الگوریتم های گوگل و نقش آنها درسئو سایت

گوگل از قویترین و بهترین موتورهای جست و جو می باشد که روزانه کاربر زیادی را دارا می باشد . اطلاعات زیادی در تمامی سایت ها وجود دارد و این حجم وسیع اطلاعات باعث می شود تا گوگل از الگوریتم ها برای مرتب کردن این اطلاعات استفاده کند. زمانی که ما یک کلمه را در گوگل جست و جو می نماییم این الگوریتم ها شروع به کار می کنند و نتیجه آن را نمایش می دهند. این الگوریتم ها دارای انواع مختلفی می باشند

الگوریتم چیست؟

بیایید قبل از شروع و توضیح در مورد الگوریتم های گوگل و تشریح وظایف و عملکرد آنها با معنی خود الگوریتم آشنا شویم . الگوریتم در واقع یک قانون و یا راه حل مسئله است. مثلا شما قصد دارید از منزل به محل کار خود بروید. تا به حال به چند روش برای رسیدن به محل کار خود فکر کرده اید . مطئنم که بیش از یک راه برای رسیدن و طی کردن مسیر خانه تا محل کار وجود دارد. مثلا من گاهی از اتومبیل شخصی و گاهی مترو  وحتی اتوبوس استفاده میکنم . الان من دو الگوریتم دارم حالا میتوانم به طی مسافت و زمان هم فکر کنم و این خود راه های دیگر و الگوریتم های دیگر است که میتواند با هم یا جداگانه به من در رسیدن به هدفم که همان به موقع سر کار بودن است کمک کند.

الگوریتم های گوگل چگونه عمل میکنند ؟

زمانیکه مطلب یا عبارت خاصی در گوگل جستجو می شود، موتورهای جستجو توسط ربات های گوگل بعد از ورود به وب سایت های اینترنتی و گشت و گزار بین صفحاتشان محتوای آن ها را بررسی، ارزش گذاری و رتبه بندی می نمایند.

بررسی صفحات وب کار بسیار پیچیده و زمان بری می باشد که ربات های گوگل این کار را با استفاده از یک سری محاسبات سخت به نام الگوریتم های گوگل انجام می دهند. فرآیند این الگوریتم ها بسیار متنوع بوده تا جاییکه به دلیل گستردگی بیش از حد، هیچ کس از آن ها اطلاعی ندارد و زوایای زیادی از آن ها برای تعیین رتبه بندی سایت ها در نتایج جستجوها نامشخص مانده اند. تنها بعد از تغییرات صورت گرفته بر روی جستجوها و مشاهدات وب مستران و آموزش های خود گوگل برخی از فاکتورهای آن شناسایی شده اند.

فعالیت الگوریتم های گوگل از گذشته وجود داشته منتها در فواصل زمانی بسیار زیاد و با تغییرات بسیار اندک، به گونه ای بود که کاربران با جستجو در گوگل به صفحات بی محتوا و بی مربوط به موضع هدایت می شدند و این عیب بزرگی جهت بی اعتباری گوگل محسوب می شد!

البته گوگل همواره در حال ارتقاء و بهینه سازی الگوریتم های خود بوده و می باشد. هدف اصلی گوگل و موتورهای جستجو در واقع مشاهده و نمایش نتیجه جستجو در کوتاه ترین زمان و به بهترین شکل ممکن است، که این امر بخشی توسط گوگل و بخشی توسط خود وب سایت ها با انجام اقداماتی که در جهت بهینه سازی صفحات خود انجام می دهند صورت می گیرد و در نتیجه باعث ایجاد اعتبار مناسب تر و کسب جایگاه برای گوگل می شود. به طور کلی امتیاز و اعتبار در گوگل و بدست آوردن سئوی مناسب نیازمند کیفیت محتوا، تعداد بازدیدها و مدت زمان ماندگاری مخاطب می باشد.

