زمان مطالعه : ۷ دقیقه

اهمیت موشن گرافیک در تبلیغات

شاید بتوان سایه بازی را اولین نمونه‌های موشن گرافیک دانست که در آن از حرکت سایه ها برای انتقال محتوا استفاده می شده است. زمانی برای ساخت و تولید یک فیلم کارتونی برای هر لحظه از کار باید نقاشی‌هایی را روی کاغذ می‌کشیدند و با حرکت سریع و پشت هم آنها یک کارتون متحرک می‌ساختند. بنابراین به آسانس می توان به اهمیت موشن گرافیک از دیرباز تا به امروز پی برد.

اگرچه موشن گرافیک و انیمیشن از نظر کارکرد و رویکرد تفاوت بسیاری باهم دارند اما از نظر روشکرد (روش کارکرد) کاملا مشابه هم هستند. بر خلاف انیمیشن، موشن گرافیک زمانی هویت خود را پیدا کرده است که تکنولوژی رشد چشمگیری داشته وغول‌های نرم افزاری پا به میدان گذاشته‌اند و امکان ساخت انیمیشن‌ها و موشن گرافیک های پیشرفته و با کیفیت را فراهم کرده‌اند. حتی می توان گفت موشن گرافیک با تکیه بر همین تکنولوژی و بر اساس پیشرفت نرم افزارهای کامپیوتری توسعه پیدا کرده است.

به هر حال امروزه کار به جایی رسیده است که هر روز نمونه های فراوان موشن گرافیک تبلیغاتی را حتی برای تبلیغات کوچکترین محصولات در فضای مجازی و تلویزیون مشاهده می کنیم.

به طور کلی می توان گفت بازار تبلیغات و علم گرافیک (یا هنر گرافیک) پیوند محکمی با یکدیگر بر قرار کرده اند و موشن‌ گرافیک‌ ها به دلیل جذابیت بصری، سرعت و انعطاف بالایی که در انتقال پیام دارند، محبوبیت بسیاری پیدا کرده‌اند و در برخی اوقات می‌توانند به دلیل اثرگذاری بالایی که دارند، دیدگاه یک جامعه را در موضوعی معین به کلی تغییر دهند.

بنابراین امروزه موشن گرافیک نقش انکار ناپذیری برای تبلیغات انواع محصولات و خدمات مختلف دارد که غفلت در این باره شما را از قطار سریع تبلیغات رقبا عقب خواهد انداخت.

در این مقاله ما قصد داریم نگاهی کوتاه به اهمیت موشن‌ گرافیک و کارکردهای آن در تبلیغات داشته باشیم.

انواع تبلیغات

advertising

شناختن انواع تبلیغات میتواند شما را با موقعیت های تجاری کسب و کارتان آشنا کند و شما می توانید روشی را که برای شما سودمند تر و مناسب تر است انتخاب کنید و در نهایت درآمد بیشتری کسب کنید.

امروزه روش های تبلیغات بسیار پیشرفت کرده و با شناسایی هدف به سوی تبلیغات هوشمند پیش می رود.

در ایران نیز به فراخور امکانات نرم افزاری و سخت افزاری که وارد کشور می شود تبلیغات شکل های نوینی به خود گرفته است.

یکی از شاخصه های اصلی موفقیت در امر تبلیغات توجه به جامعه هدف آن محصول و در نتیجه انتخاب یک روش متناسب با نیاز آن ها می باشد تا بتوان دسترس پذیری لازم را برای آن ها ایجاد نمود.

همچنین بررسی وضعیت بازار و پیش بینی میزان فروش از دیگر مسائل قابل توجه و بررسی می باشد که افراد در مشاغل مختلفی که هستند باید به آن توجه نمایند تا با انتخاب درست روش تبلیغاتی خود بتوانند در بهترین شرایط اقدام به استفاده از آن نمایند.

