سربرگ شرکت های ساختمانی چگونه است ؟

//سربرگ شرکت های ساختمانی چگونه است ؟

سربرگ شرکت ساختمانی چگونه است ؟

تفاوت زیادی بین دریافت نامه بر روی یک کاغذ خالی و نامه ای با سربرگی که به زیبایی طراحی شده وجود دارد. سربرگ به صورت یک فرصت بازاریابی عمل می کند، فرصتی برای تعامل با نام تجاری و به کلمات اعتبار می بخشد.

طراحی سربرگ موثر یک چالش منحصر به فرد است. درواقع گاهی سربرگ نخستین تعامل یک مشتری که تا به حال با شرکت ساختمانی یا پیمانکاری یا کسب و کار شما ارتباطی نداشته می باشد و این امر می تواند هویت نام تجاری را تقویت کند و نکته مهم این است که می تواند چشم نواز و به یاد ماندنی باشد.

سربرگ چیست ؟

منظور از سربرگ، علائم بصری و نوشته هایی (شامل نام سازمان، آدرس، لوگو، و غیره) است که به طور یکسان و معمولاً به صورت چاپی در قسمت بالای نامه های سازمانی درج می شود. امروزه سربرگ هایی تولید می شوند که این علائم و نوشته های ثابت در کل صفحه (در قسمت پایین یا طرفین) قرار گرفته اند. استفاده از این سربرگ ها اشکالی ندارد، اما فرم استاندارد سربرگ نیستند.

در نگاه اول، سربرگ صرفاً برگه ای است که برای انجام مکاتبات تجاری و اداری توسط سازمان ها، شرکت ها، مؤسسات یا اشخاص حقیقی مورد استفاده قرار می گیرد، اما در حقیقت سربرگ، تبلیغی است کوچک، کم هزینه و در عین حال بسیار مؤثر که می تواند تأثیر بسزایی در جذب یا دفع اولیه مخاطب شما (به ویژه مخاطبان جدید) داشته باشد.

سربرگ، بخشی از هویت شرکت یا سازمان شما را در کنار پاکت نامه، کارت ویزیت، لیبل، و هولوگرام تشکیل می دهد و باید تلاش کنید که تا حد امکان بین این مجموعه هماهنگی وجود داشته باشد

اطلاعات مورد نیاز در سربرگ شرکت های ساختمانی

اطلاعاتی که روی سربرگ چاپ می شوند عبارتند از:

  • آرم یا لوگو
  • نام سازمان
  • شماره ثبت
  • محل درج تاریخ
  • شماره و پیوشت
  • نشانی پستی
  • تلفن و فکس
  • آدرس سایت
  • ایمیل

دقت کنید که سربرگ را بیش از اندازه شلوغ نکنید . ممکن است بخواهید اطلاعات بیشتر و راههای ارتباطی بیشتری را در سربرگ درج کنید اما این اطلاعات اضافی باعث شلوغی و نازیبا شدن سربرگ می شود.

لوگویی که روی سربرگ قرار میگیرد باید کاملا واضح و با کیفیت باشد می توانید شعار شرکت یا موسسه خود را نیز درج کنید تا معرفی کوتاهی از شما باشد.

20 لوگوی الهام بخش و برتر شرکت های ساختمانیحتما بخوانید : ۲۰ لوگوی الهام بخش شرکت های ساختمانی

اگر در سربرگ اطلاعاتی تغییر کرده و یا به اشتباه چاپ شده(قبل از چاپ سربرگ حتما دقت کنید که اشتباهات نگارشی یا املایی وجود نداشته باشد) برای تصحیحی انها از غلط گیر استفاده نکنید چراکه کاری غیر حرفه ای است بلکه برای اصلاحات را در انتهای نامه خود ذکر کنید.

