قوانین نوشتن متن ایمیل مارکتینگ و آموزش آن
ایمیل مارکتینگ چیست؟
ایمیل مارکتینگ بازاریابی مستقیم خدمات و محصولات از طریق ارسال پیام های تجاری گروهی به افراد به وسیله ایمیل است. به عبارت دیگر هر ایمیل ارسالی به مشتریان بالقوه یا بالفعل می تواند نوعی از ایمیل مارکتینگ باشد.
اکنون ایمیل مارکتینگ در بسیاری از کشور ها جایگزین روش های پر قدرت بازاریابی سنتی مستقیم، از طریق ارسال نامه یا فکس شده است، با این تفاوت که ایمیل مارکتینگ نسبت به شیوه های سنتی بازاریابی مستقیم سریع تر، کم هزینه تر، تاثیر گذارتر و قابل سنجش تر است.
امروزه اغلب افراد دارای یک آدرس ایمیل هستند و اصولا به صورت مرتب و مداوم ایمیل های ورودی خود را مشاهده می کنند. پس چه روشی بهتر از ایمیل، که شما بتوانید محصولات و خدمات خود را به شیوه ای صحیح، محترمانه و آسان به مشتریان بالقوه خود معرفی نمایید؟
حتما بخوانید : ۱۳ گام طلایی در تبلیغات ایمیل مارکتینگ
تعاریفی که باید بدانیم
نرخ باز شدن ایمیل ها( open rate ) :
نرخ باز شدن ایمیل، مقدار کاربرانی را (به صورت درصد) نشان می دهد که ایمیل ارسالی توسط شما را باز کرده اند. این مقدار اصولا در نرم افزارهای ایمیل مارکتینگ به ارسال کننده ایمیل نمایش داده می شود.
نرخ کلیک ( click-through rate ) :
شرکت های مختلف این پارامتر را به گونه های مختلف اندازه گیری می کنند و پاسخ استانداردی برای تعریف این پارامتر وجود ندارد. آیا همه کلیک ها اندازه گیری می شوند یا یک کلیک به ازای هر ایمیل باز شده؟ این سنجش از این جهت که تمامی هدف شما در ایمیل مارکتینگ، ایجاد ترافیک برای Landing page هایتان است، مهم محسوب می گردد.
HTML Email یا Plain Text Email :
دو نوع ایمیل وجود دارد که شما می توانید ارسال کنید؛ ایمیل های HTML شامل رنگ و جدول و گرافیک و Plain Text که فقط به صورت متنی ساده هستند. شما اصولا باید هر دو فرمت را در هنگام ارسال آماده کنید چون همه کلاینت های دریافت ایمیل، ایمیل های HTML را دریافت نمی کنند.
Bounce Back :
تعداد ایمیل ها از لیست شما است که پیغام غیرقابل تحویل را به ارسال کننده ایمیل بر می گرداند. این زمانی اتفاق می افتد که آدرس ایمیل درست نبوده یا حذف شده باشد.
انصراف از اشتراک ( unsubscribe-opt-out ) :
یعنی توانایی مشترکین برای انصراف از اشتراک خود در لیست ایمیلی. دو نوع انصراف از اشتراک وجود دارد؛ انصراف کلی یا انصراف از یک لیست خاص
Opt-in یاdouble opt-in :
سه نوع لیست ایمیل وجود دارد،opt-in یعنی لیستهای که کاربران یکبار در آنها ثبت نام کرده و اجازه ارسال ایمیل را به شما داده اند، double opt-in یعنی کاربران علاوه بر ثبت نام در لیست ایمیلی شما ازطریق لینکی در ایمیل خود این ثبت نام را دوباره تایید کرده اند. نوع سوم لیست های هستند که به صورت دستی تولید می شوند.
شخصی سازی:
شخصی سازی یعنی اینکه شما از نام، نام خانوادگی و اطلاعات گیرندگان ایمیل در متن ایمیل به صورت یک به یک استفاده نمایید. برای این موضوع شما نیاز دارید که پایگاه داده ای شما اطلاعات افراد را به صورت کامل داشته باشد و نرم افزار ایمیل مارکتینگی که استفاده می کنید این امکان را در اختیار شما قرار دهد.
