زمان مطالعه : ۲۰ دقیقه

داستان موفقیت آمازون

شرکت آمازون یک شرکت تجارت الکترونیکی و پردازش ابری است که در تاریخ ۵ جولای سال ۱۹۹۴ توسط جف بزوس در گاراژ خانه جف در شهر سیاتل ایالت واشنگتن بنیان‌گذاری شد و امروزه بزرگ‌ترین شرکت خرده فروشی مبتنی بر اینترنت در سراسر جهان است. آمازون (Amazon) ابتدا کار خود را تحت عنوان استارتاپ Cadabra در سال ۱۹۹۴ آغاز کرد. استارتاپ مذکور که توسط جف بزوس راه اندازی شده بود، در سال ۱۹۹۵ فعالیت آنلاین خود را با فروش کتاب شروع کرد اما مدتی بعد به فروش محصولات متنوعی مانند سی‌دی، دی‌وی‌دی، نرم‌افزار، کتاب‌های الکترونیکی، مبلمان، غذا و اسباب‌بازی پرداخت و بزوس نام آن را به آمازون تغییر داد. کتاب فروشی آنلاین جف بزوس امروز به بزرگترین فروشگاه اینترنتی دنیا تبدیل شده و در اکثر کشورهای دنیا خدمات خود را عرضه می کند. جف بیزوس اصلاً فکر این چنین موفقیتی را نیز به ذهن خود راه نمی‌داد تا جایی که خودش می‌گوید از این وقایع کاملاً متعجب است!

داستان موفقیت آمازون

اگر بخواهیم آمازون را در یکی از دسته‌های رایج بازار قرار دهیم، باید بگوییم که آمازون یک شرکت خرده فروشی الکترونیکی یا E-Tailer است. اصطلاح E-Tailer از ترکیب واژه‌های Electronic و Retailer ایجاد شده است.

شکل گیری و نام‌گذاری آمازون

جف بزوس پیش از بنیان‌گذاری آمازون به‌عنوان نایب رئیس در شرکت D. E. Shaw & Co کار می‌کرد. او در سال ۱۹۹۴ شغلش را علی‌رغم نصیحت‌های رئیس شرکت، پدر و مادرش ترک کرد و به سیاتل رفت تا روی پروژه‌ی کسب‌و‌کار خود کار کند. او معتقد بود که تلاش کردن برای راه‌اندازی یک استارتاپ و شکست خوردن در آن بسیار بهتر از این است که انسان هیچ کاری انجام ندهد و چند وقت بعد از این موضوع پشیمان شود.

جف بزوس نهایتا شرکت خودش را در ۵ جولای ۱۹۹۴ با نام Cadabra (Cadabra، برگرفته از عبارت Abracadabra به معنی اجی مجی لا ترجی) ثبت کرد. او یک سال بعد و زمانی که یک وکیل نام شرکت را به اشتباه Cadaver به معنای «جسد» تلفظ کرده بود، نام آن را به آمازون تغییر داد. جف بزوس در سپتامبر ۱۹۹۴ آدرس اینترنتی Relentless.com به معنای «بی‌رحم» را خریداری کرد و قصد داشت تا فروشگاه آنلاین خود را با این آدرس اینترنتی عمومی کند. اما قبل از عمومی کردن آن، دوستانش این نام را نامی شیطانی و نامناسب دانستند و وی را متقاعد کردند که آن را تغییر دهد. جف بزوس برای انتخاب یک نام مناسب برای شرکت خود که با حرف A آغاز شود به جستجو در فرهنگ لغت پرداخت و تحت تاثیر نام آمازون قرار گرفت. زیرا از جنگل‌های آمازون به‌عنوان مکانی عجیب‌و‌غریب و متفاوت نام برده شده است و این دقیقا همان توصیفی بود که جف بزوس از آینده‌ی کسب‌و‌کار خود داشت. رود آمازون بزرگ‌ترین رود جهان است و او نیز تصمیم داشت تا کسب‌و‌کار خودش را تبدیل به بزرگ‌ترین فروشگاه دنیا کند.

او در یکی از مصاحبه‌هایش گفته است:

نقل قول

هیچ‌ چیزی در مدل کسب‌و‌کار ما وجود ندارد که قابل کپی کردن نباشد. همان‌طور که صدها رستوران بعد از مک‌دونالد و با کپی کردن ایده‌ی آن راه‌اندازی شد. اما این شرکت همچنان دارای درآمد میلیون دلاری است. نام برند یکی از مهم‌ترین عوامل در ماندگاری یک برند است و اهمیت آن در دنیای آنلاین بسیار بیشتر از اهمیت آن در دنیای واقعی است.

