زمان مطالعه : ۵ دقیقه

انکر تکست

انکر تکست کاراکترهایی موجود در یک لینک هستند که کاربران سایت می‌توانند آن را مشاهده و بر رویش کلیک کنند. کلمات کلیدی موجود در یک انکر می‌توانند رتبه یک سایت در نتایج موتورهای جستجو را تعیین کنند. بیشتر مرورگرها برای تشخیص انکر تکست لینک از محتوای سایت، آن را با رنگ آبی نمایش می‌دهند. همه لینک‌ها دارای انکرتکست نیستند زیرا با توجه به محتوایی که لینک در آن قرار گرفته‌است، می‌توان سایتی که لینک به آن اشاره دارد را حدس زد.

کلمه یا عبارتی در متن، با قابلیت کلیک و با رنگی متفاوت از متن را که به متن یا وبسایت دیگری لینک می‌شود را انکر‌تکست یا متن لنگر می گویند.

برخلاف گذشته، اگر در متن خود از یک کلمه یا عبارت بیش از اندازه (چگالی کلمات کلیدی بالا باشد) استفاده کنید گوگل برای وبسایت شما امتیاز منفی در نظر خواهد گرفت. در نتیجه برای در امان بودن از خشم گوگل باید از متن لنگرهای مختلف در محتوای وبسایت خود استفاده کنید یا به اصطلاح متن لنگر خود را بهینه سازی کنید.

برای بهینه سازی انکرتکست های خود بهتر است با انواع آنها آشنا شوید. موتورهای جستجو به وسیله انکرتکست‌ها تصمیم می گیرند که یک سایت را در نتایج جستجو نشان دهند؛ بنابراین با به کار بردن Anchor Text مختلف در محتوای خود موتورهای جستجو درک بهتری نسبت به موضوع وبسایت شما پیدا می‌کنند.

انواع انکر تکست (Anchor Text)

۱- انکر تکست های عمومی

قبل استفاده از انکرتکست های عمومی بسیار متداول بود اما با تغییر قوانین الگوریتم گوگل استفاده از این لینک ها حتی می تواند برای سئو سایت نیز مضر باشد. در این نوع از کلیدواژه خاصی استفاده نمی شود. برخی از انواع عمومی و رایج به صورت زیر هستند:

  • اینجا را کلیک کنید
  • اطلاعات بیشتر
  • ادامه مطلب
  • بیشتر بخوانید
  • درباره نویسنده
  • کلیک کن
  • و…
? حتما بخوانید: چگونه محتوایی قدرتمند، جذاب و خوانا بنویسیم؟

۲- انکر تکست برند

در این نوع از نام برند برای لینک دادن به صفحه اصلی سایت استفاده می شود. به طور مثال می توان از کلمه “بلوط” که نام این سایت است برای لینک دادن به صفحه اصلی سایت استفاده کرد (ما برای نمونه این کار را انجام دادیم). استفاده از این نوع به سئو سایت آسیب نمی رساند، مگر اینکه نام برند با کلمه کلیدی مورد هدف شما یکسان باشد.

۳- انکر تکست عریان یا بدون متن

این نوع که به آن URL Anchor Text نیز می گویند، بدون متن یا کلمه کلیدی مورد استفاده قرار می گیرد و تنها از URL سایت به عنوان متن لینک استفاده می کند.

انکر تکست

۴- انکر تکست کلمه کلیدی و نام برند

استفاده ترکیبی از کلمه کلیدی مورد هدف و نام برند یکی از روش های موثر در سئو سایت است. به طور مثال عبارت ” طراحی بلوط آی تی ” هم کلمه کلیدی طراحی سایت را دارد و هم نام برند اصلی سایت در آن مشاهده می شود.

۵- انکر تکست تصویر

به منظور لینک سازی طبیعی از نظر گوگل، توصیه می شود در بعضی موارد به تصاویر سایت تان لینک بدهید. در صورت، تگ آلت (Alt Tag) تصویر به عنوان متن انکر تکست تشخیص داده می شود.

? حتما بخوانید: نکات طلایی در داشتن یک عنوان مناسب

۶- انکر تکست هم معنی (LSI)

در این نوع  می توان از کلمات مشابه یا هم معنی با کلمه کلیدی استفاده کرد. نکته خیلی مهم این است که هر کلمه کلیدی در صفحه فقط یک بار باید به عنوان انکر تکست به سایت یا صفحه ای دیگر لینک داده شود و برای لینک های بعدی باید از مشتقات و عبارات هم معنی با کلمه کلیدی به عنوان انکر تکست استفاده کرد. به طور مثال اگر کلمه کلیدی شما “طراحی سایت” است، عباراتی همچون ” طراحی سایت عمران پویا “یا “طراحی سایت حرفه ای” از این نوع  هستند.

