زمان مطالعه : ۷ دقیقه

ریدایرکت و کاربرد آن در وب سایت ها

گاهی اوقات مدیران وب‌سایت‌ها ناچارند به طور موقت یا دائمی دامنه یا آدرس صفحات خود را تغییر دهند؛ حال آنکه کاربران همچنان به آدرس های قدیمی مراجعه می کنند. در این شرایط، مدیران سایت‌ها باید با ترفندی آنها را به آدرس جدید خود هدایت کنند. ریدایرکت یا تغییر مسیر از روش‌های متداولی است که برای بهبود سئو سایت و حفظ ارزش صفحات پربازدید و از همه مهم تر از دست ندادن و بازگرداندن کاربران سایت از آدرس قدیمی به آدرس جدید مورد استفاده قرار می‌گیرد. با بلوط همراه باشید در ادامه مطالب بیشتری فرا خواهید گرفت.

ریدایرکت به چه معناست ؟

ریدایرکت به معنای راهنمایی به مکان جدید است. در اینترنت، ریدایرکت Redirect مترادف است با انتقال بازدیدکننده به مکان جدید. به عبارت دیگر هر زمان شخص یا نرم افزاری به آدرسی وارد شود که ما نمی خواهیم، آن شخص یا نرم افزار را به آدرس جدید منتقل می کنیم. مدیران سایت به خصوص در ارتباط با “رعایت اصول سئو” همواره با ریدایرکت آدرس صفحات مختلف سایت سرو کار دارند .در طراحی سایت کاربرد این اصطلاح معمولا برای انتقال و تغییر مسیر آدرس های اینترنتی و url است.

به بیان ساده‌تر، ریدایرکت روشی است که به کمک آن، کاربران و موتورهای جستجو به صورت خودکار به آدرس جدید صفحه یا وب‌سایت شما منتقل می‌شوند.

علل استفاده از ریدایرکت چیست ؟

کاربرد ریدایرکت در طراحی سایت به دلایل مختلفی نظیر موارد زیر است:

  1. عدم کارکرد صحیح url و یا به عبارتی شکسته شدن و معیوب بودن url وب سایت شما
  2. تمایل به هدایت کاربران به منظور بازدید از طراحی سایت جدید به جای وب سایت قدیمی
  3. ممانعت از برخورد کاربران با وب سایت مسدود موقت که ممکن به دلایلی نظیر ایجاد تغییراتی در طراحی سایت و یا به روزرسانی طراحی سایت و وب سایت شما رخ دهد.
  4. غیر فعال شدن وب سایت نیز می تواند یکی از دلایل استفاده از ریدایرکت در طراحی سایت باشد.

ریدایرکت چیست

? حتما بخوانید: ۱۰ معیار تشخیص عنوان مناسب

انواع ریدایرکت و کاربرد آنها

ریدایرکت با توجه به هدفی که دارد انواع متفاوتی به خود می‌گیرد که با وجود عملکردی مشابه، در مدت زمان انتقال با یکدیگر تفاوت دارند. در این بین، ریدایرکت های زیر از همه معروفترند:

  1. ریدایرکت ۳۰۱: برای انتقال دائم در طراحی سایت مورد استفاده قرار می گیرد و برای سئو مناسب است.
  2. ریدایرکت ۳۰۲: به منظور انتقال موقت کاربرد دارد.
  3. Meta Refresh (تازه کردن متا)
  4. ریدایرکت ۳۰۷ در واقع همان ریدایرکت موقت ۳۰۲ در HTTP نسحه ۱.۱ است.
  5. Rel=Canonical در متا تگ های سایت قرار می‌گیرد و در سطح سرور انجام نمی‌شود.
? حتما بخوانید: نکات نگارشی و ابزار تولید محتوا

ریدایرکت ۳۰۱ (یا دائم)