تبلیغات از نظر محتوایی سه به دسته کلی تقسیم بندی می شوند:

  •     دسته اول تبلیغات آگاهی دهنده هستند که برای آگاهی مخاطب از وجود خدمات یا محصولی استفاده می شوند.
  •     دسته دوم تبلیغات ترغیب کننده اند که مخاطب را به مزیت های محصول متوجه می کنند.
  •     دسته سوم نیز تبلیغات یاداوری کننده اند که برای یاداوری و حفظ مشتریان انجام می گردد.

از طرف دیگر از نظر روش، تبلیغات به چند دسته از جمله محیطی، رسانه ای، اینترنتی تقسیم بندی می شوند.

  • تبلیغات محیطی که بیشتر برای معرفی محصولات و خدمات با کاربری عمومی مناسب است که شامل بیلبوردها، تابلوهای بالای مغازه یا روی دیوار، تابلوی روی پل هوایی، داخل مترو و … میشود. مزیت مهم این روش در دسترس بودن برای عموم مردم است و مردم ناچار به مشاهده آنها هستند.
  • تبلیغات رسانه ای تبلیغاتی است که در تلویزیون، رادیو، روزنامه و … نشان داده می شوند و هرچند که هزینه زیادی برای تبلیغ دهنده در پی دارند اما بازخورد بسیار زیادی می توانند داشته باشند.
  • تبلیغات اینترنتی هم به علت استفاده عموم مردم از اینترنت و تعامل عمیقی که در آن میتوان با مخاطب برقرار کرد بسیار مورد توجه است.

از طرفی مزیت مهم تبلیغات اینترنتی ارزان بودن آن است. تبلیغات اینترنتی شامل : تبلیغات در شبکه های اجتماعی، تلگرام، اینستاگرام، توئیتر و تبلیغ در وب سایت ها و وبلاگ هاست.

انواع تبلیغات اینترنتی

حال که با انواع تبلیغات آشنا شدیم اجازه دهید بر روی تبلیغات اینترتی بیشتر تمرکز کنیم. علت تمرکز بر روی این روش در دسترس بودن بیشتر این روش و ارزان بودن آن است. تبلیغات اینترنتی به صورت های مختلفی انجام می شود که مهم ترین روش های آن در زیر آورده شده است:

  •     تبلیغات بنری: در این روش تبلیغی، بنر تبلیغاتی در وب‌سایت‌ها نمایش داده می‌شود.
  •     تبلیغات متنی: در این روش، تبلیغ آگهی‌ دهنده به شکل یک متن نمایش داده می‌شود که در موتورهای جستجو دیده می‌شود و خوب البته مزیت هایی از جمله مهم شدن وب‌سایت تبلیغ دهنده در آن کلمه کلیدی خواهد داشت.
  •     تبلیغات ویدیویی: این روش تبلیغاتی توسط سایت‌های ارائه‌دهنده سرویس‌های آپلود و نمایش ویدیو ارائه می‌شود. برای مثال معروف ترین وب‌سایت‌هایی که این سرویس ها را ارائه می‌دهند، یوتیوب و ویمئو هستند و در ایران می توانیم به آپارات اشاره کنیم. البته شیوه دیگری برای تبلیغات ویدیویی وجود دارد که در شبکه‌های اجتماعی دیگری چون فیسبوک و مخصوصا در ایران در اینستاگرام رایج شده است که پتانسیل خوبی برای این روش تبلیغاتی دارد.
  •     ایمیل مارکتینگ: یکی از روش های معمول در تبلیغات است که در آن ارسال ایمیل تبلیغاتی برای انبوه مخاطبان انجام می شود.

تا اینجا با انواع تبلیغات و نقش هر روش در بازار تبلیغات آشنا شدیم. تبلیغات ویدئویی که دارای جذابیت های زیادی است و به نسبت هزینه آن بازدهی بسیار زیادی دارد، بار سنگینی از بازار تبلیغات را بر دوش می‌کشد.

در شکل زیر جایگاه تبلیغات ویدئویی را به طور خلاصه مشاهده می کنید.

