استفاده از تلگرام

سایت تلگرام با رتبه ۱۹ در الکسا یکی از پربازدیدترین وبسایت‌های ایرانی است که امروزه با بسیاری از مسائل اقتصادی، اجتماعی و حتی سیاسی کشور گره خورده است. برخی از کارشناسان وابستگی بیش از حد مردم را به آن خطرساز و برخی دیگر استفاده از جنبه‌های گوناگون این پیام‌رسان را پرکاربرد می‌دانند. در هر حال امری که همگی بر سر آن توافق دارند، ضریب نفوذ بسیار بالای چنین شبکه‌هایی بر ابعاد مختلف زندگی مردم است که باید جدی‌تر و اصولی‌تر به آن نگاه شود تا بتوان از پتانسیل‌‌های آن استفاده کرد.هرچند در حال حاضر و بعد از فیلتر شدن این اپلیکیشن که حرف و حدیث های زیادی را با خود به همراه داشت و باعث شد تا مردم استفاده از تلگرام را به صورت های دیگری دنبال کنند. که این امر ضرورت توجه مسئولان را در مورد بالا بردن سطح کیفیت و امنیت اپلیکیشن های ایرانی بیش از پیش بالا میبرد.

اینفوگرافیک استفاده از تلگرام در میان کاربران ایرانی

در این اینفوگرافیک میتوانید بطور ساده و خلاصه استفاده کاربران ایرانی از فضای مجازی و بخصوص تلگرام را ببینید:

اینفوگرافیک استفادۀ کاربران ایرانی از تلگرام

تلگرام یکی از پیام‌رسان‌های محبوب و پرطرفدار در دنیاست که در کشورمان نیز محبوبیت فراوانی دارد. آمارهای منتشرشده نشان می‌دهد که بیش از ۱۴ میلیون ایرانی عضو تلگرام هستند و از آن استفاده می‌کنند. این پیام‌رسان روسی روزگار پرحاشیه‌ای را در ایران سپری کرده و تا آستانه فیلتر شدن پیش رفته است اما با توجه به اقبال عمومی و نگاه مثبت مسئولان به فعالیت خود هم چنان ادامه می‌دهد. تلگرام در حالی در کشورمان به محبوبیت میلیونی دست‌یافته که به‌تازگی رقیب این پیام‌رسان؛ واتس اپ اعلام کرده است که یک میلیارد کاربر فعال در سرتاسر جهان دارد. پیام‌رسانی که در کشور ما مورد اقبال قرار نگرفته و در رقابت با تلگرام موفق نبوده است!

اما سؤال اینجاست که چه دلایلی باعث شده که تلگرام بیش از سایر پیام‌رسان‌ها نظر کاربران ایرانی را به خود جلب کند؟!

امنیت و حفظ حریم خصوصی

امنیت و حفظ حریم خصوصی نه‌تنها برای کاربران ایرانی بلکه برای کاربران سراسر جهان یک موضوع مهم است. پیام‌رسان تلگرام نیز با توجه به شناخت خود از کاربران ازلحاظ امنیت سنگ تمام گذاشته است. طبق ادعای پاول دورف بنیان‌گذار تلگرام، این برنامه ویژگی‌هایی دارد که به کاربر اجازه می‌دهد تا مکالماتی را در قالب secret chat و به‌صورت کدگذاری شده با سایر کاربران داشته باشد که هیچ ردی از این مکالمات و اطلاعات آن در سرور تلگرام باقی نمی‌ماند. علاوه بر این نیز در این برنامه شما قادر به دیدن شماره همراه کاربران دیگر نیستید.

