زمان مطالعه : ۶ دقیقه

آنچه کاندیداها باید از برندسازی انتخاباتی بدانند

مقدمه

بازاریابی سیاسی طراحی شده تا آراء مردم در انتخابات را تحت تاثیر قرار داده مشارکت عمومی را افزایش دهد. هرچند حوزه کارکرد آن به سیاست حزبی و انتخابات محدود نمی شود. کسانی که از برندسازی انتخاباتی و دانش انتخابات سر رشته ندارند. علی رغم نداشتن تخصص و تحصیلات مرتبط به این حوزه ورود کرده و عملا مانع رشد این دانش شده اند. متحیر کننده است که برخی همکاران در نقش مهم و تاثیرگذار مرحله برندسازی انتخاباتی در سرنوشت انتخابات تردید دارند. تا آنجا که این دوستان فرآیند تبلیغات سیاسی در انتخابات را محدود به تبلیغات انتخاباتی ستادها می بینند.

شرکت کنندگان در دوره های آموزشی تبلیغات انتخاباتی بخوبی دریافته اند که امروزه همانطور که بسیاری شرکت های تجاری از مرحله فروش محصول خود عبور کرده و برند محور شده اند (و با همین تفکر و عملکرد هم در بازار ایران به موفقیت های چشم گیری نائل آمده اند) برندسازی انتخاباتی (سیاسی) هم می تواند چنانکه در انتخابات های پیشین نشان داده بسیار پویا و تاثیرگذار واقع شود.

در تعریف برند سازی انتخاباتی میتوان گفت:

” برندسازی انتخاباتی یک حزب و یا کاندیدا موجب تمایز سریع آنها نسبت به رقبا میشود. تمایزی که برای مخاطبان هدف آنها ارزشمند است و سبب ایجاد لایه هواداران وفادار می شود. این لایه وفادار سرمایه اجتماعی یک بازیگر سیاسی در انتخابات و سایر کنش های سیاسی است. “

? حتما بخوانید: برندسازی انتخابات به زبان ساده

تفاوت برند سیاسی و تجاری

تفاوت اساسی برند در سیاست و تجارت مربوط به ابعاد شخصیت انسان است. چرا که در بازارهای تجاری محصولات تولیدی انعطاف پذیر نیستند و برندشان به سادگی تغییر نخواهد کرد.اما در حوزه سیاسی با توجه به شخصیت انعطاف پذیر انسانی وضعیت متفاوت است. یک سیاستمدار و یا حزب سیاسی بر اساس ابعاد انسانی زندگیشان برچسب های گوناگون را از خود دور می کنند. به عبارت بهتر به برند های جدید، برای خود و گروه شان روی می آورند.

در فرآیند انتخابات افراد مشمول رای دادن سه دسته اند:

۱- کسانی که در انتخابات شرکت می کنند (فارق از آنکه به چه کسی رای میدهند)

۲- کسانی که شرکت نمی کنند.

۳- کسانی که هنوز تصمیم نگرفته اند که شرکت کنند یا خیر؟ (تردید دارند، نمیدانند در صورت شرکت در انتخابات به چه کسی رای دهند).

گفتیم که طی فرآیند “برندسازی انتخاباتی” نامزدها، بارزترین نتیجه و بازخورد، افزایش مشارکت عمومی است.

برندسازی انتخاباتی (سیاسی) فرآیندی است که طی آن افکار عمومی نسبت به کاندیداهای آتی به شناخت نسبی میرسند. در نتیجه ایام کوتاه تبلیغات انتخاباتی بهتر و راحت تر تصمیم گرفته و دچار تردید نمی شوند. این فرآیند (برندسازی انتخاباتی هم مشارکت عمومی در انتخابات را افزایش می دهد و هم آراء سبد کاندیدا را افزایش می دهد).

اما یک برند سازی سیاسی موفق و قوی مبتنی بر چه اصول، قوانین و اجزائی می باشد ؟!

در ادامه ضمن پاسخ به پرسش فوق، سوالات کاربردی دیگر را نیز پاسخ خواهیم داد. نهایتا نتایج یک تحقیق علمی پیرامون تاثیر شخصیت برند سیاسی بر مشارکت سیاسی را نیز به اتفاق بررسی خواهیم کرد.

تدوین برند سیاسی

اولین مرحله تدوین برندسیاسی، ” تدوین استراتژی برند ” است. برندسازی انتخاباتی در جامعه برای اثرات کوتاه مدت و شکل‌ گیری ارزش‌ های بلند مدت اجرا می ‎شود. بنابراین که ارتباط منطقی بین برند و دیگر خدمات در طول زمان و با گسترش نهاد و حزب سیاسی و تصویر ذهنی مردم از آن همواره حفظ شود.

? حتما بخوانید: مشاور شما در تبلیغات انتخابات

توجه داشته باشید که برای این امر لازم است تا:

  • تحقیق و پژوهش از جامعه و مخاطبان جهت شناخت نیازها صورت پذیرد.
  • شرایط جامعه و افراد مورد نظر قرار گیرد.
  • رفتار افراد و گروه‌ های مختلف مردم تحلیل شود.
  • ویژگی‌ های جمعیتی و محیطی بررسی گردد.
  • نگرش و سبک زندگی و عقاید مردم و افراد هدف مورد دقت و نظر قرار گیرد.
  • رسانه‌ های مورد استفاده مردم و گروه‌ ها و افراد مورد شناسایی قرار گیرد.

