ابزار تولید محتوا و نکات نگارشی آن چیست ؟

محتوا همان چیزی است که افراد مختلف برای آن به سایت‌ها و وبلاگ‌های مختلف می‌روند یا کتابی را می‌خرند.  به فرآیند تولید نوشته‌ها یا مقالات هم تولید محتوا گفته می شود. البته محتوا فقط شامل متن و مقاله نیست. ما به فیلم‌های آموزشی، تصاویر، پادپخش‌ها و دیگر مواردی که می‌توان از آن اطلاعات به دست آورد هم محتوا می‌گوییم که پیشتر تولید محتوا و اهمیت آن در سئو با هم بررسی کردیم و نکات زیادی در این مورد را گفتیم . حال بیاید تا با هم به جنبه دیگری از تولید محتوا یعنی ابزار تولید محتوا و نحوه استفاده و موارد بیشتر در این زمینه را با هم بررسی کنیم .

ابزار تولید محتوا

غیر از گوگل، ابزارهای بسیاری وجود دارند که با توجه به کلمه کلیدی ، عبارت مورد نظر را تولید میکنند. یکی از ابزارهای تولید محتوا و وبسایتها ubersuggest است که بهترین عبارتهای که دارای بیشترین میزان جستجو هستند را به شما نشان میدهد.

حتما بخوانید : کلمات کلیدی و تاثیر آن بر سئو

نوشتن عنوان در تولید محتوای گیرا و جذاب

متاسفانه یکی از بزرگترین اشتباهاتی که افراد تازه در نوشتن محتوای خود می کنند، عنوان محتوای خود را دست کم میگیرند یا یک عنوان کلی می نویسیند مانند ” روشهای افزایش بازدید وبسایت ” این عنوان علاوه براینکه تکراری می باشد مخاطبان کمتری به خود می گیرد. عنوان مهمترین بخش است زیرا درعنوان می توانید کلمات کلیدی و یا عبارتهای مهم را به طور هوشمندانه به کار ببرید و از همه مهمتر اینکه این عنوان محتوای شماست که کاربر را جذب می کند پس در نوشتن آن دقت بسیاری کنید.

حتما بخوانید : نکات طلایی در داشتن یک عنوان مناسب

محتوای وبسایتهای رقیب خود را چک کنید

قبل از تولید محتوا، مقالات وبسایتهای رقیب را بررسی کرده و سعی کنید که کاستی هایی که در تولید محتوا آنها وجود دارد را در بخش محتوای وبسایت خود رفع کنید اگر هم اصلا درحوزه کاری شما مقاله خوبی وجود ندارد، این کاملا به نفع شماست و لازم نیست که تلاش زیادی برای بالا آمدن وبسایت خود بکنید.

نیاز کاربر در تولید محتوا را در نظر بگیرید

مخاطب اصلی محتوای وبسایت شما، کاربرانتان می باشند پس باید محتوایی تولید کنید که نیاز های آنها، مسائل روزانه و تمامی ویژگی هایی که به دنبال هستند را مورد پوشش قرار دهد. کاربران، ساعت هایی زیادی را دراینترنت تلف می کنند تا بتوانند مطلب مورد نیاز خود را پیدا کنند، اگر شما بتواند نیازهای اصلی آنها را از طریق تولید محتوا مورد پوشش قرار دهید، میتوانید به یک منبع معتبر تبدیل شوید.

به موضوع اصلی سطحی نپردازید

یکی از مشکلات اصلی اکثر مقالات وبسایتها این است که مطالب کاملا تیتروار و بدون بیان جزییات مطرح می شود.اگر شما به مساله تخصصی می پردازید، باید سعی کنید تمامی اطلاعات و مسائل جز آن را بیان کنید. جزیی پرداختن به موضوع اصلی باعث تمایز وبسایت شما با دیگران می شود.

