آشنایی با درگاه های آنلاین بانکی

چند سالی است که وب سایت های اینترنتی با استفاده از درگاه های بانکی آنلاین تبدیل به فروشگاه آنلاین شدند. مسلما خرید آنلاین در اینترنت بسیار راحت تر از خرید سنتی است. در خرید آنلاین لازم نیست شما از منزل خارج شوید و وقت زیادی را صرف کنید. به راحتی میتوانید تمامی مشخصات دقیق کالا را در محل خود مرور کنید ، کالاها را با یکدیگر مقایسه کنید و نظر کاربران دیگر را درباره کالای مورد نظر جویا شوید.

طراحی یک وب سایت فروشگاهی این روزها بسیار راحت تر و کم هزینه تر از قبل است و شما با صرف هزینه ای ناچیز و در کوتاه ترین زمان میتوانید وب سایت فروشگاه اینترنتی خود را راه اندازی کنید. اما پس از طراحی وب سایت و چیدمان محصولات با توضیحات، طبقه بندی و تصاویر دلخواه نوبت به مهم ترین مرحله یا همان اتصال فروشگاه به درگاه اینترنتی بانکی میرسد.
درحال حاضر روند دریافت درگاه پرداخت الکترونیک کافی است ابتدا وب سایت خود را راه اندازی کرده و سپس به بانکی که در آن حساب دارید مراجعه کنید و با تکمیل و ارائه مدارک مورد نیاز درخواست را بهبانک تقدیم کنید. بانک همچنین اطلاعاتی درمورد زبان برنامه نویسی، آی پی آدرس سرور جهت امنیت بیشتر و همچنین اطلاعات تماس با طراح وب سایت شما را درخواست میکند.دقت داشته باشید ممکن است برای برخی فعالیت های آنلاین نیاز به دریافت مجوزهای خاصی داشته باشید پس بهتر است قبل از راه اندازی وب سایت با مراجعه به مراکز مربوطه از روند و روال قانونی راه اندازی سایت مورد نظر اطمینان حاصل کنید.

دقت داشته باشید که برای فعالیت آنلاین بایستی نسبت به دریافت نماد اعتماد نیز اقدام کنید که در ابتدا این نماد موقت و پس از مدتی در صورتی که مشکلی نباشد این نماد به صورت دائمی برای وب سایت شما فعال میشود.

نحوه کار یک درگاه بانکی

کاربران با کلیک بر روی این نماد به سایت اصلی متصل شده و صحت و اطلاعات بیشتر را مشاهده می کنند. تقریبا تمامی بانک ها در حال حاضر خدمات درگاه پرداخت آنلاین را ارائه می دهند اما توصیه ما به شما انتخاب بانکهای خصوصی است که در این زمینه پیشروتر هستند.

پس از ارائه مدارک معمولا یک الی دو هفته زمان لازم است تا بانک سایت و مدارک شما را بررسی و نسبت به ارائه مشخصات ترمینال بانکی اقدام کند. پس از دریافت این اطلاعات بایستی با طراح وب سایت خود تماس گرفته و اطلاعات دریافتی از بانک را در اختیار وی قرار دهید تا وی نسبت به اتصال فروشگاه به درگاه بانکی اقدام کند. پس از اتصال درگاه بایستی به بانک اطلاع دهید تا نسبت به آزمایش درگاه و صحت عملکرد آن از سمت بانک اقدام شود. پس از تایید بانک درگاه شما بصورت کامل راه اندازی شده و در سایت برای عموم قابل استفاده است.

