بررسی پسوندهای رایج در کسب و کار اینترنتی

هزاران پسوند دامنه در دنیا وجود دارد که هر فردی می تواند با رعایت قوانین مربوطه نسبت به ثبت و استفاده از آن ها اقدام نماید. ( نحوه ثبت یک دامنه را میتوانید اینجا مطالعه کنید ) اما محبوبیت و یا به عبارتی فرهنگ شدن یک پسوند تاثیر شایان توجهی در تعداد ثبت آن دارد. به طور مثال در کشور ما دامنه های ir ، com ، co و چند دامنه دیگر از محبوبیت بالایی برخوردار هستند و تعداد ثبت این دامنه ها در ایران به میزان قابل توجهی رو به رشد است.
این محبوبیت می تواند در کشورهای مختلف متفاوت باشد ولی آنچه در محبوبیت یک پسوند تاثیر بسزایی دارد ، نزدیک بودن فرهنگ جامعه با آن پسوند است. به طور مثال پسوند co با وجود اینکه برای کشور کلمبیا انتخاب شده ولی به خاطر نزدیک بودن به کلمه کمپانی یا Corporation و استفاده زیاد از این کلمه در ایران محبوبیت یافته است. در چند سال اخیر شاهد ظهور پسوندهای متنوعی برای ثبت دامنه بوده ایم که این موضوع می تواند کمک بزرگی برای استارت‌آپ ها و افراد تازه وارد به دنیای وب باشد. پسوندهایی که گاها از جانب شرکت های بزرگ هم پشتیبانی می شوند. به طور مثال چندی پیش شرکت گوگل از پسوند xyz استفاده کرد که این موضوع نشان دهنده ی جایگاه و میزان رشد پسوندهای نوظهور در دنیا است.
موضوع پیدایش پسوندهای جدید تنها برای وب سایت های نوپا مهم نیست چراکه بسیاری از دامینرها (فروشندگان دامنه های اینترنتی) با معرفی پسوندهای جدید ، اقدام به ثبت دامنه های متعدد می نمایند و گاها با قیمت های بسیار بالایی نسبت به خرید آنها را می فروشند. البته این کسب و کار در همه ی دنیا جایگاهی ویژه و جالب توجه دارد و خرید دامنه با پسوندهای جدید در سراسر جهان صورت میگیرد.

انواع دامنه ها

هر پسوند، کاربرد و معنی خاص خود را دارد و برای اهداف مشخصی استفاده می شوند. به طور کلی دامنه ها به چهار دسته تقسیم می شوند:

۱- پسوندهای عمومی ( gTLDS ، مخفف کلمه Top Level Domain) که از سه حرف تشکیل شده اند و امکان ثبت توسط کلیه اشخاص وجود دارد. از معروف ترین آنها com – net – org و… می باشد.

۲-پسوندهای جدید عمومی ( new gTLDS ) همچون دسته اول توسط همه اشهاص قابل ثبت هستند و برای ایجاد حق انتخاب بیشتر کاربر و نیز رفع مشکل آزاد نبودن دامنه ها با پسوندهای رایج سه حرفی ایجاد شده اند. از جمله این پسوندها می توان به pro – info – biz – museum – name و… اشاره کرد.

۳-پسوندهای خصوصی ( sTLDS) کاربردهای خاص دارند و توسط ارگانها و سازمانهای مشخص دولتی قابل استفاده می باشند. برای مثال gov – edu – int و …

۴-پسوندهای محلی که عمدتاً از دو حرف تشکیل شده اند و مربوط به هر کشور می باشد. مانند پسوند ir برای ایران و پسوند af برای افغانستان.

