تفاوت وردپرس و جوملا چیست؟

سیستم های مدیریت محتوای منبع باز (CMS)، خانواده بزرگی از نرم افزارهای تحت وب هستند. اما شمار کمی از آنها مثل وردپرس و جوملا از مقبولیت زیاد برخوردارند . اگر به دنبال دوام، کارایی و نیازهای تکنیکی متوسط هستید، گزینه های محدودی در مقابلتان قرار خواهد گرفت . در گذشته، انتخاب CMS مناسب، یکی از نیازهای اصلی یک پروژه محسوب می شد . در ادامه وب سایت را به همان نیازمندی ها محدود می کرد و گسترش آن دشوار بود. ولی این موضوع در حال حاضر، درست نیست و این امر به خاطر قابلیت توسعه پذیری است که در هسته اصلی CMS قرار داده شده و با هر افزونه ای قابل توسعه است و هر نیازی را به صورت مجازی برطرف می کند. بسته به دیدگاه ما از کارکرد نرم افزارهای تحت وب و شیوه برطرف کردن نیاز کاربران و مدیران، انتخاب CMS مناسب می تواند متفاوت باشد.

برخی به اشتباه بر این باورند که دلیل مقبولیت جوملا و وردپرس بدین خاطر است که آنها قدیمی ترین سیستم مدیریت محتوا هستند. در حقیقت آنها نه قدیمی هستند و نه از پیشگامان سیستم مدیریت محتوا. در واقع، سیستم مدیریت محتوا های زیادی در قرن بیستم بود. وردپرس تا قبل از ۲۰۰۳ نبود، و از جوملا تا ۲۰۰۵ رونمایی نشده بود.

مقبولیت این دو بیشتر بخاطر استفاده راحت از آنها است. تولد سیستم مدیریت محتوا با سورس آزاد به میلیونها کاربر این امکان را میدهد تا وب سایت داینامیک خود را ایجاد کنند. حتی برخی از برندهای ابر قدرت به سمت مدیریت محتوا با سورس آزاد روی آورده اند تا پروسه مدیریت محتوای وب را آسان کنند.

سیستم مدیریت محتوا چیست؟

قبل از وارد شدن به دنیای وردپرس و جوملا، مهم است که با اساس آنها آشنا شویم. اگر ندانیم که چه چیزی سیستم مدیریت محتوا را ایجاد میکند، مشکل است تا محاسن و معایب هر سیستم مدیریت محتوا را بصورت عینی تحلیل کنیم. بطور کلی سیستم مدیریت محتوا هر بخش از یک نرم افزار است ( چه مجازی و چه به صورت دیگر ) که محتوای وب سایت را مدیریت میکند. درحالی که اکثر سیستم مدیریت محتوا ها سورس آزاد دارند و ذات آنان این چنین است، پلتفورمهای سیستم مدیریت محتوا هایی بوجود آمده است که بصورت cloud کار میکنند.

وردپرس چیست و مورد استفاده چه کسانی قرار می گیرد؟

وردپرس بیشتر یک سیستم مدیریت محتوای مردمی است.این سیستم به عنوان یک سیستم وبلاگی روی کار آمد و فعالیت خود را آغاز کرد هر چند بعدها پیشرفته تر شد و راه برای ساخت وبسایت های حرفه ای با آن باز شد. پلتفرم وردپرس برای افراد مبتدی گزینه ی بسیار مناسبی است و به حرفه ای شدن و رشد آن کمک می کند.

جوملا چیست و مورد استفاده چه کسانی قرار می گیرد ؟

جوملا نیز یک سیستم مدیریت محتوای حرفه ای است که با آن می توان انواع سایت ها را راه اندازی کرد از جمله سایت های تجاری، شرکتی، دولتی، شخصی و… فقط برای افرادی که تازه کار هستند پیچیدگی های خاص خودش را دارد و کمی سخت است.

 

بررسی میزان درصدی استفاده کننده گان از مدیریت محتوااین درصدها بصورت دقیق نیست و میتواند در آمارگیری های جدید کمی تغییرات را در آن مشاهده کرد

در این بخش و قبل از توضیحات بیشتر پیرامون تفاوت ها و مزایای این دو سیستم بهتر است جوملا را در مقاله سیستم مدیریت محتوای جوملا چیست مطالعه کنید .