بنابراین نام سایت به Amazon.com تغییر پیدا کرد و در سال ۱۹۹۵ و با این نام فعالیت آنلاین خود را آغاز کرد. جالب است بدانید که آدرس Relentless.com همچنان به نام جف بزوس است و اگر آن را در مرورگر خود باز کنید به صفحه‌ی اصلی سایت آمازون هدایت خواهید شد.

لوگوهای آمازون

لوگوی معروف این برند در تاریخ ۱۹ ژوئن سال ۲۰۰۰ طراحی شد. اگر به این لوگو دقت کنید متوجه خواهید شد که یک فلش از حرف A به حرف Z و به‌صورت یک لبخند کشیده شده است. از آنجایی که حروف الفبای انگلیسی از a آغاز شده و به z ختم می‌شوند پس منظور از طراحی این لوگو این بوده است که هر چیزی که بخواهید را می‌توانید در این سایت پیدا کنید. منحنی زیر آن نیز نشان دهنده‌ی لبخند حاکی از رضایت مشتری‌های این برند است.

? حتما بخوانید: جف بزوس را بیشتر بشناسید

کتابخانه آمازون

جف بزوس بعد از خواندن مقاله‌ای درباره‌ی آینده‌ی اینترنت به تهیه‌ی لیستی از ۲۰ محصولی پرداخت که می‌توانستند جایگاه خوبی در بازار آنلاین داشته باشند. او این لیست را محدود کرد و ۵ محصول نهایی یعنی دیسک‌های فشرده، سخت‌افزار، نرم‌افزار، ویدئو و کتاب را انتخاب کرد. او کتاب را از این جهت به لیست محصولات خود اضافه کرد زیرا احساس می‌کرد که تقاضای زیادی برای ادبیات در بازار جهانی و ارائه‌ی کتاب با قیمت کمتر وجود دارد. شرکت آمازون در گاراژی در خانه‌ی جف بزوس و با تعداد کمی کارمند در خیابان بلویو واشنگتن بنیان‌گذاری شد و او به توسعه‌ی نرم‌افزار پرداخت. 

استارتاپ آمازون با سرمایه ۱ میلیون دلاری که از اعضای خانواده و دوستان تأمین شده بود، در پارکینگ یک خانه اجاره ای کار خود را آغاز کرد و دلیل انتخاب شهر سیاتل از سوی بزوس نیز نزدیکی به انبار گروه چاپ و نشر «Ingram» بود که بخش قابل توجهی از کتاب های مورد نظر جف برای آغاز کار را تأمین می کرد. تیم آمازون متشکل از بزوس و پنج کارمند اولیه حدود یک سال تنها در زمینه نحوه تأمین کتاب ها و طراحی وبسایت کاربرپسند مطالعه و فعالیت کردند و نهایتاً در جولای ۱۹۹۵، درب های مجازی کتاب فروشی آنلاین Amazon.com را با ۱ میلیون عنوان کتاب و شعار «بزرگترین کتاب فروشی دنیا» به روی مشتریان گشودند.

این شرکت بعد از مدتی به یک خانه‌ی ۲ اتاقه منتقل شد. آمازون بعد از دعوت از ۳۰۰ دوست برای شرکت در تست بتا بالاخره در سال ۱۹۹۵ آغاز به کار کرد. آن‌ها در روزهای اول کار خود زنگی را در دفتر نصب کرده بودند که با هربار خرید کردن یک مشتری به صدا در می‌آمد و همه دور هم جمع می‌شدند تا ببینند آیا مشتری را می‌شناسند یا خیر. بعد از گذشت چند هفته تعداد خرید به‌اندازه‌ای بالا رفت که آن‌ها مجبور شدند زنگ را از کار بیندازند.

کتابخانه آنلاین آمازونآمازون فعالیت خودش را به‌عنوان یک کتاب‌فروشی آنلاین و با دسترسی به عمده فروشی کتاب اینگرام آغاز کرد. شرکت آمازون در ۲ ماه اولیه‌ی کسب‌و‌کار خود به ۵۰ ایالت و بیش از ۴۵ کشور آمریکا کتاب فروخت و درآمد آن به ۲۰ هزار دلار در هفته رسید که بسیار بیشتر از مقداری بود که تیم استارتاپ او پیش‌بینی می‌کرد. یک کتاب‌فروشی بزرگ در دنیای واقعی می‌تواند ۲۰۰ هزار عنوان کتاب را در فروشگاه خود داشته باشد اما از آنجایی که انبار یک کتاب‌فروشی آنلاین به‌صورت مجازی است بنابراین می‌تواند منبع نامحدودی از کتاب‌ها باشد.