تعرفه ثبت پسوندهای مختلف

تعرفه ثبت دامنه با هر پسوند، مبلغ مشخصی برای یک سال می باشد که تمدید آن نیز به صورت سالانه و با همان مبلغ می باشد. شرکتهای ثبت دامنه، امکان ثبت دامنه با پسوندهای مختلف را مهیا کرده اند و هر کدام تعرفه متفاوتی با دیگران دارند. به عنوان مثال، تعرفه ثبت دامنه در شرکت میهن وب هاست و آبتین وب در زیر ارائه شده است.
همانطور که مشاهده می کنید، تعرفه ثبت دامنه در آبتین وب کمتر بوده و تنوع پسوندهای قابل ثبت در این سایت بیشتر می باشد:

پسوند های رایج و معنای آنها

برای سهولت شما در یادگیری ، پسوند های متداول ثبت دامنه را به اختصار بیان میکنم :

com.
معروفترین و پر استفاده ترین پسوند برای دامنه های سایتهاست.مخفف Commercial به معنای تجاری است. البته بسیاری از سایتهای همه منظوره نیز از پسوند com استفاده میکنند.

Net.
مخفف واژه Network به معنی شبکه میباشد.عموما توسط شرکتهای ارائه دهنده خدمات اینترنتی و شبکه های اطلاع رسانی مورد استفاده قرار می گیرد.

org.
اختصار واژه Organizations به معنی سازمان، تشکیلات‌ میباشد و معمولاْ توسط مؤسسات و سازمانهای غیر انتفاعی که غالباْ فعالیت غیر تجاری (یا حتی تجاری) دارند مورد استفاده قرار می گیرد.

edu.
مخفف واژه Education به معنی آموختن دانش میباشد.برای مقاصد تعلیمی چون پایگاههای آموزشی به کار میرود.

gov.
اختصار واژه Goverment به معنی دولت میباشد.این پسوند مربوط به نهادهای دولتی است.

biz.
مخفف Business به معنی تجارت میباشد ، که خــاص سایتهای شغلی – تجارتی به ویژه خدمات مربوط به تجارت الکترونیکی، ایجاد گشته است.

int.
اختصار واژه International به معنی بین المللی میباشد . در حوزه اینترنتی سازمان های بین المللی را نشان می دهند

info.
اختصار واژه Information به معنی اطلاعات میباشد و در حوزه اینترنتی ، سازمان های بین المللی را نشان می دهند. انواع اطلاع رسانی در رشته هایی مانند علوم، معرفی محصولات، معرفی خدمات و … اختصاص یافته اند. .

web.
پسوند سایتهایی که به مباحث Web می پردازند.

name.
این اولین نوع پسوندی است که خاص افراد (اشخاص حقیقی) ایجاد شده است.در حقیقت کلیه افرادی که به هر منظور شخصی می خواهند برای خودشان Website ایجاد کنند میتوانند از این پسوند استفاده کنند.

ac.
پسوند دامنه ملی جزایر آسکنشن (Ascention Islands) است.از طرفی برای مراکز ارائه دهنده سرویس میباشد به شرطی که اداره کامپیوتری، اینترنتی؛ بدون هر گونه وابسته ای،نیروها جدیدی استخدام نماید.

ws.
پسوند دامنه ملی کشور ساموا (Western Samoa) است ، ولی بخاطر مشابهت آن با مخفف کلمه (WebSite) مورد توجه فراوان قرار گرفته است و می تواند هر نوع وب سایتی را در بر گیرد.

us.
این نوع پسوند با آنکه مخصوص دامنه ملی کشور آمریکا است ، ولی بخاطر مشابهت آن با مخفف کلمه (us) بمعنی (ما) مورد استقبال قرار گرفته است.

tv.
این نوع پسوند با آنکه مخصوص دامنه ملی کشور توالو (Tuvalu)است ولی بخاطر مشابهت آن با مخفف کلمه (Television) مورد توجه شبکه های تلویزیونی و ماهواره ای قرار گرفته است و برای این منظور نیز مورد استفاده قرار میگردد.

mobi.
کاربرد این پسوند برای پایگاهای فروش و سرویس دهی محصولات موبایل می باشد.

aero.
این پسوند مختص سایتهای مرتبط با حمل و نقل هوایی می باشد.

mil.
این پسوند مربوط به سایتهای نظامی است.

cat.
این پسوند برای انجمن های فرهنگی، تربیتی و زبان شناختی کتلن (Catalan) در نظر گرفته شده است.

coop.
پسوند اختصاص داده شده برای شرکت های تعاونی می باشد.

jobs.
سایت های دارای این پسوند، منبع اطلاعات انسانی برای مدیران می باشد که قصد استخدام کارمند را دارند.

mobi.
کاربرد این پسوند برای پایگاهای فروش و سرویس دهی محصولات موبایل می باشد.

pro.
این پسوند برای سایت هایی که در حوزه اینترنتی افراد حرفه ای فعالیت می کنند در نظر گرفته شده است. مانند دانشمندان علم فیزیک، حسابداران، حقوق دانان و …

travel.
این پسوند مختص شرکت ها و سازمان های ارائه دهنده خدمات مسافرتی می باشد.