 

رابط کاربری و تولید محتوا

برای ایجاد یک نوشته یا تولید محتوا دقیقا به بخش ویرایشگر سیستم های مدیریت محتوا احتیاج داریم. هر دو سیستم به گونه ی مخصوص به خود دارای این بخش هستند که با هم به بررسی آن ها می پردازیم.

در وردپرس…

زمانی که در داشبورد وردپرس هستید به راحتی از بخش نوشته ها و کلیک روی گزینه ی افزودن نوشته می توانید محتوای خود را ایجاد کرده و آن را منتشر کنید. ویرایشگری که در وردپرس تعبیه شده با کمک افزونه ی قدرتمند TinyMCE که یک ویرایشگر دیداری است، فعالیت می کند که از نظر امکانات و بهینه سازی ویرایشگر فوق العاده ای است. همچنین برای ویرایش هر نوشته یا برگه به راحتی می توانید دوباره وارد نوشته شده و تغییرات خود را اعمال کنید.

در جوملا…

 کنترل پنل جوملا ظاهری منظم و مرتب دارد که گزینه ی افزودن مقاله ی جدید در آن به چشم می خورد. با کلیک روی آن به صفحه ی ویرایشگر جوملا منتقل خواهید شد. در آن می توانیم مقاله ی جدید خود را ایجاد کنید، مقالات قبلی را ویرایش کنید، دسته بندی ها را انجام دهید، چند رسانه ای ها را بارگذاری کنید و سایر موارد نیز در آن وجود دارد.

نتیجه گیری این بخش

وردپرس سیستم مدیریت محتوای عالی برای انتشار مطالب است.برای رفتن به نوشته ها به راحتی می توان وارد شد و همچنین می توان به راحتی مقالات را ویرایش کرد. همچنین به راحتی می توانید پیش نمایشی از نوشته ی خود را ملاحظه کنید.
در جوملا نیز تولید و افزودن نوشته کار ساده ای است و تقریبا می توان گفت همانند وردپرس می باشد با این تفاوت که پیش نمایش نوشته در آن به راحتی وردپرس نیست و قبل از انتشار نمی توان به خوبی پیش نویسی را مشاهده کرد.

 

ابزارک ها و ماژول ها

بخش ساید بار در وبسایت در هر دو سیستم مدیریت محتوا با کمک ابزارک ها در وردپرس و ماژول ها در جوملا تکمیل می شود.

در وردپرس…

با کمک ابزارک ها در وردپرس می توانیم امکانات زیادی را در وبسایت خود قرار دهیم. به عنوان مثال بنرهای تبلیغاتی، تقویم، آخرین دیدگاه ها، آخرین نوشته ها، جستجو، برچسب ها و… با کشیدن و رها کردن ابزارک ها به بخش مورد نظر می توان آن ها در مکان دلخواه به نمایش گذاشت. البته ناگفته نماند که قالب های مختلف بخش های مختلفی را برای قرار گیری ابزارک های خود دارند.

در جوملا…

ماژول ها در جوملا نیز دقیقا کاری را می کنند که ابزارک های وردپرسی انجام می دهند و می توانند خصوصیات زیادی را به سایت ها و مقالات اضافه می کنند، اخبار آنلاین، جستجو، آمار سایت و… را می توانند در سایت جوملایی ایجاد کنند.

نتیجه گیری این بخش

در سیستم وردپرس با درگ و دراپ کردن می توان هر ابزارک و امکانی را که مورد نظر است به هر قسمتی از سایت که امکان قرارگیری ابزارک در آن فراهم است، انتقال داد.در جوملا نیز همین ابزارک ها با عنوان ماژول موجودند و در لیستی قرار گرفته اند که برای انتخاب آن ها فقط باید حالت فعال و غیر فعال را انجام دهید. زمانی که شما آن ها را فعال می کنید و طبق خواسته ی خود سفارشی سازی را انجام می دهید، باید ماژول مورد نظر را انتخاب کرده و به صفحه ی ویرایشگر آن بروید که این کار خود مستلزم مدت زمان زیادی است.