قابلیت تحویل ( Deliverability ) :
این مفهموم به معنی تعداد ایمیل هایی از ارسال های شما است که دقیقا در inbox گیرندگان قرار می گیرند. قرار گرفتن ایمیل ها در inbox بخش پیچیده ای از فرایندهای تولید نرم افزارهای ارسال ایمیل گروهی هستند.
نگهداری سالم لیست ایمیل ( List Cleaning ) :
نگهداری سالم لیست ایمیل شما بسیار مهم می باشد. وجود ایمیل های مشکل دار در لیست شما، احتمال اسپم شدن ایمیل های ارسالی را افزایش می دهد. بسیاری از نرم افزارهای ایمیل مارکتینگ این فرایند را به صورت اتوماتیک انجام می دهند.
Soft Bounce :
این موضوع زمانی پیش می آید که یک مشکل نرم افزاری در سمت گیرنده وجود داشته باشد، مثلا میل باکس گیرنده پر شده باشد و یا یک خطای نرمافزاری در سمت گیرنده اتفاق بیافتد. ایمیل های که soft bounce می شوند، ممکن است در ارسال های بعدی بدون مشکل باشند.
Hard Bounce :
این مشکل زمانی پیش می آید که ایمیل گیرنده اشتباه بود و یا به کلی منقضی شده است. اصولا در نرم افزار های ایمیل مارکتینگ در صورتیکه این مشکل پیش بیاید، نرم افزار به صورت اتوماتیک گیرنده را از لیست شما خارج می کند(نگهداری سالم لیست).
انتخاب نرم افزار ایمیل مارکتینگ
ابزار ما برای اجرای ایمیل مارکتینگ چیست؟ آیا با جیمیل یا یاهو می شود ایمیل مارکتینگ انجام داد؟ یا مثلا گروه های یاهو؟ آهان با این نرم افزارهای ویندوزی که قابلیت ارسال ایمیل را دارند، با آنها که حتما می شود؟
شما برای شروع ایمیل مارکتینگ نیاز دارید که یک نرم افزار ایمیل مارکتینگ حرفه ای خریداری کنید یا از سایت هایی استفاده نمایید که امکانات آنها را در اختیار شما قرار می دهند استفاده کنید.
امکاناتی نظیر :
• زیرساخت های فنی پیچیده ای دارند که احتمال اسپم شدن ایمیل های ارسالی شما را کمتر می کنند
• از سرعت ارسال بالا برخوردار هستند
• به شما امکان شخصی سازی ایمیل ها را می دهند
• فرم اشتراک را در اختیار شما قرار می دهند تا از طریق آن لیست خود را جمع آوری کنید
• به شما سابقه کاملی از ایمیل های ارسالی به یک شخص را ارائه می دهند
• عملیات نگهداری سالم لیست ایمیل را به صورت مرتب، برای شما انجام میدهند
• از همه مهم تر اینکه به شما گزارشات کاملی از ایمیل های ارسالی را ارائه میکنند، چند نفر ایمیل شما را باز کرده، چند نفر اسپم کرده، چند نفر روی لینک های شما
• کلیک کرده، چه کسانی روی یک لینک خاص کلیک کرده اند و ….
با ۵۰.۰۰۰ تومان نمی شود ۳.۰۰۰.۰۰۰ ایمیل فرستاد
ارسال ایمیل به ۳.۰۰۰.۰۰۰ ایرانی فقط با ۵۰.۰۰۰ تومان! مقداری فکر کنید؟
ببینید آیا شدنی است، بارها با آدم های مختلفی صحبت کرده ام که در تله این پیامهای نادرست تبلیغاتی افتاده اند و هیچ نتیجه ای جز افسوس برایشان حاصل نشده است. تازه اگر هم شخصی پیدا شود که این کار را با این هزینه انجام دهد، تحقیقات نشان می دهد که ارسال . ۹۵ میلیون ایمیل اسپم فقط منجر به ۱۲ خرید میشود!
