سروش یا تلگرام

سروش یا تلگرام ؟ این اولین سوالی است که ذهن اکثر کاربران را در این بازه زمانی به خود مشغول کرده است . اپلیکیشن سروش دارای ویژگی‌های مختلفی است که به دلیل حمایت سازمان‌ها و ارگان‌های مختلف از آن به یکی از جدی‌ترین گزینه‌های جایگزینی با تلگرام تبدیل شده است و موافقان و مخالفان زیادی دارد. موافقان این اپلیکیشن بیش از هر دلیل فنی و کاربردی به ایرانی بودن این اپلیکیشن اشاره می‌کنند و در مقابل مخالفین بیش از آنکه به اشکالات فنی و کاربری سروش بپردازند، به مشکل امنیت آن استناد می‌کنند که این موضوع قطعا در هر دو طرف دارای موارد درست و غلطی است.

سروش یا تلگرام ، کدام انتخاب ؟

سروش امکان چت فردی و گروهی، تماس صوتی، ایجاد کانال‌، پرداخت قبض، خرید شارژ آسان و پرداخت پول را به کاربران خود می‌ دهد. برخی معتقدند پیام‌ رسان های تلگرام و سروش می‌توانند جایگزین خوبی برای هم باشند.

اما بحثی که همیشه در استفاده از پیام‌ رسان‌ های داخلی مطرح بوده، مساله امنیت و حریم خصوصی کاربران است. بر اساس مصوبه شورای عالی فضای مجازی، پیام‌ رسان اجتماعی داخلی، پیام‌ رسانی است که بیش از ۵۰ درصد سهام آن متعلق به شخص ایرانی بوده و میزبانی آن صرفا در داخل کشور انجام شده و امکان اعمال حاکمیت در آن وجود دارد.

پیام رسان سروش چیست حتما بخوانید : سروش وطنی را بهتر بشناسیم

آیا سروش مشکلات امنیتی دارد ؟

مشکلات امنیتی سروش از همان ابتدا سر و صدای زیادی در شبکه‌های اجتماعی و فضای رسانه‌ای کشور ایجاد کرده بود که از مساله عدم استفاده از پروتکل اس‌اس‌ال شروع و در آخرین مورد به عدم وجود رمزنگاری‌های پیشرفته در کدهای این نرم افزار پیام رسان ختم شد.

شاید دور از انصاف است که باگ‌ها و مشکلات امنیتی سروش را صرفا به ایرانی بودن آن ارتباط داد چرا که مهندسین ایرانی ثابت کرده‌اند توانایی طراحی و تولید نرم افزارهای بسیار ایمن را داشته و می‌توانند محصولاتی را به بازار ارایه کنند که در سطح جهانی حرف‌های زیادی برای گفتن داشته باشد ولی نگرانی اصلی ما و دیگر کاربران سروش این است که چرا سروش نتوانسته از تجربیات تلگرام و سایر پیام رسان‌های قدیمی و بین‌المللی استفاده کرده و دقیقا روند اشتباهات دیگر پیام رسان‌ها را تکرار می‌کند؟

دلیلی که موافقان سروش مطرح می‌کنند این است که همه پیام رسان‌ها در ابتدای راه به همین نحوه فعالیت خود را آغاز و این اشتباهات را تجربه کرده‌اند ولی در صورتی که منطقی به موضوع نگاه کنیم، مدیران سروش می‌توانستند با یک سرچ ساده در مورد باگ‌های تلگرام و سایر پیام رسان‌ها، از رخ دادن مشکلات امنیتی که برای دیگر اپ‌ها نیز تکرار شده بود، جلوگیری کنند.

مشکلات سروش کدام است ؟

همه ما باید به این باور برسیم که وجود یک پیامرسان ایرانی برای رقابت و البته جلب نظرکاربران ایرانی، فکری خوب و پسندیده است ولی این موضوع را هم نباید فراموش کرد که مهم ترین مسئله برای جذب کاربر، کپی نبودن و خلاقانه بودن طراحی اجزای یک پیامرسان است . به نظر عواملی که باعث شده تا سروش نتواند آن جایگاهی را که انتظار داشت به دست آورد عبارتند از :

۱- سرعت پایین :

محبوبیت هر اپلیکیشن بستگی به UI و UX  و البته قابلیت اجرا برروی پلتفرم های مختلف خصوصا اندروید است . و درمیان هزاران مدل گوشی اندرویدی، اپلیکیشن هایی موفق هستند که برروی هرمدل گوشی با هرقدرت سخت افزاری قابل اجرا باشند . 

بزرگترین مشکل سروش ، عدم اجرای درست برروی گوشی های اندرویدی با قدرت سخت افزاری پایین است ! این اشکال به تنهایی کافیست تا جامعه کاربری بسیار زیادی را ازدست بدهد. البته این موضوع برای برخی گوشی های قوی نیز صادق است و برای اجرا در این نوع گوشی ها نیز دچار مشکل میشود .

۲- تجربه کاربری بسیار ضعیف

موفقیت تلگرام و نمونه های مشابه آنرا بتوان UX یا تجربه کاربری موفق آن دانست. UX به طورخلاصه راحتی استفاده و دسترسی به تمام امکانات اپلیکیشن یا یک نرم افزار است. دومین اشکال بزرگی که در اپلیکیشن سروش وجود دارد تجربه کاربری بسیار ضعیف آن است . به طوریکه کاربر درنگاه اول به اپلیکیشن به درستی نمیتواند تشخیص بدهد که یک پیامرسان را بازکرده یا یک پلی استور یا یک بوک ریدر book reader(کتابخوان) آنلاین؟!