طرح اولیه‌ی راه‌اندازی کسب‌و‌کار آمازون غیر معمول بود و آن‌ها انتظار نداشتند که در ۴ یا ۵ سال اول راه‌اندازی به سوددهی برسند. همین روند آهسته‌ی سوددهی منجر به نارضایتی سهامداران این شرکت و عدم اطمینان آن‌ها به ادامه‌ی بقای این شرکت در درازمدت شد. با آغاز قرن ۲۱ و ترکیدن حباب بازار سهام‌های اینترنتی بسیاری از شرکت‌های فعال در این زمینه با شکست مواجه شدند؛ اما شرکت آمازون از این بحران نجات پیدا کرد و نقش آن در بازار آنلاین پررنگ‌تر از گذشته شد. مجله‌ی تایم در سال ۱۹۹۹ جف بزوس را به‌عنوان مرد سال انتخاب کرد و این شرکت را عامل موفقیت و محبوبیت خرید آنلاین دانست.

 

شکایت والمارت و شرکت Branes & Noble

در تاریخ ۱۲ می سال ۱۹۹۷ شرکت Branes & Noble از آمازون شکایت کرد. آن‌ها ادعا می‌کردند که آمازون بزرگ‌ترین کتاب‌فروشی دنیا نیست بلکه بزرگ‌ترین دلال کتاب است. بعد از مدتی این شکایت در خارج از محیط دادگاه حل شد. شرکت Walmart نیز در تاریخ ۱۶ اکتبر ۱۹۹۸ از آمازون شکایت کرد. آن‌ها ادعا کرده بودند که شرکت آمازون با استخدام کردن مدیران سابق این شرکت از رازهای تجارت آن‌ها استفاده کرده است. اگرچه این شکایت نیز در خارج از محیط دادگاه حل شد اما باعث شد تا این شرکت تغییراتی را در محدودیت‌های داخلی و انتقال مدیران شرکت Walmart انجام دهد.

نخستین سال‌های کار

در سال‌های ابتدایی وبسایت آمازون، حدود یکسال جف بیزوس و کارکنانش که شامل ۵ نفر می‌شدند، در گاراژ منزل جف به یادگیری نحوه تهیه کتاب و راه اندازی سیستم کامپیوتری که کار کردن، با این سایت را آسان‌تر کند، پرداختند. بیشتر کتاب فروشی‌ها به بازاریابی برای فروش بهتر و بیشتر اجناس خود، نیاز دارند؛ یک بازاریاب واقعی در پی ایجاد یک رابطه خوب با کاربران است و این امر موجب آسان‌تر شدن فرآیند خرید می‌شود. جف بیزوس قصد داشت برای بازاریابی بهتر و ارتباط با مشتریان یک اجتماع مجازی ایجاد کند. جف و تیمش برای رسیدن به هدف، برنامه‌های نوآورانه را ایجاد کردند که قابلیت‌های زیادی داشت؛ از جمله امکان جستجوی تخصصی کتاب‌ها یا بخش Review که کاربران در این بخش نظرات و توصیه خود را در مورد کتاب به سایت اضافه می‌کردند و همچنین بخش پیشنهاد مشتریان که کتاب‌های مشابه دیگری را برای خرید به کاربران پیشنهاد می‌کنند که براساس خرید قبلی مشتریان می‌باشد.

? حتما بخوانید: درس آموزنده آمازون برای کسب و کارها

زیرمجموعه‌ها و فعالیت‌های آمازون

آمازون بزرگترین فروشگاه آنلاین دنیا محسوب می‌شود که در سایت خود به جز کتاب، محصولاتی از قبیل لوازم خانگی، لوازم صوتی و تصویری، انواع نرم افزار و بازی‌های ویدیویی، وسایل الکترونیکی، زیورآلات، مبلمان، غذا، اسباب بازی، پوشاک و… نیز به فروش می‌رساند. در حال حاضر می‌توان گفت در آمازون اکثریت کالاها و حتی لوازم یدکی‌ها به فروش می‌رسد. این شرکت از چند سال پیش وارد بازار تلفن‌های همراه هوشمند، تبلت، تلفن و تلویزیون نیز شده است.

در این میان کمپانی بزرگ آمازون در طی چند سال اخیر تعداد شرکت‌های زیادی را خریداری و عضو مجموعه خود کرده است که در ادامه با آنها آشنا خواهیم شد. بنابراین حوزه فعالیتی شرکت آمازون تنها به فروش محصولات آنلاین منتهی نمی‌شود.

آمازون - بانک اطلاعات اینترنتی فیلم‌ها یا IMDB

بانک اطلاعات اینترنتی فیلم‌ها یا IMDB

یکی از سایت‌های مورد علاقه سینماگران و علاقه‌مندان به فیلم سایت بزرگ imdb است که بانک اطلاعات بر خطی است که اطلاعات فیلم‌ها، بازیگران، کارگردانان، تهیه کنندگان، بازی‌های ویدیویی، مجموعه‌های تلویزیونی و… در آن ثبت شده است. افراد مشهور و محبوبی مانند راسل کرو، مایکل کین، مورگان فریمن و… نیز در این سایت عضو هستند. این سایت از سال ۲۰۰۸ میلادی قابلیتی را برای ساکنان آمریکا فراهم کرد و آن هم مشاهده فیلم‌ها و سریال‌ها به صورت آنلاین بود.