دامنه های آی آر (ir.) که مربوط به کشور خودمان است و فقط در اینجا از آنها استفاده میشود :

ir. پسوند دامنه های ایرانی می باشد و ثبت آن توسط افرادی که رسما مقیم ایران هستند انجام می شود.

co.ir. این پسوند مخصوص سازمانها و شرکتهای غیر دولتی میباشد. شرکت های متقاضی این پسوند باید دارای شرکت ثبت شده باشند.

ac.ir. این دامنه مخصوص موسسات آموزش عالی دارای مجوز وزارت علوم، وزارت بهداشت، مجلس شورای اسلامی، شورای عالی انقلاب فرهنگی بوده و ارائه کپی مجوز مذکور الزامی می باشد.

sch.ir. این پسوند مختص برای مدارس، موسسات آموزشی و سایر سازمانهای آکادمیک تحت مجوز وزارت آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران بوده و ارائه کپی مجوز مذکور و درخواست کتبی در سربرگ موسسه الزامی می باشد.

net.ir. این دامنه مخصوص شرکتهای ارائه دهنده خدمات شبکه و ISP ها بوده و ارائه کپی مجوز ISP الزامی می باشد.

gov.ir. عمومیت این پسوند برای بخش های اجرایی موسسات و وزارتخانه ها و سازمانهای زیرمجموعه قوای مجریه، مقننه و قضاییه جمهوری اسلامی ایران بوده و ارائه درخواست کتبی در سربرگ موسسه الزامی می باشد.

org.ir. پسوندی برای انجمن های علمی، سازمانهای غیر انتفاعی رسمی و موسسات بین المللی ثبت شده که دولت ایران یا یکی از موسسات آن عضو آنهاست و ارائه کپی روزنامه رسمی موسسه الزامی می باشد.

id.ir. کاربرد این پسوند برای اشخاص حقیقی تابع کشور ایران بوده و ارائه تصویر شناسنامه متقاضی الزامی می باشد.

در اینجا ، قصد موردکاوی تمامی پسوندها را نداریم و فقط دو پسوندی را بررسی می کنیم که برای استارتاپها و کسب و کارهای اینترنتی بهترین گزینه می باشند. به دلیل رایج بودن این پسوندها، مخاطب عام به خوبی تفاوت آن دو را درک کرده و با آنها ارتباط برقرار می کند. اما همین دو پسوند چالشهایی نیز دارند که آنها را نیز توضیح میدهیم:

