زمان مطالعه : ۷ دقیقه

شاخص‌های ارزیابی عملکرد در اینستاگرام

در مقالات قبل، با اهمیت بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی و مراحل آن به عنوان یکی از اصلی‌ترین استراتژی‌های دیجیتال مارکتینگ آشنا شدید. برای ادامه مسیر مطلب با بلوط همراه باشید. برای ارزیابی عملکرد کسب و کارتان در دیجیتال مارکتینگ، همانند دیگر بخش‌های بازاریابی، شاخص های کلیدی عملکرد یا KPIهایی وجود دارند که به کمک آن‌ها می‌توانید دریابید تا چه اندازه به اهداف خود نزدیک شده‌اید. این روزها شبکه اجتماعی اینستاگرام بسیار پرطرفدار است و روز به روز بر تعداد عضوهایش افزوده می‌شود. به همین دلیل به فضای بسیار مناسبی برای فعالیت‌های دیجیتال مارکتینگ تبدیل شده است. در این مقاله می‌خواهیم شما را با KPIهای اینستاگرام (شاخص ارزیابی عملکرد اینستاگرام) در حساب‌های کاربری تجاری آشنا کنیم تا بتوانید به راحتی عملکرد خود را ارزیابی نمایید.

از قسمت Insight، می‌توانید به اطلاعات مفیدی درباره پست‌ها، تمام فعالیت‌های انجام شده در صفحه و اطلاعاتی در مورد خصوصیات و رفتار مخاطبان خود دسترسی پیدا کنید تا از آن طریق بهتر بتوانید برای کسب نتایج مورد نظرتان در مورد تولید انواع محتوا تصمیم‌گیری و برنامه‌ریزی کنید

فعالیت

شاخص ارزیابی عملکرد اینستاگرام “فعالیت”؛ در بخش تعاملات یا Interactions، می‌توانید مجموع فعالیت‌ها و تعاملات افراد را با صفحه‌تان در هفته گذشته به تفکیک روز در قالب یک نمودار مشاهده کنید. همچنین، میزان بازدید از پروفایل، تعداد ورود به وب‌سایت، تعداد ایمیل‌های ارسال شده، تعداد تماس‌های تلفنی به صورت جداگانه نشان داده شده است.

در بخش Discovery، تعداد کل حساب‌های کاربری که در هفته گذشته از صفحه شما بازدید کرده‌اند، در یک نمودار به تفکیک روزهای هفته نشان داده شده است. ممکن است هر شخص یک بار و یا بیشتر از صفحه شما بازدید کند. آمار هر بازدید در شاخصی به نام impression ثبت می‌شود. از طرفی، تعداد نفراتی که از پست‌های شما بازدید کرده‌اند، با حذف حساب‌های کاربری تکراری، در شاخص Reach محاسبه می‌شوند.

جهت ارزیابی نهایی فعالیت‌های صفحه و اطلاع از روند صعودی یا نزولی رشد، با توجه به هدف مورد نظر، باید فعالیت‌ها را طی بازه زمانی مشخص با هفته قبل مقایسه کرد. برای مثال، زمانی‌که هدف و تمرکز شما افزایش بازدید وب‌سایت است، حتی بدون تغییری در Reach و یا Impression، در صورت افزایش کلیک بر روی وب‌سایت، هدف شما محقق شده است. هنگامی که تمرکز شما بر آگاهی از برند است، می‌توان گفت در صورت بالا رفتن بازدید از پروفایل صرف نظر از فاکتورهای دیگر، در این مورد موفق عمل کرده اید.

یک پیام؛ جذب بیشتر

شاید جالب برایتان جالب باشد. اینستاگرام نحوه ارسال پیام‌های دایرکت شما را بررسی می‌کند. این به معنای آن است که هر پیام می‌تواند باعث جذب بیشتر افراد به صفحه شما شود. در حقیقت اینستاگرام به پیام‌ها اعتماد بیشتری داشته در نتیجه شما را به کاربران تصادفی بیشتری نمایش می‌دهد.

ارسال دایرکت (پیام) در اینستاگرام به ۴ روش امکان‌پذیر است:

۱. ارسال دایرک تصویری (ارسال عکس)

۲. ارسال پیام ویدئویی (ارسال ویدئو)

۳. ارسال دایرکت صوتی (پیام صوتی که مخاطب در آن بجای نوشتن پیام خود را ضیط می‌کند.)

? حتما بخوانید: محتوای برند در اینستاگرام

محتوا

شاخص ارزیابی عملکرد اینستاگرام “محتوا”؛ قسمت محتوا به ۳ بخش اصلی پست‌ها، استوری‌ها و پروموشن‌ها تقسیم شده است. در این بخش می‌توانید تجزیه و تحلیل درستی از آنچه تا به حال در صفحه خود پست کرده‌اید، به دست آورید.

