هاست لینوکس با ویندوز و نکات طلایی در تفاوت آنها

زمانی که بحثی از هاست پیش می اید و قصد تهیه یک هاست را دارید با دو نوع هاست مواجه میشوید هاست لینوکس و هاست ویندوز که در مقالات برای راه اندازی یک سایت چه بایدکرد و انواع هاست و تاثیر آن بر سئو به طور کامل در مورد هر یک از آنها صحبت کرده ایم اما ممکن است این سوال برایمان پیش بیاید که تفاوت هاست ویندوز با هاست لینوکس در چیست؟ چگونه باید یک هاست مناسب را برای سایت خود انتخاب کنیم؟ آیا هاست های موجود در ایران با هاست های موجود در خارج از ایران تفاوت دارند؟ و شاید خیلی سوالات دیگر، اما نگران نباشید، جواب تمامی این سوالات را در این مقاله به طور کامل توضیح داده ام و تفاوت های هر یک از آنها را برایتان شرح می دهم تا شما را در انتخاب هاست مناسب با نوع نیازتان راهنمای کنم.

در ابتدا باید گفت در کل سیستم عامل های ویندوز و لینوکس با توجه به هدف کاربران از داشتن وب سایت و برنامه ای که برای آن سایت در نظر دارند از هم متمایز می شوند.

توجه کنید بسیاری از افراد فکر می کنند چون سیستم عامل کامپیوتر شخصی آنها ویندوز است باید از هاست ویندوز استفاده کنند اما واقعیت اینطور نیست ، سیستم عامل نصب شده در سرور هیچ ارتباطی با سیستم عامل نصب شده در کامپیوتر شخصی ندارد ، کاربر پس از خرید هاست، یک کنترل پنل تحت وب برای مدیریت هاست خود دریافت می کند که اصلا شبیه به محیط سیستم عامل نیست.

تفاوت هاست لینوکس با هاست ویندوز

۱- اجرای اسکریپت ها

در مقاله انواع هاست اشاره کردم که سیستم عامل ویندوز از زبانهای ASP  وASP.NET  پشتیبانی می کند که صاحب امتیاز آن شرکت مایکروسافت است. ASP تنها در سرورهای ویندوز قابل اجرا می باشد و لینوکس این زبانها را پشتیبانی نمی کند.
سیستم عامل لینوکس از زبانهای Perl , Python , PHP و CGI پشتیبانی می کند. زبانهای PHP در برخی از سرورهای ویندوز قابل اجرا هستند، اما PHP نصب شده بر روی سرور ویندوز در برخی موارد مشکلاتی را به وجود می آورد و تعدادی از دستورات آن تفاوت دارد.

همچنین سیستم های مدیریت محتوایی مانند وردپرس یا جوملا که بسیار معتبر هستند تحت زبان PHP نوشته شده اند برای اجرای بهتر و پشتیبانی کامل تر از لینوکس استفاده می کنند.

۲- امنیت

 امنیت یکی از حساسترین نکاتی از است که برای هر کاربری مهم می باشد حال این سوال ایجاد میشود سایت شما روی هاست ویندوز امنیت بیشتری دارد یا روی هاست لینوکس؟ تحقیقات و تجربیات مشخص کرده که ویندوز حفره های امنیتی بیشتری دارد. یعنی هر از گاهی مشکلات امنیتی در ویندوز پیدا می شود، هر چند مایکروسافت این حفره ها را به سرعت رفع و برطرف می کند اما رفع مشکلات امنیتی در بهترین حالت ممکن چند ساعتی طول می کشد که همین می تواند موضوع مهمی برای سایت با ارزش شما باشد. از طرفی دیگر لینوکس امن تر است. این امنیت بالا باعث شده تا از نظر امنیت لینوکس حرف اول را بزند.

۳- قیمت

تفاوت قیمت‌ها به خاطر خدمات و کیفیت سرورها است و نه این که مشخصات همه سرورها یکسان باشد و هر کس هر قیمت تمایل داشته باشد ارائه بدهد.  از لحاظ قیمت هاست های ویندوز دارای قیمت بالاتری هستند زیرا Open Source نیستند و نیازمند خرید لایسنس می باشند اما هاست لینوکس به دلیل Open Source بودن هزینه کمتری را دارد.

۴- سرعت

چون اکثر سرورها از سخت افزارهایی در یک سطح استفاده میکنند سرعت آنها چندان با یکدیگر تفاوتی ندارند ولی برخی از کاربران خدمات میزبانی معتقدند که هاست لینوکس سریعتر ازهاست ویندوز به بازدید کنندگان سرویس ارائه می دهند. حقیقت اینست که امکانات موجود در لینوکس امکان بهینه سازی سرور را برای ارائه سرویس راحت تر میکند.