 ۱۴ نکته کلیدی برای طراحی یک سربرگ خیره کننده

۱۴ نکته طلایی و کلیدی به شما کمک میکند تا برای شرکت ساختمانی خود بهترین سربرگ را انتخاب کنید ، نکاتی که در عین سادگی بسیار مهم و ارزشمند هستند :

۱- سربرگ را ساده نگه دارید

یکی از مهمترین اصول در یک سربرگ، طراحی ساده است به طوری که محتوای نامه را تحت تاثیر قرار ندهد و احساس خوبی به مخاطب بدهد

۲- استفاده از نرم افزار مناسب طراحی

برخی طراحان فتوشاپ را به عنوان ابزار طراحی سربرگ انتخاب می کنند، اما به مراتب ابزار مناسب تری برای این کار وجود دارد.ایلاستریتور و این دیزاین در اولویت انتخاب ابزار برای طراحی ست اداری و سربرگ هستند، به دلیلی اینکه مبتنی بر بردار هستند و می توان خیلی ساده عناصر و کلمات را به طور موثر چیدمان کرد.

۳- رعایت سلسله مراتب در طراحی

برای طراحی سربرگ سلسه مراتب اهمیت زیادی دارد، به این معنا که در ابتدای سربرگ باید لوگو و نام تجاری را نوشته و در قسمتی دیگر تاریخ و موضوع را ذکر کرده و در انتها مخاطب پس از مطالعه محتوای نامه به نحوه برقراری ارتباط برسد یعنی شماره تلفن، وب سایت، پست الکترونیکی و نشانی

۴- جزئیات مناسب را انتخاب کنید.

لازم نیست که جزئیات زیادی را در سربرگ استفاده کنید و فقط کافی است اطلاعاتی که الزامات قانونی دارند از قبیل: لوگو و نام تجاری، شماره ثبت، شماره تلفن، وب سایت و پست الکترونیک و نشانی درج شود.

۵- طراحی مینیمال

نیازی نیست که از عناصر و کلمات بزرگ در سربرگ استفاده کنید، هرچه عناصر مینیمال تر و به جا استفاده شوند زیبایی بصری بیشتری به چشم میخورد. و سعی کنید حاشیه کمی در اطراف سربرگ ایجاد کنید که جا به اندازه کافی برای محتوا باشد

۶- نمایندگی نام تجاری

اطمینان حاصل کنید که نشان تجاری شرکت در سربرگ به درستی و در جای مناسب درج شود، استفاده از رنگ و فونت مرتبط با نشان تجاری برای جذب مخاطب و زیبایی بصری بسیار حائز اهمیت است.

۷- بهره برداری از ویژگی های کاغذ

ویژگی های کاغذ مورد استفاده سربرگ نیز یکی دیگر از موارد مورد اهمیت و تاثیر گذار در ماندگاری سربرگ شما است، به عبارتی دیگر اگر کاغذی که طرح شما قرار است روی آن چاپ شود دارای بافت باشد از نظر لمسی و بصری جذابیت بیشتری خواهد داشت.

۸- اضافه کردن جلوه های ویژه

برای اینکه سربرگ شما نسبت به باقی سربرگ ها جذابیت خاصی داشته باشد می توانید جلوه های ویژه به آن اضافه کنید؛ به این معنا که میتوانید از راه های زیر این جذابیت بصری را ایجاد نمائید، یک راه ساده برای اضافه کردن پیچیدگی به طراحی خود می توانید قسمتی از طرح را UVموضعی کنید به شکلی که وقتی نور به سطح قسمتی از سربرگ میتابد درخشنده است؛ این یک کار مقرون به صرفه اما از نظر بصری چشمگیر است. راه های دیگری نیز وجود دارد مانند برجسته کاری(لتر پرس)، طلاکوب، برش و…

انتخاب شعار در شرکت های ساختمانیحتما بخوانید : انتخاب شعار در شرکت های ساختمانی

۹- به تراز و موقعت دقت کنید

به یاد داشته باشید که در طراحی سربرگ تمامی عناصر از نظر اندازه و شکل باید با نشان تجاری هماهنگ باشند و این هماهنگی باعث نظم بصری و در نهایت زیبایی سربرگ شما را به دنبال خواهد داشت.