این سایت با داشتن ماهانه بیش از صد میلیون بازدید دارای رتبه بسیار خوبی در پیج رنک گوگل و الکسا دارد و جزو ۵۰ سایت پر بازدید اینترنت در دنیا می‌باشد. پایه گذار این سایت کول نیدهام بوده است که در سال ۱۹۹۰ این سایت را تأسیس کرد و از سال ۱۹۹۸ شرکت آمازون این بانک اطلاعاتی را خریداری کرد و آن را زیر مجموعه آمازون قرار داد.

یکی از ویژگی‌های مهم و جذاب این بانک اطلاعاتی، قابلیت امتیازدهی کاربران به فیلم‌ها می‌باشد که از استقبال بسیار زیادی نیز برخوردار شده است. کاربران این سایت می‌تواند به فیلم‌ مورد نظرشان بین ۱ تا ۱۰ امتیاز بدهند. این سیستم اطلاعات کامل و دقیقی از تمام فیلم‌های ساخته شده در جهان به کاربران می‌دهد و به مرجعی برای این موارد تبدیل شده است.

آمازون - دیجیتال فتوگرافی رویودیجیتال فتوگرافی رویو digital photography review

این سایت در نوامبر ۱۹۹۸ به جهت بررسی دوربین‌های دیجیتال، لنزهای دوربین و تجهیزات عکاسی  و همینطور راهنمای خرید آنها تأسیس شد. یکی از قابلیت‌های ویژه این سایت امکان درج نقد و بررسی توسط کاربران است که به انتخاب و خرید بهتر دیگر کاربران کمک می‌کند. این وبگاه دارای یک تالار گفتگو درباره دوربین‌ها و تجهیزات آنها می‌باشد. این سایت به عنوان یک پایگاه داده بزرگ با اطلاعاتی درباره دوربین‌های دیجیتال، لنزها، چاپگرها و برنامه‌های عکاسی شناخته شده است. دیجیتال فتوگرافی رویو یکی دیگر از زیر مجموعه‌های آمازون است که در حال حاضر جزو هزار سایت پر بازدید اینترنت است.

الکسا ALEXA

الکسا نامی آشنا برای تمام وبمستران و صاحبان سایت‌ها در سراسر دنیا می‌باشد؛ هر مدیر سایت تلاش می‌کند رتبه الکسای سایت خود را به اعداد تک رقمی نزدیک‌تر کند و از این رو برای سایت خود اعتباری کسب کند. الکسا (Alexa) یکی از زیر مجموعه‌های آمازون است و هر ساله سود بسیار زیادی را نصیب این شرکت می‌کند. براساس گزارش‌ها در سال ۲۰۱۶ الکسا ۳۳۰ میلیون دلار درآمد را برای شرکت آمازون بدست آورده است. این سایت در سال ۱۹۹۶ تأسیس شد و رفته رفته فعالیت خود را گسترش داد. امروزه الکسا با جمع آوری داده‌های سایت‌های اینترنتی به آنها رتبه می‌دهد و برای مدیران وبسایت‌ها بعد از الگوریتم پیج رنک (Page Rank) گوگل از اهمیت بالایی برخوردار است. همانطور که گفتیم، الکسا در سال ۱۹۹۶ میلادی تأسیس شد و سازنده‌های این سایت دو نفر به نام‌های Brewster Kahle و Bruce Gilliat بودند. نام الکسا در جهت احترام به کتابخانه اسکندریه مصر که به عنوان بزرگترین محل دانش در دنیا شناخته می‌شود و همچنین به جهت اینکه دنیای اینترنت نیز قابلیت تبدیل شدن به چنین محلی را خواهد داشت، انتخاب شده است. الکسا تولبار یا نوار ابزاری را دارد که ترافیک، رتبه و اطلاعات وبسایت مشاهده شده توسط کاربران را به آنها نشان می‌دهد و بر همین اساس براساس جذابیت و ماندگاری کاربران در سایت و ارائه خدمات با کیفیت به کاربران اینترنت، به آنها رتبه و آن سایت‌ها را به دیگر کاربران نیز پیشنهاد می‌دهد.

