تبلیغات موبایلی ( Mobaile Marketing ) چیست ؟

تبلیغات موبایلی یا بازاریابی موبایلی به انجام تبلیغات از طریق تلفن همراه، تبلت ها، و دیگر دستگاه های ارتباط بی سیم است. این نوع از تبلیغات ابتدا به صورت پیامک آغاز شد اما با پیشرفت فناوری گزینه های جدیدی مانند اپلیکیشن های موبایل، وب سایت ها، تلویزیون های و… به این زمینه وارد شد.

موبایل مارکتینگ (Mobile marketing ) هنر بازاریابی کسب و کار شما برای ظاهر شدن بر روی دستگاه های موبایل کاربران می باشد. به عبارت بهتر، موبایل مارکتینگ اطلاعات خصوصی سازی شده، حساس به زمان و مکان را بر روی تلفن هوشمند مشتریان فعلی یا بالقوه ارائه می دهد تا آنها بتوانند حتی اگر بسیار مشغول هستند، آنچه دقیقاً احتیاج دارند را در زمانی مناسب تهیه کنند.

امروزه موبایل بیش از نیمی از زمانی که در تمام رسانه‌های دیجیتال گذرانده می‌شود را شامل می‌شود. بنابراین، تبلیغات موبایلی می‌تواند از جایگاه ویژه‌ای برای جذب مشتری برخوردار باشد. این نوع تبلیغات به برندها، آژانس ها و بازاریابان کمک می کند تا بتوانند سریعتر و راحتتر با مشتریان و کاربران خود ارتباط و تعامل برقرار کنند . همچنین تاثیر زیادی در سئو سایت دارد. در واقع هدف اصلی تبلیغات موبایلی، بهینه سازی تعاملات بین برندها و مشتریان می باشد. قبلا تنها روش تبلیغاتی از طریق موبایل، فقط اس ام اس بود که تمامی کاربران به آن دسترسی نداشتند و حتما باید آن را فعال می کردند.

یکی از مزیت های اصلی در تبلیغات موبایلی این است که موبایل و تبلت ها ابزارهای شخصی هستند یعنی یک موبایل، یک کاربر واحد دارد. از این رو هدفمند سازی تبلیغات راحت تر خواهد بود و می توان با توجه به کاربران، محتوای مناسب هر کدام را ارسال کرد. این مساله باعث راه اندازی کمپین های تبلیغات موبایلی موثرتر با توجه کاربران می گردد.

موبایل مارکتینگ چگونه کار می کند؟

موبایل مارکتینگ شامل تبلیغاتی است که بر روی تلفن های هوشمند، تبلت ها یا سایر دستگاه های همراه نمایش داده می شوند. فرمت، سفارشی سازی و سبک تبلیغات موبایل مارکتینگ می تواند بر اساس پلت فرم های شبکه های اجتماعی، وب سایت ها و اپلیکیشن های موبایل متفاوت باشد.

با توجه به اینکه امروزه بسیاری افراد اوقات خود را با گوشی های هوشمند خود سپری می کنند، فضای موبایل فضای بسیار مناسبی برای تبلیغات می باشد. بر طبق آخرین آمار ها ۵۰ درصد از جستجو های موبایلی به خرید منتهی می شوند. بنابراین می توان گفت موبایل ابزار بسیار ارزشمندی برای تبلیغات می باشد.

جالب است بدانید  :

حدود ۴۶ درصد از مردم جهان از اینترنت استفاده می کنند.

بیش از ۸۰ درصد کاربران اینترنتی، دارای گوشی های هوشمند هستند.

بیش از ۶۸ درصد کاربران ایران، از اینترنت استفاده می کنند که بیش از ۲۵ درصد آن ها گوشی هوشمند دارند.

از همه مهمتر، ۹۰ درصد این کاربران، بیشتر زمان خود را در اپلیکیشن ها سپری می کنند.

۷۴ درصد، با موبایلشان پیام متنی می‌دهند SMS، تلگرام و …

۵۰ درصد از مردم، با موبایلشان اپلیکیشن دانلود می‌کنند (و خب بعد از دانلود، استفاده هم می‌کنند!).

۴۹ درصد، از مرورگر (Browser) موبایلشان استفاده می‌کنند.

۳۶ درصد از شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند (دقت کنید که تلگرام را حساب نکرده است).

۳۳ درصد، با موبایلشان بازی می‌کنند.

۲۶ درصد، با موبایلشان موسیقی گوش می‌دهند.