تمامی درگاه های بانکی بصورتی طراحی شدند که مبلغ فاکتور را در فروشگاه به سمت صفحه پرداخت امن بانک که بصورت رمزنگاری SSL عمل میکند هدایت کرده و خریدار مشخصات کارت و رمز خود را در صفحه بانک وارد کرده و پس از تایید عملیات انتقال وجه از جانب بانک به سمت وب سایت فروشنده باز خواهد گشت. بانک برای امکان پیگیری شماره تراکنش بانکی را نیز برای خریدار نمایش میدهد.
پس از دریافت وجه معمولا وب سایت فروشگاهی یک ایمیل شامل فاکتور و شماره تراکنش بانکی را برای خریدار ارسال میکند و همچنین شماره پیگیری را جهت امکان پیگیری وضعیت سفارش در اختیار خریدار قرار میدهد. پس از ارسال کالا نیز معمولا شماره پیگیری پستی برای خریدار ارسال میشود تا امکان پیگیری وضعیت سفارش از طریق سایت اداره پست نیز برای خریدار امکان پذیر باشد.

یکی دیگر از روش های رایج امکان خرید اعتبار در سایت و استفاده از این اعتبار برای خرید و یا استفاده از سرویس های وب سایت است.در این روش کاربر یک بار اعتبار لازم را خریداری میکند و لازم نیست هر بار برای خرید اقلام مشخصات کارت بانکی را وارد کند و بدین وسیله هم درزمان کاربر صرفه جویی میشود و هم امنیت نسبی بیشتری وجود دارد.

مزایا و معایب استفاده از درگاه های واسط و مستقیم بانکی

معایب درگاههای مستقیم

با توجه به اینکه بر روی بستر فروش اینترنتی این شرکتها نظارت آنچنان دقیقی بر روی تراکنش ها و محصولاتی که توسط پذیرندگان به فروش می رسد انجام نمی پذیرد زمینه ی سو استفاده بیشتر فراهم است.

– مبلغ فروش شما ۲۴ ساعت بعد به حساب شما واریز میگردد.
– تراکنش ها در اکثر PSP ها ، ۲۴ ساعت پس از انجام تراکنش درپورتال پذیرنگان (در صورت وجود) آپلود میگردد لذا امکان پیگیری تراکنش ها زمان بر خواهد بود و آنی نیست.
– از لحاظ ساختار گرافیکی در اکثر PSP ها به استانداردهای طراحی و همچنین user–friendly (کاربر پسند) بودن پورتال ها اهمیت چندانی داده نشده است.
– پذیرندگان اکثرا از طریق IP سرور فروش مورد بررسی قرار میگرند و نظارت بر روی دامنه ها وجود ندارد.
– هیچگونه اطلاع رسانی از طریق پیامک یا ایمیل یا سایر روش های ارتباطی برای مطلع کردن پذیرندگان از انجام تراکنش بر روی درگاه خود انجام نمیگیرد.
– امکاناتی که جهت جستجو تراکنش ها در دسترس پذیرندگان قرار میگیرد بسیار محدود است.
– تنها امکان استفاده از یک درگاه بانکی فراهم است.
– هیچگونه سطح بندی و مزیتی نسبت به کارکرد پذیرندگان انجام نمی پذیرد.
– پلاگین آماده ای جهت اتصال به درگاه های مستقیم وجود ندارد و شما تنها با داشتن دانش برنامه نویسی امکان ساخت پلاگین اتصال برای وب سایت خود را خواهید داشت و در صورت عدم داشتن دانش برنامه نویسی این کاربر نیازمند صرف هزینه و زمان جهت برنامه نویسی خواهد بود.
– هیچگونه ابزارری جهت اتصال به درگاه های مستقیم در اختیار پذیرندگان قرار نمیگیرد.
– بر روی اکثر PSP ها پشتیبانی آنلاین و یا تیکتینگ وجود ندارد و تنها از طریق تلفن پشتیبانی صورت میپذیرد.
– در صورت بروز مشکل با مستندات کامل و جامعی برای رفع مشکل روبرو نخواهید بود.
– اخذ درگاه نیازمند صرف ۲ الی ۳ هفته زمان است.

مزایای درگاه های مستقیم

– از لحاظ مالی بر روی تراکنش ها در اکثر PSP ها هیچگونه کارمزدی افزوده نمیگردد.
– شرکت های PSP علاوه بر درگاه های بانکی (IPG) در زمینه ارائه سایر خدمات پرداخت نظیر دستگاه های POS فروشگاهی، پایانه های خودپرداز، پرداخت از طریق کد دستوری (USSD) و … فعالیت میکنند.