پسوند بین المللی com

قیمت رزرو یکساله: ۳۵۰۰۰ تا ۴۵۰۰۰ تومان
به دلیل آنکه سایتهای برتر دنیا از این پسوند استفاده می کنند (google.com ,facebook.com ,amazon.com, …) هر مخاطب ایرانی احساس بهتری به این دامنه ها خواهد داشت. در نگاه مخاطب عام، دامنه های دات کام، جهانی و معتبر بوده و آن سایت، برند بهتری در نظر گرفته می شود.
عمده مشاوران برندسازی و وب برندینگ نیز این پسوند را نسبت به سایر پسوندها برای برندینگ کسب و کارهای اینترنتی بهتر می دانند اما این بدان معنی نیست که اگر دامنه سایتی با سایر پسوندها ثبت شود برند نخواهد شد.
نکته بعدی آنکه دات کام تنها بخش کوچکی از موفقیت دامنه شما خواهد بود؛ نقش اصلی در برندسازی سایت شما راهمانگونه که در مطالب قبلی گفتم ، نام دامنه ایفا می کند.
به نظر شما کدام یک از دامنه های زیر برای فروشگاه اینترنتی زیباتر و باصلابت تر می باشد:
www.hojre.com www.eshopmarket.com
اسم “حجره” به دلیل ارتباط معنایی با فروش و فروشگاهها، سنتی و نوستالژیک بودن، خاص بودن بسیار زیباتر می باشد(همه می دانیم حجره چیست اما امروزه از این کلمه استفاده نمی شود لذا با شنیدن نام آن حس نوستالژیک پیدا می کنیم، مثل “واکمن” برای دهه شصتی ها که امروزه از آنها اثری نیست و از خاطرمان رفته اما با شنیدن نامش به یاد خاطرات گذشته، حس خوب و مثبتی پیدا می کنیم ! )
اما در مقابل دامنه ایشاپ مارکت، با وجود اینکه هر دو بخش دامنه به معنی فروشگاه می باشد اما به علت کلیشه ای بودن، استفاده بیش از حد این عبارات در دامنه ها و عدم جذابیت دیداری و شنیداری نمی تواند برند مناسبی برای یک کسب و کار اینترنتی باشد(معادل فارسی ایشاپ مارکت به فارسی چنین می شود: فروشگاه اینترنتی فروشگاه!)

چالش دامنه های دات کام

• در انتخاب دامنه های دات کام باید با چند صد میلیون نفر وبمستر در سراسر دنیا رقابت کنید! یافتن دامنه های خاص با پسوند دات کام بسیار سخت بوده و به ندرت می توان دامنه ای با نام خاص و با معنی با این پسوند پیدا کرد(اسامی فینگیلیش شانس بالاتری برای دامنه های دات کام دارند).
• کسب و کارهایی که قصد دارند در صدا و سیما تبلیغ کنند نمی توانند آدرس سایت خود را با پسوند دات کام معرفی کنند(طبق قانون، فقط دامنه های دات آی آر مجوز معرفی و تبلیغ خواهند داشت)چنین حساسیتهایی برای تبلیغات شهری و بیلبوردها نیز وجود دارد(دامنه اصلی شیپور با دات کام می باشد اما در تبلیغات شهری از دامنه شیپور.آی آر استفاده شده .

پسوند منطقه ای ir

قیمت رزرو یکساله: ۴۰۰۰ تا ۶۰۰۰ تومان
پسوندهای منطقه ای برای دسترسی جهانی محدودیت و مشکل خاصی ندارند. این پسوندهای بومی، ارزان و فراگیر می باشد. همین ارزان بودن سبب شده تا بیزینس پردرآمدی به نام “احتکار دامنه” در ایران به وجود بیاید.
فراگیر بودن دامنه های آی آر سبب شده تا در نگاه برخی کاربران، دامنه شما معمولی و غیر خاص دیده شود(فراوانی هر چیز، ارزش آن چیز را کاهش می دهد!) به همین دلیل عمدتاً توصیه می شود برای کسب و کارهای اینترنتی خود از دامنه های دات کام استفاده نمایید که برندسازی بهتری صورت گیرد.

همانگونه که گفته ، برخی سایتها با دامنه آی آر به برند بسیار موفقی تبدیل شدند. به عنوان مثال:
www.divar.ir
www.cafebazar.ir
www.1car.ir
این سه، تنها یک مشت از خروار سایتهای برند با دامنه آی آر می باشد. دلیل ذکر این سه سایت این است که تاکید کنم “نام” به تنهایی نمی تواند شخص، محصول یا شرکتی را برند کند بلکه آن چیزی که توسط شخص، محصول یا شرکت ارائه می شود ۹۰ درصد برندینگ آن را انجام خواهد داد.
همچنین در مواردی هم مثل دامنه car1.ir، پسوند آی آر ریتم خوبی برای خوانش دامنه ایجاد می کند که این ترکیب در مقایسه با car1.com بسیار بهتر و موفق تر می باشد. ( لطفا نام “احسان خواجوی” را در گوگل سرچ کنید. اگر اهل بدنسازی و مسابقات تناسب اندام باشید “احسان خواجوی” برای شما ورزشکار موفقی در این رشته است! اگر اهل موسیقی باشید “احسان خواجوی” شما را یاد “احسان خواجه امیری” می اندازد! پس زمانی نام و دامنه شما برند می شود که خدمات سایت شما به آن دامنه هویت ارزشمندی بخشیده باشد)