در چند مقاله متفاوت به بررسی موضوع بپردازید

گاهی بعضی از موضوعات هستند که چند جنبه برای توضیح دارند اما با یک موضوع یکسان. برای مثال همین مقاله که برای شما نوشتیم. روش های تولید محتوا فراوانی با جنبه های مختلفی وجود دارد. شما می توانید در هر مقاله، روش ها و ایده های مختلف را توضیح دهید. البته این نکته را در نظر بگیرید که ایده های شما باید دارای جنبه های مختلفی باشند نه اینکه دنباله هم باشند.

مخالف بقیه بنویسید

اجازه بدهید که با یک مثال این مورد را بیان کنیم. شما به عنوان یک بازاریاب محتوا نقش مفید شبکه های اجتماعی را م یدانید و آن را یک نیاز ضروری می دانید و همه در این خصوص دارای نظر یکسان با شما هستند اما شما ایندفعه به جای خوبی شبکه های اجتماعی برای بازاریابی محتوا، ضررهای آن را بنویسید. این نوع مقالات نشان میدهد که شما به نکاتی توجه میکنید که دیگران توجهی نمی کنند و باعث تمایز شما با دیگران می شود. به اینها در دنیای تولید محتوا میگویند ” تکنیک خوانده شدن مقاله “

یک لیست از مقالات تولیدی خود داشته باشید

یک لیست کامل از تمامی مقالات تولیدی وب سایت خود تهیه کنید. مزیت اینکار این می باشد که شما به راحتی میتوانید نسبت به موضوع اصلی وبسایت خود، به بقیه بخش ها بک لینک بدهید.

بهترین مقالات تولیدی دیگر وب سایت را قرار دهید

همیشه هستند افراد متخصصی که برای دیگر وبسایتها می نویسند. شما باید این افراد را پیدا کنید و مقالات آنها را در وبسایت خود قرار دهید. منظور ما کپی کردن نیست بلکه به شیوه و نگارشی متفاوت محتوای آنها را با ذکر منبع در بخش مقالات خود قرار دهید. البته بهتر این تکنیک را هفتگی یا ماهانه انجام دهید. این کار باعث می شود که سایت های رقیب شما اقدامی مشابه شما انجام داده و که باعث لینکدهی به سایت شما می شود.

افزایش ترافیک با تولید محتوا

همیشه مردم دنبال جواب سوال “چگونه ” هستند پس باید در تولید محتوای خود بتوانید به اینگونه سوالات پاسخ دهید. خیلی از کاربران هستند که دارای ایده های آموزشی می باشند، شما می توانید با کمک آنها یک مقاله آموزشی تولید کنید و همچنین به آنها کمک کرده اید که مطلب و محتوای آنها در اینترنت نشان داده شود. یک مزیت این روش این است که نویسندگان محتوای شرکت شما، در رزومه کاری خود اسم شرکت و وبسایت شما آورده که کمک به برندسازی شما نیز میکند.

تمامی رازها و افسانه های کسب وکار خود را بیان کنید

هر کسب و کاری برای خود دارای رازها و افسانه های زیادی است که گاهی این مسائل باعث اشتباه کاربر و اطلاع نادرست به آنها می شود. شما باید تمامی این رازها و شایعات  را بیان کنید و بیان و دلیل های کافی آنها را رد یا اثبات کنید.

فرمت مقالات خود را در تولید محتوا بروز کنید

همیشه راه های جدید تولید محتوا ایجاد می شود. شما باید به عنوان یک بازاریاب محتوا، اطلاعات خود را در این زمینه به روز کنید. بهترین نقطه شروع هم مقالات قدیمی و بازنشر مجدد آنها است البته به طوری که لینک آدرس عوض نشود یا موضوع اصلی مقاله تغییر نکند. امروزه تولید اینفوگرافیک یا عکس بیشترین تاثیر را برمخاطب دارد، همچنین نوع فونت هایی هم که استفاده می شود بر میزان خوانایی تاثیر بسزایی دارد پس باید دراین خصوص اطلاعات خود را بروز کنید و از تکنیک های فرمتی جدید استفاده کنید.

