کمپین تبلیغاتی اینترنتی موفق راه اندازی کنیم

این موضوع که برای بسیاری از کسب و کارهای مختلف، Instagram یک فرصت معنی دار برای جذب مشتریان جدید و برای برقراری ارتباط بهتر با مشتریان است غیر قابل انکار و اجتناب ناپذیر است. برخی از سازمان ها استراتژی Instagram را تصویب کرده اند، و هنوز برای توسعه بازاریابی از Instagram استفاده می‌کنند.

در مقایسه با شبکه‌های اجتماعی دیگر، شرکت‌های تجاری که مطالب را در Instagram پست می کنند، ۱۵ برابر بیشتر از شبکه‌های  مانند فیس بوک و توییتر است. پس با ما همراه باشید تا مطمئن شوید که کمپین بازاریابی Instagram بهترین فرصت برای موفقیت را دارد.

کمپین تبلیغاتی چیست ؟

کمپین تبلیغاتی به معنای استفاده از کانال های مختلف برای رساندن پیام تبلیغاتی است. یک پیام یکسان با تمی مشترک از طریق رسانه های مختلف که در برخی مواقع ثابت هستند، به اشتراک گذاشته می شود. چارچوب زمانی کمپین های تبلیغاتی عموما ثابت بوده و به خوبی تعریف می شوند.

یک کمپین شامل مجموعه ای از فعالیت های هدفمند است که به صورت منظم، اجرا و پیگیری می شود. کلیه فعالیت های کمپین به گونه ای طراحی و سازمان دهی شده است که از طریق ارسال پیام های مشخص، متوالی و تکرارپذیر به مخاطبان هدف، منجر به تاثیر پذیری آنها شده و نگرش آنها را نسبت به یک محصول خاص یا یک جریان سیاسی تغییر دهد.

این تأثیرگذاری از طریق ابزارهای ارتباط جمعی و رسانه های تاثیرگذار صورت گرفته و به دنبال آن واکنش های مورد انتظار به وجود خواهد آمد.

چرا از کمپین های تبلیغاتی استفاده می کنیم؟

کمپین های تبلیغاتی برای هر محصول و خدماتی مورد استفاده قرار می گیرند. کمپین های تبلیغاتی حالت های مختلفی به خود می گیرند، ممکن است به صورت آنلاین یا آفلاین اجرا شوند و از رسانه های مختلفی استفاده کرده یا حتی از تبلیغات محیطی بهره ببرند، اما در هر صورت هدف از راه اندازی کمپین تبلیغاتی رساندن پیام برند به مخاطبان است. البته باید توجه داشت که کمپین باید مطابق با استراتژی بازاریابی شرکت طراحی شده و به اجرا درآید. پس میتوان اینگونه هدف استفاده از آن را دسته بندی کرد :

  • آگاه کردن مردم نسبت به محصول
  • متقاعد کردن آنها به خرید محصول
  • فراهم ساختن شرایطی که محصولاتمان برای افراد در دسترس باشد .

حتما بخوانید : هشتگ را بهتر بشناسید

۱۳ نکته کلیدی در راه اندازی کمپین تبلیغاتی

برای طراحی و راه اندازی یک کمپین تبلیغاتی موفق در اینترنت، می بایست به نکات کلیدی که در زیر به آنها اشاره خواهیم داشت توجه ویژه ای داشته باشید.

۱- هدف راه اندازی کمپین

قبل از هر چیزی باید به این نکته توجه داشته باشید که هدف از راه اندازی یک کمپین تبلیغاتی در فضای اینترنت چیست؟ نکته ای که در بسیاری از مواقع به آن توجه ای صورت نمی گیرد و در انتها شاهد شکست کمپین خود خواهید بود. باید سعی کنید که هدف خود را بصورت دقیق و واضح مشخص نمایید تا در مرحله بعد، نقشه کمپین را بر اساس آن طراحی نمایید.

پس باید در نظر داشته باشید که اولین مرحله و مهمترین قسمت برای شروع یک کمپین موفق، مشخص نمودن اهداف آن کمپین می باشد که با معین نمودن آن، بودجه مورد نظر به جهت سرمایه گذاری، فرمت محتوای تولیدی، مخاطبان آن هدف و رسانه های مورد نظر به جهت راه اندازی کمپین برایتان مشخص می گردد.

۲- شناسایی مخاطب هدف

بعد از مشخص شدن هدف یک کمپین، شناسایی شخصیت بازدیدکنندگانی که به عنوان مخاطب بازار هدف، با کمپین در ارتباط خواهند بود، مرحله بعدی است که بسیار حائز اهمیت می باشد. برای آنکه بتوانید محتوای ارزشمندی را برای مخاطبان بازار هدف خود تولید نمایید، می بایست شناخت دقیقی از آنها داشته باشید و بدانید دقیقاً برای چه اشخاصی محتوا را تولید خواهید کرد. به عنوان مثال، لحن و ادبیات محتوایی که برای جوانان و نوجوانان تولید می شود در مقایسه با محتوایی که برای افراد مسن تولید می شود تفاوت بسیار زیادی خواهد داشت.