در کنار این موارد نیز می‌توانید با بلاک کردن برخی کاربران به آن‌ها اجازه مکالمه با خود را ندهید. تلگرام تا حدی به امنیت برنامه خود اطمینان دارد که برای کسانی که بتوانند یک باگ امنیتی در این اپلیکیشن بیابند جایزه ۱۰۰ هزار دلاری تعیین کرده‌ است. جالب است بدانید تلگرام یکی از هشت برنامه‌ای است که گروه حامی حقوق شهروندی EFF به آن نمره کامل از لحاظ امنیت و حفظ حریم شخصی داده است. کاربران ایرانی نیز که امنیت و حریم خصوصی برایشان از اهمیت بسیاری برخوردار است به این برنامه روی خوش‌ نشان داده و با استفاده از تلگرام مشکل خاصی ندارند.

قابلیت‌های جذاب و متنوع

بی‌شک یکی از دلایلی کاربرای ایرانی را به استفاده از تلگرام ترقیب و این برنامه را تا این حد محبوب کرده است، تنوع و بهره‌مندی از قابلیت‌های جدید و جذاب است. نسخه‌های اولیه تلگرام با قابلیت ایجاد گروه همراه بود؛ گروه‌هایی که ظرفیت ۲۰۰ نفر را داشتند سپس سازندگان قابلیت سوپر گروه با ظرفیت ۱۰۰۰ کاربر را به برنامه خود اضافه کردند و قابلیت ایجاد کانال نیز بعدها افزوده شد و امکانات مدیریتی و تنظیمات حساب کاربری نیز بیشتر شد تا دست کاربران بازتر شود. علاوه بر اینکه قابلیت اضافه کردن استیکر نیز به این پیام‌رسان افزوده شد تا شاهد موج عظیمی از استیکرهای جذاب ایرانی با موضوع‌های مختلف  در این پیام‌رسان باشیم. هم‌چنین تلگرام در نسخه جدید خود قابلیت ارسال تصاویر متحرک GIF را برای کاربران خود مهیا کرده است تا این مجموعه متنوع تکمیل شود.

? حتما بخوانید: معرفی شاخص های ارزیابی عملکرد اینستاگرام

سرعت‌بالا

تلگرام یکی از پرسرعت‌ترین برنامه‌های پیام‌رسان است که با توجه به‌سرعت پایین اینترنت در ایران به گزینه مناسبی برای اکثر کاربران ایرانی تبدیل‌شده است. ارسال فایل و پیام در این پیام‌رسان با سرعت مناسبی صورت می‌گیرد.

تنوع پلتفرم‌ها

استفاده از تلگرام برای همگان آسان است. تلگرام برخلاف سایر برنامه‌های پیام‌رسان در کنار توجه به پلتفرم‌های اندروید و iOS به پلتفرم‌های دیگر نیز توجه کرده است؛ بنابراین کاربران ایرانی که به هر دلیل از گوشی هوشمند اندرویدی و iOS بهره نمی‌برند هم می‌توانند از تلگرام در سیستم‌عامل ویندوزفون، مرورگر فایرفاکس و کروم، سیستم‌عامل‌های ویندوز نسخه ۷ به بالا و لینوکس استفاده کنند.

طراحی متریال

این روزها طراحی متریال در میان کاربران و توسعه‌دهندگان اپلیکیشن‌های موبایل به‌شدت محبوب شده است. ردپای طراحی متریال را می‌توان در اپلیکیشن‌های موفق ایرانی نیز مشاهده کرد و به این نکته پی برد که ایرانی‌ها علاقه فراوانی به این سبک از طراحی دارند. تلگرام نیز ازجمله اپلیکیشن‌هایی است که به سبک متریال طراحی‌ شده است. ظاهر ساده و درعین‌حال جذاب، این پیام‌رسان را در میان اکثر کاربران محبوب کرده است.

? حتما بخوانید: ابزارهای مدیریت شبکه‌های اجتماعی

با تمام این تفاسیر چه خوب و چه بد، تلگرام توانسته جای خود را در میان اکثر کاربران ایرانی پیدا کند و روزبه‌روز بر محبوبیت خود بیفزاید که این نکته می‌تواند اثرات مثبت و منفی در جامعه داشته باشد و صحبت درباره آن خارج از موضوع این مقاله بوده و در ادامه و در متنی مجزا به آن پرداخته خواهد شد.