برنامه نویسی و آشنای با زبان های برنامه نویسی

برنامه نویسی 

برنامه نویسی زبان بسیار ساده ی است که شامل مجموعه ای از دستورالعملهاست که به صورت کدهای براساس قوانینی مشخص نوشته میشوند و به کامپیوتر گفته میشود که دقیقا باید چه کاری را انجام دهد. زبانی که به وسیله ی آن با کامپیوتر ارتباط برقرار می کنید و به گونه ی به آن می گویید که باید چه کاری را انجام بدهد زبان برنامه نویسی می گویند. بسیاری از نوآوریها در زمینه برنامه نویسی مانند فن آوریهای پیشرفته محاسبه وزبانها و ابزارهای پیچیده برنامه نویسی، به برنامه نویسان نقشی جدید داده و بسیاری از کارهای برنامه نویسی دنیای امروز را بوجود آورده اند.

زبان های برنامه نویسی را بشناسیم

برنامه نویس برای نوشتن دستورالعمل های یک کامپیوتر نیاز به یک زبان برنامه نویسی دارد. زبان های برنامه نویسی امکانات زیادی را برای برنامه نویس فراهم می کند. همچنین ممکن است دو برنامه نویس متفاوت، دستورالعمل های متفاوتی را برای یک وظیفه مشخص بنویسند که این کاملاً بستگی به میزان آگاهی و علم برنامه نویس دارد. 

یک‌ سری از زبان‌ها چندسکویی (CrossPlatform) هستند. به این معنی که می‌توان بروی هر سیستم و با هر سیستم عامل متفاوتی برنامه‌‌نویسی کرد.مانند زبان برنامه‌نویسی جاوا (Java) که به کمک آن  می‌توان برای ویندوز، مک، لینوکس، اندروید و وب برنامه‌نویسی کرد. ولی برنامه‌نویسی برای سیستم‌های مختلف به این سادگی‌ها هم نیست و تقریباً برای هر بستر (Platform) نیاز به مهارت‌ِ خاصی است. یک‌ سری اصول در اکثر زبان‌های برنامه‌نویسی عمومیت دارند و معمولا در زبان‌های مختلف تفاوتهای ناچیزی وجود دارند. مثلا شرط‌ در اکثر زبان‌ها وجود دارد. بعضی از زبان‌ها مختص وب هستند مانند زبان برنامه‌نویسی PHP و بعضی مختص سیستم عاملی خاص.

انواع زبان های برنامه نویسی

۱۲ زبان برنامه نویسی پرکاربرد 

جاوا (java)

جاوا یک زبان برنامه‌نویسیِ شیءگرا است. این زبان شبیه به ++C است اما مدل شیءگرایی آسان‌تری دارد این زبان توانایی استفاده مجدد و مکرر از کدهای از پیش نوشته شده را دارد. ضریب اطمینان عملکرد برنامه‌های نوشته‌شده به این زبان نسبت به زبانهای نسل اول C بالا است.

Java  همچنین مستقل از سیستم عامل است. به این معنی که شما یک برنامه را یک بار می نویسید و این برنامه بر روی هر سیستم عاملی که ماشین مجازی جاوا (java virtual machine) یا به اختصار JVM بر روی آن نصب باشد به همان شکل و بدون نیاز به هیچگونه تغییری قابل اجرا خواهد بود. سادگی، قابل انتقال بودن، کارایی بالا، استحکام، پویایی و ایمنی بالا از دیگر قابلیت های جاوا است. با جاوا میتوان برنامه های کاربردی، چند منظوره وسطح بالای نوشت مثل نرم افزارهای سرویس دهی شبکه یا سرویس دهنده پست الکترونیک.

جاوا اسکریپت(java script)

یکی از زبان های انعطاف پذیر و درعین حال قدرتمندی که در کنار تگ های ساده HTML و استایل CSS مورد استفاده برنامه نویسان وب قرار می گیرد، زبان برنامه نویسی جاوا اسکریپت (JavaScript) است.

 جاوا اسکریپت توانایی تغییر در محتویات المانهای نمایش داده شده را بر روی مرورگر فرد بازدید کننده را دارد، بطوریکه امکان پویا سازی یا دینامیک شدن صفحات بوجود می آید.از توانایای های آن میتوان امکان تغییر در متون نمایش داده شده در مرورگر، امکان تغییر رنگها، رنگ پس زمینه و موقعیت قرار گیری المانهای استفاده شده در طراحی وب سایت، امکان ایجاد تغییر در مشخصه های المانها و CSS ، متحرک سازی، انیمیشن و پویا نمایی، قابلیت تعامل با کاربر از طریق المانهای ورودی نظیر Textbox ها، RadioButton ها، TextArea و غیره، عکس العمل نشان دادن به واکنش های کاربران نظیر تغییر عکسها با حرکت موس روی آنها، نمایش اخطار و یا پیام به کاربران، انجام محاسبات ریاضی، ساخت و تولید کد HTML بصورت پویا و برحسب شرایط مورد نیازکه کاربران بتوانند خود اجزای صفحه وب مثل Background رنگ یا سایز لینک یا متن را داشته باشند،ایجاد منوهای جالب همراه با انیمیشن، امکان جمع آوری اطلاعات کاربران ازسایت و آمارگیری از جمله ویژگی های جاوا اسکریپت میباشد.