در بهینه ترین حالت، ارسال واقعی ۱۰.۰۰۰ ایمیل از زیرساخت های صحیح ارسال ۳۲۰۰ تومان هزینه دارد؛ یعنی ارسال ۳.۰۰۰.۰۰۰ ایمیل فقط از نظر زیرساختی، ۹۶۰.۰۰۰ تومان هزینه در بر خواهد داشت.
پس چگونه شخصی مدعی می شود که با ۵۰.۰۰۰ تومان برای شما ۳.۰۰۰.۰۰۰ ایمیل خواهد فرستاد و چگونه شما باور می کنید؟
اگر از طریق گروه های یاهو یا گوگل نیز بخواهند این ارسال را برای شما داشته باشند در ارزان ترین حالت ارسال یک ایمیل به یک گروه ۱۰۰.۰۰۰ نفری، ۱۰۰.۰۰۰ تومان ارزش دارد که با یک ضرب و جمع ساده به عدد ۳.۰۰۰.۰۰۰ تومان می رسیم.
اگر هنوز به این گونه پیام ها باور دارید، خواندن این مطلب را به شما توصیه نمی کنم، خوش باوری را کنار گذاشته و از مسیر درست این ابزار معجزه گر برای بهبود فرایندهای بازاریابی خود، بهره بگیرید.
قوانین مهم ایمیل مارکتینگ
اگر قواعد صحیح بازاریابی از طریق ایمیل را رعایت کنید، این روش هنوز هم میتواند بهترین و سادهترین راه برای ارتباط با مشتریان بالقوهی شما باشد.
مهمترین قواعد ایمیل مارکتینگ مؤثر را شرح داده است:
۱- لیست مخاطبین را تا حد ممکن اصلاح کنید
مهم نیست چه تعداد ایمیل در فهرست شما جای داشته باشد؛ بلکه آنچه در بازاریابی اهمیت دارد این است که چند درصد از مشتریان بالقوه به ایمیلهای شما پاسخ میدهند. بهتر است تمام مخاطبانی را که احتمالاً اصلاً ایمیل شما را باز نمیکنند، از لیست خود حذف کنید و این امکان را برای آنها فراهم کنید که اشتراک خود را از سلسلهی آگهیهای شما لغو کنند.
۲- ایمیلها را در ساعات کاری ارسال نکنید
مطالعات متعددی نشان دادهاند ایمیلهایی که برای بازاریابی ارسال میشوند، اگر در ساعات کاری که سایر ایمیلهای تجاری و حرفهای ردوبدل میشوند ارسال نشوند، بهتر مورد بازدید قرار میگیرند.
۳- عنوان کوتاه و مرتبطی برای ایمیل خود انتخاب کنید
مطالعات بازاریابی میگویند ایمیلهایی که عنوان آنها از ۲ تا ۳ کلمه تشکیل شده، نسبت به ایمیلهایی که عنوان آنها یک جملهی کامل و طولانی است، بیشتر باز میشوند و مورد مطالعه قرار میگیرند. بهعلاوه تیزر مطلب (به شمارهی ۵ رجوع کنید) باید جملهای باشد که عنوان ایمیل شما را تکمیل کند و موضوع کار شما را بهصورت موجز و مؤثر شرح دهد.
۴- از نام کوچک مخاطب استفاده کنید
بهاستثنای زمانی که فرهنگی رسمی را تبلیغ میکنید و فرمالیتهی اداری برای آن ارزش محسوب میشود، بهتر است ایمیل خود را با نام کوچک مشتری شروع کنید و پس از آن یک کاما بگذارید. از به کار بردن القابی مثل جناب، سرکار و عزیز اجتناب کنید. ایمیل خود را طوری شروع کنید که گویی برای همکار خود نامه مینویسید و از تشریفات مصنوعی خودداری کنید.
۵- در ۲۰ کلمهی اول ایمیل خود، به یک نکته یا مزیت مهم اشارهکنید
هنگامیکه خوانندگان به صفحهی اینباکس خود میروند، معمولاً بهجز نام فرستنده و عنوان ایمیل، ۲۰ کلمه از شروع ایمیل شما را هم مشاهده میکنند. این جملهی ابتدایی میتواند در تصمیمگیری مشتری مبنی بر اینکه ایمیل را باز کند یا نه، نقش مهمی داشته باشد.