 

پوسته ها و قالب ها

در هر دو سیستم مدیریت محتوا امکان تغییر ظاهر به کمک پوسته و قالب وجود دارد.

در وردپرس…

در حال حاضر حدود ۳۰۲۳ قالب در مخرن وردپرس موجود است. چنانچه در گوگل پلاس جستجو کنید ۱/۵ میلیون نتیجه به دست می آید البته تمامی نتایج در مورد قالب ها نیست اما بیشتر آن ها نتایجی در مورد قالب های وردپرسی است. قالب های رایگان و پرمیوم بسیار زیادی در وردپرس موجود است که برای یافتن آن ها در وردپرس فقط کافیست به بخش قالب ها رفته و در آن ها تم مورد نظر خود را جستجو کنید. شما می توانید قالب مورد نظر خود را به راحتی با یک دکمه ی بارگذاری نصب کنید و آن را راه اندازی نمایید.

وردپرس به شما این امکان را می دهد که قالب ها را در بخش ویرایشگر قالب داخل پنل مدیریتی، ویرایش کنید بعلاوه شما می توانید هر آیتمی از قالب را که یخواهید نیز ویرایش کنید.همچنین می توانید کدهای مورد نظر خود را به قالب اضافه کنید، سی اس اس های شخصی خود را اضافه کنید و هر آنچه که علاقه مند به افزودن آن می باشید.

در جوملا…

در جوملا دو گونه قالب موجود است: قالب های ظاهری سایت و قالب های بخش مدیریت کار. جوملا مرجع خاصی برای وجود قالب ها ندارد اما با جستجوی قالب های جوملا یا joomla themplate بیش از ۱۶ میلیون نتیجه دریافت خواهید کرد. البته تمامی این نتایج قالب های جوملا نیستند اما تمامی اطلاعاتی هستند که درباره ی این سیستم ارائه می شوند. اکثر قالب ها به صورت رایگان ارائه می شوند و شما پس از دریافت قالب مورد نظر میتوانید آن را در جوملا بارگذاری کنید و سپس آن را تنظیم کنید.

شما در بخش مدیریت قالب ها می توانید قالب مورد نظر خود را در سیستم مدیریت محتوای جوملا ویرایش کنید.

بخش ویرایشگر قالب های جوملا شامل قسمت استایل نیز می شود که می توانید در آن تغییرات دهید و آن را ویرایش کنید.

نتیجه گیری این بخش

هر دو سیستم دارای قالب های متعدد رایگان و پرمیوم هستند. تا اینجا واقعا نمی توان گفت کدام سیستم برتر است زیرا با هر دوی آن ها می توان بهترین سایت ها را ایجاد کرد.

 

افزونه ها و پلاگین ها

در وردپرس…

افزونه ها به صورت اتوماتیک در سیستم وردپرس عرضه می شوند. در حال حاضر بیش از ۳۶۰۰۰ افزونه در مخزن وردپرس یافت می شود. همچنین تعداد کثیری افزونه ی پرمیوم در وب موجود است که کاربران می توانند آن را تهیه کنند. شما بسیاری از فعالیت ها را با کمک افزونه ها می توانید انجام دهید به عنوان مثال ایجاد یک پنل کاربری در وردپرس، ساخت فروشگاه آنلاین، ساخت انجمن و بسیاری کارهای دیگر.

با یک کلیک می توانید افزونه ی مورد نظر خود را در وردپرس بارگذاری نمایید.

در بخش افزونه ها نیز شما قادر به ویرایش افزونه ها خواهید بود. می توانید بنا به میل خود در کدهای آن ها تغییراتی را ایجاد کنید.

در جوملا…

حدود ۸۶۳۴ پلاگین در جوملا موجود است که کاربران می توانند از آن استفاده کنند. این افزونه ها به ۳۳ دسته ی مختلف تقسیم شده اند که شما می توانید با جستجوی فیلتر دار در دسته ها آن ها را بیابید. دسته ها شامل ویرایشگر، فرم های ارتباط، حمل و نقل، تجاری و… می باشند. شما می توانید ویژگی های زیادی را مانند اسلایدر به وبسایت جوملایی خود اضافه کنید.