 PHP

 زبان برنامه نویسی PHP یکی از پرطرفدارترین زبان های برنامه نویسی سمت سرور است که کاربرد اصلی آن، در پیاده سازی وبسایت های دینامیکی (پویا) است. عبارت PHP مخف Hypertext Processor می باشد. PHP  نسبت به روزهای اولیه خود، تغییرات اساسی داشته است و همچینین میتوان گفت که PHP یک زبان قدرتمند برای طراحی وب سایتهای پویا است که میتواند سرویس خاصی رو پیاده سازی کند. این زبان برنامه نویسی میتواند با HTML  ادغام شود .PHP در حقیقت یه زبان اسکریپت نویسی رایگان و متن باز است که روی سرور یا مبتنی بر اون اجرا میشود. یعنی زمانی که سرور درخواست کاربر رو دریافت می کند، از طریق زبان اسکریپت نویسی در سمت سرور آن را پردازش میکند و عملیات متفاوتی بر اساس ان درخواست انجام می شود و در آخر صفحه ی پویا در اختیار کاربر قرار داده میشود. به طوری که مرورگر کاربر پاسخی که کدهای صفحه در ان قرار دارد را از سرور دریافت میکند که با استفاده از موتور رندرینگ صفحه را به گونه ای خوانا در اختیار کاربر میگذارد.

++C

سی پلاس پلاس جانشینی برای زبان برنامه‌نوسیِ C به شمار می‌رود که اساسا برای تعیین عملیات و انجام وظایف توسط کامپیوتر ساخته شده است. زبان برنامه‌نویسیِ سی پلاس پلاس شیءگرا، سطح بالا و چندرگه است.
در حال حاضر از سی پلاس پلاس (++C) در برنامه‌نوسی سمت سرور، بازی‌های ویدیویی، برنامه‌نویسی سیستمی و درایورها استفاده می‌شود. ++C اهداف بیشتری را نسبت به C پوشش می‌دهد. بطوریکه باید به عنوان یک زبان مجزا آموزش داده شود. برای یادگیریِ این زبان نیازی به یادگیری زبان C بعنوان پیش نیاز نمی‌باشد. یکی از ویژگی های مهم برنامه نویسی با زبان های شی گرا نظیر ++C، استفاده مجدد از کلاس ها و اشیا ساخته شده قبلی است. چرا که آنها مراحل آزمایش، بهینه سازی و اشکال زذائی را پشت سر گذاشته اند و باعث افزایش دقت برنامه نویس میشوند.

#C

سی شارپ یک زبان‌ همه فن حریف است که برپایه مدرن بودن، سادگی، شیءگرایی و همه منظوره بودن ساخته شده است، و برای ساخت طیف گسترده‌ای از برنامه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. سی شارپ (#C) توسط شرکت مایکروسافت طراحی شده است و بسیاری از محصولات حرفه‌ای سیستم‌عامل ویندوز که کاربران همه روزه از آنها استفاده می‌کنند، با این زبان پیاده سازی شده است.
میتوان با یادگیریِ سی شارپ نه تنها برای ویندوز بلکه برای مک و چندین توزیع محبوب لینوکس به واسطه‌ی Net Core برنامه نویسی شود. با پشتیبانیِ فوق‌العاده‌ی مایکروسافت از سی‌شارپ و ابزارات مختلف این شرکت شما می‌توانید با استفاده از این زبان برای سیستم عامل‌های اندروید (Android)، ویندوز موبایل (Windows  Phone)  و (IOS) برنامه‌نویسی کنید. زبان #C، زبان اصلیِ هسته اکثر وبسایت‌های مطرح دنیا است که یکی از آنها که هر روزه توسط برنامه‌نویسان استفاده می‌شود Stack Over Flow  است. بنابراین دنیای گسترده‌ی وب نیز در تسلط این زبان گنجانده می‌شود.

Python

پایتون یک زبان همه منظوره و سطح بالا است.  با داشتن کتابخانه های گسترده (library) روشهای بسیار قدرتمند و حرفه ای را برای کار با زبانها و ابزار های مختلف به آسانی فراهم می کند پایتون از جمله زبان‌های برنامه‌نویسی قدرتمندی است که توانایی ورود به حوزه‌های مختلفی هم‌چون محاسبات علمی را دارد. 
لازم به ذکر است که در ساخت سیستم‌های بزرگی مانند دراپ‌باکس و یوتیوب از زبان برنامه‌نویسی Python استفاده شده است. پایتون همچنین استفاده وسیعی از صنعت ایمنی اطلاعات می‌کند. مثلاً در چندین ابزار پیشنهاد شده جهت تأمین امنیت ، امنیت مرکزی و اسکنر امنیت کاربردی وب واپیتی. پایتون معمولاً در توسعه کاربرد مورد استفاده قرار می گیرد.به طور کلی میتوان گفت زبان پایتون دارای مزیت های همچون رایگان بودن،قدرتمند بودن،درونی سازی و گسترش، سهولت در یادگیری و…