سئو مکانیکی

هنگامی که تولید محتوای شما تمام شد، کار و وظیفه اصلی شما شروع می شود. محتوای خود را براساس سئو بنوسید. یعنی تمامی تکنیک ها مانند به کاربردن کلمات کلیدی، عنوان ها و چگالی را براساس آخرین الگوریتم سئو رعایت کنید.

مواردی که تولید محتوا تحت تاثیر آن ها بهترین بازدهی را خواهد داشت :

۱ – انتخاب یک موضوع مناسب :

در نظر داشته باشید موضوعی مرتبط و مناسب با مطلبی که در سایت درج خواهیم نمود، یکی از عوامل تاثیرگذار در تولید محتوای سایت می باشد. همیشه دقت نمایید تا در انتخاب موضوع محتوای خود نزدیکترین چیزی که بیانگر فعالیت وب سایت است را در نظر بگیرید.

۲ – نحوه ارائه محتوا :

یک محتواگذاری خوب و مناسب باید به گونه ای انجام شود تا بیننده سایت به محض دیدن آن سریعا بتواند، از گیرایی بالای یک نوشته، تصویر، فیلم، و یا دیتا بیسی که در سایت ایجاد شده مطلع گردیده و به بهترین شکل ممکن متوجه منظور محتوا گذار بشود.

۳ – استفاده از جذابیت های بصری و گرافیگی :

در کنار مطالب نوشتاری در یک وب سایت، استفاده از تصاویر مفهومی و به کارگیری از ابزارهای گرافیکی مناسب و جذاب برای طراحی محیط وب اهمیت بالایی برای بیننده سایت شما دارد که این همان رابط گرافیگی کاربری در محیط مجازی برای جلب نظر هر چه بیشتر بیننده نیز می باشد.

۴ – بررسی نیازها و بازخوردها :

حتما در سایت های مختلف باید دیده باشید که طراح به خواسته صاحب سایت محیطی را برای ارائه نظرات کاربران یا بینندگان عمومی در نظر می گیرد تا آنها درباره مطلب درج شده در وب سایت اعمال نظر کرده و از مفید یا نا مفید بودن آن مدیران و بینندگان بعدی سایت را مطلع سازند. این کار علاوه بر اطلاع رسانی عمومی به طراحان سایت کمک می کند تا با توجه به نظرات و بازخوردهای موجود، با دیدگاهی جدید نسبت به برخی از مسائل، مطالب و محتواگذاری های جدید خود را با دیدی بهتر از قبل عنوان نمایند.

۵ – افزایش مطالعات در زمینه کاری :

یک محتواگذار موفق کسی است که همیشه و در هر زمینه ای دارای مطالعات گسترده و مفهومی در مورد موضوعات مختلف را دارا باشد. در واقع او باید بتواند در هنگام عمل و شروع یک محتواگذاری اطلاعات جامعی از موضوع مورد بحث را داشته باشد تا بتواند به بهترین شکل ممکن منظور را به بیننده منتقل نماید. در کل مطالعات هر چه بیشتر باشد، طراح یا محتواگذار یک سایت در انجام وظیفه خود، موفق تر و به هدف پیش رو نزدیکتر خواهد بود.

 

نکات نگارشی را در تولید محتوا به درستی رعایت کنید

یکی از نکات پایه و اولیه ای که باید قبل از انتشار مطلب به آن توجه ویژه نمود، نکات نگارشی است. به کار بردن صحیح این نکات مانند ویرگول، کاما و نقطه  وغیره از اهمیت ویژه ای در تولید محتوا برخوردار است. به کار بردن اشتباهی هرکدام از این قواعد، باعث کج فهمی مطلب توسط خواننده می شود و تمامی زحمات شما را هدر می دهد.

مطالب طولانی بنویسید

اندازه یک محتوای استاندارد برای وبسایت، بین ۲ تا ۳ هزار کلمه می باشد. حداقل تعداد کلمه ای که میتوانید به کار ببرید ۵۰۰ کلمه است.اگر مطلب شما کمتر از ۵۰۰ کلمه باشد، از نظر گوگل ممکن است جریمه شوید چون اصلا بلاگ در نظر گرفته نمی شود و اگر بیشتر از ۴ هزارکلمه باشد، بهتر است آن را در دو مقاله تقسیم کنید.