در جوملا نیز می توان افزونه ها را ویرایشگر کرد در صورتی که سطح دسترسی برای این کار فعال شود. سطح ویرایش برای کدها در جوملا بسیار محدود است و در واقع می توان گفت انعطاف پذیری خوبی ندارد.

نتیجه گیری این بخش

هر دو سیستم افزونه ها و پلاگین های رایگان و پرمیوم بسیاری دارند که در وب موجود است که البته باید بگوییم تعداد افزونه های وردپرس بیشتر است اما متاسفانه تعداد افزونه هایی که بروز نمی شوند نیز زیاد است.
یافت افزونه های جوملا سخت تر و نیازمند زمان بیشتری نسبت به وردپرس می باشد. به طوری که برای نصب افزونه های وردپرس می توانید در داخل پنل ادمین آن ها را جستجو کرده و نصب کنید اما در جوملا باید در وب به دنبال افزونه ی مورد نظر باشید.
در وردپرس می توانیم کدهای افزونه را در ویرایشگر وردپرسی ویرایش کنیم ولی در جوملا در این زمینه محدودیت وجود دارد.

 

امنیت

در وردپرس…

اگر وبسایتی دارید پس در برابر مسائل امنیتی آن نیز مسئول هستید. در این مورد افزونه های متعدد و سرویس های زیادی موجود است.اما خارج از مبحث افزونه ها، نکات دیگری هست که باید به آن پرداخت. یکی از مهم ترین موارد بروز رسانی مرتب و منظم سیستم مدیریت محتوای وردپرس است که به راحتی و به صورت منظم در دسترس قرار می گیرد و شما نیز در پیشخوان خود می توانید آن را انجام دهید.

در جوملا…

بروز رسانی در جوملا نیز همانند وردپرس صورت می گیرد و مشکلی در بروز رسانی ندارد. البته در جوملا نیز مهم ترین بخش حفظ امنیت همین بروز رسانی های منظم است.

نتیجه گیری این بخش

هر دو سیستم وردپرس یا جوملا در امر بروز رسانی فعال و منظم هستند به گونه ای که باید به آن توجه شایانی صورت گیرد تا امنیت این سیستم ها تامین شود.

 

تفاوت سئو در وردپرس و جوملا چیست ؟

تفاوت سئو در وردپرس و جوملا چیست؟

امکانات و قابلیت های سیستم های مدیریت محتوای جوملا و وردپرس امروزه با توجه به به روز رسانی های اخیر این دو سیستم مدیریت محتوا تا حد زیادی شبیه به هم می باشد و این دو سیستم مدیریت محتوا تفاوت چندانی در زمینه سئو و بهینه سازی سایت ندارد. تنها کافی است وب سایت زیر نظر متخصص سئو و بهینه سازی وب سایت و به درستی پیاده سازی گردد تا مشکلی از بابت اصول سئو در سایت وجود نداشته باشد.

 در حقیقت این دو سیستم تفاوت چندانی در زمینه سئو و بهینه سازی وب سایت ندارد. ولی در زمینه استفاده و پیشگام بودن میتوان وردپرس را نسبت به جوملا دارای برتری های بیشتری دید . برای همین است که امروزه وردپرس نسبت به جوملا به موفقیت های بیشتری دست یافته و مورد توجه کاربران بیشتری قرار گرفته است .

در صورتی که در زمینه طراحی وب و سئو مبتدی هستید هرگز سایت خود را بدون مشاوره سئو پیاده سازی ننمایید و بهتر است وب سایت زیر نظر متخصص سئو و بهینه سازی وب سایت طراحی گردد. پس از طراحی سایت با رعایت اصول و قواعد می بایست نسبت به ایجاد و بارگذاری محتوا در سایت اقدام نمایید. بک لینک سازی نیز می بایست زیر نظر متخصص سئو و بهینه سازی وب سایت انجام گردد. همچنین می توانید با فعالیت در شبکه های اجتماعی و تبلیغات در سایر سایت ها به سایت خود کمک نمایید. برای هرگونه راهنمایی و مشاوره رایگان میتوانید روی کمک و پاسخگویی همکاران ما در بلوط آی تی حساب کنید .