیستند. اگر تصاویری دارید که مفهوم خاصی ندارند و صرفاً برای تزئین و زیبایی استفاده می‌شوند، بهتر است آنها را به‌جای قرار دادن در کدهای HTML، در میان کدهای CSS جای دهید.

۲- طول تگ Alt بسیار مهم است :

معمولاً عبارات کوتاه برای توصیف هیچ تصویری کافی به نظر نمی‌رسند. تصویر حتی اگر درباره یک خودرو باشد نیز به مشخصاتی مانند مدل، رنگ و سال تولید نیاز دارد. بنابراین عبارت مرسدس بنز کلاس C قرمز ۲۰۱۷ کمترین توصیفی است که می‌توان از یک خودروی مرسدس داشت. در مقابل، عبارات بلند معمولاً به‌وسیله مرورگرهای مخصوص افراد نابینا خوانده نمی‌شود. افزون بر این، در توصیف یک تصویر تنها باید به کلیات آن اشاره کنید. در مجموع می‌توان گفت که طول تگ Alt باید کمتر از ۱۲۵ کاراکتر باشد.

۳- کلمات کلیدی را فراموش نشود :

 تگ‌های Alt، یک فضای مناسب برای استفاده از کلمات کلیدی و در نتیجه یک فرصت دوباره برای علامت دادن به موتورهای جستجو است تا به ارتباط محتوای شما با یک عبارت خاص بیشتر پی ببرند. بنابراین، ارتباط محتوا با تصاویر باید نخستین اولویت شما در نوشتن تگ Alt باشد و قرار دادن کلمه کلیدی در تگ Alt حداقل یکی از تصاویر نیز می‌تواند در بهبود رتبه وب‌سایت شما مؤثر باشد.

جالب است بخوانید : تولید محتوا و اهمیت آن در سئو

۴- زیادی از کلمات کلیدی استفاده نکنید : 

گوگل اگرچه نمی‌تواند نقاط ضعف نوشته‌های شما را متوجه شود، اما استفاده چشم بسته از کلمات کلیدی در تگ‌های Alt، بدون در نظر گرفتن ارتباط میان تصاویر با متنِ تگ، می‌تواند شما را به دردسر بی اندازد. توصیه می‌شود که تنها با عبارات مناسب تصاویر را توصیف کنید.

۵- از تصاویر به جای متن استفاده نکنید: 

موتورهای جستجو نمی‌توانند متن نوشته‌شده در تصاویر را بخوانند. بنابراین، از این کار پرهیز کنید. اگر ناچار به انجام آن هستید، هر آنچه در تصویر توضیح دادید را در تگ Alt تصویر قرار دهید.

۶- از عبارات «تصویر یک…» و «عکس یک …» استفاده نکنید:

در حال حاضر موتورهای جستجو تصور می‌کنند که متن Alt شما به یک تصویر اشاره دارد. بنابراین نیازی به مشخص کردن آن نیست.

جالب است بخوانید : استارت آپ ها کدامند

۷- دکمه‌های فرم را نادیده نگیرید:

اگر در وب‌سایت خود یک فرم دارید و از یک تصویر برای دکمه ارسال (Submit) استفاده می‌کنید، حتماً از تگ Alt برای توصیف کامل عملکرد آن استفاده کنید. بنابراین نوشتن عباراتی مانند جستجو (Search)، ثبت نام (Sign Up)، ورود (Log In) و اعمال (Apply Now) در متن Alt این دکمه‌ها ضروری است.

۸- تگ Alt تصویرتان به جستجوی کاربران نزدیک باشد:

 سعی کنید تگ Alt خود را به شکلی بنویسید که علاوه بر جذاب بودن برای کاربر، برای موتورهای جستجو نیز جذاب باشد. به این ترتیب، تصاویر شما در نتایج جستجو نمایش داده خواهند شد.

اهمیت تگ Alt در وردپرس

اگر از وردپرس برای مدیریت محتوای وب‌سایت و وبلاگ خود استفاده می‌کنید، می‌توانید از قابلیت‌های در نظر گرفته شده برای تگ Alt تصاویر بهره گیرید. وردپرس به طور پیش‌فرض نامی که تصاویر با آن ذخیره می‌شوند را برای تگ عنوان یا نام تصویر در مطلب در نظر می‌گیرد که در صورت عدم ارتباط آن با محتوا می‌بایست این نام را تغییر دهید.

همچنین، تصاویر ذخیره‌شده در دوربین‌های عکاسی نیز با نام‌هایی نظیر DCMIMAGE10.jpg ذخیره می‌شوند که نام آنها باید متناسب با محتوای شما تغییر کنند. پس از تنظیم عنوان، اگر هیچ متن مناسبی برای تگ Alt در نظر ندارید، بهتر است همان عنوان عکس را در قسمت متن جایگزین (همان تگ Alt) کپی کنید. اگرچه این کار چندان توصیه نمی‌شود، اما بهتر از خالی گذاشتن این قسمت است.