۵- محبوبیت

هاست لینوکس محبوبیت بیشتری در بین وب سرورها دارد و کار با هاست لینوکس برای کاربران راحت تر و ساده تر می باشد و در کل میتوان گفت لینوکس برای وب نوشته شده است.

 ۶- کنترل پنل ها

شما برای مدیریت فایل ها و اطلاعات سایت خود در ابتدا نیاز به کنترل پنل مدیریت هاست دارید. کنترل پنل های هاستینگ بسیاری برای لینوکس موجود هست. اما در ویندوز باید از کنترل پنل هاستینگ  WebSitePanel استفاده کنید که توسط خود مایکروسافت ارائه شده است

 تفاوت هاست لینوکس و ویندوز

تا حدودی با تفاوت های هاست لینوکس با هاست ویندوز آشنا شدیم، اما در ادامه سعی در بیان نکاتی بیشتر در مورد خرید هاست، متناسب با نوع نیازتان را داریم.

موقعیت ومکان جغرافیایی

اینکه هاست ایرانی است یا خارجی؟ منظور همان محل قرارگیری سروری است که هاست شما روی آن قرار خواهد گرفت. در حال حاضر هاست ایرانی که ما داریم سرورهای آن در ایران قرار گرفته اند و هاست خارجی درون یک مرکز داده در یکی از کشورهای پیشرفتۀ خارجی قرار گرفته است.

به طور کلی هاستهای خارجی ارزان تر و پایدارتر هستند و مشکلات کمتری از این نظر به سراغ آنها خواهد آمد. ولی هاستهای ایران به دلیل اینکه در ایران قرار گرفتند به ما امکان سفارشی سازیِ بیشتری را می دهند و همچنین از دیگر مزیت آنها سرعت بالاتر سایت از داخل ایران است. به دلیل اینکه محل قرارگیری سرورها نزدیک رایانۀ بازدید کنندگان است، سرعت بارگذاری صفحات مختلف بالاتر خواهد رفت.

پس برای کاربرانی که در ایران هستند برای داشتن سرعت بیشتر بهتر است از هاست های داخلی استفاده کنند.

پشتیبانی از سیستم مدیریت محتوا

از لحاظ پشتیبانی از سیستم های مدیریت محتوای رایج مانند: جوملا، وردپرس، دروپال، دیتالایف یا فروشگاه سازهای محبوب مانند پرستاشاپ و اپن کارت مقایسه کنیم، چون بیشتر این سیستم مدیریت محتوا های محبوب بر پایه زبان برنامه نویسی PHP نوشته شدن ، فقط هاست لینوکس میتواند از این نرم افزار ها پشتیبانی کند و هاست ویندوز فقط از سیستم مدیریت محتوا های اختصاصی و دست نویس که معمولا با زبان برنامه نویسی ASP وNET نوشته شده اند پشتیبانی میکند.

به زبان برنامه نویسی سایت خود توجه کنید و با توجه به آن، مناسبترین و کاربردی ترین هاست را انتخاب کنید.

پشتیبانی از پایگاه داده 

هاست لینوکس از پایگاه داده MYSQL به خوبی پشتیبانی میکند و هاست ویندوز از پایگاه داده MSSQL یا همان SQL SERVER پشتیبانی میکند، نکته مهم اینه که تمام سیستم مدیریت محتواهای معروف، برای عملکرد صحیح به پایگاه داده تحتMYSQL  نیاز دارند.

 لازم به ذکر است که هاست ویندوز بیشتر توسط سایت های دولتی مورد استفاده قرار می گیرد زیرا بیشتر از سرورهای هاست لینوکس از نرم افزارهای برنامه نویسی و ایجاد بانک های اطلاعاتی بزرگ پشتیبانی می کنند و قدرت بیشتری برای نگه داری از حجم بالای داده ها را دارد.

دقت کنید که سایت شما برای چه حجمی از داده ها پیش بینی شده است، باید دقت کنید که هاست انتخابی شما بتواند آن را پشتیبانی کند.

یک هاست مناسب باید چه ویژگی های داشته باشد؟

-سرعت بالا

– قیمت معقول

-امنیت مناسب

–پشتیبان گیری مرتب

-در دسترس بودن و بالا بودن سایت(Up time)

– نداشتن محدودیت زیاد در پهنای باند

– نداشتن محدودیت های زیاد در ایجاد دیتابیس و زیردامنه

در نهایت

برای انتخاب ‌هاست باید نوع، هدف و تخمینی از تعداد بازدیدکنندگان سایت را تعیین کنید. اصل اساسی متمایز سازی این دو نوع هاست، پشتیبانی از سیستم های مدیریت محتوا و نرم افزارها و زبان های برنامه نویسی متفاوت است.بهترین راه برای انتخاب امکانات و هاست  مناسب کار شما، بررسی پیش نیاز های سایت مورد نظر شما است.