آمازون - الکسا

الکسا با ارائه آمار و ارقامی مناسب به مدیران سایت‌ها، به آنها امکان آنالیز رفتار کاربران را می‌دهد. الکسا در سال ۱۹۹۹ میلادی با ارزش ۲۵۰ میلیون دلار توسط آمازون خریداری شد و آمازون این سایت را به یک موتور جستجوی هوشمند تبدیل کرد و با همان امکان تولبار و آنالیز وبسایت‌ها طی قراردادی با شرکت Open Directory Project نتایج آنالیز خود را در جستجوهای گوگل نیز نمایش داد. اما در سال ۲۰۰۸ الکسا اعلام کرد که موتور جستجوی این سایت مناسب نیست و این سرویس را قطع کردند و از سال ۲۰۰۹ الکسا به طور تخصصی به رتبه بندی سایت‌ها اقدام کرده است و تا این لحظه نیز موفق بوده است و مدیران سایت‌های بسیاری را در اختیار گرفته است.

رتبه الکسا چیست؟ رتبه الکسا عددی است که الکسا براساس الگوریتم‌های مخصوص خود به سایت‌ها می‌دهد و از آن به عنوان رتبه سایت یاد می‌کند؛ این رتبه براساس ترافیک، نمایش سایت شما در نتایج جستجو و سنجش میزان محبوبیت سایت تخمین زده می‌شود. هر چه این عدد کمتر باشد، نشان از پر ترافیک بودن و محبوب‌تر بودن سایت نزد کاربران اینترنت را دارد.

آمازون پرایم amazon prime

آمازون پرایم (amazon prime) سرویس اشتراکی آمازون است که کاربران با عضویت در آن می‌توانند از تخفیف‌های بیشتری بهره‌مند شوند. ۱۱ جولای روز آمازون پرایم است و آمازون در این روز انواع مختلفی از پیشنهادات ویژه را به کاربران سرویس یادشده ارائه می‌دهد. در سال ۲۰۰۵ آمازون برای دستیابی به این هدف که اجناس خود را در دو روز به دست مشتریانش که در آمریکا مستقر هستند برساند، بخش پرایم را بوجود آورد. سرویس اشتراکی آمازون پرایم با دادن امتیازاتی همچون حمل ونقل رایگان، تخفیفات prime day، استریم ویدیوها و سرویس‍های متنوع به بیش از ۱۰۰ میلیون کاربر در جهان از سایر رقبا پیشی گرفته است. این امتیازات مختص به کسانی است که عضو آمازون پرایم باشند. سایت آمازون پرایم به صورت سالانه و ماهانه عضو می‌پذیرد به طوری که با پرداخت ۱۱۹$ در سال یا ۱۲$ در هر ماه شما جز کاربران آمازون پرایم شده و می‌توانید از امکانات این بخش استفاده کنید. شما حتی می‌توانید این عضویت را به دوستان خود هدیه دهید.

آمازون پرایم

افرادی که عضو این سایت باشند با پرداخت فقط ۳$ در ماه می‌توانند به بیش از ۱۳۰۰۰کتاب و ویدیوی آموزشی و سرگرمی دسترسی داشته باشند. این مبلغ برای افراد عادی ۵ دلار است. همچنین اگر شما در حال تحصیل هستید امکان ۶ ماه عضویت رایگان در بخش دانشجویی آمازون پرایم را دارید و بعد از آن هم می‌توانید از تخفیف۵۰% بهره ببرید. اعضای پرایمی که فرزند دارند، می‌توانند در سرویس amazon family ثبت‌نام کنند. این والدین می‌توانند از تخفیف‌های بیش از ۲۰ درصد استفاده کنند و علاوه بر این، برای خرید لوازم مخصوص کودکان، تخفیف‌های اختصاصی دریافت کنند. اگر عضو پرایم هستید و به‌طور مکرر از آمازون خرید می‌کنید، سرویس آمازون پرایم ری‌لود (amazon prime reload) را در نظر داشته باشید. با استفاده از این سرویس می‌توانید مبلغی به کارت‌های هدیه آمازون اضافه کنید و تا ۲ درصد مبلغ خریدهایی را که از طریق این کارت‌ها انجام می‌شوند، تخفیف بگیرید. با عضویت در آمازون پرایم، این سایت برای شما امکانات منحصر به فردی بوجود آورده بطوری که کالاهایش را در ابتدا برای شما معرفی می‌کند و شما زودتر از دیگران از تخفیف ها باخبر خواهید شد.

فعالیت گسترده تولیدکنندگان و فروشندگان Amazon Vendor

آمازون از همان ابتدای شروع کار، هدف خود را در فروش محصولات به سراسر جهان معطوف کرد و هیچ‌گاه فقط به فروش در آمریکا فکر نکرد! جف بیزوس و همکارانش قصد داشتند سهم بزرگی از بازار فروش آنلاین را تصاحب کنند و به آن هم رسیدند. دو مورد از فعالیت‌هایی که در راستای این مورد انجام دادند، داستان امکان فروش سایر تولیدکنندگان و همچنین فعالیت گسترده فروشندگان در آمازون بود.