جایگاه تبلیغات ویدئویی

موشن گرافیک و تبلیغات ویدئویی

امروزه با بهبود نسبی کیفیت و سرعت اینترنت در ایران و همچنین گسترش سایت های ویدیو محور و شبکه های اجتماعی، تبلیغات ویدیویی بسیار مورد توجه قرار می گیرد. در گذشته تبلیغات ویدیویی تنها محدود به چند ثانیه ابتدایی فیلم های موجود در وب سایت ها بود و هر کاربر در چند ثانیه اول، آن فیلم تبلیغاتی را نگاه می کرد و بعد از مشاهده آن تبلیغ، فیلم مورد نظر اجرا می شد.

اما با گذشت زمان، ایده های جدیدتری به این شاخه اضافه شده است و از فن‌های جذابی برای ویدیو مارکتینگ استفاده شد که کم کم افراد و شرکت‌های مختلف به موشن گرافیک و تهیه فیلم‌های جذاب روی آورده‌اند که تأثیر زیادی در بهتر دیده شدن محصول و برند آنها دارد.

بنابراین بهتر است هزینه کنید و یک ویدیو کامل و مناسب برای معرفی محصول خود تهیه کنید و پس از تهیه کردن یک ویدیو خوب برای کسب ‌وکارتان آن را در سایت خود قرار دهید و هم‌چنین می‌توانید آن را در شبکه‌های اجتماعی مختلفی که در آن‌ها حساب کاربری دارید، منتشر کنید و مطمئن شوید که دیگران آن را می‌بینند، این روش از بهترین روش‌های بازاریابی اینترنتی است.

اهمیت موشن گرافیک در تبلیغات

موشن‌ گرافیک‌ ها با ایجاد حرکت در تصاویر گرافیکی زیبا و جذاب توجه هر بیننده‌ای را به خود جلب می‌کنند.

گرافیک‌های متحرک از گرافیک‌های ساده بی‌تحرک جذابیت بیشتری دارند و به سرعت می تواند مطلب مفصلی را به طور کامل توضیح دهند.

فیلم‌های متحرک یا موشن‌ گرافیک‌ ها می‌توانند کاری کنند که پیام‌های مورد نظر سازندگان به راحتی در ذهن مخاطبان در رده‌های سنی مختلف حک شود.

همچنین تبلیغ دهندگان و بازاریاب ها به جای طراحی کاتالوگ‌ و بروشور با هزینه های به مراتب بیشتر و بازدهی کمتر و یا انتقال مستقیم اطلاعات خام، می‌توانند با ساخت یک موشن‌ گرافیک مناسب، حجمی از اطلاعات مورد نظرشان را به صورت دلچسب ‌تری به مخاطبان عرضه کنند.

موشن گرافیک با انعطافی که دارد باعث می شود بتوان برای تمامی رده های سنی موشن گرافیک مناسب آن رده سنی را ساخت.

موشن‌ گرافیک‌ ها آن قدر پتانسیل تاثیرگذاری بر روی مخاطبان را دارند، که گاهی اوقات کاراکترهایی که از آنها در موشن گرافیک استفاده شده است بعدا تبدیل به نماد آن برند شده است.

آیا هنوز هم در اهمیت موشن گرافیک در تبلیغات شک دارید؟ اگر جواب شما منفی است، فرصت را از دست ندهید و با تهیه یک موشن گرافیک برای محصول، خدمات و برند، از بازدهی فوق العاده تبلیغاتی آن استفاده کنید و درآمد بیشتری کسب کنید.

? حتما بخوانید: تعرفه موشن گرافیک چقدر است؟

به پایان مطلب رسیدیم، اکنون چنانچه تمایل به سفارش موشن گرافیک خود دارید؛ با متخصصان ما تماس بگیرید.کانون تبلیغاتی بلــوط اینجاست تا بهترین تولیدات دیجیتالی را در راستای بازاریابی، تبلیغات و برندینگ شما ارائه نماید.