چگونه می‌توان فهمید که رمز عبور حساب کاربری‌تان هک شده است

آی تی رسان/ امروزه، دزدیدن و هک کردن رمز عبور افراد در فضای اینترنت بسیار عادی شده است. همچنین یکی از اشتباهاتی که اکثر افراد مرتکب می‌شوند این است که فکر می‌کنند این اتفاق همیشه برای دیگران خواهد افتاد. ولی متاسفانه این‌طور نیست. هیچ کاربری در فضای اینترنت از شر هکر‌ها در امان نیست. حال چگونه بفهمیم که رمز عبور حساب‌های کاربری ما هک شده است یا خیر؟! در ادامه این مقاله به بررسی چند روش ساده برای یافتن پاسخ این پرسش، خواهیم پرداخت.

مطمئن شوید که بالاترین سطح امنیت را برای حساب‌های خود فعال کرده‌اید

اگر کمی بد‌شانس باشید، ممکن است سرویسی که برای کار یا تجارت شخصی خود از آن استفاده می‌کنید، هک شود. در این حالت هکر‌ها به پایگاه داده سرویس شما دست خواهند یافت و ممکن است اتفاقات خیلی بدی رخ دهد. بنابراین پیش از آن‌که کار به اینجا برسد، از شرکت‌های ارائه دهنده راهکار‌های امنیتی بخواهید تا راه حل مناسب را در اختیار شما قرار دهند.

در مورد حساب‌های کاربری در شبکه‌های اجتماعی و وب‌سایت‌هایی مانند گوگل و Yahoo که جنبه کاری ندارند، خودتان به تنهایی می‌توانید امنیت را برقرار نمایید. فقط کافی است تنظیمات امنیتی مربوطه را فعال کنید. به‌عنوان مثال، برخی از سرویس‌ها از سیستم تشخیص هویت دو مرحله‌ای استفاده می‌کنند. احتمال هک شدن رمز عبور در این روش بسیار پایین است. مثلا در وب‌سایت‌های گوگل، فیس‌بوک و Dropbox، اگر شخصی بخواهد به‌وسیله یک دستگاه جدید به حساب کاربری شما دسترسی پیدا کند، از طریق ارسال پیام شما را مطلع می‌سازد.

از ایمن بودن کلمه رمز عبور خود اطمینان حاصل کنید

برای ساختن حساب کاربری جدید در برخی از وب‌سایت‌ها لازم است که رمز عبور، یک عبارت پیچیده (که شامل حروف کوچک و بزرگ، اعداد و علامت‌ها می شود) باشد. ولی در بسیاری از وب‌سایت‌ها این‌طور نیست. در این موارد، کمی دقت و حوصله به خرج دهید و با انتخاب یک کلمه عبور که به حد کافی پیچیده باشد، حساب کاربری خود را تا حد زیادی ایمن سازید.

حال پرسش اینجا است که چه زمانی می‌توان گفت که کلمه عبوری که انتخاب کرده‌ایم به اندازه کافی امن است یا خیر؟! همان‌طور که اشاره شد، یک رمز عبور پیچیده در اکثر موارد شامل حروف انگلیسی کوچک و بزرگ، اعداد و علامت‌ها می‌شود. ولی سیستم‌هایی که برای شکستن کلمات عبور استفاده می‌شوند نیز این نکته را می‌دانند. به عبارت دیگر با انتخاب یک کلمه عبور که تمام موارد فوق را در بر داشته باشد، نمی‌توان از امن بودن آن اطمینان کامل داشت. برای انتخاب رمز عبور مناسب و امن، پیشنهاد می‌شود که از یک واژه خاص استفاده نکنید. مثلا “P@ssword123” با اینکه شامل تمام موارد فوق می‌شود، ولی به آسانی قابل حدس زدن و شکسته شدن است.

دو نکته‌ای که در بالا گفته شدند، می‌توانند یک ایده از وضعیت فعلی امنیت حساب کاربری‌تان به شما بدهند. ولی در مورد اینکه رمز عبور شما هک شده است یا خیر، کمکی نمی‌کنند. پس چه‌طور می‌توان پاسخ این سوال را یافت؟

به دنبال علایم و نشانه‌ها بگردید

برخی اوقات ممکن است شما متوجه هیچ گونه تغییری در وضعیت حساب کاربری خود نشوید، ولی رمز عبور شما هک شده باشد. البته در اکثر موارد این‌طور نیست، زیرا شخصی که حساب کاربری فرد دیگری را هک می‌کند، قصد سوء استفاده از اطلاعات وی را دارد. این سوء استفاده‌ها می‌تواند شامل مواردی همچون تغییر رمز عبور، خرید از طریق حساب بانکی شما و ارسال ایمیل‌های دروغین به مخاطب‌های شما باشد. بنابراین به محض اینکه هر یک از این موارد را مشاهده کردید، نسبت به هک شدن رمز عبور حساب‌های کاربری خود شک کنید.

به‌صورت آنلاین بررسی کنید که آیا تا کنون رمز‌های عبور شما هک شده‌اند یا خیر!

یک کارشناس امنیت، لیستی از تمامی حساب‌های کاربری که تا کنون هک شده‌اند، تهیه کرده است و به کاربران این امکان را می‌دهد که ببینند آیا حساب کاربری آن‌ها نیز هک شده است یا خیر. این وب‌سایت Have I been pwned نام دارد. فقط کافی‌ است آدرس ایمیل خود را وارد کنید. وب‌سایت به شما خواهد گفت که آیا شخصی به جز خود‌تان، رمز عبور مربوط به این حساب کاربری را می‌داند یا خیر.

همچنین می‌توانید رمز عبور حساب‌های کاربری خود را در صفحه Password وارد کنید. اگر این رمز عبور مشابه رمز‌هایی باشد که تا پیش از این توسط هکر‌ها شناسایی و شکسته شده‌اند، وب‌سایت به شما اخطار می‌دهد که هر چه سریع‌تر آن را تغییر دهید.

این و‌ب‌سایت در هر دو مورد ایمیل‌های هک شده و کلمات عبور شناسایی شده، پایگاه داده بسیار عظیم و گسترده‌ای دارد که بالغ بر ۳۰۰ میلیون کلمه عبور را شامل می‌شود.