نکته جالب  در مورد ۳۶ درصدی است که از شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند . دقت کنید که تلگرام در خارج از ایران به اندازه ما محبوبیت ندارد . آن‌ها بیشتر از واتس‌اپ برای پیام رسانی استفاده می‌کنند که قاعدتا یک شبکه‌ی اجتماعی محسوب نمی‌شود.

تبلیغات موبایلی چگونه باعث افزایش بازدید و درآمد شما می شود؟

تبلیغ‌دهندگان به کمک تبلیغات موبایلی می‌توانند محصول خود را از طریق برندسازی با نمایش تبلیغ، هدایت به صفحه فرود با کلیک بر تبلیغ، جذب کاربر با کیفیت درحجم زیاد، با نصب اپلیکیشن و یا انجام فعالیت‌های تعریف‌شده مانند عضویت، استفاده از خدمات و … به مخاطبان واقعی خود معرفی کنند.

همچنین،  به کمک آن می‌توانیم بدون از دست دادن تجربه کاربری خود یک جریان درآمدی پایدار داشته باشیم و در هر لحظه جایگاه تبلیغاتی خود را با بالاترین قیمت بین گستره وسیعی از تبلیغ دهندگان به مزایده بگذاریم و آن را به بیشترین قیمت بفروشیم.

امروزه هر کسب و کاری در کنار سایت، اقدام به طراحی اپلیکیشن برای خود می کند. تبلیغات موبایلی درون اپلیکیشنی این امکان را به کاربران می دهد که به ازای برنامه های مشخص، محصولات آن ها در آن اپلیکیشن تبلیغ شود.

البته نکته مهمی که باید در نظر داشته باشید، این است که تبلیغات موبایلی شما باید قابل نمایش در تمامی ابزارها و اندازه و همچنین سیستم عامل ها مخصوصا اندروید و ios باشد.

موبایل چگونه به کسب و کارها کمک می کند؟

کسب و کار شما به همان اندازه که به کامپیوتر و اینترنت پر سرعت احتیاج دارد به یک استراتژی موبایل مارکتینگ نیز احتیاج دارد. با راه رفتن در سطح شهر جمعیت زیادی را مشاهده می کنید که غرق در صفحات تلفن هوشمند خود هستند. بر طبق گزارش های اخیر، ۴۰ درصد کاربران برای استفاده از اینترنت، دستگاه تلفن همراه خود را انتخاب می کنند.

گزینه ها و حالت های زیادی برای تبلیغات موبایلی وجود دارد که من در اینجا به اختصار به چند مورد از مهم ترین آنها اشاره می کنم:

تبلیغات در وبسایت هایی که موبایل ویو بالایی دارند

تبلیغات درون اپلیکیشنی

تبلیغات کلیکی که منجر به تماس می شوند

تبلیغات کلیکی که منجر به دانلود می شوند

افزونه های تبلیغاتی

تبلیغات ویدیویی

تبلیغات جستجوهای موبایلی

تبلیغات پیوندهای سایت ها

تبلیغات ویدیویی/بنری قابل کلیک

به کمک تبلیغات موبایلی می‌توانند محصول خود را از طریق برندسازی با نمایش تبلیغ، هدایت به صفحه فرود با کلیک بر تبلیغ، جذب کاربر با کیفیت درحجم زیاد، با نصب اپلیکیشن و یا انجام فعالیت‌های تعریف‌شده مانند عضویت، استفاده از خدمات و … به مخاطبان واقعی خود معرفی کنند

اصلی‌ترین روش‌های بازاریابی موبایلی

تبلیغات پیامکی (SMS): یک سیم‌کارت ( … ) بخرید، خودتان می‌فهمید تبلیغات پیامکی چیست!

ارسال Notification به موبایل: به اپلیکیشن‌های پرمخاطب پول می‌دهید تا برای مخاطبانشان یک نوتیفیکیشن ارسال کند (که محتوای این نوتیفیکشن، تبلیغ کالا، خدمات، وب‌سایت و… شماست).

تبلیغات بنری موبایلی: بنرهایی در داخل اپلیکیشن برای مخاطبان ، به نمایش گذاشته می‌شود.

تبلیغات ویدیویی موبایلی: از مخاطب تقاضا می‌شود که (مثلا) برای رفتن به مرحله بعد بازی، باید یک ویدیوی ۸ ثانیه‌ای را تماشا کند.

انواع استراتژی های موبایل مارکتینگ

استراتژی های مویابل مارکتینگ متنوعی وجود دارند. مدلی که به بهترین شکل برای کسب و کار شما کار کند به صنعت، مخاطبان نهایی و بودجه شما بستگی دارد.