حتما بخوانید : رمز اینستاگرام را فراموش کردم !!!

۳- زمانی درست را برای ایجاد کمپین خود تعیین نمایید

همانند بسیاری دیگر از کمپین های بازاریابی، زمان بندی همه چیز است. اجتناب از راه اندازی کمپین معنی دار اینستاگرم تا زمانی که زمان بندی با برنامه های بزرگتر و اهداف شرکت سازگار باشد. اپل یک نمونه عالی از این کمپین ها است. سالهاست که این شرکت نمایه Instagram نداشت. یک ماه یا حتی قبل از اینکه شرکت اپل ۸ را راه اندازی کرد، اپل یک کمپین بازاریابی Instagram را راه اندازی کرد که طی چند ساعت صدها هزار فالو را ایجاد کرد.

۴- درک مشتری و نظر از مخاطبان اینستاگرام

درک مشتری شما برای توسعه یک محصول یا خدمات بسیار مهم است و برای توسعه یک بازاریابی Instagram برجسته نیز بسیار مهم است. در طی فرآیند توسعه مبارزات انتخاباتی، مطمئن باشید که با اعضای مخاطبان خود صحبت کنید تا بدانید که چگونه از Instagram استفاده می کنند. با استفاده از این اطلاعات، شما قادر خواهید بود با اطمینان یک استراتژی مبارزاتی را که با انتظارات آنها مطابقت دارد، ایجاد کنید.

۵- انواع مختلف محتوا را آزمایش کنید تا کمپین را بهینه سازی کنید

حتی با مصاحبه های مورد نظر مخاطبان، ممکن است مشخص نباشد که بهترین فرمت محتوای Instagram چیست. راه مطمئن برای درک آنچه که کار می کند برای تست فرمت های مختلف محتوا و انتخاب یکی از بهترین محتوا است. بر خلاف دیگر شبکه‌های اجتماعی، Instagram به ارائه کنندگان مجموعه های متنوعی از فرمت ها می پردازد. Instagram Stories، آخرین فرمت، به طور پیش فرض موفق بوده است: در حال حاضر ۲۵۰ میلیون Instagrammers استفاده می شود. Instagram علاوه بر داستان ها، ویژگی های سنتی عکس، ویدئو و چرخ فلک را ارائه می دهد که علامت های زیادی را در اختیار دارد. در نهایت، Instagram Live Video راهی اثبات شده برای ارتباط بیشتر با مخاطبان است.

۶- ایجاد یک استراتژی متقابل کانال برای به حداکثر رساندن اثربخشی.

یک مطالعه نشان می ‌دهد که ۷۲ درصد از مصرف کنندگان ترجیح می دهند با شبکه‌های  چند کاناله ارتباط برقرار کنند، که نشانه روشن است که بازاریابان باید کمپین های Instagram هماهنگ را که از کانال های دیگر برای حمایت استفاده می کنند، توسعه دهند. بازاریابان علاقه مند به توسعه کمپین های Instagram بسیار موثر باید کانال هایی مانند ایمیل، تبلیغات صفحه نمایش، پست الکترونیکی مستقیم و رویدادهای زنده را در استراتژی در نظر بگیرند تا جذب بیشتر کاربران از مخاطبان مورد نظر.

حتما بخوانید : ریپورت اینستاگرام چیست ؟

۷- استفاده از آگهی های اینستاگرم با هدف بالا

تبلیغات اینستاگرم به بازاریابان اجازه می دهد راه حل مناسب برای جذب افراد در زمان درست باشد. اما، تبلیغات به سرعت می تواند گران شود. برای نگه داشتن هزینه ها ، در نظر بگیرید با استفاده از مجموعه غنی از ابزارهای هدفمند در دسترس برای تبلیغ کنندگان Instagram، و ایجاد یک تبلیغات Instagram با هدف فوق العاده. به احتمال زیاد، یک تبلیغ با هدف فوق گران تر خواهد بود بر اساس هزینه برای هر کلیک یا هزینه به ازای هر کلیک. با این حال، هزینه کل کمتر از یک آگهی تبلیغاتی اینستاگرام است که کاربرانی را در نظر گرفته است.

۸- قراردادن زیرمجموعه Instagram جذاب با محتوا برای افزایش کارایی

در حالی که محتوای بصری قطعا ستاره ای در Instagram است، یک عنوان قابل قبول می تواند راه بسیار خوبی برای بهبود عملکرد اینستاگرام باشد. برای هر تصویری که قصد دارید در طول مبارزات اینستاگرام برنامه ریزی کنید، مطمئن شوید که یک متن با موضوع مربوطه و قانع کننده ایجاد کرده اید تا با آن دست و پنجه نرم کنید.