۷- انکر تکست حضور نسبی

در این نوع ، کلمه کلیدی به صورت جزئی یا نسبی استفاده می شود. به طور مثال عبارت ” آموزش طراحی سایت حرفه ای ” یک انکر تکست نسبی است.

۸- انکر تکست های طولانی

این نوع مشابه با نوع نسبی است. با این تفاوت که عبارت آن طولانی تر است. به طور مثال جمله ” هدف از طراحی سایت سازمانی چیست؟

نکات زیر را حتما رعایت کنید:

۱- از متن های توصیفی و قابل فهم استفاده کنید.

انکرتکستی که شما برای لینک دادن به صفحه مورد نظر استفاده می کنید حداقل می بایست ایده ای را در ذهن بیننده و کاربر ایجاد کند که محتوای صفحه درباره چیست.

۲- از عبارات مختصر و مفید استفاده کنید.

استفاده از عبارات کوتاه، دقیق و قابل فهم، در سئو اهمیت فراوانی دارد.

۳- فرمت انکر تکست ها را متفاوت از متون معمولی تعریف کنید

با تغییر استایل انکر تکست ها به کاربران این امکان را بدهید که بتوانن آنها ها را از متون معمولی تفکیک کنند. در صورت اشتباه کاربران و کلیک ناخواسته آنها بر روی انکر تکست، از ارزش محتوای صفحه کاسته خواهد شد.

۴- به فکر انکرتکست هایی که به صفحات داخلی لینک می شوند نیز باشید

ممکن است شما از انکر کست صرفا برای لینک دادن به صفحات خارجی استفاده کرده باشید، اما استفاده از آن برای صفحات داخلی نیز تاثیر مثبت زیادی در سئو سایت دارد و به گوگل کمک می کند که محتوای صفحات سایت شما را بهتر آنالیز کند.

انکر تکست چیست

موارد زیر را هرگز انجام ندهید:

۱- نوشتن عبارات عمومی برای انکر تکست ها مانند “صفحه”، “موضوع” یا “اینجا را کلیک کنید”

۲- استفاده از عباراتی که ارتباطی با محتوای صفحه لینک شده ندارد.

۳- استفاده از یو آر ال صفحه به عنوان انکر تکست در اغلب مواقع (ممکن است در بعضی مواقع استفاده از آدرس صفحه به عنوان انکر تکست صحیح نیز باشد مانند لینک دادن به منبع مطالب)

۴- استفاده انکرتکست های طولانی مانند جملات بلند یا پاراگراف های کوتاه

۵- استفاده از سی اس اس یا استایلی که موجب اشتباه در تفکیک متن از انکر تکست می شود.

۶- استفاده از انکرتکست هایی که به طور مکرر از کلمات کلیدی و جملات بلند پر شده اند تا مورد توجه موتورهای جستجو قرار گیرند.

۷- ساخت انکرتکست های غیر ضروری که هیچ کمکی به کاربران سایت نمی کند.

? حتما بخوانید: همه چیز درمورد سئو

اهمیت Anchor Text در سئو سایت

در بین روش های بهینه سازی سایت (سئو) و افزایش رتبه در گوگل، استفاده مناسب از انکر تکست ها، یکی از راه هایی است که برای لینک سازی و افزایش بازدید از صفحات دیگر سایت استفاده می شود. متن آنها هم برای موتورهای جستجو و هم برای کاربران اینترتی بسیار مهم است. به همین دلیل کلمه ای لینک دار می شود باید مرتبط با آدرس صفحه لینک داده شده باشد. اگر آدرس صفحه موردنظر، محتویات مرتبط با عبارت انکر تکست را نشان ندهد، ممکن است کاربران سایت را ترک کنند و موجب افت رتبه سایت شوند.

پس می توان نتیجه گرفت، انکر تکست ها باید برگرفته از کلمات کلیدی باشند تا هم از نظر موتورهای جستجو (گوگل، یاهو و…) معتبر باشند و هم هنگام جستجوی کاربران، احتمال دیده شدن آن ها و مشاهده صفحات دیگر سایت افزایش یابد. استفاده بهینه از آن ها، تاثیر خوبی در بالا آمدن سایت در نتایج جستجوی گوگل دارد. در حقیقت، انکر تکست یکی از اصول مهم در سئو خارجی سایت است. استفاده بیش از حد و غیره طبیعی از آن (Anchor Text) موجب آسیب رسیدن به سئو سایت و جریمه شدن سایت از طرف گوگل می شود.