متا تگ ها عنوان  را جدی بگیرید

اولین قسمتی که توسط گوگل خوانده می شود، متا تگ عنوان می باشد. پس باید مناسب با متن بنویسید چون اگر گوگل متوجه شود که عنوان شما هیچ ارتباطی با محتوای شما ندارد، وبسایت شما را جریمه خواهد کرد.

متا تگ توضیحات را فراموش نکنید

این متاتگ هم مانند عنوان از اهمیت ویژه ای برخوردار است و به بهینه سازی رتبه وبسایت شما کمک بسیاری می کند. وقتی که وبسایت شما توسط موتور جستجو در صفحه نشان داده می شود، توضیحات شما، زیر عنوان سایت شما نشان داده می شود. گوگل یکی از متاتگهایی را مورد بررسی قرار می دهد، همین متا تگ توضیحات می باشد. در مقاله های کمتر از ۵۰۰ کلمه نوشتن این متاتگ الزامی است اما در اکثر مقالات اگر هم ننوشتید، خود گوگل متوجه می شود و به نوعی تولید می کند.

کلمات کلیدی را به درستی استفاده کنید

هیچ موردی مانند کلمات کلیدی، نمی تواند رتبه وبسایت شما را خراب کند. متسفانه اکثر تولیدکنندگان محتوا فکر می کنند هر چه بیشتر کلمه کلیدی را استفاده کنند، شانس نشان دادن مقاله آنها بیشتر است. براساس چگالی کلمات کلیدی، متوسط استفاده هر کلمه، ۲ الی ۳ درصد کل کلمات در یک مقاله می باشد.

حتما بخوانید :کلمه کلیدی و نکاتی کلیدی در انتخاب آن

ابزار تولید محتوا نکاتی دارد از جمله انتخاب عنوان مناسب و یا استفاده از کلمات کلیدی که توجه به آن بسیار مهم است

از تکنیک های کلاه سیاهی در تولید محتوا اصلا استفاده نکنید

گوگل اصلا تکنیک های کلاه سیاهی را دوست ندارد و سریعا متوجه شده و هر وبسایتی را که از این تکنیک ها استفاده کرده باشد مورد جریمه گوگل قرار می گیرد.

ایجاد لینک های داخلی بین صفحات وب سایت

شما زمانی که یک صفحه ای را ایجاد می کنید، بعد از مدتی توسط گوگل ایندکس می شود. اگر این صفحه بعدا خوانده نشود، رتبه ای که وبسایت شما توسط این صفحه بدست آورده است، کم کم از بین میرود پس شما باید با استفاده از تکنیکهایی مجدد این صفحه را به گوگل نشان دهید و بهترین تکنیک ایجاد لینک های داخلی بین صفحات است مخصوصا بین مقاله های مختلف.

تولید محتوا و مشاهده در موبایل

امروزه اکثرا کاربران از طریق گوشی موبایل خود به اینترنت متصل می شوند پس محتوای شما باید به خوبی در گوشی ها نمایش داده شود. مهمترین بخش اندازه قلم متن می باشد.

چند ابزار مفید که می توانید در این زمینه ازآنها استفاده کنید :

CoSchedule

CoSchedule بیشتر از یک تقویم ویراستاری است . نه تنها شما می توانید پست های وبلاگ را با آن برنامه ریزی کنید، بلکه شما همچنین می توانید تبلیغات اجتماعی خود را با آن پست ها تنظیم کنید!

Google Calendar

دنبال برنامه ای ساده تر هستید ؟ Google Calendar همچنین به شما اجازه میدهد افراد درون و بیرون سازمان خود را مدیریت کنید. اگر تولید محتوای شما فقط به سازمان شما وابسته است Outlook Calendar هم می تواند کار شما را راه بیندازد.

