بازاریاب موفق کیست ؟

اغلب بر این باوریم که بازاریاب کسی است که به سراغ مغازه‌داران و صاحبان فروشگاه‌های مختلف رفته و سعی میکند محصولی به آن ها بفروشد. این تفکر کاملاً اشتباه است. بازاریاب کسی است که ابتدا بازار را سنجیده، نیازها و کاستی های بازار را تشخیص داده، یک محصول جدید برای تولید را پیشنهاد داده و یا تغییرات کیفی و کمی در محصول قبلی ایجاد می کند و بعد از برآورد هزینه های تولید و قیمت گذاری برای فروش بر اساس اصول علمی و پیش بینی میزان فروش بر اساس اطلاعات کسب شده از تحقیقات بازار و همین طور با در نظر گرفتن شرایط مالی و تجهیزات فنی و نیروهای انسانی کارفرما، پیشنهاد تولید و یا ارتقاء محصول را به کارفرما ارائه می نماید و بعد از تولید بر نحوه توزیع و فروش نظارت می کند.

فرق بین بازاریاب ، ویزیتور و فروشنده چیست ؟

در جواب به طرز فکر و اشتباهی که در مورد مفهوم واقعی بازاریاب وجود دارد ، بهتر است  تعریف درست ویزیتور و فروشنده را نیز بررسی کنیم . در بالا بطور کامل در مورد بازاریاب توضیح داده ام پس بیاید معنی دو واژه دیگر را بررسی کنیم:

ویزیتور کیست؟

کسی که در واقع یک کاتالوگ زنده و انسانی استرا ویزیتور میگویند . وظیفه ی او تنها و تنها معرفی محصول/ خدمت براساس مطالب از قبل تعیین شده و پرکردن فرم سفارش مشتری است.

فروشنده کیست؟

مسئول فروش و یا تبادل پول و محصول/ خدمت میان سازمان و مشتری، فروشنده است. فروشنده کسی است که در مکانی مشخص، انواع محصولات/ خدمات سازمان خود را بر اساس اعلام درخواست های مشتری به او ارائه می کند و در قبال پرداخت آن، پول دریافت می کند.

جالب است بدانید : بازاریابی را بهتر بشناسید

ویژگی های یک بازاریاب موفق

برای موفقیت در فروش ما همواره به دنبال بازاریابی مجرب هستیم که هم توانایی ارتباط برقرار کردن و فروش و یا گرفتن سفارش کار داشته باشد و هم قابل اطمینان باشد چون برخی از منابع با ارزش شرکت مانند اطلاعات اساسی شرکت درباره محصول در اختیار او قرار می‌گیرد. بنابراین نقش یک بازاریاب بسیار پیچیده و دشوار است. پس به این منظور و انتخابی صحیح ویژگی های زیر را مد نظر خود داشته باشید و به آن توجه کنید :

۱- رؤیاگرا :

یک بازاریاب موفق برای آنچه که آنها (مدیران شرکت) برای به انجام رسانیدن برند در حال و آینده می خواهند نیاز به یک چشم انداز قوی دارد. یک بازاریاب رؤیاپرداز به دیدن شفاف آنچه که قرار است برای ایجاد برند موفق رخ دهد و بیان کردن این چشم انداز به شرکای تجاری نیاز دارد. نه تنها یک چشم انداز قوی لازم است، بلکه یک بازاریاب نیاز به توانایی برای الهام بخشیدن به دیگران جهت پذیرش این دیدگاه دارد. 

۲- هدایت کننده کسب و کار:

یکی دیگر از صفات یک بازاریاب موفق، داشتن دانش قوی از چگونگی ایجاد کسب و کار و توانایی بکارگیری دانش برای استفاده است. مدیران بازاریابی موفق می توانند کسب و کار را هدایت کرده و رشد آن را از طریق راه حل های نوآورانه کسب و کار بهبود بخشند. 

۳- اندیشمند استراتژیک :

یک مدیر ارشد بازاریابی به توانایی برنامه ریزی و اجرای استراتژی کسب و کار در جزئیات و تصویر کلی نیاز دارد. راه ایجاد بهترین استراتژی بازاریابی، دانستن این است که بازار از ابزارهای بازاریابی مانند تجزیه و تحلیل و سنجش استفاده می کند. با یک درک قوی از روند بازار، شما می توانید یک استراتژی هدفمند برای رسیدن به اهداف خود را توسعه دهید.

جالب است بدانید : مشتری مداری یا مدیریت مشتری چیست ؟

۴- راهنمای دیجیتالی :

در جهان تکنولوژی محور امروز، یک بازاریاب موفق باید بر روی لبه تیز فن آوری زندگی کند و با انواع بسترهای نرم افزاری آشنا باشد. داشتن دانش کاملی از استراتژی های بازاریابی Web 2.0 برای هر مدیر بازاریابی رده بالا ضروری است. 

۵-هدایت کننده مشتری : 

همه مدیران رده بالای بازاریابی بر رفع نیازهای مشتری متمرکز می شوند. هدف قرار دادن حق مشتری برای یک کمپین بازاریابی موفق، ضروری است و یک مدیر ارشد بازاریابی باید بداند که چگونه مشتری را جستجو کند و هدف قرار دهد. به منظور موفقیت در بازاریابی، شما باید اشتیاق برای کسب و کار و برندهایی که پشتیبانی می کنید، داشته باشید. به عنوان یک مدافع برای برندتان باید از درستی تمام پیام های بازاریابی اطمینان حاصل کنید و مطمئن شوید که چشم اندازتان به اشتراک گذاشته شده است. 

