الگوریتم کبوتر چیست ؟

الگوریتم کبوتر یا Google’s Pigeon یکی از الگوریتم های گوگل می باشد. الگوریتم کبوتر را به طور کلی میتوان جستجو بر مبانی موقعیت جغرافیایی تعریف کرد.انتشار این الگوریتم منجر به یکی از بزرگترین به روز رسانی های نتایج جستجوی گوگل شد. الگوریتم کبوتر طراحی شده است تا الگوریتم جستجوی محلی گوگل را به الگوریتم وب خود نزدیک کند و موجب بهبود پارامترهای رتبه‌بندی بر اساس فاصله و مکان شود البته لفظ واژه کبوتر توسط خود گوگل به این الگوریتم اختصاص نیافته است بلکه توسط کاربران خارجی این نام انتخاب شده است که دلیل این انتخاب این است که در گذشته از کبوتر برای ارتباطات محلی و نزدیک استفاده می شده است.

کنترل کسب و کار بر مبنای الگوریتم کبوتر Pigeon

الگوریتم کبوتر بر مبنای فاکتورهایی عمل می کند که بیشتر وبمسترها کنترلی بر روی آن ندارند. به عنوان مثال صاحبین کسب و کارها بر روی شعاع انتخابی گوگل در نمایش مکان های مرتبط کنترلی ندارند. اگر شما بهترین رستوران شرق تهران را داشته باشید، هیچ شانسی برای نمایش در صفحه نتایج جستجوی فردی که در غرب تهران واقع است، ندارید. جدا از این گونه موارد، پارامترهایی وجود دارند که می توان آن ها را مدیریت کرد تا در قالب این الگوریتم جا گرفت:

۱- تاکید بر روی سیگنال های طبیعی

لینک سازی هوشمندانه، انتشار محتوای جذاب و افزایش دامین آتوریتی همگی بر روی رتبه طبیعی و محلی سایت شما تاثیر گذارند.

۲- تاکید بر روی محتوای مبتنی بر مکان

ویدئو، عکس و متن هایی تهیه کنید که با مکان شما در ارتباطند و موجب تقویت حضور شما در جستجوهای محلی می گردند.

۳- تاکید بر روی مبانی سئو محلی

رقابت برای حضور در لیست سه تایی مکانها، بستگی به رعایت چک لیست سئو محلی دارد. ارتقای خدمات، حذف محتوای تکراری، کسب نقد های مثبت و بسیاری از پارامترهای دیگر بر سئو محلی سایت تاثیر گذارند. برندهای بزرگ می بایست توجه ویژه ای به این مورد داشته باشند. بررسی مجدد همه پارامترها می توانید منجر به حضور مجدد شما در نتایج جستجوی محلی گردد.

۴- گزراش اسپم

وقتی گوگل با استفاده از امکانات خود قادر به ارزیابی نیست، به گزارشات تکیه می کند. ابتدا راهنمای گوگل در این زمینه را بخوانید و سپس به گزارش موارد تخلف دیگر وبسایت ها و کسب و کارها بپردازید. گوگل همیشه بر اساس گزارشات عمل نمی کند، اما جای تلاش دارد که جلوی فعالیت یک اسپمر را با استفاده از این روش گرفت. دقت کنید که کاری به فعالیت صحیح رقبای خود نداشته و صرفا اسپمر ها را گزارش کنید.

جهت به کار گیری الگوریتم کبوتر گوگل به موارد زیر دقت کنید!

۱. انتخاب هاست ملی

اگر هدف سایت شما کسب و کار داخل کشور هست (جذب مخاطبین فارسی زبان یا همان جستجوگران ایرانی)، باید از هاست های ایرانی که داخل ایران مستقر هستند برای میزبانی سایت خود استفاده کنید. چرا که در جستجوی کاربران با موقعیت ایران ، در الگوریتم کبوتر، آی پی سایت ابتدا بررسی خواهد شد و اولویت نتایج نمایشی برای یک کاربرایرانی با آی پی ایران، سایت های ایرانی با آی پی ایران خواهد بود. (ترجیح هاست محلی بر هاست غیرمحلی) اگر شما صاحب وبلاگ هستید یا خواهان ایجاد وبلاگ هستید، از سرویس های وبلاگ دهی که روی هاست ایران مستقر هستند استفاده کنید. مانند: رزبلاگ، میهن بلاگ، بلاگ، لوکس بلاگ، پرشین بلاگ و…

۲. انتخاب دامنه با پسوند ملی

این مسئله هم به مانند مورد اول هست یعنی در این الگوریتم گوگل به پسوند دامنه نیز با توجه به کشور جستجوگر اهمیت قائل می شود ! یعنی از این پس بیشتر روی دامنه های ملی کشور خود یعنی .Ir بهتر است متمرکز شوید. (ترجیح دامنه ملی بر دامنه های سایر کشور ها ) اگر شما از سرویس های وبلاگدهی استفاده می کنید و برای سایت خود دامنه اختصاصی تهیه نکرده اید می بایست یا دامنه خریداری کنید یا این که اگر قصد خرید دامنه هم ندارید از سرویس وبلاگ دهی روی هاست ایران و دامنه Ir استفاده کنید.

۳. درج موقعیت جغرافیایی خود در سایت

موقعیت جغرافیایی خود را در قسمت های مختلف سایت به کار ببرید! اگر به عنوان مثال موقعیت جغرافیایی سایت شما اردبیل هست این کلمه را بهتر است در فوتر سایت خود قرار دهید تا در تمام صفحات شما باشد و گوگل در جستجوی مطالب به آن هم توجه نماید.هم چنین در این الگوریتم هر چقدر اطلاعات بیشتری در خصوص موقعیت خود در اختیار دیگران بگذارید موفق تر خواهید بود. مثلا اگر یک آگهی استخدام در نیروی برق را در سایت خود منتشر کرده اید که متناسب با موقعیت شما که تهران است اما محل استخدام اصفهان است نمی باشد ، حتما در عنوان پست کلمه اصفهان را درج کنید. به عنوان مثال: استخدام نیروی برق استان اصفهان

۴. ثبت اطلاعات در گوگل مپ

در صفحه ارتباط با مای سایت یا در فوتر سایت، با استفاده از Google map موقعیت جغرافیایی خود را مشخص کنید.

۵. کسب و کارهای ملی و سراسری

شاید بسیاری از سایت ها کسب و کار و خدمات آنها محدود به شهر خود نباشد و از این الگوریتم احساس نگرانی کنند اما نگران نباشید چرا که گوگل به فکر این مسئله نیز بوده است. اگر شما مطالب مفید و ارزشمند و اختصاصی تولید میکنید و سریعتر از رقبا انتشار می دهید جای هیچ نگرانی نیست و شما در نتایج همچنان برتر خواهید بود چرا که گوگل در هر الگوریتم جدید، به بهبود الگوریتم خود می پردازد بنابراین در الگوریتم پاندا که کیفیت محتوا مهم بود همچنان نیز اهمیت خواهد داشت.

۶. رعایت الگوریتم های قبلی

درست است که در این الگوریتم نزدیک ترین ها نمایش داده خواهند شد اما ممکن است به عنوان مثال از بین دو موقعیت با فاصله یکسان از موقعیت جستجوگر یکی از نظر گوگل برتر از دیگری باشد که این مسئله یادآور آن می باشد که گوگل در موقعیت های نزدیک باز هم به سایر فاکتور های سئو توجه خواهد نمود.