۹- یک تماس روشن و متنی برای اقدام ایجاد کنید

در داخل عنوان یا در داخل محتوای بصری خود، اطمینان حاصل کنید که مخاطبان را با یک تماس صریح و انگیزشی به عمل ارائه دهید، که باعث می شود آنها را با روش های عمیق تر با نام تجاری خود مشارکت دهید. به جای اینکه به سادگی از اعضای مخاطب برای بازدید از وبسایت خود از نام تجاری استفاده کنید، آنها را به یک دلیل خاص به صفحه خاصی ارجاع دهید. به یاد داشته باشید که برخی از بخش های پایگاه کاربری اینستاگرام در حدود ۱۱ بار در روز به پلت فرم وارد می شوند. این بدان معنی است که پلت فرم اینستاگرام بسیار “چسبنده” است. شما باید اعضای مخاطبان خود را به یک دلیل عالی برای ترک ارائه دهید.

۱۰- تاریخ شروع و پایان مبارزات انتخاباتی را مشخص کنید.

همانند سایر کمپین های بازاریابی، کمپین های Instagram نباید بی وقفه اجرا شوند. در عوض، باید کمپین را با تاریخ شروع و پایان روشن کنید. انجام این کار به شما و تیم شما کمک می کند تا روش مشخصی برای اندازه گیری عملکرد ارائه دهد و بتواند همه افراد درگیر را تشویق کند تا بهینه سازی های کمپین را سریعتر از حد معمول پیدا کنند. ایجاد یک تاریخ شروع و پایان نیز به شما و تیم شما اجازه می دهد تا تجزیه و تحلیل بعد از انتخابات را انجام دهید، که باعث می شود که از موفقیت ها و شکست های پیش رو یاد بگیرید.

حتما بخوانید : شبکه های اجتماعی و ترفندهای آن

۱۱- تعریف شاخص های عملکرد

جهت سنجش دقیق عملکردتان می بایست معیارهای مشخصی را برای خود طراحی نمایید. به خاطر داشته باشید، تا هنگامیکه نتوانید عملکرد خود را ارزیابی کنید، نتیجه مناسبی کسب نخواهید کرد. در این راستا KPI ها (شاخص های کلیدی عملکرد – key Performance Indicators)، به عنوان مهمترین فاکتور هر کمپین، نقش بسیار مهمی را بر عهده دارند. در این مرحله می توانید با توجه به نیاز خود، شاخص های منحصر بفرد و کلیدی را در نظر بگیرید که در لیست زیر به نمونه هایی از آن اشاره خواهیم داشت.

  • تعداد بازدید از صفحه
  • تعداد ورودی از وب سایت های دیگر (Refferal)
  • تعداد ورودی از شبکه های اجتماعی (Social Visitors)
  • مدت زمانی که کاربران مشغول دیدن محتوا می مانند (Time On Page)
  • نرخ پرس از صفحه (Bounce Rate)
  • تعداد ورودی از موتورهای جستجو (Search Traffic)
  • کلمات کلیدی که به واسطه آن در صفحات گوگل ایندکس شده اید (Keywords)

و غیره

۱۲- محتوای سبز و دست اول تولید کنید

محتوای سبز، محتوایی است که به زمان محدود نمی شود و مطالب ارائه داده شده همیشه قابل استفاده و به نوعی، حلال مشکلات و نیازهای کاربران است. همیشه برای انتشار این نوع محتوا، باید حساسیت و دقت زیادی را داشته باشید تا محتوایی تولید نمایید که قابل توجه کاربران بوده و نیاز آنها را برطرف نماید. امروزه و در فضای وب، محتوای بی کیفیت و بی ارزش به وفوور یافت می شود، در صورتی که بتوانید محتوایی تولید نمایید که خواست مشتری را برطرف نماید مطمئن باشید که مشتری از آن شما خواهد بود.

۱۳ – مشخص نمودن بستر های انتشار محتوا

بعد از تولید محتوای ارزشمند و کاربرپسند، آخرین و مهمترین مرحله، مشخص نمودن کانال ها و بسترهای توزیع و انتشار محتوا می باشد. همیشه به یاد داشته باشید، در صورتیکه بهترین محتوا را تولید نمایید اما بستری مناسب به جهت انتشار  و بهتر دیده شدن آن را نداشته باشید، در انتها شاهد شکست کمپین تبلیغاتی خود خواهید بود.

این نکته مهم را هیچ وقت فراموش نکنید. در صورتیکه قبل از انتشار، محتوای تولید شده خود را بهینه سازی نمایید و سپس آنرا منتشر کنید، در این لحظه کانال بزرگی به نام موتورهای جستجو پیش روی شما قرار خواهند گرفت که کمک شایانی را به جهت توزیع و گسترش محتوای شما خواهند داشت.

نتیجه

کمپین های Instagram می توانند تاثیر معنی داری بر نتایج کسب و کار داشته باشند. چرا بعضی از بزرگترین مارک های جهان، منابع زیادی را برای توسعه بازاریابی اینستاگرام هیجان انگیز ایجاد می کنند؟ بازاریابان علاقه مند به ایجاد یک کمپین تبلیغاتی ابتدا باید اهداف مشخص و روشن را تعیین کنند. بعد، آنها باید از اعضای مخاطبان مصاحبه کنند تا محتوای غلطی را که موجب توجه مردم می شود، مورد بحث قرار دهد. کار با یک مؤلفه مؤثر و توسعه مستندات اینستاگرام، راه های دیگری هستند که بازاریابان می توانند با کمپین های Instagram موفق شوند.