برهمین اساس، یکی از بزرگترین پروژه‌های سایت آمازون در سال ۲۰۰۶ اجرایی شد. براساس این طرح، تولیدکنندگان از سراسر دنیا می‌توانستند با استفاده از آمازون، محصولات خود را به فروش برسانند. بدیهی است شانس فروش آنها نیز بسیار افزایش می‌یافت. پس از ۵ سال آمازون توانست در ۱۳ کشور انبارهای خود را مستقر سازد و از این رو تحویل محصولات در کشورهای اروپایی نیز به سرعت انجام می‌گرفت. این پروژه در حال حاضر با قدرت بیشتر و امکانات بسیاری، توانسته است درآمدهای سرشاری را برای آمازون و تولیدکنندگان ایجاد کند.

مورد بعدی درباره فعالیت گسترده فروشندگان در سایت آمازون است. هر فروشنده با توجه به میزان فروش خود دسترسی‌های متفاوتی را در آمازون دریافت می‌کند. از این رو، بسیاری از فروشندگان سعی می‌کنند که به عنوان Vendor در سایت آمازون فعالیت کنند. وندور به فروشنده‌ای می‌گویند که به صورت یک برند فعال محصولات پر فروش خود را از طریق سایت آمازون به فروش می‌رساند و می‌تواند از امکانات ویژه صفحه فروشنده همانند: پخش ویدیو تبلیغاتی، قرار دادن اینفوگرافی و غیره استفاده کند.

آمازون وندور vendor

آمازون وندور vendor

سایت آمازون همواره سعی دارد در میان فروشندگان یک رقابت سالم برگزار کند؛ بسیاری از فروشندگان آمازون با استفاده از روش‌های مختلف گوی رقابت را از دیگران پس گرفته و به دسترسی‌های بیشتری دست می‌یابند. اگر به صفحه فروشندگان برتر در آمازون مراجعه کنید، با گزینه Buy Box روبرو خواهید شد؛ این گزینه باعث می‌شود که خریدار در کمترین زمان ممکن، محصول خود را به سبد خرید اضافه کند.

کتابخوان های کیندل آمازون

کتاب‌خوان‌های کیندل Kindle

شرکت آمازون در سال ۲۰۰۷ کتاب‌خوان الکترونیکی خود را با نام کیندل (Kindle) به بازار عرضه کرد. این کتاب‌خوان به کاربران اجازه می‌دهند که بتوانند کتاب‌های مورد علاقه‌ی خود را بخرند، دانلود کنند و توسط این وسیله بخوانند. جف بزوس در سال ۲۰۱۱ شرکت آمازون را با ارائه‌ی تبلت‌هایی به نام کیندل فایر (Kindle Fire) وارد بازار تبلت کرد. و در سپتامبر همان سال کیندل فایرهای اچ‌دی را به بازار عرضه کرد.

آمازون - بلو اوریجین

فاتح فضا Blue Origin

جف بزوس زمانی که به مدرسه می‌رفت به معلمان خود گفت که آینده‌ی بشریت در این سیاره وجود ندارد. او از بچگی دوست داشت که یک کارآفرین فضایی شود. این علاقه‌ در او کاهش پیدا نکرد و جف در سال ۲۰۰۷ سرمایه‌گذاری خودش را در یک شرکت هوا فضایی مستقر در سیاتل به نام Blue Origin اعلام کرد. بلو اوریجین، یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های خصوصی صنایع هوا فضا در جهان است. هدف اصلی از تشکیل این شرکت، محقق کردن رؤیای سفر به فضا برای عموم مردم بوده است. این شرکت بعد از راه‌اندازی یک موشک قابل استفاده‌ی مجدد تبدیل به اولین شرکت تبلیغاتی موفق در این زمینه شد و نامش در تاریخ‌ ثبت شد.

آمازون استودیو

آمازون استودیو Amazon Studio

این برند، شرکت فیلم‌سازی است که در زمینه تهیه و توزیع فیلم در سینما و تلویزیون فعالیت دارد و در سال ۲۰۱۰ توسط آمازون تأسیس شده است. این شرکت یکی از زیر مجموعه‌های پر درآمد شرکت آمازون است که سود بسیار زیادی را نصیب شرکت آمازون و جف بزوس کرده است.