۶- دارای روابط متمرکز:

بازاریابی فقط استراتژی های بازاریابی و فرآیندهای کسب و کار را برنامه ریزی نمی کند. یک مدیر ارشد بازاریابی نیاز به جلب حمایت از رهبران کسب و کار در تمامی سطوح شرکت دارد. ایجاد روابط تجاری از جنبه های مهم بسیاری از مدیران بازاریابی موفق است.

بازاریاب و هنر آن در ایجاد تقاضا

بازاریاب‌ها در بالا بردن تقاضا برای محصولات مهارت دارند؛ اما این برداشت محدودی است ازآنچه آن‌ها انجام می‌دهند. درست همان‌طور که افراد شاغل در حوزه‌ی تولید و آمار مسئولیت مدیریت عرضه را بر عهده‌دارند، بازاریاب‌ها مسئول مدیریت تقاضا هستند. بازاریاب‌ها در پی آن‌اند تا میزان، زمان‌بندی و ترکیب تقاضا را طوری تحت تأثیر قرار دهند تا اهداف سازمان را برآورده کنند. تقاضا می‌تواند به ۸ حالت وجود داشته باشد:

  • تقاضای منفی: مصرف‌کنندگان محصول را دوست ندارند و حتی ممکن است پول پرداخت کند تا با محصول مواجه نشود.
  • تقاضای ناموجود: مصرف‌کنندگان ممکن است از وجود محصول بی‌خبر باشند یا علاقه‌ای به آن نداشته باشند.
  • تقاضای نهفته: امکان دارد مصرف‌کنندگان نیاز زیادی به محصولی داشته باشند که محصولات موجود قادر به برآورده کردن این نیازها نباشند.
  • تقاضای رو به کاهش: مصرف‌کنندگان کمتر محصول را خریداری می‌کنند یا اینکه اصلاً دیگر خریداری نمی‌کنند.
  • تقاضای نامنظم: خریدهایی که مصرف‌کننده انجام می‌دهند بر اساس فصل، ماه، هفته، روز یا حتی ساعت متغیر هستند.
  • تقاضای کامل: مصرف‌کنندگان به‌صورت کافی همه‌ی محصولاتی که در بازار ارائه‌شده است را خریداری می‌کنند.
  • تقاضای فراتر از کامل: تعداد مصرف‌کنندگانی که خواهان خرید محصول هستند بیش از تعداد محصول است.
  • تقاضای ناسالم: مصرف‌کنندگان ممکن است مجذوب محصولاتی شوند که نتایج اجتماعی ناخوشایندی داشته باشند.

در هر یک از این موارد، بازاریاب‌ها باید دلایل یک‌حالتی از تقاضا را شناسایی کنند و یک طرح عملیاتی را تعیین کنند تا تقاضا را به‌سوی یک حالت مطلوب‌تر سوق دهد.

بازاریاب موفق و شبکه‌های اجتماعی

اخبار بد روی اینترنت بسیار سریع تر از اخبار خوب پخش می‌شوند. یک مشتری خشمگین می‌تواند با ارسال یک پیام کوتاه، خشم خود را از شرکت شما به میلیون‌ها نفر منتقل کند. از اشتباهات کوچک پرهیز کنید زیرا اشتباهات دنیای الکترونیکی مانند اشتباهات تلفنی یا …. نیستند که به آسانی قابل جبران باشند. یک موقعیت منحصر به فرد و بی همتا در کسب و کار خود ایجاد کنید. داشتن موقعیت بی همتا در اینترنت مهم تر از محتوای تبلیغاتی شما است. و اما نکات دیگری که به یک بازاریاب توصیه می کنیم، توجه به این مسائل هم می باشد :

ـ تنها به کاهش قیمت کالاها در سایت اکتفا نکنید.

ـ قبل از ایجاد و توسعه محصول بازار آن را پیدا نمایید.

ـ سعی نکنید یک بازار جدید ایجاد نمایید.

ـ آزمودن، کلید موفقیت در بازاریابی است.

ـ هدف تمام تبلیغات شما باید افزایش فروش باشد . حتی تبلیغات مجانی برای شما هزینه بر است.

ـ هر جزء از سایت و یا بازاریابی شما باید بر روی موقعیت بی همتای شما در کار اینترنتی تمرکز داشته باشد.

جالب است بدانید : شبکه های اجتماعی و ترفندهای آن

ـ تمامی فعالیتهای خود را در قالب یک استراتژی اصلی قرار دهید.

ـ برای ایجاد جریانهای چندگانه درآمد برنامه ریزی کنید .

ـ کالاهای گرانبهاتر را نیز به کالاهای ارائه شده اضافه نمایید.

ـ بازاری را انتخاب کنید که نسبت به آن مشتاق هستید.

ـ به محیط خارجی خود نیز فکر کنید !

ـ به دنبال فرصتهای ساده باشید.

ـ هنگام انتخاب یک کسب و کار از مبارزه طلبی کناره گیری کنید.

ـ سعی نکنید با شرکت های بزرگ و اصلی رقابت کنید.

کانون تبلیغاتی بلوط

با ما همراه باشید