شبکه های اجتماعی

شبکه های اجتماعی

فضای مجازی مجال شکل گیری اجتماعات جدید از کاربران را فراهم می کند. هرچند روابط کاربران فضای مجازی رابطه ای با واسطه است و نه رو در رو، بسیاری از مطالعه کنندگان اینترنت تمایل دارند از اصطلاح اجتماع برای اشاره به جمع کاربران استفاده کنند.
حدود ۴ سال پیش بود که مفهوم شبکه های اجتماعی بطور گسترده با حضور Orkut در میان کاربران ایرانی رواج پیدا کرد و در مدت کوتاهی آنقدر سریع رشد کرد که پس از برزیل و آمریکا ، ایران سومین کشور حاضر در اورکات شد. اما در همان زمان شایعاتی هم رواج پیدا کرد که نسبت به عضویت در این انجمن هشدار دادند. می گفتند که گوگل (گرداننده اورکات) از این طریق به اطلاعات شخصی ، علایق و نظرات و ارتباطات خصوصی افراد دست پیدا می کند و ممکن است این کار باعث از بین رفتن امنیت شخصی افراد شود.
اکنون دیگر کمتر کسی است که حداقل با یک شبکه اجتماعی آشنایی نداشته باشد. هر شبکه اجتماعی با تکیه بر قدمت ، امکانات ، راحتی استفاده و … ، محبوبیت نسبی در میان مردم باز میکند.

فیسبوک

فیسبوک چند وقتی است که به بزرگترین ، محبوب ترین و پربازدید ترین شبکه اجتماعی دنیا تبدیل شده است. این شبکه اجتماعی در کشور عزیزمان ایران نیز علیرغم سیستم فیلترینگ طرفداران زیادی پیدا کرده. البته ناگفته نماند که صحبت های زیادی در مورد رفع فیلتر این شبکه اجتماعی نیز به میان آمده ولی این اقدام نیازمند فرهنگ سازی و آموزش استفاده صحیح مردم برای جلوگیری از ضربه وارد کردن به فرهنگ اصیلمان می باشد.
اگر بخواهیم آماری نیز در مورد این شبکه اجتماعی بدهیم، تعداد بازدید کننده منحصر بفرد ماهانه ۹۰۰ میلیون نفر، رتبه ۳ در سیستم آمارگیری Quantcast و رتبه ۲ در سایت Alexa را از آن خود کرده است.

تویتر

تویتر دومین شبکه اجتماعی محبوب است که شعار اصلی آن جمله چه اتفاقی در حال رخ دادن است می باشد.
یکی از ویژگی ها و شاید به دید منتقدان، معایب تویتر محدودیت ۱۴۰ کاراکتری توییت ها می باشد. این شبکه اجتماعی هم از طرف جمهوری اسلامی، و هم از طرف خود سایت twitter برای ایرانی ها تحریم شده است. توییتر با رتبه الکسای ۹ و بازدید کننده یکتای ۳۱۰ میلیون نفری و رتبه ۸ در سایت Quantcast جای خود را بین کاربران محکم کرده است.

Linkedin

شبکه اجتماعی لینکدین نیز از محبوب ترین شبکه های اجتماعی است . محبوبیت Linkedin بیشتر بین کسانی است که قصد معرفی و به معرض دید گذاشتن محصولشان را دارند.
در حقیقت بیشتر برای حرفه ای ها ساخته شده این شبکه اجتماعی که رتبه ۱۲ در سایت Alexa و رتبه ۹ از سایت آمارگیری Quantcast و بازدید کننده یکتای ماهانه ۲۵۵ میلیون نفر از آن خود کرده، در لیست ما نیز رتبه ۳ را دارد.

Pinterest

شبکه اجتماعی پینترست که خود را پین بورد مجازی میداند، یک شبکه اجتماعی تصویر محور است. رتبه الکسای این شبکه اجتماعی ۲۹ و رتبه Quantcast آن ۱۳ بوده و ماهانه ۲۵ میلیون نفر بازدید کننده یکتا دارد .

Google Plus

شبکه اجتماعی گوگل پلاس که در حقیقت متعلق به غول اینترنتی دنیا یعنی گوگل می باشد و براساس شایعاتی ، برای رقابت با Facebook ساخته شده است، از دیگر شبکه های اجتماعی محبوب دنیاست.
این شبکه اجتماعی به دلیل اینکه بعنوان زیر دامنه از سایت اصلی گوگل است الکسای آن با خود سایت گوگل یکی است (رتبه ۱) بازدید کننده یکتای آن ۱۲۰ میلیون نفر تخمین زده می شود و رتبه آن در Quantcast، ۲۸ می باشد.

Tumblr

تامبلر یک پلتفورم میکروبلاگینگ و یک شبکه اجتماعی است. رتبه این شبکه اجتماعی در سایت الکسا ۳۳ و بازدید کننده خالص ماهانه اش ۱۱۰ میلیون نفر می باشد.

Instagram

اینستاگرام شبکه اجتماعی ای است تصویر محور که اخیرا در ایران نیز طرفداران زیادی پیدا کرده که شاید یک دلیل آن این است که برخلاف شبکه های جهانی دیگر هنوز توسط جمهوری اسلامی مسدود نشده است. رتبه الکسای آن ۳۴ و بازدید کننده خالصش ماهانه ۱۰۰ میلیون نفر و رتبه Quantcast آن ۱۴۵ میباشد.

Flickr

فلیکر یک شبکه اجتماعی یا به عبارت دیگر یک سرویس میزبانی تصاویر است با محبوبیت بالا. رتبه الکسای آن ۱۰۸ و رتبه Quantcast آن ۱۳۹ و بازدید کننده خالصش ۶۵ میلیون نفر است.

Vine

واین جزء شبکه های اجتماعی تازه پا به عرصه می باشد که بیشتر بر روی گوشی های هوشمند و از طریق نرم افزار مخصوص آن برای گوشی ها استفاده میشود. بازدید کننده یکتای ماهانه ۴۲ میلیون نفر و رتبه الکسای ۹۱۷ و رتبه ۳۳۵ Quantcast از آمار این سایت می باشد.

ثبت ديدگاه

هفده − سه =