شاخص ارزیابی عملکرد اینستاگرام 1

در قسمت Feed Posts،  میزان شش پست‌ اخیر بر اساس بیش‌ترین Impression نمایش داده شده است. همچنین شما می‌توانید در حالت نمایش تمام پست‌ها، با استفاده از قابلیت فیلتر کردن، پست‌های دلخواه خود را در بازه‌های زمانی مختلف (از ۷ روز تا ۲ سال) ، با توجه به kPI های دلخواه )مانند Engagement، Reach،Follows ،Likes ، Saved، Get Direction،View ، Profile Visit، Call، Email ،(Text و نوع محتوا (مانند عکس، ویدیو، آلبوم تصاویر و پست‌های خرید) انتخاب کنید و خروجی آن را بررسی کنید. ایجاد پست‌های خرید، قابلیت جدیدی است که اخیراً به اینستاگرام اضافه شده و امکان خرید آنلاین از طریق تپ کردن بر روی پست و یا استوری را فراهم می‌کند. اگر هدف شما افزایش فروش است، در این بخش می‌توانید دریابید پست‌های خرید نسبت به میزان بازدید از آن‌ها، چه میزان کلیک خورده و یا کاربران را به وب‌سایت هدایت کرده‌اند.

شاخص ارزیابی عملکرد اینستاگرام در قسمت insight هر کدام از پست‌ها، اطلاعات کامل مربوط به آن پست از جمله میزان لایک، کامنت، به اشتراک گذاری و ذخیره کردن را مشاهده خواهید کرد.

برای اینکه بدانید هر پست شما چه میزان باعث شده مخاطبان از پروفایل‌تان بازدید کنند و یا وارد وب‌سایت شما شوند، به قسمت تعاملات یا Interactions، مراجعه کنید.

در بخش Discovery می‌توانید به اطلاعات جزئی‌تر در مورد آن پست دست یابید. برای مثال، تعداد بازدیدهای پست شما به علاوه درصد افرادی که فالوور شما نبوده‌اند اما از آن بازدید کرده‌اند، تعداد افرادی که از طریق این پست شما را فالو کرده‌اند، اطلاعات مربوط به Reach این پست. در این قسمت در می‌یابیم Impression به دست آمده، بیش‌تر مربوط به کدام بخش است: صفحه اصلی، جستجوی هشتگ، پروفایل و یا صفحه اکسپلور اینستاگرام.

در قسمت Stories، می‌توانید گزارش مربوط به استوری‌های گذشته خود را مشاهده کنید. در بخش Interactions، تعداد افرادی که نظرشان را درباره استوری شما در قالب پیام برای شما ارسال کرده‌اند و پس از مشاهده‌ی این استوری از پروفایل شما بازدید کرده‌اند، نمایش داده می‌شود. در بخش Discovery می‌توانید اطلاعات بسیاری را درباره هر استوری و واکنش‌های کاربران هنگام مشاهده‌ی آن دریابید.

برای مثال تعداد کل بازدیدهای استوری شما (Impression)، تعداد بازدیدهای بدون تکرار از آن (Reach)، تعداد افرادی که پس از مشاهده استوری، صفحه‌ی شما را فالو کرده، وارد لینک موجود در استوری شده‌، یا از طریق ایمیل و پیامک با شما ارتباط برقرار کرده‌اند، معیارهای خوبی جهت سنجش میزان جذابیت محتوا برای کاربران هستند.

در رابطه با ارزیابی کیفیت محتوا و تعیین موفقیت آمیز بودن آن، باید گفت الزامی به وجود رشد صعودی در تمام شاخص‌ها نداریم، بلکه نوع کسب و کار و هدف ما از تولید محتوا، تعیین کننده‌ی شاخص مورد نیاز جهت ارزیابی عملکرد هستند. برای مثال نمی‌توان گفت تعداد لایک و کامنت بالا همیشه معیار خوبی برای ارزیابی موفقیت ماست.

? حتما بخوانید: اینستاگرام مارکتینگ

 

مخاطب

شاخص ارزیابی عملکرد اینستاگرام “مخاطب”؛ در این بخش، می‌توانید از محل زندگی، محدوده سنی و جنسیت فالورهای خود مطلع شوید. این اطلاعات به شما کمک می‌کنند تا محتوایی متناسب با نیاز و سلیقه‌ی مخاطبان تولید کنید. همچنین در بخش Followers، می‌توانید دریابید فالورهای شما بیش‌تر در چه روزها و چه ساعاتی در اینستاگرام فعال هستند و مناسب‌ترین وقت را برای گذاشتن پست انتخاب کنید.

شاخص ارزیابی عملکرد اینستاگرام 1

خلاصه

شبکه اجتماعی پر طرفدار اینستاگرام، فضای مناسبی جهت فعالیت‌های بازاریابی دیجیتال است. ‌شاخص‌های ارزیابی عملکرد (KPIs) در اینستاگرام در ۳ طبقه‌بندی کلی قرار می‌گیرند:

  • فعالیت: مجموعه تعاملات انجام شده در صفحه شما
  • محتوا: تجزیه و تحلیل محتواهای صفحه شما
  • مخاطب: شناخت خصوصیات و ویژگی‌های دموگرافیک مخاطبان شما.

کانون تبلیغات تخصصی بلوط، کسب و کار شما را در ایجاد و مدیریت شبکه‌های اجتماعی مورد نیاز خود یاری خواهد کرد.