۶- به صمیمیت غیر واقعی تظاهر نکنید
جملات کلیشهای مانند «امیدواریم تابستان خوبی داشته باشید» و نظیر آن، نهتنها ریاکارانه به نظر میرسند (چراکه شما دوست یا آشنای نزدیک و صمیمی این افراد نیستید) بلکه ارزش مفهومی ایمیل کوتاهی را که میخواهید ارسال کنید، پایین میآورند.
۷- احترام به مخاطبین را فراموش نکنید
ایمیل مارکتینگ به معنای ارسال ایمیل به هر لیست ایمیل ی که ما پیدا می کنیم یا می خریم نیست، اولین اصل در ایمیل مارکتینگ احترام به مخاطب است، هر چیزی که این اصل را رعایت نکند اسپمینگ بوده و علاوه بر اینکه غیرقانونی است جز هزینه چیزی برای شما در بر نخواهد داشت.
پس پیش از شروع، نگاه خود را در این حوزه تغییر دهید، احترام به مخاطب اصل اول ایمیل مارکتینگ است.
سوال اینجاست ما به چه کسانی می توانیم ایمیل ارسال کنیم؟
برای ارسال ایمیل به هر شخص، شما باید اجازه آن شخص را داشته باشد، این اجازه از طرق زیر می تواند حاصل شود:
• فرم اشتراک خبرنامه در وب سایت شما
• افرادی که در سایت شما ثبت شده اند و شما در هنگام ثبت نام به آنها گفتهاید که برایشان خبرنامه ارسال می کنید
• کسانی که در نمایشگاه ها، کنفرانس ها و یا محل شرکت شما فرم های شما را پر کرده اند
• کسانی که در طول چند سال گذشته از شما خرید کرده اند و یا تمایل به خرید دارند.
۸- ویژگی خاص خود را بیان کنید
۷۰ درصد آموزش یا محتوای رایگان و ۳۶ درصد معرفی محصول، این اصل را در نظر داشته باشید و براساس این اصل تمام موضوعاتی که به نظرتان می رسد را روی یک کاغذ یاداشت کنید:
• مقالات آموزش در حوزه کاری خودتان
• تجربه موفق مشتریان و تاثیرات مثبت محصولات و خدمات شما
• قرعه کشی
• معرفی محصولات جدید
دقت کنید که اگر خبرنامه شما جذاب و شامل اطلاعات مفید نباشد بعد از چند بار ارسال، توسط مشترکین شما دیگر باز نخواهد شد. پس مطمئن شوید که چیز ارزشمند و جذابی را برای مشترکین خود می خواهید ارسال کنید.
ایمیل شما باید این تصور را ایجاد کند که شما، شخصاً توجه مشتری را ارزشمند میدانید. نکتهی جالبی در مورد خودتان، محصول یا شرکتتان بیابید که علاوه بر جذاب بودن، رضایت مشتری را به دنبال داشته باشد.
۹- در نوشتن متن ایمیل، به نقطهنظر مشتری توجه کنید
مشتریان بالقوهی شما، به خودشان، شغلشان، کسبوکارشان و مشتریانشان اهمیت بیشتری میدهند. اگر در متن ایمیل تان فقط از خودتان، شرکت و نظرات شخصی خود صحبت کنید بدون اینکه اشارهای به علایق و نگرانیهای مخاطب داشته باشید، آنها احتمالاً شانههایشان را بالا میاندازند و شما را نادیده میگیرند.
۱۰- از صحبت در مورد عملیات و توابع شرکت دست بکشید
اغلب اوقات، مشتریان بالقوه دلیلی برای توجه به پروسههای تولیدی محصول شما و حواشی آن ندارند. بهجز در موارد بسیار نادری که یک مخاطب در حال تحصیل یا تجربهی حوزهی فعالیت شما باشد، شرح روند کاری و تولیدی، عملی زائد است که ارزشی برایتان ایجاد نمیکند.