۱۰- استفاده از رنگ به مقدار کم

این قانون تقریبا برای تمامی موارد طراحی در کلیه اقلام رعایت می شود. رنگ یک راه بسیار خوبی برای جلب توجه به طراحی و مناطق حائز اهمیت در سربرگ است. استفاده از رنگ نه تنها می تواند باعث جلب توجه بخش مورد نظر شود بلکه می تواند باعث برقراری ارتباط میان ایده ها، احساسات، اهداف و مهمتر از همه نام تجاری آن شرکت شود. رنگ یک ابزار بسیار قدرتمند است که اگر به اندازه استفاده شود باعث اثر پذیری سربرگ در ارائه مسئولت خود به عنوان نخستین ارتباط بین مخاطب و شرکت مربوطه شود.

۱۱- اندازه سربرگ

سربرگها عموما در دو سایز A4و A5 چاپ می شوند اندازه A5 بیشتر برای مکاتبات کوتاه و درون سازمانی مناسب هستند و  اندازه  A4 برای مکاتبات طولانی و بیرون سازمانی کاربرد دارند و استفاده از این اندازه باعث می شود برای مکاتبات طولانی نیاز به استفاده از دو یا تعداد بیشتر برگه نباشد. اندازه سایز   A5نصف اندازه  A4است اما این بدان معنی نیست که عناصر بصری و نوشته های سربرگ  A5 باید نصف  A4باشد بلکه نوشته ها باید کاملا خوانا باشند.

۱۲ – فونت سربرگ

برای نوشته های سربرگ از فونت و سایزی خوانا استفاده کنید با توجه به تعدادد کامات درج شده در سربرگ سایز فونت بین ۱۰ تا ۱۴ اندازه ای مناسب است.

۱۳ – سربرگ تک زبانه است

سربرگها باید تک زبانه طراحی شوند. استفاده از فونتهای انگلیسی در نوشتار آن ، از حرفه ای بودن سربرگ کاسته و جز اشغال کردن بی مورد کاغذ فایده ای نخواهد داشت. سربرگ های رسمی و اداری یا قطعا به زبان فارسی طراحی می شوند یا تماما به زبان انگلیسی و سربرگ های دوزبانه عملا معنی و مفهومی نخواهند داشت.

۱۴ – نماد مذهبی استفاده نکنید

استفاده از نمادهای مذهبی در طراحی سربرگ نیز توصیه نمی گردد. خوبست بدانید استفاده از نمادهای مذهبی در تمامی کارهای گرافیکی در تمام دنیا غیر مجاز تلقی می شود و آنرا نشان بی احترامی به مذهب می دانند. البته استفاده از کلام بسم الله و بسمه تعالی در سربرگ های ایرانی مجاز می باشد اما غیر حرفه ایست.

کلام آخر و نتیجه

کلیدی ترین نکته ای که در طراحی سربرگ شرکت های ساختمانی و اداری حائز اهمیت می باشد لزوم هماهنگی و تناسب بصری در آن است . در واقع باید در سربرگ ، کارت ویزیت ، پاکت نامه ، کارت های اعتباری و پرسنلی و . . . یه هماهنگی و دقت خودنمایی کند تا در نگاه اول هر بیننده ای را جذب خود کند . این هماهنگی بوسیله ی اشکال، رنگ و چیدمان و . . . قابل نمایش و اجراست . معمولا در طراحی ست های اداری ، طراحی با کارت ویزیت و سربرگ آغاز و سپس براساس طرح اولیه ، سایر ست طراحی می گردند .

با ما همراه باشید

راهکار گستر بلوط

۱۳۹۷/۱۲/۲۱ ۱۹:۰۰:۰۶۲۱ام اسفند ۱۳۹۷|صنعت ساختمان|بدون ديدگاه

ثبت ديدگاه

سه + 13 =