Ruby

روبی در قالب یک تعریف ، زبانی متوازن و دقیق است و زبان برنامه‌نویسی روبی انعطاف‌پذیر، پویا و شیءگرا است . زبان Ruby برای ساخت برنامه های تحت وب ، شبیه ساز ها ، مدل های سه بعدی ، برنامه تجاری ، رباتیک ، شبکه ، علوم مخابراتی ، سیستم های مدیریت سیستم و بسیاری موارد دیگر استفاده میشود .این زبان فرصت‌های شغلی خوبی را برای برنامه‌نویسان به وجود آورده است. سینتکس رابی بسیار شبیه سینتکس پایتون است. رابی دو پیاده‌سازی اصلی دارید: مفسر رسمی روبی که بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرد، و JRuby که یک پیاده‌سازی براساس جاوا است

VISUAL BASIC

این زبان ، مانند زبان بیسیک طوری طراحی شده است که یادگیری آن آسان و استفاده از آن حتی برای برای برنامه نویسان مبتدی هم ساده باشد .برنامه نویسان با این زبان هم قادر به ایجاد برنامه های ساده GUI  ( دارای رابط گرافیکی برای کاربر ) و هم خلق برنامه های پیچیده و توسعه یافته هستند. در حقیقت برنامه نویسی در Visual Basic ، ترکیبی است از اجزای مرتب شده ای، برای کنترل روی ویژگی های مختلف فرم ها که از پیش تعریف شده اند و توابع عملیاتی که بر روی این اجزا قابل پیاده سازی و اجرا هستند و البته نوشتن کد های اضافی برای ایجاد توابع بیشتر یا متفاوت. از ویژگی های این زبان ایجاد فایل خروجی بدون نیاز به هیچ گونه نرم افزار جانبی به دلیل خاصیت (native code) و قابلیت اجرا شدن بر روی تمامی نسخه های سیستم عامل های ویندوز،حجم برنامه های خروجی بسیار کم هستند و قابلیت کار با مجموعه آفیس ویندوز را هم دارد.

OBJECTIVE_C

درواقع آبجکتیو-سی (Objective-C) یک لایه‌ی ساخته‌شده روی زبان C است. این زبان اساسا برای استفاده بر روی سیستم عامل های Mac  و iOS شرکت Apple ایجاد شده است و اخیرا با رشد روز افزون و محبوبیت زیاد محصولا شرکت Apple مثل iPhone و iPod و کمبود شدید برنامه نویسان OBJECTIVE_c کاملا  احساس میشود. زیرا با بالا رفتن علاقمندان به محصولات اپل تقاضاهای بیشتری برای برنامه های کاربردی و جانبی وجود دارد.

APS.Net

ASP مخفف کلمه Active Server Pages است و یک محصول منحصر به فرد برای شرکت مایکروسافت به حساب می آید ، این زبان برنامه نویسی اکنون ارتقا پیدا کرده است و جای خود را به زبان اسکریپت نویسی ASP.NET داده است. در حقیقت asp.net  را می توان یک چهارچوب توسعه برای ساخت صفحات وب دانست. وب سایت ها با استفاده از HTML CSS, Java Script و اسکریپت های سرور (Server Scripting) مانند #C و برنامه‌های تحت وب پویا، سرویس‌های وب و سرویس‌های XMl وبرای ایجاد وب سایت های داینامیک می توان از این زبان ها استفاده کنند . همچنین هاست ویندوز میتواند از این زبان پشتیبانی کند.

اس کیوال (SQL)

SQL مخفف Structerd Query Language زبانی مناسب برای پرس و جو از بانک اطلاعاتی میباشد، با استفاده از SQL میتوان برای افزایش،کاهش و یا تغییر داده های موجود در بانک اطلاعاتی اقدام کرد. تقریبا در هر زمینه‌ی برنامه‌‌نویسی که بخواهید کار کنید، برای ذخیره‌‌سازی اطلاعات‌تان در پایگاه داده به SQL نیاز خواهید داشت.

PERL

Perl  مخفف کلمه  Practical Extraction and Report Language است و یک زبان برنامه نویسی سطح بالا و همه منظوره است، به گونه ای که در هرجا که بتوان زبان های برنامه نویسی دیگر را به کار برد، این قابلیت وجود دارد که از پرل نیز استفاده شود، پرل قابلیت پردازش متن را نیز دارد و میتوان یک رشته را ایجاد و به عنوان یک فرمان سیستمی به اجرا درآورد. پرل را امروزه در زمینه های هوش مصنوعی، نظامی، صنعتی، ژنتیک، تحقیقاتی و بطور گسترده تری در اینترنت استفاده کرد.