۱۶ راهکار طلایی برای شروع کسب و کار با بودجه صفر

بازاریابی با بودجه صفر

راه اندازی یک کسب و کار آنلاین به سرمایه گذاری نیاز دارد. اما با بودجه ی محدود هم می توان وارد این حوزه شد. فرصت‌های کسب و کاری متعددی وجود دارند که برای شروع به هزینه‌ی کمی نیاز دارند یا حتی ممکن است به هیچ هزینه‌ای نیاز نداشته‌باشند! ولی درعوض باید زمان و تلاش زیادی خرج آن کنید. مادامی که ترکیب درستی از تخصص، اخلاق کاری، مهارت و بلندپروازی را کنار هم قرار دهید، کلید زدن یک کسب و کار اینترنتی با بودجه ی کم یا حتی بسیار کم امکانپذیر خواهد بود.

۱- بازاریابی مقاله:

یکی از اسرار پنهان ارتقای کسب‌و‌کار است. کسانی که مقالاتشان در مجلات، سایت‌ها و وبلاگ‌ها منتشر می‌شود در بین خطوط کسی هست که مخفیانه به فروش یا ترویج یک محصول یا خدمت است. این یک بازاریابی مستقیم نیست، ولی حتی می‌توان آن را موثرتر نیز دانست به خصوص اگر پیام مقاله به‌طور عاطفی با مخاطبان هدف ارتباط برقرار کند. علاوه بر این اگر مقاله شما از روی سایت کپی و منتشر شود به میزان قابل توجهی به ارتقای کسب‌وکار شما کمک کند .

۲-رسانه‌های اجتماعی:

پروفایلی جذاب برای کسب‌و‌کار در شبکه‌هایی مانند تلگرام، اینستاگرام، لینکدین، فیس‌بوک، توئیتر و مای‌اسپیس ایجاد شود. تلگرام ۴۵ میلیون کاربر در ایران دارد. فیس‌بوک دارای ۸۰۰ میلیون کاربر است که همچنان نیز در حال گسترش است که می‌تواند یک منبع رایگان برای تبلیغ کسب‌و‌کار شما باشد.

حتما بخوانید : شبکه های اجتماعی و ترفندهای آن

۳- ساخت وبلاگ:

اطلاعات کسب‌و‌کار به‌طور منظم در وبلاگ قرار گیرد. گوگل به محتوای تازه و به روز علاقه وافری داردو بارها و بارها آنها را فهرست‌بندی می‌کند و کلمات کلیدی را به پایگاه داده‌های خود اضافه می‌کند و به این طریق مشتریان را به وبلاگ رهنمون می‌سازد.

۴- سیستم بازاریابی از طریق ایمیل:

بازاریابی ایمیلی نوعی بازاریابی مستقیم است که به واسطه رایانامه (ایمیل) صورت می‌گیرد. در این بازاریابی می‌توان کالا یا خدمات را از طریق ایمیل به مخاطبان معرفی کرد. بازاریابی پست الکترونیک یکی از ابزارهای بسیار قوی و منحصربه‌فردی است که می‌توان بدون هزینه و به سرعت و به صورتی کاملا حرفه‌ای، به مشتریان پیام تبلیغاتی خود را ارسال کرد و کمک زیادی در معرفی توانایی‌های کسب‌و‌کار است.

۵- بازاریابی تالارهای گفت‌وگو:

این روش توسط بازاریابان اینترنتی خبره بیشتر استفاده می‌شود. کافی است که به گروه‌ها پیوسته و تبدیل به یک عضو فعال شوید. پس از آن ترافیک زیادی از طرف تالارهای گفت‌وگو به سمت وب‌سایت هدایت خواهد شد.

۶- تولید ویدئو :

ایجاد ویدیوهای با کانسپت قوی و مردمی که علیرغم تبلیغ غیرمستقیم، توسط خود مردم نیز کپی شود. (مشابه دابسمش ها) و وایرال ویدئوها

۷- تولید محتوا :

ایجاد محتوا بازاریابی مهیج نظیر گوریلامارکتینگ که بارها کپی و خودجوش در وب و جراید نمایش شود.

حتما بخوانید : تولید محتوا و اهمیت آن در سئو

۸- کسب و کار خود را روی حوزه ای متمرکز کنید که دانش آن را دارید

اولین قانون کسب و کار، تمرکز روی چیزی است که از دانش آن بهره مند هستید و به خوبی از پسش بر می آیید. راه اندازی یک کسب و کار، زمان مناسبی برای آزمون و خطا و یا قدم گذاشتن در مسیری ناشناخته نیست. توصیه می شود پیش از آنکه کار روی طرح کسب و کار خود را شروع کنید، نقاط قوت و ضعف خود را در قالب تحلیل SWOT روی کاغذ بیاورید. با این کار قادر خواهید بود حوزه ی تخصص و استراتژی آینده ی خود را شناسایی کنید و نیازتان به بیرون را به حد اقل برسانید.