خریدن واشنگتن پست washington post

واشینگتن پست بزرگترین و در گردشترین روزنامه شهر واشینگتن، دی.سی. است. این روزنامه که از قدیمی‌ترین روزنامه‌های این شهر به‌شمار می‌آید، در سال ۱۸۷۷ شروع به کار کرد و بیش از ۸۰ سال صاحب آن خانواده گراهام بود. در پی مشکلات مالی خانواده گراهام، مالکان پیشین روزنامه واشینگتن پست برای ادامه فعالیت این روزنامه، در تاریخ آگوست ۲۰۱۳ جف بزوس، رئیس شرکت آمازون با پرداخت ۲۵۰ میلیون دلار آمریکا دست به خرید روزنامه واشینگتن پست زد. شرکت آمازون اعلام کرد که جف بزوس، مؤسس این شرکت، به عنوان «سرمایه‌گذار خصوصی» مبادرت به خرید روزنامه واشینگتن پست کرده است. این بدین معناست که مدیریت آمازون مداخله مستقیمی در خرید واشینگتن پست نداشته است.

آمازون - واشنگتن پست

بزوس هم همچنین اعلام کرد:

نقل قول

مدیران این روزنامه را تغییر نخواهد داد و دخالت عمده‌ای در تیم مدیریت خبری این روزنامه نمی‌کند چرا که به گفته خود او قطعاً آن‌ها با دنیای خبر بیشتر از وی آشنا هستند.اما در شیوه ارائه خبر و نحوه تعامل اینترنتی این روزنامه برای خبررسانی، تغییراتی ایجاد خواهد کرد.

جف بزوس در ۵ آگوست سال ۲۰۱۳ با خریدن روزنامه‌ی واشنگتن پست و تمام نشریات متعلق به آن به قیمت ۲۵۰ میلیون دلار در صدر اخبار سراسر دنیا قرار گرفت. بعد از این موضوع این روزنامه به پیشرفت سریع خود ادامه داد و رشد ۳ برابری در فروش تعداد نسخه‌های خود داشت.

گودریدرز goodreads

این سایت یک شبکه اجتماعی کتاب است که کاربران در آن کتاب‌هایی که خوانده‌اند را پیدا کرده، به انها امتیاز می‌دهند و کتاب‌های محبوب خود را نیز به دوستان خود توصیه می‌کنند. این سایت در سال ۲۰۰۶ توسط اوتیس چندلر که یک مهندس نرم افزار و کارآفرین وب بود و الیزابت خوری تأسیس شد که در سال ۲۰۰۷ به بیش از ۶۵۰ هزار عضو رسید و ده میلیون کتاب نیز به آن افزوده شد. در سال ۲۰۱۱ گودریدز از Discovereads استفاده کرد یک موتور توصیه‌گر که بر پایه الگوریتم‌های یادگیری ماشینی و با استفاده از کتاب‌هایی که افراد لایک کرده‌اند یا کتاب‌هایی که افراد با ذائقه مشابه خوانده‌اند، حدس می‌زند افراد ممکن است از چه کتابی خوششان بیاید.

آمازون - گودریدز

در سال ۲۰۱۳ آمازون اعلام کرد که گودریدز را خریداری کرده‌است همچنین اعضای این سایت در سال ۲۰۱۳ میلادی از مرز ۲۰ میلیون نفر نیز گذشت.

سایت گودریدرز هدف خود را اینگونه معرفی کرده است:

نقل قول

به افراد در یافتن و به اشتراک گذاشتن کتاب‌هایی که علاقه دارند، کمک می‌کند و فرآیند مطالعه و یادگیری را در سرتاسر جهان، بهبود می‌بخشد.

در این شبکه اجتماعی کاربران به سه شکل می‌توانند وضعیت مطالعه کتاب را نشان دهند؛ یا کتاب را پیشتر خوانده‌اند، یا در حال مطالعه‌اند، یا اینکه قرار است بعداً کتاب را بخوانند. کاربران می‌توانند در مورد کتاب‌ها نظرشان را بنویسند و در کلوب‌های مجازی بحث کنند. برای هر کتاب امکان امتیازدهی اعضا هم وجود دارد و کسانی که کتاب را مطالعه کرده‌اند به کتاب امتیاز می‌دهند.

آمازون پرایم ایر

آمازون پرایم ایر Amazon Prime Air

جف بزوس در سال ۲۰۱۳ و با معرفی راه جدیدی به نام Amazon Prime Air برای تحویل بسته‌های آمازون بار دیگر در صدر اخبار قرار گرفت. آمازون پرایم ایر، یک سرویس تحویل هواپیماهای بدون سرنشین می‌باشد که هم اکنون توسط آمازون در دست توسعه است. پیش بینی می شود عملیات اجرایی در شهرهای منتخب از اواخر سال ۲۰۱۹ آغاز شود.

