اینفوگرافیک تحولی در انتقال اطلاعات

/, فناوری اطلاعات/اینفوگرافیک تحولی در انتقال اطلاعات

اینفوگرافیک تحولی در انتقال اطلاعات

اینفوگرافیک چیست ؟

اینفوگرافیک مخفف کلمه information graphic و به معنی اطلاعات گرافیک است که اشاره میکنه به تصویر کشیدن اطلاعات در قالب یک عکس .اینفوگرافیک اطلاعات رو سریع به کاربر نمایش میده و کاربر میتونه به سادگی و تنها در چند دقیقه محتوا تصویر را خوانده و  متوجه مطلب شود بهتر بدونید که اینفوگرافیک  در هر محیط عمومی – علائم راهنمایی و رانندگی، نقشه مترو، ابر برچسب، نمودار آب و هوا و…. مورد استفاده قرار میگیرند .

اینفوگرافیک شامل نمودارهای میله ای،  نمودار هیستوگرام، نمودار خط، نمودار درخت، نقشه ذهن، نمودار گانت، و نمودار شبکه می باشد. این ابزار یک مولفه هوشمندانه برای  کسب و کار می باشد. 

چرا از اینفوگرافیک استفاده میکنیم ؟

این یک واقعیت درباره ذهن انسان است که تصویر را بهتر از نوشتار درک میکند و سریع تر مورد پردازش قرار میدهد . تحقیقات بسیاری درباره ذهن صورت گرفته و در آن مشخص شده است که اثربخشی تصاویر نسبت به متون و نوشتار بیشتر است . پس میتوان اینگونه نتیجه گرفت که هرگاه اطلاعات بصورت مصور به ما ارائه شود یادگیری ما سریع تر بوده و برای مدت زمان بیشتری نیز در ذهن ما باقی میماند . به همین دلیل است اینفوگرافیک ها بیش از پیش گسترش یافته اند و تلاش طراحان بر این است که در هر موضوعی، طرحی حرفه ای برای اطلاعات مربوطه خلق نمایند.

انواع اینفو گرافیک کدام است ؟

اینفوگرافها امروزه به ۴ دسته تقسیم می شوند که این دسته بندی بر اساس شیوه پیاده سازی و نحوه نمایش اطلاعات به کاربر انجام شده است. انواع اینفوگرافیک عبارتند از :

۱- Static Infographic یا اینفوگرافیک ایستا :

در این نوع اینفوگرافی ها تمام داده ها و اطلاعات در یک مرحله به صورت یک تصویر به کاربر نمایش داده می شود.

۲-  Dynamic Infographic یا اینفوگرافیک پویا :

این دسته از اینفوگرافی ها به صورت متحرک در غالب انیمیشن و به تازگی در شبکه های اجتماعی به صورت فایل های GIF به کاربر نمایش داده می شود.

۳- Interactive Infographic  یا اینفوگرافیک های تعاملی :

این نوع اینفوگرافی ها با کاربر در تعامل بوده و بر اساس انتخاب و داده هایی که از کاربر گرفته می شود ، اطلاعات را نمایش می دهند که معمولا در بستر وب سایت ها و یا اپلیکیشن طراحی می شود .

۴- Physical Infographic یا اینفوگرافیک فیزیکی

در این نوع از اینفوگرافی اطلاعات در قالب یک حجم یا ماکت سه‎بعدی نشان داده می‎شود تا کاربر بتواند از آن استفاده کند .

نکات طلایی در ساخت انفوگرافیکهای محبوب

برای ساختن یک اینفوگرافیک محبوب و تاثیر گذار توجه به نکات زیر الزامی است .

۱- سازمان‌دهی :

باید به این نکته توجه کرد که چه میزان جزئیات نیاز است و کجاها باید تاکید بیش‌تر نمود تا بهترین تاثیر را داشته باشیم .

۲- نمایان سازی :

تعریف نمایان سازی آسان است . منظور این است که مخاطب باید به سادگی بتواند اینفوگراف را ببیند و از آن استفاده کند .

۳- زمینه و بافت :

سوالی که با از خود بپرسید این است که آیا مخاطبانتان تحمل دیدن اینفوگراف شما را دارند؟ زمینه و شرایط برای داشتن یک اینفوگرافیک خوب نیز جزو مواردی است که باید به آن توجه کرد .

