زمان مطالعه : ۴ دقیقه |
تفاوت انیمیشن و موشن گرافیک
با وجود گسترش اطلاعات در زمینه های مختلف ازجمله هنر، بسیاری از افراد هرچند بصورت ناآگاهانه تفاوت چندانی بین دو هنر تجسمی انیمیشن و موشن گرافی قائل نمی شوند. اما برخلاف باورعموم، انیمیشن و موشنگرافیک در زمینهها و سرفصلهای گوناگون با یکدیگر تفاوتهای عمدهای دارند که دانستن تفاوت انیمیشن و موشن گرافیک به کسانی که درعرصه های مرتبط شغلی مانند تبلیغات فعالیت دارند، می تواند کمک شایانی بکند. در همین راستا قصد داریم دراین مقاله اختلافهای دوهنر مذکور را از جنبههای مختلف بررسی کنیم.
تمایزهای تاریخی انیمیشن و موشن گرافیک
تاریخ دقیق تولد هنر انیمیشن و موشن گرافیک را نمی توان با قاطعیت تعیین کرد چرا که در طول تاریخ افراد مختلفی، اثرها و فعالیتهای پراکندهای در این زمینهها داشتهاند اما بطور جدی و قابل ذکر این “جرج ملیس” فرانسوی بود که در اوایل قرن بیستم میلادی با اثر”سفری به ماه” انیمیشنی با سبک Stop Motion (استاپ موشن) ساخت.
اما در مورد موشن گرافیک، علیرغم فعالیتهایی در سالهای ۱۸۰۰، اولین بار”جان ویتنی” آمریکایی در اواسط قرن بیستم میلادی بود که از عبارت موشن گرافیک استفاده کرد و اولین موشن گرافیک را نیز درشرکتی به همین نام تهیه کرد.
در دهه ۱۹۳۰ با رنگی شدن انیمیشنها و صداگذاری آنان، دوران طلایی در این عرصه آغاز شد. این روند رو به رشد هرچند با فراز و نشیبهایی مانند جنگ جهانی و بحرانهای اقتصادی قرن بیستم که منجر به زیانهای بسیار به استودیوهای انیمیشن سازی شد تا پنجاه سال بعد هم ادامه داشت.
از دهه ۱۹۸۰ رفته رفته انیمیشن سازی سنتی رو به افول گذاشت تا اینکه در هزاره سوم مجدداً با ورود انیمیشن کامپیوتری و نگاه جدی تر سرمایه گذاران به انیمیشن، دوباره شاهد پیشرفت انیمیشنها بوده ایم.
از طرفی موشن گرافیک نیز بسته به پیشرفت تکنولوژی، مسیر رو به رشدی را طی کرده و همواره وابستگی بیشتری به تکنولوژی نسبت به انیمیشن داشته است.
امروزه با درک اهمیت موشن گرافی توسط فیلمسازان، صاحبان کسب و کار، سخنرانان و مربیان فرهنگی آموزشی، موشن گرافیها اهمیت دوچندانی نسبت به دهههای پیش پیدا کرده اند.
تفاوتهای فنی و ساختاری انیمیشن و موشن گرافیک
موشن گرافیک پیچیدگیهای انیمیشن را ندارد. بیشتر با مفاهیم انتزاعی، رنگها، حجمها و اشکال هندسی قابل تفکیک است. دو عامل تاثیرگذاردر آن صداگذاری و حرکت المانها است. اما درمورد انیمیشن قضیه به مراتب پیچیدهتر است. در آن شخصیت پردازی، قصه، صحنه پردازی و… نقش اساسی را ایفا می کنند. در موشن گرافیک الزامی برای شخصیت سازی و جانبخشی وجود ندارد اما در انیمیشن کاراکترها نقش تعیین کننده ای ایفا می کنند.
فیلمهای انیمیشنی بیشتر حاصل تخیلات و ایده پردازیهای کارگردان هستند ولی موشن گرافیکها بیشتر در مورد یک فرایند یا توضیح یک عملکرد علمی،اقتصادی، تجاری و… مورد استفاده قرار می گیرند. معمولا در موشن گرافیکها یک راوی و نفر سوم نقش مهمی دارد اما در انیمیشن داستان توسط روابط و اتفاقات بین شخصیتها پیش برده می شود. انیمیشنهای سینمایی مدت نمایش طولانی دارند درحالیکه موشن گرافیک در مدت زمان چند ثانیه و یا نهایتا چند دقیقه ای تهیه می شود. همچنین انیمیشنها قابلیت ادامه دار بودن و سریالی شدن دارند در حالیکه موشن گرافیکها چنین شاخصهایی ندارند.
? حتما بخوانید: اهمیت موشن گرافیک در تبلیغات |
اختلاف در هدف و محتوا انیمیشن و موشن گرافیک
انیمیشنها عمدتا قالب سینمایی دارند و مهمترین هدفشان سرگرمی است و پیامشان را بصورت غیرمستقیم و با المانهای سینمایی و داستانی به مخاطب می رسانند. در حالیکه موشن گرافیکها اصلی ترین هدفشان فضای اینترنت، تلویزیون و سالن های همایش و کنفرانس هستند و مفاهیم و پیامهای خود را به شکلی واضح و صریح و قابل درک (بعضاً حتی با ارائه آمار و ارقام) به مخاطب میرسانند.
موشن گرافیکها حتی در خدمت صنعت فیلمسازی نیز قرار می گیرند و تبلیغ، تیزرسازی و ساخت موشن گرافی برای تیتراژ را عهده دار می شوند.
در بخش تجاری و تبلیغ یک کالا یا برند، موشن گرافیک ها می توانند بخاطر مقرون به صرفه تر بودن نسبت به بسیاری از روشهای تبلیغاتی و همچنین شیوه انتقال پیام موثرتر، مورد استفاده قرار بگیرند و در طول مدت دو تا پنج دقیقه نمایش خود همان بازدهی را داشته باشند که یک جلسه سخنرانی و یا کنفرانس چند ساعته دارد.
تفاوت در مخاطبین انیمیشن و موشن گرافیک
انیمیشنها بعلت کشش داستانی و داشتن کاراکتر، طیف گستردهتری از جامعه را بعنوان مخاطب دربرمی گیرند ولی موشن گرافیک ها بعلت داشتن موضوع و ایدههای مشخص، برای افراد محدودتری جذاب هستند.
هرچند موشن گرافیک ها اکثرا برای مخاطب عام تولید شده اند ولی مخاطبین کمتری نسبت به انیمیشن دارند.
انیمیشنها بخاطر پیچشهای داستانی و معنایی که دارند می توانند مخاطب خاص نیز داشته باشند. همچنین بطور عادی، انیمیشن ها بعلت داشتن خصیصه سرگرم کنندگی در جذب مخاطب با ردههای سنی مختلف از موشن گرافیک ها پیشی میگیرند.
ولی موشن گرافیک ها بعلت اطلاعات محور بودن و آمارمحور بودن برای مخاطب خردسال چندان جذابیتی ندارند.
? حتما بخوانید: تعرفه موشن گرافیک چقدر است؟ |
به پایان مطلب رسیدیم، اکنون چنانچه تمایل به سفارش انیمیشن و موشن گرافیک دوبعدی یا سهبعدی خود دارید؛ با متخصصان ما تماس بگیرید.کانون تبلیغاتی بلــوط اینجاست تا بهترین تولیدات دیجیتالی را در راستای بازاریابی، تبلیغات و برندینگ شما ارائه نماید.
ثبت ديدگاه