این سرویس از هواپیماهای Multirotor استفاده می کند تا طی ۳۰ دقیقه پس از ثبت سفارش، بسته ها را جداگانه به سمت مشتریان خود به پرواز درآورد. برای واجد شرایط بودن تحویل ۳۰ دقیقه ای، سفارش باید کمتر از ۵ پوند (۲.۲۵ کیلوگرم) و به اندازه کافی کوچک باشد تا در جعبه باربری که این سرویس حمل می شود، قرار بگیرد و باید محل تحویل آن را نیز طی ۱۰ مایل (۱۶ کیلومتر) شعاع مرکز انجام سفارش آمازون باشد.

آمازون Books

آمازون فقط به فروش کتاب به صورت آنلاین بسنده نکرده است و از سال ۲۰۱۵ فروشگاه‌های زنجیره‌ای فروش کتاب خود را با نام آمازون بوکس تأسیس کرد. نخستین فروشگاه فیزیکی فروش کتاب آمازون در شهر سیاتل واشینگتن شروع به کار کرد و در حال حاضر آمازون ۱۵ فروشگاه فیزیکی فروش کتاب را در شهرهای مختلف آمریکا تأسیس کرده است.

آمازون بوک

فروشگاه تهیه غذا Amazone Go

در تاریخ ۱۱ اکتبر سال ۲۰۱۶ این شرکت اعلام کرد که قصد دارد فروشگاه‌های رفاهی و مکان‌های کوچکی برای تهیه‌ی غذا راه‌اندازی کند. در دسامبر ۲۰۱۶ فروشگاه Amazon Go برای کارمندان این شرکت در سیاتل افتتاح شد.

Amazon Go

نحوه‌ی خرید از فروشگاه‌های آمازون گو به این صورت است که مبلغ محصولات برداشته شده توسط مشتری در حساب کاربری او در اپلیکیشن آمازون گو شارژ می‌شود. در سراسر فروشگاه دوربین و سنسورهای حساس به وزن قرار داده شده تا اجناس برداشته شده توسط کاربر به درستی در لیست خرید او درج شود. جدیدترین شعبه از این فروشگاه صبحانه، ناهار، شام و میان وعده دارد و مجموعه‌ای از غذاهای آماده از جمله نان، شیر و شکلات محلی و بسته‌های غذایی آمازون (Amazon Meal Kits) را به مشتریان ارائه می‌دهد. بسته‌های غذایی آمازون برای رقابت با برندهایی مانند Blue Apron در سال ۲۰۱۷ به بازار عرضه شده‌اند.

هول فودز مارکت Whole foods market

در ژانویه ۲۰۱۷ شرکت آمازون اعلام کرد که مایل است هول فودز مارکت (سوپرمارکت‌های زنجیره‌ای گران قیمت با بیش از ۴۰۰ شعبه) را به قیمت ۱۳.۴ میلیارد دلار بخرد. آمازون این کار را در تلاش جهت حضور این شرکت به عنوان یک خرده فروشی واقعی در مقابل فروشگاه مجازی، انجام داد. در ۲۳ آگوست ۲۰۱۷ سهامداران هول فودز و همچنین کمیسیون تجارت فدرال این معامله را تأیید کردند.

آمازون - هول فودز مارکت Whole foods market

آمازون ۴ ستاره Amazon 4-Star

تلاش آمازون برای حضور فیزیکی، فراتر از چند تصمیمِ موردی است و این شرکت قصد دارد با سنجشِ انواع شیوه‌های حضور فیزیکی، مناسب‌ترین شیوه‌ی بیرون گذاشتنِ پا از دنیای اینترنت و وب را بیابد و به‌کار بگیرد. آخرین اقدامِ آمازون در این راستا، تأسیس یک فروشگاه فیزیکی در نیویورک به اسم فروشگاه چهار ستاره (یا چهار ستاره‌ها) است. ظاهر این فروشگاه – خصوصاً در مقایسه با کتابفروشی فیزیکی آمازون – اقدام چندان متفاوتی به‌نظر نمی‌رسد.

آمازون 4 ستاره

اما یک ویژگی‌ِ ظاهراً کوچک، تفاوتی نسبتاً بزرگ ایجاد کرده است:

  • در این فروشگاه، صرفاً اجناسی فروخته می‌شوند که از مشتریان بیش از چهار ستاره دریافت کرده باشد.
  • دائماً اعلام می‌شود که آمار تعداد کسانی که رأی آن‌ها در ارزیابی دخیل بوده و متوسط امتیاز آن‌ها چقدر است. مثلاً در نخستین روزها اعلام شد که اجناس فروشگاه به طور متوسط ۴.۴ امتیاز از یک میلیون و هشتصد هزار نفر دریافت کرده‌اند.

البته فروشگاه آمازون در همه‌جا قانون چهارستاره را رعایت نکرده و مثلاً در برخی مواردی که محصولاتی تازه یا دارای استقبال فزاینده وجود دارند (New & Trending Products)، مستقل از نظر مشتریان و کاربران، این محصولات در فروشگاه عرضه شده‌اند.