هرگاه آدرس یکی از صفحات وب سایت که از بازدید بالایی برخوردار است تغییر می‌کند. تنها انتقال آدرس صفحه مد نظر نیست بلکه حفظ ارزش و رتبه آدرس پیشین نیز از اهمیت بالایی برخوردار است. در این حالت می توانیم با استفاده از ریدایرکت ۳۰۱ علاوه بر انتقال آدرس قدیم به آدرس جدید و هدایت کاربران و موتورهای جستجوگر به آن، ارزشی که تا پیش از این موتورهای جستجو برای آدرس قدیم قائل بودند را نیز به آدرس جدید منتقل کنیم. به عبارت دیگر با بهره گیری از ریدایرکت ۳۰۱ آدرس جدید را در دیتابیس موتور جستجو جایگزین آدرس پیشین می کنیم.

ریدایرکت ۳۰۲ (یا موقت)

هرگاه یکی از صفحات ارزشمند خود را برای مدتی کوتاه و موقت از دسترس خارج یا به آدرس دیگری انتقال دهید. کاربران پس از ورود به این صفحات با ارور ۴۰۴ (به معنای حذف صفحه) مواجه می شوند. مشکل زمانی آغاز می‌شود که این آدرس ها پس از مدت کوتاهی از دیتابیس موتورهای جستجو حذف می شوند و تمام ارزش و ورودی های آن صفحه نیز از بین می رود.

در چنین مواردی، می‌توانید با استفاده از ریدایرکت ۳۰۲ صفحه مورد نظر خود را به آدرس جدید منتقل کنید. با استفاده از این روش، نه تنها از به وجود آمدن ارور ۴۰۴ جلوگیری می‌کنید، بلکه به موتورهای جستجو می‌فهمانید که این صفحه به طور موقت منتقل شده است و ممکن است دوباره به حال عادی بازگردد یا به طور دائم به آدرسی دیگر منتقل شود. به این ترتیب، ارزش و ورودی‌های صفحه همچنان در جای خود باقی خواهند ماند و آدرس موقت در موتورهای جستجو ایندکس نمی‌شود.

ریدایرکت

ریدایرکت Meta Refresh

Meta Refresh نوعی از ریدایرکت است که به جای اجرا در سطح سرور، در سطح صفحه انجام می شود. این نوع ریدایرکت معمولا کند است و در تکنیک های سئو پیشنهاد نمی شود. این نوع ریدایرکت ها را احتمالا در صفحات انجمن های گفتگو و پس از ویرایش اطلاعات خود مشاهده کرده اید. آنها معمولا به شکل صفحه موقت ۵ ثانیه ای و با پیغام “در صورتی که تا چند ثانیه دیگر به صفحه مورد نظر منتقل نشدید، ابنجا را کلیک کنید” ظاهر می شوند. این ریدایرکت تا حدودی اعتبار صفحه را منتقل می کند، اما به خاطر عدم انتقال کامل اعتبار و کارایی ضعیف آن در سئو پیشنهاد نمی شود.

? حتما بخوانید: دامنه چسیت و چگونه یک دامنه خوب انتخاب کنیم؟

ریدایرکت ۳۰۷

ریدایرکت ۳۰۷ رفتاری مشابه با ۳۰۲ دارد، اما یک تفاوت جزئی با ریدایرکت ۳۰۲ دارد.

اینترنت بر پایه پروتکل HTTP (Hyper-Text Transfer Protocol) بنا نهاده شده، دارای دو ورژن ۱.۰ و ۱.۱ است. ریدایرکت ۳۰۲ در هر دو نسخه به خوبی عمل می کند؛ در نسخه ۱.۰ با کد وضعیت Moved Temporarily (انتقال موقت) و در نسخه ۱.۱ نیز با کد وضعیت Found (یافت شده) آدرس ها را به طور موقت انتقال می دهد. در مقابل، ریدایرکت ۳۰۷ تنها در ورژن ۱.۱ با کد وضعیت Moved Temporarily به درخواست ارسالی توسط مرورگر پاسخ می‌دهد.