معایب درگاه های واسط

از لحاظ مالی بر روی تراکنش ها ۱ درصد در حالت مستقیم و ۰.۵ درصد در حالت غیر مستقیم کارمزد کسر میگردد.

مزایای درگاه های واسط

– شما میتوانید پس از درخواست واریز، مبلغ فروش خود را حداقل ۴ دقیقه و حداکثر تا ۴ ساعت در حساب خود دریافت کنید (در صورت استفاده از انتقال شتابی) و در صورت درخواست وجه از طریق پایا ، پس از تاییددرخواست واریز شما و در اولین سیکل واریز شاپرک پول به حساب شما واریز خواهد شد.
– تراکنش های انجام یافته بر روی درگاه شما بلافاصله از طریق حساب کاربری شما قابل مشاهده و پیگیری است.
– رابط کاربر آسان و کاربر پسند درگاه واسط لذت کار را برای شما دو چندان میکند.
– پذیرندگان از طریق دامنه مورد بررسی قرار میگیرند بدین ترتیب امکان فروش از طریق دامنه های تعریف نشده در سیستم صفر میگردد.
– با توجه به بررسی های دقیقی که از طریق درگاه واسط بر روی تراکنش ها و زمینه فعالیت پذیرندگان انجام می پذیرد امکان سوء استفاده از درگاه های بانکی کشور به حداقل میزان ممکن کاهش پیدا میکند.
– کلیه کاربران میتوانید از بخش تنظیمات نسبت به فعال سازی اطلاع رسانی از طریق پیامک و ایمیل اقدام کنند تا درصورت انجام تراکنش موفق از این طریق مطلع گردند.
– امکانات و المان های بسیاری برای جستجو در تراکنش ها در اختیار کاربران قرار میگیرد.
– کاربران میتوانند به صورت همزمان از چندین درگاه بانکی جهت انجام تراکنش های خود اقدام کنند و در صورت قطعی در یک درگاه بلافاصله نسبت به تغییر درگاه پیش فرض خود اقدام کنند.
– کاربران میتوانند با فعال سازی بخش بازاریابی بدون انجام هیچ کاری از فروش زیر مجموعه های خود کسب درآمد کنند.
– امکان ارتقا سطح کاربری و کاهش کارمزد مطابق کارکرد کارکنان فراهم است.
– کاربران می توانند از موجودی حساب کاربری خود به صورت روز شمار مطابق سطح کاربری خود سود دریافت کنند.
– کاربران می توانند از پلاگین های آماده ای که متناسب با هر نوع CMS ( سیستم مدیریت محتوا ) برنامه نویسی و آماده شده است بدون هیچگونه دانش برنامه نویسی و به رایگان استفاده کنند.
– ابزارهایی مانند لینک فروش ، دکمه ، فرم اتصال به درگاه بانکی و … به رایگان در اختیار کاربران قرار میگیرد.
– تمامی کاربران می توانند از طریق سیستم پشتیبانی آنلاین و سامانه تیکتینگ و همچنین از طریق تماس با شرکت نسبت به حل مشکل خود اقدام کنند.
– مستندات جامع و کاملی در مورد آموزش نصب و فعال سازی درگاه و همچنین پیگیری و بررسی مشکلات آماده استفاده کاربران می باشد .
– پس از ثبت نام در سایت و حداکثر پس از چند ساعت می توانید وب سایت خود را به درگاه بانک متصل کنید .

سوالات متداول در هنگام انتخاب یک درگاه اینترنتی مناسب

– آیا داشتن SSL برای سایت / فروشگاه اینترنتی ضروری است ؟

صفحه پرداخت اینترنتی شرکت های ارائه دهنده خدمات پرداخت که مجوز ارائه این خدمات را دریافت نموده اند دارای SSL می باشند و نیازی به داشتنSSL نخواهند داشت ، مگر در شرایطی که نیاز های امنیتی سایت ایجاب نماید .