انواع الگوریتم های جستجوی گوگل:

الگوریتم پنگوئن گوگل

الگوریتم پاندا گوگل

الگوریتم مرغ مگس خوار

الگوریتم کبوتر

الگوریتم موش کور Possum

الگوریتم هاوک یا الگوریتم شاهین گوگل (Hawk google )

الگوریتم PayDay Loan

الگوریتم  Page Layout

الگوریتم Page Authority

الگوریتم کافئین

الگوریتم گورخر

الگوریتم mobilegeddon

الگوریتم رنک برین RankBrain گوگل 

تا به امروز تنها حیوانات باغ وحش هستند و با توجه به ادامه این روند بدیهی است در آینده حیوانات دیگری نیز به آن اضافه شود. آشنایی با انواع الگوریتم ها امروزه برای هر شخصی که یک وب سایت دارد یک ضرورت تلقی می شود، زیرا اگر قوانین پاندا یا پنگوئن و یا مرغ مگس خوار و یا پیج لایوت و یا کبوتر رعایت نکنید به زودی توسط این حیوانات از دنیای وب محو خواهید شد.

تغییر الگوریتم یعنی چه؟

همانطور که گفتم الگوریتم های گوگل فوق العاده پیچیده هستند و به مرور پیچیده تر هم می شوند. هنگامی که موتورهای جستجو برای اولین بار ایجاد شدند، خیلی زود بازاریابان جستجو توانستند راه هایی را پیدا کنند تا موتورهای جستجو فکر کنند که مشتریان وب سایت های آنها با رتبه خوبی آنها را پیدا کرده اند. در برخی مواقع این کار به سادگی گذاشتن یک تعداد کد در وب سایت که به آن متا تگ کلمات کلیدی می گفتند انجام می شد. این متا تگ کلمات کلیدی به موتورهای جستجو می گفت که هر صفحه وب درباره چه موضوعی است .

ولی گوگل و مهندسین آن تمرکز خود را بر روی پیدا کردن روش هایی کردند تا از اینگونه تقلب خودداری کنند . قبلا, الگوریتم های گوگل به ندرت تغییر می کرد. در صورتیکه وب سایت شما در رتبه ۱ برای یک کلمه کلیدی خاص قرار می گرفت، این تضمین بود که وب سایت شما در این مکان باقی بماند تا آپدیت بعدی از راه برسد که تا هفته ها یا ماه ها ممکن بود اتفاق نیفتد.

ولی این تغییرات با گسترش و بزرگ تر شدن جامعه کاربران بیشتر شد و این تغییرات روزانه اتفاق افتاد. تا جایی که گوگل بیش از ۶۰۰ تغییر در الگوریتم های خود در طی یک سال انجام داد و البته این تغییرات را اعلام نمیکند. اما وقتی گوگل یک تغییر واقعا بزرگ ایجاد می کند, روی آن یک نام می گذارند و معمولا یک اطلاعیه صادر می کنند، و هر شخصی در دنیای سئو دیوانه وار برای کشف کردن و درک تغییرات تلاش می کند تا از آنها به سود خود استفاده کند.

سخن پایانی

دنیای سئو مدام در حال تغییر است و فاکتورهایی که برای رتبه بندی سایت‌ها در صفحه نتایج موتورهای جستجو استفاده می‌شود نیز همیشه ثابت نمی‌ماند. گوگل به عنوان پرکاربردترین موتور جستجوی اینترنتی تاکنون بارها الگوریتم‌های رتبه بندی خود را تغییر داده و بروز رسانی کرده است. چون گوگل در بازار جستجوی اینترنتی نفوذ و انحصار زیادی دارد، آگاهی از بروزرسانی الگوریتم‌های رتبه بندی اش امری ضروری است، زیرا در صورت همسو نشدن با آن ممکن است رتبه سایت‌ها در صفحه نتایج جستجوی گوگل افت کند و موجب کاهش ترافیک ورودی به آن ها شود.

گوگل در سال‌های اخیر مدام تلاش کرده است تا تجربه کاربری موتور جستجوی خود را بهبود بخشیده و نتایج جستجوی با کیفیتی را به کاربرانش نمایش دهد. به طور کلی گوگل در تلاش است تا معیارهای رتبه گیری سایت‌ها در صفحه نتایج جستجوی خود را بیشتر به سمت فاکتورهای کیفی و کاربر پسند سوق دهد و از ورود سایت‌هایی با محتوای ضعیف به صدر نتایج جستجو جلوگیری کند.