” ایجاد جایگاه برند سیاسی ” نیز مهمترین بخش از استراتژی برند است. تعریف شخصیت یک برند و ” وجه تمایز ” آن با رقبا امری است که جایگاه برند را نهادینه می کند. ” در اینجا مهمترین نکته طراحی تبلیغات تعاملی و یکپارچه از برند است . “

پیشنهاد ما برای برندسازی انتخاباتی که اساس تبلیغات انتخاباتی می باشد استفاده از ” یک بسته رسانه ای جامع ” با بیشترین برد تبلیغاتی برای جامعه هدف تعیین شده کاندیدا می باشد.

انواع برند سیاسی

اساسا برندهای سیاسی بر دو نوعند:

الف: برندهای حسی یا احساسی   ب: برندهای عملی یا کاربردی

چنانکه از نامشان پیداست الف: برندهای احساسی با تکیه بر گزینه های حسی به جذب مخاطب پرداخته و تبلیغات میکنند، در این گونه برندها وعده های عملی به مخاطبین داده نمیشود (مانند کمپینی با شعار تحقق آزادی های مدنی)؛ در مقابل ب: در برند سازی کاربردی پایه و اساس برند تکیه بر نیاز به اقداماتی در جهت اصلاح امور و اقدامات عملی در این راستا است، (مانند کمپین تبلیغاتی اوباما با شعار تغییر).

? حتما بخوانید: چالش های تبلیغات نامزدهای انتخابات

ابزار برندسازی انتخاباتی

عنصر مهم در برندسازی انتخاباتی ایجاد ارتباطات با محیط و افراد است و از آنجایی که برند، خدمت را برای گروه‌ های خاص تشریح و تبیین می‌کند، هر نوع ارتباط در این راستا می بایست براساس استراتژی برند پایه‌ ریزی شود.

اما در جهت برندسازی به چند وسیله مهم نیاز است:

اول تبلیغات رسانه‌‌ای؛ که نیرومندترین ابزار آگاهی‌ بخش در شناسایی برند یک حزب و نهاد سیاسی، برنامه‌ ها و سیاست‌ ها، نگاه و دیدگاه و اندیشه آن می‌ باشد و البته میدانید که تبلیغات وقتی به خوبی کارساز است که محدود به گروه‌ های هدف باشد و در چهارچوب سیاست‌ های حزبی و منافع افراد هدف ارائه شود.

دوم تبلیغات غیر رسانه‌‌ای؛ شامل تهیه و چاپ مطالب و نسخه‌ های اطلاع‌ رسانی و ابزارهای بصری عرضه برنامه‌ ها و خدمات و فعال‌ سازی محیط و مخاطب است.

سوم و البته یکی از مهمتری ، کاربردی ترین و شاید ارزان ترین ابزارهای برند سازی انتخاباتی را میتوان سخنرانی انتخاباتی دانست.

در کنار این‌ ها، مهمترین رکن اجرا و گسترش برند سیاسی روابط عمومی است.

اهمیت شخصیت برند سیاسی

توجه داشته باشید که “مهمترین عامل در شکل‌ گیری برند در ذهن مخاطب رفتارهایی است که یک برند سیاسی در طول زمان از خود نشان می‌ دهد.”

مثلا اگر یک برند سیاسی دائم مواضع خود را تغییر دهد یا به گونه‌ های مختلف آن را به شکل نا موزون بروز و ظهور دهد، از آن به عنوان یک شخصیت برند دمدمی مزاج یاد می‌ شود.

مخاطب یک برند سیاسی، به وسیله همین رفتارها، شخصیت برند را مورد قضاوت قرار می‌ دهد. رفتار مردم و مخاطبان و ویژگی‌ های شخصیتی افراد قابل تعمیم به برند می‌ باشد.

برای شناخت محیط فعالیت سیاسی لازم است شخصیت برند را با استفاده از روش‌های کمی و کیفی در گروه‌های مختلف، ارزیابی و باهم مقایسه کنیم.

شخصیت یک برند انتخاباتی در ذهن‌ های مختلف چه تفاوت‌ هایی دارد؟ گروه‌ های مختلف درمورد آن چگونه فکر می‌ کنند؟ و…

شما با این گونه ارزیابی ها و مقایسه‌ آنها می‌توانید فرصت‌ها و تهدیدهای مختلفی که متوجه برند سیاسی می‌ شوند را متوجه شوید.

« مشاور انتخاباتی هزینه های شما را به شکل چشم گیری کاهش می دهد و شانس موفقیتتان را افزایش.»

با متخصصان ما تماس بگیرید.کانون تبلیغاتی بلــوط اینجاست تا بهترین مشاوره را در راستای تبلیغات و برندینگ انتخاباتی به شما ارائه نماید.