Trello

Trello یک ابزار مدیریت پروژه است که به آسانی می تواند به عنوان یک تقویم ویراستاری برای محتوای مورد استفاده قرار گیرد. شما می توانید یک تابلو برای وبلاگ خود ایجاد کنید که دارای چندین لیست است که مراحل مختلف فرآیند ویراستاری را نشان می دهند. (فرآیند های ایده پردازی ، ارسال مقاله، ویرایش، انتشار، تبلیغ، و غیره).

ابزار تولید محتوا و مدیریت آن

برخی از تولیدکنندگان محتوا ، محتوای تولیدی خود را در وردپرس وارد می کنند که بهترین و ساده ترین راه برای مرحله انتشار محتوا است برای آن ها که ترجیح میدهند دسترسی به سیستم مدیریت محتوای خود را برای گروهی کوچک محدود کنند یا آن هایی که دوست دارند محتوای خود را در سایر پلتفرم ها مانند یوتیوب ، SlideShare  و… منتشر کنند ابزارهایی وجو دارند که می تواند محتوا را در یک جا جمع کند :

Dropbox

Dropbox یک سرویس محبوب به اشتراک گذاری فایل است که به شما اجازه می دهد پوشه های اشتراک گذاری شده با دیگران را برای ارسال فایل های محتوا مانند اسناد، تصاویر، فیلم ها و رسانه های دیگر ایجاد کنید.

Google Drive

گوگل درایو (قبلا Docs) نیز یک سرویس اشتراک گذاری فایل فوق العاده است. که به ویژه در فرآیند ویراستاری بسیار مفید است، زیرا چندین نفر می توانند در مورد اسناد و همچنین فایل های آپلود شده مربوط به هر یک از محتوا ها را ویرایش و ارسال کنند.

تولیدکنندگان سرفصل ها و موضوعات

اگر با مشکل داشتن ایده های جدید تولید محتوا روبرو شده اید، در اینجا برخی از ابزارهایی که به شما کمک می کنند تا آنچه مخاطبان شما به آن علاقه مند هستند را کشف کنید و حتی برخی از این ابزار ها برای شما عناوینی را پیشنهاد می دهند.

Content Forest Title Tool

این ابزار به شما کمک می کند تا کلمه کلیدی خود را وارد کنید و از ۱۰ تا ۱۰۰ عنوان وبلاگ برای داشتن ایده به منظور ورود به آن استفاده کنید. حتما ایده ها را ذخیره کنید و از آنها برای مرجع آینده استفاده کنید.

Portent’s Title Maker

آیا نیاز به عناوین ایده ها ، راهنمایی در مورد آنها همراه با اندکی سرگرمی دارید ؟ ابزار Portent’s Title Makerرا امتحان کنید . کلمات کلیدی مورد نظر خود را وارد کنید تا عناوینی عالی تحویل شما بدهد!

Feedly

تولید محتوا را با عضویت در وبلاگ های محبوب با استفاده از Feedly  آغاز کنید. این به شما اجازه می دهد که عناوین زیادی را در یک صفحه مشاهده کنید. شما همچنین خواهید دید که کدام محتوا در رسانه های اجتماعی محبوب هستند.

 

یک وب سایت زمانی که به مرحله طراحی می رسد، یکی از گزینه های پیش روی شما برای گرد آوری آن، انتخاب محیط گرافیکی مناسب و نهایتا پیاده سازی و طراحی این محیط برای وب سایت شماست. یک محیط گرافیگی خوب در واقع باید دارای خلاقیت و سلیقه بی نظیر یک طراح باشد تا کاربر با دیدن آن اول از همه دچار سردرگمی نگردد و در مرحله بعد در عین اینکه از سایت برای رفع نیازهای خود استفاده خواهد کرد، از محیط آن نیز لذت برد؛ در واقع طراحی بصری محیط وب تاثیر بسیار زیادی در جذب مخاطب سایت خواهد داشتو به شما در نشان دادن محتوا کمک بسزایی خواهد کرد . استفاده از نکات گفته شده در این مقاله ، همراهی همکاران ما در بلوط آی تی و استفاده از ابزارهای تولید محتوا به شما در داشتن یک وب سایت مناسب و قابل قبول کمک شایانی خواهد کرد.