بیت کوین و جناب بوقلمون

هیجان بیت کوین و صحبت های هر روزه در مورد آن جزو جدانشدنی محافل این روزهای بسیاری از کارشناسان و کاربران اینترنت شده است . بحث هایی که حتی ما را بر این داشت تا به صورت مفصل در مورد بیت کوین مطلب بنویسیم و کاربران خودمان را بیشتر با آن آشنا کنیم .

چند وقتی است که سؤالاتی راجع به ارزهای رمزنهاد و علی‌الخصوص بیت‌کوین پرسیده میشود ، سوالاتی مثل:

این بازار چرا شبیه به قبل خود نیست ؟ آیا روند نزولی پیدا کرده است ؟ بازار های رمز نهاد قابل اعتماد هستند ؟

این سوالات معمولا برای کسانی است که میتوان حدس زد از خریداران بیت کوین هستند و یا حتی در خرید خود دچار تردید و دو دلی شده اند. .

حتما بخوانید : همه چیز درباره بیت کوین

بیایید تا با هم  داستانی از “برتراند راسل” را بخوانیم تا شاید جواب این نگرانی ها و دو دلی ها کمی روشن شود.

بوقلمون سال نو

به بوقلمون در اولین روز زندگیش ساعت ۹ صبح غذا می‌دهند. بوقلمون عاقل‌تر از آن است که تنها با یک مشاهده، نتیجه‌گیری کند. او صبر می‌کند تا داده‌های بیش‌تری جمع‌آوری کند. او درمی‌یابد که به‌طور مرتب هر روز ۹ صبح به او غذا می‌دهند. هم‌چنین متوجه می‌شود که در شرایط گوناگون، در همه‌ی روزها، در سرما و گرما پذیرایی صبحگاهی ادامه دارد. او هر روز داده‌ی جدیدی را به فهرست مشاهدات خود اضافه می‌کند. نهایتاً پرنده متقاعد می‌شود که حجم داده‌های او به اندازه‌ای بزرگ شده که بتواند از جزء به کل استدلال کند:” به من همیشه ساعت ۹ صبح غذا می‌دهند.” در صبح روز قبل از سال نو، اتفاقی غیرمنتظره برای بوقلمون رخ می‌دهد: در آن روز به او غذا نمی‌دهند، بلکه سلاخی‌اش می‌کنند.

هر وعده‌ی غذایی، این باور را تحت عنوان قانون زندگی در بوقلمون تقویت می‌کرد: موجودی مهربان از نوع بشر هر روز به من غذا می‌دهد. درست زمانی که بوقلمون بیش از هر زمانی احساس امنیت می‌کرد، پیک مرگ خود را به او نزدیک‌تر می‌کرد؛ وقتی بوقلمون به بالاترین سطح اطمینان خود رسید، ریسک حیاتش به بیشینه‌ی میزان خود رسید؛ زمانی که وزن (ارزش) پرنده بیش از هر زمانی بود، سلاخ در اندیشه‌ی قربانی بود. بوقلمون چیزهای زیادی از گذشته آموخت؛ اما هیچ چیزی راجع به مهم‌ترین رویداد زندگی‌اش نیاموخت.

برتراند راسل این‌گونه نتیجه‌گیری می‌کند:

مهم نیست برای استدلال استقرائی ( جزء به کل) چند مشاهده را فهرست کرده‌ایم. هیچ چیزی تضمین نمی‌کند که مشاهده‌ی بعدی چیزی شبیه به موارد قبلی باشد، چرا که تعداد و نوع مشاهدات بعدی نامحدود است.

 از روند اخیر بیت‌کوین شگفت‌زده نباید شد چرا که بازار بیت‌کوین نزدیک به هفت سال است که بازیگرانش را شگفت‌زده کرده است. قیمت بیت‌کوین در بخش عمده‌ای از این سال‌ها هر بار رکوردی را ثبت کرده است که بر اساس روند تاریخی قابل‌تصور نبوده است؛ هر بار قیمتی را دیده است که به‌کلی خارج از حوزه‌ی دید بازیگرانش بوده است.

باید بپذیریم که بیت‌کوین باز هم ممکن است ما را شگفت‌زده کند؛ باز هم ممکن است قیمت‌ها، جنب‌جوش‌های بی‌سابقه‌ای را ثبت کنند، و باید حواسمان باشد که ریزش‌‌های بسیار بزرگ نیز همانند خیزش‌های بسیار بزرگ، بی‌سابقه‌اند! بازار از دو محل شگفتی می‌آفریند؛ گاهی از فرش به عرش می‌رساند، گاهی به خاک سیاه می‌نشاند.

باید بپذیریم

نظام پولی ارزهای رمزنهاد امن‌تر و سریع‌تر از نظام سنتی است؛ تکنولوژی زنجیره‌ی بلوکی، تکنولوژی آتی نظام پولی جهان است؛ آینده‌ی اقتصادی دنیا بدون شک با ارزهای رمزنهاد گره خورده است. این‌ها توضیحاتی است که دوستداران ارزهای رمزنهاد دائماً تکرار می‌کنند. خریداران بیت‌کوین این دلایل را عنوان می‌کنند، تا نشان دهند تنها به اتکای روند تاریخی وارد گود نشده‌اند.

البته همین‌طور است، ارزهای رمزنهاد بسیار جذاب اند، و تکنولوژی آن‌ها بسیار کاراست؛ ولی با این همه لزوماً نمی‌توان گفت که در آینده قیمت‌هایشان هم‌چنان رو به بالاست. با فرض این‌که ارزهای رمزنهاد در آینده همچنان جذاب می‌مانند، این جذابیت‌ها از دیدگان رقبا پنهان نمی‌مانند. کسانی که این دلایل را در دفاع از آینده‌ی درخشان قیمت‌ها عنوان می‌کنند، توجهی به حضور رقبا در میانه‌ی میدان نمی‌کنند. آن‌ها فراموش می‌کنند که رقبا در نهایت روند رو به رشد قیمت‌ها را خاموش می‌کنند. آن‌ها نمی‌دانند که “بیت‌کوین” و “قیمت بیت‌کوین” یک چیز نیستند؛ جذابیت‌های اولی، به معنی تداوم رشد دومی نیست.

البته همه اینها نتایجی است که با کمی بررسی شرایط میتوان به آن دست یافت ولی همانطور که میتوان نگرانی ها را جایز دانست در کنار آن نیز میتوان فرض کرد که روند رو به رشد و جذابیت این ارز مجازی هر روز بیشتر از قبل شود .

با ما همراه باشید

راهکار گستر بلوط