اکانت تلگرام بسازیم حتما بخوانید : فوت و فن های تلگرام

۳- سرورهای ضعیف و سرعت پایین در دانلود

سومین اشکالکه بدترین اشکال هم میتواند باشد، ضعیف بودن سرورهای این پیامرسان باوجود مستقر بودن دیتاسنتر اپلیکیشن داخل ایران است. گاها برای دانلود یک عکس یا ویدیو کوتاه بیش از ۳۰ ثانیه باید منتظر ماند و بعضا به خاطر پایین بودن سرعت اینترنت، عملا ارسال پیام غیرممکن میشود چه برسد به دانلود مدیا !

۴- کپی ضعیف از تلگرام

قابلیت ساخت کانال گروه و ایجاد تماس صوتی از مزیت های این مسنجر بومی به حساب می آید ولی صرفا وجود امکانات اما بدون کیفیت، نمی تواند رضایت کاربران را به خود جلب کند . البته امکان خریدشارژ وپرداخت قبض، فروشگاه استیکر درکنار امکانات دیگر نشان دهنده درآمدزا بودن آن نیز دارد! سروش با وجود داشتن امکانات مشابه تلگرام، هنوز نتوانسته کیفیت آن را به سطح مطلوبی برساند. 

۵- حریم خصوصی نامناسب

دراکثر پیام رسان های ایرانی و خصوصا پیامرسان سروش، دست کاربر برای ارسال مطلب بازنیست و نمیتواند هرگونه مطلبی را ارسال کند .

۶- عدم وجود تنوع محتوایی

وجود بیش از ۴ میلیون مخاطب فعال درپیامرسان سروش نسبت به رقبای مشابه ایرانی خود، از بزرگترین نقاط قوت این مسنجر به حساب می آید . اما با نگاهی کوتاه به کانال ها و گروه های آن می توان به عدم وجود تنوع محتوایی آن پی برد . اکثرکانال های فعال در این پیام رسان، عمدتا باموضوعات مذهبی و سیاسی بوده که می توان به قشر مخاطب آن بپی برد!

یکه‌تازی تلگرام در ایران تا کی ادامه خواهد داشت؟

شکی نیست که فعالیت همه پیام‌رسان‌ها و شبکه‌های اجتماعی در مقاطع زمانی مختلف در همه  کشورها زیر ذره‌بین حساسیت دولت‌ها قرار می‌گیرد. برخی از این نرم‌افزارها ابزار جاسوسی و اهرم فشارند. شبکه‌هایی مانند فیس‌بوک، توییتر، یوتیوب و اینستاگرام در مقاطع مختلف و در کشورهای مختلف مورد سوء‌استفاده قرار گرفته‌اند و بر اساس اعلام کارشناسان، داده‌های این شبکه‌ها به صورت مداوم در حال تحلیل و رصد است. هنوز هیچ کدام از این شبکه‌ها و مدیرانشان به این پرسش که «این شبکه‌ها از چه راه‌هایی امرار معاش می‌کنند و هزینه‌های سنگین خرید و راه‌اندازی سرورهای عظیم و پشتیبانی سخت‌افزاری و نرم‌افزاری آن را فراهم می‌آورند»، پاسخ روشنی نداده‌اند.

حذف اکانت سروش حتما بخوانید : حذف اکانت سروش

تلگرامی که ۲۸ میلیون ایرانی، صبح خود را با آن شب و شب خود را با آن صبح می‌کنند. بدون شک چنین پیام‌رسانی در مقاطع حساس می‌تواند یک خطر باشد. حالا بماند که از نگاه کارشناسان در شرایط عادی هم به دلیل فراوانی کانال‌ها و گروه‌هایی که داده‌های غیرقانونی، مبتذل، مستهجن و خرافی را در فضای تلگرام رد و بدل می‌کنند، این پیام‌رسان می‌تواند خطرناک و زیانبار باشد. پس باید فکری کرد!

بیسفون، ساینا، سلام و برخی دیگر از پیام‌رسان‌های ایرانی، جایگزین‌هایی بوده‌اند که در مقاطعی به عنوان رقیب آینده پیام‌رسان‌های خارجی و حالا «تلگرام» مطرح شده‌اند و هر یک به گونه‌ای از میدان رقابت خارج شده‌اند و درست‌تر آن است که بگوییم توان رقابت با خارجی‌ها را نداشته‌اند! یکی از خوش‌ساخت‌ترین این پیام‌رسان‌ها یعنی بیسفون، درست در زمانی که در حال رشد بود و برخی کاربران داخلی با نگاه حمایتی در حال استفاده و تبلیغ آن بودند، به علت سرورهای ضعیف و قطعی‌های مداوم و طولانی آن باعث شد تا اعتماد کاربران را از دست دهد.

حرف آخر :

هر چند در مورد سروش گفته میشود که , یک نرم افزار تلفیقی با امکانات و ویژگی های متوسط و برنامه ریزی شده شامل ۸۰ درصد کپی علنی و عینی, مورد حمایت صدا و سیما, امنیت ضعیف, بی احترام به حریم شخصی و بولد شده در مباحث و مقایسه ها است ولی به نظر من توجه به این نکته ضروری است که حمایت از اپلیکیشن های تازه ایرانی کاری خوب و پسندیده است ولی این حمایت نباید کورکورانه و تعصبی باشد. اگر مدیران سروش با توجه به دانش و اطلاعات قوی و خلاقیت خود کمی بیشتر به ایرادات این اپلیکیشن توجه میکردند شاید این سیاه نگری در مورد سروش به شدت الان نبود . با این اوصاف باید به سروش و دیگر اپلیکیشن ها فرصت داد و امید داشت تا از این فرصت کمال استفاده را در زمینه جلب اعتماد از دست رفته کاربران داشته باشند .

کانون تبلیغاتی بلوط

با ما همراه باشید