بازاریابی مبتنی بر اپلیکیشن

این نوع از تبلیغات موبایل شامل اپلیکیشن های موبایل می باشد. در حالی که ۸۰ درصد زمان استفاده از موبایل صرف اپلیکیشن ها می شود، لازم نیست خودتان اپلیکیشنی ایجاد کرده و از آن بهره ببرید. خدماتی مانند  Google AdMob به تبلیغ کنندگان کمک می کند تا تبلیغات موبایلی ایجاد کنند که در اپلیکیشن های موبایل سوم شخص نمایش داده می شوند.

موبایل مارکتینگ در بازی ها

این روش به تبلیغات موبایلی اشاره می کند که در بازی های موبایل نمایش داده می شوند. تبلیغات در بازی می تواند به عنوان پاپ آپ های بنر، تبلیغات تصویری تمام صفحه یا حتی تبلیغات ویدئویی که بین صفحات بارگذاری نمایش داده می شوند، باشند.

بازاریابی مبتنی بر موقعیت

تبلیغات موبایل مبتنی بر موقعیت، تبلیغاتی هستند که بر اساس موقعیت مکانی کاربر نسبت به یک حیطه یا کسب و کار خاص نمایش داده می شوند. به عنوان مثال، برخی از آگهی دهندگان تنها می خواهند کاربرانی که در شعاع ۱ کیلومتری کسب و کار آنها می باشند، تبلیغات موبایل آنها را مشاهده نمایند.

تبلیغات جستجوی موبایل

این نوع شامل تبلیغات جستجوی گوگل ساخته شده برای موبایل می باشد، اغلب دارای افزونه های بیشتری مانند کلیک برای تماس یا نقشه ها می باشد.

تبلیغات تصویری موبایل

تبلیغات تصویری برای نمایش بر روی دستگاه های تلفن همراه طراحی شده اند.

سامانه پیام کوتاه

بازاریابی پیام کوتاه شامل به دست آوردن شماره تلفن و ارسال متن مورد نظر به آنها می باشد. البته این مورد به نوعی منسوخ شده است.

عوامل موفقیت در بازاریابی موبایلی

محتوا

محتوای سرگرم کننده و خنده دار

مرتبط با گروه هدف

کوتاه و رسا بودن

اطلاعاتی در مورد جوایز

شخصی سازی

شرکت های تبلیغ کننده باید تبلیغات را طبق سن، جنس، مکان و… شخصی سازی کنند.

زمان

اصولا افراد دوست دارند تا در زمان اوقات فراغت پیام های تبلیغاتی را بخوانند و پاسخ دهند.

مکان

فناوری موبایل یک فناوری بدون مرز است. اما کاربران موبایل انتظار دارند تحت تأثیر تبلیغات موبایلی که شخصی سازی شده است قرار بگیرند.

سن

اصولا افرادی که سن شان کمتر است( زیر ۲۰ سال) تمایل بیشتری نسبت به پاسخ دهی به پیام های تبلیغاتی دارند.

تکنولوژی

در گذشته تهیه تبلیغاتی با ۱۶۰ حرف به عنوان یک چالش برای تبلیغات موبایلی محسوب می شد. اما امروزه با GPRSو MMS بر این مشکل فائق آمده است.

کاهش هزینه ها

در زمینه تبلیغات موبایلی هزینه بسیار کمتری نسبت به سایر تبلیغات دارند بنابراین مشتریان را متقاعد کنیم تا شماره های خودشان را در اختیار ما بگذارند.

رفتار مصرف کننده

در بازاریابی موبایلی باید تبلیغاتی را ایجاد کنیم که بیشترین تأثیر و نفوذ را بر مخاطبان بگذارد.که این موضوع باعث نشر دهان به دهان تبلیغات و گسترش پیام در بین مشتریان می گردد.

پس حتما به خاطر داشته باشید

تبلیغات موبایلی، یعنی تبلیغ محصولات و خدمات با استفاده از تبلت و گوشی های هوشمند. این نوع تبلیغات را می تواند هدفمند تر انجام داد زیرا تبلت و گوشی ها ابزارهای شخصی هستند و هر کدام یک کاربر خاص را دارند، از این رو بهتر می توان کاربران شناسایی و برای هرکدام محتوای اختصاصی ایجاد کرد.

مهمترین مساله در بازاریابی، راحت تر کردن تعامل و ارتباط با مشتریان است. تبلیغات موبایلی هرچند جدید نیست اما با توجه به پیشرفت تکنولوژی، بهترین روش برای تعامل با کاربران به صورت اختصاصی است.