rel=canonical

محتوای تکراری در سئو تاثیر بدی دارد و باید به نحوی آنرا حل کرد. فرض کنید یک فروشگاه اینترنتی دارید که در آن اقدام به فروش یک گوشی خاص با چند مدل در سایت کرده اید. هر کدام از این مدل ها یک صفحه ( url ) مخصوص بخود دارند. محتوای آنها نیز تقریبا یکسان است. در اینجا راهکار مناسب استفاده از rel=canonical است. با rel=canonical می توانید تعداد نامحدودی از URL ها را به یک آدرس مشخص ارجاع دهید. این ارجاع توسط کاربر عادی قابل تشخیص نبوده و صرفا برای تعیین صفحه شاخص و هدف برای ربات های موتورهای جستجوگر انجام می شود.

ریدایرکت و رابطه آن با سئو سایت

ریدایرکت بین صفحات در وبسایت ها کار معمولیست، اما در انجام آن می بایست نهایت دقت را کرد تا به سئو سایت لطمه ای وارد نشود. چندین انتخاب برای این کار وجود دارد، اما در حالت کلی، ریدایرکت ۳۰۱ ارجحترین انتخاب برای کاربران و موتورهای جستجوست. ایجاد یک ریدایرکت ۳۰۱ هم به مرورگر ها و هم به موتورهای جستجو اعلام می کند که این صفحه به صورت کامل منتقل شده است. موتورهای جستجو از این مسئله این طور استنباط می کنند که علاوه بر تغییر یو آر ال (url) صفحه، احتمالا محتوای آن نیز به روز رسانی شده است.

به یاد داشته باشید که ریدایرکت یک صفحه به صفحه دیگر، کمی زمان می برد تا توسط موتورهای جستجو شناسایی شود، مخصوصا اگر وب سایت شما به گونه ای باشد که ربات های گوکل دیر به دیر به آن سر می زنند. در حالت کلی، انتقال رتبه و اعتبار سایت بعد از شناسایی نیاز به صرف کمی زمان دارد.

? حتما بخوانید: تولید محتوا و اهمیت آن در سئو

دیگر انتخاب های شما یعنی ریداریکت ۳۰۲ و Meta Refresh، جایگزین های ضعیفی هستند و نباید انتظار انتقال اعتبار به صفحات جدید را داشت. این نوع ریدایرکت ها فقط زمانی مناسب هستند که شما به عنوان یک وبمستر قصد انتقال رتبه صفحه قدیمی به جدید را ندارید.

انتقال محتوا از یک دامنه به دامنه دیگر کمی پیچیده تر بوده و به دلیل مسائل خاص آن، اعمال آن توسط موتورهای جستجو، نیاز به زمان بیشتری دارد. موتورهای جستجو به خاطر مسائلی مانند هک شدن یا فعالیت اسپمرها، این نوع ریدایرکت ها را قبل از به حساب آوردن، بیشتر بررسی می کنند. در هر صورت نگران نباشید چون شما به کمک بلوط توانایی لازم برای انتخاب بهترین روش ها برای اعتبار بخشی به سئو سایت را دارا می باشیم .

این نکات را فراموش نکنید

در هنگام استفاده از ریدایرکت ۳۰۲ توجه داشته باشید صفحاتی که به طور دائم حذف می شوند را با این روش منتقل نکنید. این کار باعث می‌شود تا ارزش صفحه‌ی حذف شده به آدرس جدید منتقل نشود و پس از مدت زمانی اندک از دیتابیس موتورهای جستجو نیز پاک شود. در چنین مواردی می توانید با استفاده از ریدایرکت ۳۰۱ اعتبار صفحات خود را به آدرس‌های جدید انتقال دهید .

همچنین، ریدایرکت صفحات حذف شده بر روی ایندکس نیز از اشتباهات بزرگی است که برخی مدیران وب‌سایت‌ها مرتکب می‌شوند. موتورهای جستجو با الگوریتم های پیچیده نسبت به گذشته بسیار باهوش تر شده‌اند و دیگر ارزش صفحات حذف شده را به ایندکس سایت منتقل نمی کنند.