تکنیک های مهم در ساختن یک دامنه و طوفان فکری چیست ؟

////تکنیک های مهم در ساختن یک دامنه و طوفان فکری چیست ؟

تکنیک های مهم در ساختن یک دامنه و طوفان فکری چیست ؟

اگر از خوانندگان مقالات ما باشید باید بدانید در مورد دامنه مطالب گوناگونی را گفته ام که به نوعی همگی تکمیل کننده یکدیگر بوده اند . از تعریف خود دامنه و چگونگی انتخاب دامنه تا اهمیت نام یک دامنه در کسب و کار اینترنتی ( دیجیتال مارکتینگ ) .امروز میخواهم تا با هم ، یکی دیگر از مباحث جالب در مورد دامنه و اهمیت آن را با هم بررسی کنیم . امیدوارم مطالب قبلی را به خوبی خوانده باشید و از آنها بهره کافی را برده باشید . در غیر این صورت پیشنهاد میکنم مجددا مطالب قبلی را بخوانید .

به طور کلی، انواع دامنه ها را می توان به شکل زیر دسته بندی کرد:

۱-استفاده از کلمات فینگیلیش مرتبط با محتوای سایت: takhfifan.com
۲-ترکیب هدفمند دو کلمه با معنی و مرتبط با کسب و کار: fara+danesh=faranesh
۴-ترکیب فیشنگلیش با انگلیسی: meghdadit.com
۴-استفاده از اول اسامی شرکت: تکنولوژی آموزشی=تکام tecam.ir
۵-اسامی مکانها و شخصیتهای باستان:( modiseh.com ) نام روستایی در اصفهان
۶-بهم ریختن کلمات کلیدی اصلی و ساخت کلمه ای جدید:( Filimo.com )میکس کلمه فیلم
۷-ترکیب خلاقانه دو کلمه : goftalk.com از دو کلمه هم معنی goft و talk
۸-تغییر در حروف کلمات خاص: دامنه aratis در اصل از کلمه arates از نام های کهن مصر
۹-استفاده از اسامی مرتبط: Aparat.com برای نمایش فیلم
۱۰-استفاده از نام های ابداعی و خاص: Mozando.com
۱۱-استفاده از اسامی خاص با معنی: Alibaba.ir
۱۲-تغییر خلاقانه یک کلمه:( Shixon.com )از کلمه شیک

دامنه و دسته بندی و چگونگی ساختن آن قبل از هر چیزی از اهمیت بالایی برخوردار است

با توجه به این ۱۲ مورد، شما میتوانید دستورالعمل کلی ساخت دامنه های جدید و ابتکاری را برای خود داشته باشید :

۱–تمام واژه های فارسی و غیر فارسی که به محتوای کسب و کار اینترنتی شما مرتبط است را به صورت فینگیلیش روی کاغذ بنویسید.

مثلاً برای صنف پوشاک: pooshak,lebas,albase,mod,fashion, clothes , …

۲– سعی کنید بین این واژه ها ارتباط برقرار کنید ( مانند گفتاک ) بخشهایی از هر عبارت را به یکدیگر متصل کرده و یا با همدیگر ادغام کنید.اگر با ترکیب دو کلمه، کلمه ای تشکیل شد که تنها بخشی از آن زیبا و جذاب بوده می توانید بخش نامناسب را حذف کرده و مجدداً کلمات دیگر را با آن ترکیب کنید.

مثلا کلمه pooshak را انتخاب کرده و به با سایر کلمات موجود در لیست ترکیب کنید

۳– اگر از روش بالا نتوانستید دامین مورد نظر خود را ابداع کنید می توانید از روشی که سایت فیلیمو انجام داده پیروی کنید. اصلی ترین کلمات مرتبط با بیزینس خود را پیدا کرده و با کم و زیاد و جا به جا کردن حروف آن سعی کنید اسمی جدید بسازید.

مثلا از amlak می توان این موارد را ایجاد کرد amlakino,amilak,amilik

۴– اگر از دو روش بالا به نتیجه نرسیدید راه حل بعدی این است که با واژه ها بازی کنید. شما باید با ترکیب حروف، نامی کاملاً جدید بسازید که ویژگیهای عمومی نام دامنه از جمله کوتاه بودن، سهولت در به خاطر سپردن، تلفظ روان و زیبا و … را داشته باشد اما ویژگی خاص بودن را نیز شامل باشد.به عنوان مثال، به روند تکاملی زیر دقت کنید:

Ziba>Zibani>zibuk>zibana>zibizi>ziabu>zibado>zibamo>zibano.com

این بازیها را روی کلمه اصلی آنقدر انجام دهید که به یکی از نتایج زیر دست پیدا کنید:

• مطمئن شوید از این ترکیب نام مناسبی ساخته نخواهد شد(ترکیب دیگری را امتحان کنید).

• نامهای این ترکیب یا مشابه نام برند دیگری بوده و یا ترکیبهای آن از قبل ثبت شده اند(ترکیب دیگری را امتحان کنید).

• ترکیب مورد نظر در زبان و فرهنگ فارسی معنی مناسبی ندارد!(ترکیب دیگری را امتحان کنید)

• نام دامین مورد نظر خود را پیدا کنید.

طوفان فکری

در روشهای بالا عمدتاً بر روی انتخاب دامنه های هدفمند تاکید می شد و روشها به گونه ای بود که یک فرد هم به تنهایی می توانست از آنها استفاده کند و به نتیجه برسد. اما در صورتی که شما دارای تیم هستید پیشنهاد می شود روش طوفان فکری را به طور دسته جمعی (و حتی با اعضای خانواده تان) اجرا کنید.