۹- چیز مفیدی بسازید یا بفروشید

اگر هنوز در مورد محصول یا خدماتتان مطمئن نیستید، به دنبال الهام گرفتن باشید. می توانید هر کجا که می روید به دنبال کالا یا خدماتی باشید که مردم به آنها نیاز دارند یا می توانند بهتر ارائه شوند. ۱۰ تا ۱۵ ایده را یادداشت کنید و تک تک به بررسی هر یک بپردازید. نتایج حاصل را پس از بررسی امکانپذیری و هزینه ها غربال کنید.

می توانید با خرید و فروش محصولات یا حتی خدمات مختلف نیز در کسب و کار آنلاین به موفقیت برسید. اگر انسان خلاقی نیستید، همیشه گزینه ی واسطه گری فروش را پیش روی خود دارید. می توانید به تعمیر اقلام دست دوم و فروش آنها نیز فکر کنید. تعمیر یک دست مبل دست دوم و فروش آن می تواند سود خوبی داشته باشد.

۱۰- از دوستان خود کمک بخواهید

ایجاد جامعه ی مشتریان بی نهایت اهمیت دارد. این کار در کسب نظرات و بازخوردهای مثبت و توصیه شدن به دیگران نقشی کلیدی دارد. خجالت نکشید و برای این کار از دوستان خود کمک بگیرید. به آنها در ازای به اشتراک گذاری آنلاین محصولی که از شما خریده اند تخفیف بدهید. این باعث می شود به مخاطبان بیشتری دسترسی پیدا کنید.

حتما بخوانید : ۱۷ اشتباه در شروع یک کسب و کار جدید

۱۱- استفاده از خدمات کم هزینه را مد نظر قرار دهید

شما نمی توانید خودتان به تنهایی از پس تمام کارها بر بیایید. به همین دلیل باید برای کارهای سطح پایین تر به فکر استفاده از خدمات ارزان قیمت باشید. وبسایت های زیادی هست که می توانید روی آنها طراح و توسعه دهنده ی وب پیدا کنید و به کار بگیرید. فراموش نکنید برای کارهایی نظیر طراحی لوگو، حتماً سابقه ی کاری و نمونه کارهای فرد مورد نظر خود را از وی بخواهید و آنها را بررسی کنید تا قربانی کپی کاری و کلاهبرداری نشوید.

۱۲- توانایی های خود را بفروشید

فرض بر این است که در زمینه های سئو، بازاریابی و یا تولید محتوا از دانش لازم برخوردار هستید. اگر حسابدار، برنامه نویس و یا طراح خوبی نیز هستید که چه بهتر. اگر می خواهید برای کسب و کار اینترنتی جدید خود سرمایه ای دست و پا کنید چرا اول خدمات خود را عرضه نکنید؟

۱۳- هیچگاه دلسرد نشوید و دست از کار نکشید

انتظار نداشته باشید همه چیز در اولین تلاش خوب پیش برود. اگر در مدت زمانی که مد نظرتان بود به اهدافتان نرسیدید دلسرد نشوید. تفاوت کسب و کار موفق با ناموفق این است که کسب و کار های موفق به وسیله ی کسانی اداره می شوند که همیشه مشتاق اند برای رسیدن به نتایج دلخواه، راه های تازه ای را امتحان کنند.

حتما بخوانید : هوش کسب و کار یا BI چیست ؟

۱۴- روابط معناداری بسازید

واقعیت امر این است که نظر مثبت یا توصیه ی یک فرد با نفوذ در حوزه ی کاری تان، از هر سرمایه ی مادی در جهان ارزشمند تر است. سعی کنید با کسانی که مثل شما فکر می کنند و مشتاق اند کسب و کار شما را به دیگران توصیه کنند ارتباط برقرار کنید. اگر فروشی انجام داده اید، مشتری خود را فراموش نکنید. برای آنها پیام تشکر یا پیشنهاد تخفیف بفرستید تا آنها را از مشتری، به حامی برند خود تبدیل کنید. اینها همان کسانی هستند که کسب و کار شما را بدون هیچ هزینه ای برای مخاطبان دیگر تبلیغ خواهند کرد.

۱۵- آموزش مارکتینگ به کلیه عوامل سازمان:

قبل از شروع خرج کرد بودجه های کلان مارکتینگ بایستی فرهنگ سازمانی استفاده آن ایجاد گردد و همه عوامل و بخصوص مدیران ارشد واحدهاس سازمان آموزش مارکتینگ و MBA ببینند. سازمان مارکتینگ دان و مارکتینگ محور، بالاترین ارزش برای مرحله بعدی یعنی خرج بودجه است.

۱۶- طراحی گرافیکی

این ایده برای راه اندازی کسب و کار با سرمایه کم این است که اگر توانایی‌های گرافیکی دارید، باید بدانید مشتریان بسیاری برای کسب و کارشان به‌دنبال لوگو، طراح‌های گرافیکی و کارهای هنری هستند.