نکته: بسیاری از سایتهای ایرانی که با دامنه IR هستند دامنه های دات کام خود را در اختیار ندارند. به عنوان مثال سایت jabama.ir که سایتی موفق در زمینه رزرو آنلاین هتل می باشد توسط شرکت آژانسهای هواپیمایی علی بابا خریداری شده اما دامنه jabama.com به فردی غیر ایرانی تعلق دارد. لذا می توان گفت که عموماً در این حالت هیچ مشکلی برای دامنه شما ایجاد نمی شود مگر اینکه در دامنه ir سایتی مشابه دامنه com طراحی کنید(مثلاً یک فروشگاه اینترنتی در هر دو دامنه) بدین ترتیب مالک دامنه com می تواند از شما شکایت کرده و دامنه تان را به مالکیت خود درآورد(در این حالت حق با کسی است که زودتر دامنه خود را خریده است)
*برای آگاهی از اطلاعات مالک دامنه، به سایت Who.is مراجعه کرده و پس از درج دامنه، مشخصات نام و تماس مالک نمایش داده می شود.

چالش دامنه های دات آی آر:

• چون رقابت برای دامنه های دات آی آر محدود به ایران است می توان گفت که تعداد رقیبان نسبت به متقاضیات دات کام ها بسیار کم تر است. اما بیزینس “احتکار دامنه” سبب شده تا هر کدام از این افراد، چندین دامنه آی آر را با قیمت میانگین ۴۵۰۰ تومان خریداری کرده و هر کدام را چند صد هزار تومان و حتی چندین میلیون تومان به فروش برسانند. لذا پیدا کردن دامنه های آی آر مناسب که قبلاً ثبت نشده کار نفس گیری خواهد بود!
• باید شانس و نبوغ بالایی داشته باشید تا بتوانید دامنه زیبایی را پیدا کنید که هر دو پسوند دات کام و دات آی آر آن آزاد باشد! معمولاً درصد بالایی از دامنه های آزاد آی آر، معادل دات کام آزاد ندارند. این در حالیست که عمدتاً دات کامها هم توسط افرادی از خارج از کشور ثبت شده، سایتی روی آن فعال بوده و یا دسترسی به صاحب دامنه و خرید آن کاری سخت و پرهزینه می باشد.
• دامنه های آی آر به دلیل بین المللی نبودن، توسط گوگل محدود شده و این محدودیت فقط برای تبلیغات گوگلی اعمال می شود. به عبارت ساده تر باید گفت که صاحبان دامنه های آی آر بهتر است تبلیغات گوگلی را از برنامه های دیجیتال مارکتینگ خود حذف کنند!

در انتها بررسی این سوال که آیا پسوند در SEO تاثیری دارد یا خیر ، خالی از لطف نباشد .

ممکن است این سوال برای بسیاری از افراد مطرح شود ولی برای کاربران حرفه ای جواب مشخصی دارد و آن هم خیر است. پسوند یک دامنه به هیچ وجه در SEO یک سایت تاثیر ندارد و در صورتی که شما تمامی المان های مربوط به موتور جستجو را رعایت کنید ، می توانید به رتبه های بالای گوگل برسید.
این موضوع را می توانید در سرچ های گوگل که به شما نشان میدهد بسیاری از سایت هاکه دامنه هایی با پسوندهای me ، net و حتی دامنه های com با زبان فارسی در صدر نتایج هستند، مشاهده کنید .

افتخار ما در بلوط آی تی داشتن کادری صبور و متخصص است که همواره آمادگی راهنمایی و مشاوره رایگان در زمینه دیجیتال مارکتینگ را دارا می باشند . با ما در تماس باشید .

ما در بلوط آتی آمادگی لازم برای مشاوره رایگان در زمینه دیجیتال مارکتینگ را داریم