– مدل تسویه حساب برای پذیرندگان به چه صورت می باشد ؟

تسویه حساب با پذیرندگان اینترنتی طبق الزامات شاپرک و در کوتاهترین مدل تسویه بصورت یک مرتبه در شبانه روز صورت خواهد گرفت .

– آیا میتوان برای یک سایت/فروشگاه اینترنتی از چند شرکت تقاضای دریافت خدمات پرداخت اینترنتی نماید ؟

در حالت عادی داشتن یک درگاه پرداخت اینترنتی برای ارایه خدمات به دارنده کارت کافی می باشد.

– آیا این ادعا که برخی از کارت ها برخی از کارت ها بر روی درگاه اینترنتی برخی از شرکت ها بهتر کار می کنند صحیح می باشد ؟

خیر ، کلیه کارت ها روی درگاه های پرداخت مختلف عملکرد یکسان خواهند داشت زیرا کلیه تراکنش ها از طریق سوئیچ شاپرک و سامانه های ملی تسویه برای بانکها ارسال میگردد . البته ممکن است کیفیت درگاه های مختلف با هم متفاوت باشد .

– نحوه اخذ نماد اعتماد الکترونیکی چگونه می باشد ؟

مرکز توسعه تجارت الکترونیکی متولی اعطای نماد الکترونیکی به کسب و کارهای دارای مجوز می باشد. متقاضیان استفاده از درگاه های پرداخت اینترنتی می بایست پیش از اقدام به دریافت درگاه پرداخت اینترنتی ، درخواست خود را برای اخذ نماد اعتماد الکترونیکی به مرکز توسعه تجارت الکترونیکی ارسال نمایند.

– آیا میتوان از لوگوی بانکها جهت ترغیب یا راهنمایی خریداران استفاده نمود ؟

خیر، از لوگوی بانکها به هیچ عنوان نمی توان استفاده نمود.

– آیا دریافت اطلاعات کارت از دارنده کارت مجاز می باشد ؟

خیر، دریافت اطلاعات کارت دارنده تحت هر عنوان مجاز نمی باشد .

– مسئولیت ها و تعهدات پذیرنده اینترنتی پس از اخذ درگاه اینترنتی چه میباشد ؟

مسئولیت ها و تعهدات پذیرنده اینترنتی پس از اخذ درگاه پرداخت اینترنتی به شرح زیر می باشد :
– رعایت کلیه قوانین تجارت الکترونیک کشور و مقررات عمومی و الزامات این حوزه که از سوی بانک مرکزی و شاپرک وضع شده است.
– عدم ذخیره اطلاعات حساس دارنده کارت از طریق سایت خود
– تامین امنیت وب سایت خود به نحوی که از بروز هرگونه سوء استفاده احتمالی جلوگیری گردد.
– اعلام بلافاصله رخدادهای امنیتی مانند هک شدن سایت پذیرنده، به شرکت ارائه دهنده خدمات پرداخت، تا در صورت لزوم شرکت ارائه دهنده خدمات پرداخت نسبت به غیر فعال سازی کد پذیری مربوطه اقدام کند.
– مشخص نمودن نوع صنف، محدوده جغرافیایی تحویل و عرضه کالا و خدمات و سقف تراکنش های پذیرنده
– درج شماره پشتیبانی و شماره امداد مشتریان را در سایت خود
– اعلام IP و دامنه مورد استفاده خود و تغییرات آن به شرکت ارایه دهنده خدمات پرداخت

– چه خدماتی از طریق درگاه پرداخت اینترنتی قابل ارایه می باشد ؟

صرفا خدماتی شامل خرید، پرداخت قبض و خرید شارژ از طریق درگاه پرداخت اینترنتی قابل ارائه بوده و خدماتی نظیر انتقال وجه و مانده گیری غیر مجاز می باشد.