 

طوفان فکری میتواند برخلاف روش های قبلی که بصورت تک نفری بود به شما کمک شایانی کند
قوانین عمومی طوفان فکری

• از یک تخته وایت برد بزرگ استفاده کنید تا پیشنهادات توسط همه اعضا دیده شود.

• یک نفر مسئول نوشتن پیشنهادات روی تخته خواهد بود.

• هیچ کس نباید پیشنهاد شخص دیگر را نقد کرده و مورد ارزیابی قرار دهد.پیشنهادات بدون فیلتر روی تخته نوشته می شود.

• همه باید سعی کنند هر گونه ایده ای را که به ذهنشان رسید بیان کنند. هدف جلسه، ایده پردازی است نه ارائه راهکارهای منطقی و مستدل.

• فضای جلسه باید منعطف و تا حدودی با خنده و شوخی همراه باشد تا شرایط برای ایده پردازی ذهن مهیا گردد..

• در طول جلسه، از صحبتهای متفرقه خودداری کنید تا فضای ذهن از ایده های مربوط به محتوای جلسه دور نشود.

 

چهار قاعدهٔ اساسی که باید در طوفان فکری رعایت شود به شرح زیر است.

رعایت این قواعد، منجر به هم‌افزایی در گروه می‌شود که در نهایت سبب بروز خلاقیت در اعضای گروه می‌شود. بر این اساس، محدودیتی برای مطرح کردن ایده‌ها وجود نخواهد داشت و طی یک فرایند طبیعی و بدون دخالت بیرونی، جمع به طور پیوسته به ایده‌های بهتر دست خواهد یافت.

۱.تمرکز بر کمیت :  هرچه تعداد ایده‌هایی که تولید می‌شوند بیش‌تر باشد، احتمال دست یافتن به یک راه‌حل اساسی و اثربخش بیش‌تر است.

۲.اجتناب از انتقاد : اگر در مواجههٔ اولیه با یک ایده، به جای انتقاد از آن، به توسعه و بهبود آن فکر کنیم، یک جو مناسب برای تولید ایده‌های غیرمعمول فراهم می‌شود؛ و همچنین باعث باز شدن فکر افراد می‌شود و استفاده از این متد سبب ایجاد دامنه زیادی از راه حل‌های باورنکردنی می‌شود.

۳.استقبال از ایده‌های غیرمعمول : ممکن است ایده‌های غیرمعمول رویکردهای جدیدی را به مسئله فراهم کنند و منجر به راه‌حل‌های بهتری نسبت به ایده‌های معمول شوند.

۴.ترکیب و بهبود ایده‌ها : می‌توان با ترکیب دو ایدهٔ خوب، به ایده‌ای بهتر رسید که از هر دو ایدهٔ قبلی کامل‌تر باشد.

 

چهار قانون طوفان فکری میتواند به شما در انتخاب یک دامنه خوب کمک کند

کاربرد و اهداف طوفان ذهنی

۱.توانمندسازی نیروی انسانی و آموزش

۲.اولویت‌بندی مسائل و مشکلات (افزایش تولید، کاهش هزینه‌ها، افزایش کیفیت، انگیزه، فروش و…)

۳.انتخاب بهترین راه حل

۴.افزایش قدرت ابتکار و خلاقیت در نیروی انسانی

۵.افزایش انگیزه در کارکنان

۶.ایجاد کار تیمی و مدیریت مشارکتی

۷.بدست آوردن ایده‌های بزرگ

 

نقدها

از مزایای اصلی‌ای که طرفداران این روش برای آن ذکر می‌کنند تقویت روحیهٔ کار گروهی‌ست و انتقاد عمده‌ای که به آن وارد می‌شود وقت‌گیر بودنش است.

قوانین اختصاصی جلسه انتخاب دامنه

• برای جلسات انتخاب دامنه، نباید به این فکر کنید که دامنه پیشنهادی شما آزاد است یا قبلاً توسط افراد دیگر ثبت شده

• در نهایت، گزینه های برتر را شناسایی کرده و مابقی را پاک کنید. سپس گزینه های باقی مانده را تک به تک بررسی کرده و تعداد آنها کم کنید(از نظر زیبایی و آزاد بودن دامنه). اگر بهترین دامنه در بین آنها نبود سعی کنید با استفاده از همان چند گزینه، دامنه های مشابه دیگری بسازید.

روشهای اجرای طوفان فکری برای یافتن دامنه

روش اول: از کلیه افراد بخواهید هر کلمه ای را که به ذهنشان می رسد بدون هیچ گونه حساسیتی بیان کنند. هدف این روش، جمع آوری کلیه کلمات خاص و متمایز برای دامنه بدون محدودیتهای ذهنی می باشد.

روش دوم: کلیه کلمات انگلیسی و فینگیلیش مرتبط با کسب و کار خود را روی تخته بنویسید. پیشنهادها باید مرتبط با همین کلمات بوده و به نوعی از آنها استفاده کند.

 

شما میتوانید برای دریافت مشاوره رایگان در زمینه داشتن یک دامنه مناسب با همکاران ما در بلوط آی تی تماس حاصل فرمایید .

ما در بلوط آی تی منتظر تماس شما هستیم

۱۳۹۷/۲/۲ ۱۷:۴۱:۱۳ ۱۴ام آبان ۱۳۹۶|دیجیتال مارکتینگ, مبانی|بدون ديدگاه

ثبت ديدگاه

سیزده − 6 =