۱۱- از علائم اختصاری ناآشنا و کلمات تخصصی استفاده نکنید
اغلب مخاطبان، بهمحض دیدن حروف اختصاری ناآشنا یا اصطلاحات فنی و تخصصی که مفهومشان را نمیدانند، خواندن ایمیل را متوقف میکنند. بهعنوانمثال اصطلاح CRM، برای افرادی که پیگیر تجارت هستند آشنا و معمول است؛ ولی در مقابل استفاده از عبارت «سیستم توانمندسازی فروش»، نابجا و غیر ضروری است.
۱۲- بهجای استفاده از واژهها و عبارات انتزاعی، از مثالهای کاربردی استفاده کنید
عبارتی مثل مانند «صرفهجویی در پول و زمان» یا «بهبود بهرهوری» بهاندازهای برای مشتریان شما بیرنگ و بیمفهوم است که در پسزمینهی ذهنی آنها محو میشود. در عوض، یک مثال واقعی ارائه کنید که دقیقا همان چیزی را که مشتری شما احتمالاً تجربه خواهد کرد، نشان دهد.
۱۳- بیش از حد از برتری خود تعریف نکنید
افرادی که شما را نمیشناسند، ادعای شما را مبنی بر «بهترین و خاصترین» بودن باور نمیکنند. بدتر از این، ممکن است فرض را بر تکبر یا ریاکاری شما بگذارند و فکر کنند شما حقیقت را بیان نمیکنید. اکثر مردم وقتی یک فروشنده ادعای صداقت و درستکاری میکند، او را به دیدهی تردید نگاه میکنند.
۱۴- سعی کنید با مشتریان وارد مکالمه شوید
بیشتر مواقع هدف از بازاریابی ایمیلی، مکالمه و ارتباط برقرار کردن با مشتریان است نه فروش محصولات (مگر در مواقعی که شما برای فروش یک کالای مصرفی تبلیغ میکنید). اول مخاطب را به تبادل ایمیل با خودتان ترغیب کنید و بعد با او قراری برای یک تماس تلفنی کوتاه یا یک ملاقات حضوری بگذارید.
۱۵- از مخاطبان سؤالاتی بپرسید که با بله یا خیر پاسخ داده میشوند
راحتترین راه برای اینکه بتوانید با مخاطب خود صحبت کنید، این است که از او سؤالاتی با جواب «بله یا خیر» بپرسید. نکتهی مهم در مطرح کردن این پرسشها، این است که آنها نباید وقت و انرژی زیادی از مخاطب بگیرند. سؤال خوب: آیا به این سوژه علاقهمند هستید؟ سؤال بد: آیا میتوانم برایتان اطلاعاتی ارسال کنم؟
۱۶- بیش از یک مورد فراخوان دعوت به عمل فوری نداشته باشید
هرچه بیشتر از مشتریان درخواست کنید که در همین لحظه چیزی را انتخاب کنند، احتمال اینکه آنها دست به اقدامی بزنند کمتر میشود. بهترین درخواستی که میتوانید از مخاطبان داشته باشید این است که از آنها بخواهید به ایمیل شما پاسخ بدهند.
۱۷- از ارائهی آمار و اطلاعات پرهیز کنید
برخلاف تصورات عمومی، جاری کردن سیل اطلاعات به سمت مخاطب، آنها را به خرید محصولات شما ترغیب نمیکند. برعکس، ارائهی آمار و اطلاعات بهاحتمال زیاد راه گفتگوی شما را با مشتریان خواهد بست. این کار شبیه این است که چند صفحه نوشته را دست کسی بدهید و از او بخواهید آن را مطالعه کند و به شما برگرداند.
۱۸- بهترین ترکیب مؤثر را برای ایمیلهای خود پیدا کنید
همهی نکات گفتهشده را مورد تست و بررسی قرار دهید. مثلاً ابتدا نرخ استقبال از ترکیبهای مختلفی را که میتوانید بهعنوان موضوع ایمیل به کار ببرید، بسنجید. بعد از آن، ۱۵ یا ۲۰ کلمهی اول ایمیلتان را مورد آزمایش و بررسی قرار دهید و در آخر، نرخ ارتباطات مؤثر خود را با پیگیری و بررسیِ تعداد پاسخهایی که منجر به خرید شدهاند، برآورد کنید.
داشتند.
ممنون از شما