۴- ساده سازی

دقت کنید که متون و رنگ‌ها نباید بر کلیت کار غالب باشند . ساده بودن در به یاد ماندن و نتیجه بهتر گرفتن تاثیر بسزایی دارد .

۵- تعادل

لازم نیست اطلاعات زیادی را ارائه کنید .اطلاعات بیش از اندازه خسته کننده میشود و تاثیر گذاری خود را از دست می دهد . در عوض سعی کنید که وضوح را بالا ببرید .

۶- رابطه علت و معمولی

هر چه میتوانید با ظرافت علت و معلول ها را در رابطه با موضوع مورد نظر خود نشان دهید . این امر تاثیر بسیار بالایی در درک موضوع دارد .

۷- نمایش تضادها و مقایسه‌ها

در اینفوگرافیک میتوانید تضاد بین موضوع را نشان دهید و حتی مقایسه ای را در آن انجام دهید . این مورد نیز بین موارد بالا از اهمیت بالایی برخوردار است .

۸- چند بعدی بودن

این هدف اصلی اینفوگراف است که با نشان دادن همه جوانب مورد نظر بصورت ساده و انتقال صحیح محتوا به مخاطب آنچه را که میخواهد به دست آورد .

۹- یک‌پارچگی

این آخرین نکته را فراموش نکنید . انسجام در طرح موضوعات هم به نوبه خود اهمیت دارد و گسستگی موضوع به جز ایجاد سردرگمی ، خستگی و بی علاقگی مخاطب هیچ چیزی برای شما نخواهد داشت .

 اینفوگرافیکها و نقش آنها در توسعه کسب و کار

بازاریابی و تبلیغات دو رکن اصلی پیش برد یک هدف واحد در کسب و کار ها هستند . بازاریابی بدون تبلیغات و تبلیغات بدون بازاریابی امکان پذیر نمی باشد . حال آنکه باید بدانیم هدف مدیران موفق بازاریابی و تبلیغات حداکثر سازی اثر بخشی در برنامه های بازاریابی و  تبلیغات و حداقل سازی هزینه در آن است .

اینفوگرافیک ها با طراحی یک پارچه علاوه بر انتقال کامل و درست محتوا به ذهن مخاطب به دلیل همراهی با تصاویر جذاب می تواند ماندگاری پیام را در ذهن مخاطب بالا ببرد . قبل از اینکه ذهن مخاطب شما از خواندن پیام مدنظرتان خسته شود ، پیام را منتقل کرده و کار را به اتمام برساند . سبک متفاوت در انتقال پیام در انیفوگرافیک ها ، مخاطب را به بازنشر پیام شما و ایجاد یک بازاریابی دهان به دهان ترقیب می کند.می توانید بسیار راحت تر باور خود را به تصویر کشده و آن را به مخاطب خود منتقل کنید . و درنهایت یک میانبر به صرفه و اقتصادی را برای پیش برد اهداف بازاریابی و تبلیغات خود دراختیار داشته باشید .

اینفوگرافی و مدیریت بازاریابی

به عنوان یک مدیر موفق در حوزه بازاریابی و تبلیغات باید بدانید که طراحی یک اینفوگرافیک مبتنی بر داشتن یک استراتژی مفهومی است . یعنی باید بدانید که دقیقا از کجا باید شروع کرده و پیامتان را به کجا ختم کنید تا طراحان اینفوگرافیک بتوانند بهترین نتیجه را برای شما خلق کنند .

اگر شما یک مدیر موفق در امر بازاریابی و تبلیغات هستید می دانید که باید به طور مداوم از زاویه دید مشتری به کسب و کارتان نگاه کنید . ما توصیه می کنیم که پیام تبلیغاتی خود را در غالب یک اینفوگرافیک تجسم کرده ، از زاویه مشتری به آن نگاه کنید و درصورت جلب نظرتان از این پس برای انتقال پیام های تبلیغاتی خود به مخاطبانتان از اینفوگرافیک ها بهره بگیرید.

با ما همراه باشید

راهکار گستر بلوط متخصص در تبلیغات و طراحی گرافیک

 

ثبت ديدگاه

2 − 1 =