شعار تبلیغاتی موثر

شعار تبلیغاتی یکی از روش‌های بازاریابی است. درواقع برند شما باید در قالب چند کلمه مخاطب مورد نظر را هدف قرار دهد و هدفش را بیان کند. شعار تبلیغاتی جمله‌ای است که محصول یا خدمات شرکتی را در قالب چند کلمه به مشتری توضیح می‌دهد. شعار تبلیغاتی نیز مانند لوگو، به‌منظور تبلیغات استفاده می‌شود. لوگوها نماینده‌ی بصری برند هستند؛ درصورتی که شعارها اهداف برند را به‌صورت نوشتاری بیان می‌کنند. شعار تبلیغاتی و لوگو هردو به اندازه‌ی نام شرکت برای جلب توجه مشتری اهمیت دارند؛ با این مزیت که قابل فهم‌تر هستند و به خاطر سپردن آن‌ها راحت‌تر است.

هدف از ساختن شعار تبلیغاتی این است که مردم پیام برند را به خاطر بسپارند. گاهی اوقات نام برند فراموش می‌شود؛ اما شعار تبلیغاتی آن در ذهن دیگران خواهد ماند. هر چقدر شعارهای تبلیغاتی خلاقانه‌تر طراحی شوند، شانس موفقیت شما را افزایش می‌دهند. ما در این مقاله‌ی زومیت قصد داریم نکاتی را که باعث جذاب شدن شعار تبلیغاتی می‌شوند، بررسی کنیم. همچنین مراحل ساختن شعار و تعدادی از شعارهای تبلیغاتی معروف‌ترین برندها را نیز به شما معرفی می‌کنیم .

جالب است بخوانید : برند سازی و مدیریت برند (Brand Management) چیست ؟

چگونه شعار تبلیغاتی جذابی داشته باشیم ؟

عوامل مختلفی در جذابیت یک شعار تبلیغاتی مؤثر هستند که از جمله مهم‌ترین آن‌ها می‌توان موارد زیر را نام برد:

۱- سادگی و کوتاه بودن

یک شعار تنها در صورتی جذابیت دارد که مخاطبان به‌سرعت متوجه نکته‌ی آن شوند. در واقع شعار شما تنها چند ثانیه فرصت دارد تا توجه مخاطب را به خودش جلب کند. بنابراین هر چقدر ساده‌تر باشد، فهم آن نیز بیشتر می‌شود. به یاد داشته باشید که یک شعار هیچ موقع نباید بیشتر از یک جمله باشد. تا جای ممکن جملات را کوتاه کنید. به جای به کار بردن چند کلمه، از لغاتی استفاده کنید که چند معنی می‌دهند.

جالب است بخوانید : چگونه متن تبلیغاتی تاثیر گذار بنویسیم ؟

۲- حفظ یکپارچگی

یکی از مهم‌ترین عواملی که باید در بازاریابی و برندسازی رعایت شود این است که شعار تبلیغاتی شما با لوگو و نام شرکت همخوانی داشته باشد.

۳- تمرکز بر وجه تمایز

هر برندی بر یک موضوع خاص تمرکز می‌کند و سعی می‌کند در آن موضوع قوی‌تر از بقیه ظاهر شود. بهتر است که این موضوع در ساختن شعار برند نیز به کار رود. به‌عنوان مثال اگر مزیت برند شما، قیمت کمتر نسبت به سایر رقبا است، این موضوع را در شعار تبلیغاتی خود نیز عنوان کنید.

۴- حفظ ماندگاری با گذشت زمان

شما باید پیشرفت تکنولوژی را در نظر بگیرید و از عباراتی استفاده کنید که با گذشت زمان قدیمی نشوند.مثلا  یک اپراتور مخابراتی شعار تبلیغاتی«صدامو می‌شنوی؟» را به عنوان شعار خود استفاده کرد. تکنولوژی در آن زمان پیشرفت زیادی نکرده بود و همین موضوع باعث موفقیت این شعار شد. اما امروزه کیفیت مکالمه‌ی تمام تلفن‌های همراه واضح است. بنابراین این برند مجبور شد که برای هماهنگی با تکنولوژی روز دنیا شعار خود را عوض کند.

۵- عدم نیاز به توضیحات اضافه

از عباراتی استفاده کنید که هدف برند شما را به‌خوبی توضیح می‌دهند. به عبارتی مشتری با خواندن آن بتواند متوجه شود که برند شما در چه زمینه‌ی کاری فعالیت می‌کند.

۶- در نظر گرفتن بازار هدف

برخی برندها در سطح بین‌المللی فعالیت می‌کنند. در چنین شرایطی شعار شما باید تمام مخاطبان هدف را در نظر بگیرد. این موضوع را نیز فراموش نکنید که گاهی اوقات زمانی که یک کلمه به معادل خود تبدیل می‌شود، معنی اصلی خود را از دست می‌دهد.

۷- مثبت بودن

یک شعار تبلیغاتی خوب، سریع به خاطر سپرده می‌شود و احساس خوبی در شنونده ایجاد می‌کند. همچنین بر مزیت‌های یک برند بیشتر از ویژگی‌های آن تأکید می‌کند. هر چقدر مشتری احساس بهتری بعد از خواندن شعار تبلیغاتی بگیرد، بهتر می‌تواند با برند ارتباط برقرار کنند.

جالب است بخوانید : چگونه متنی قدرتمند ، جذاب و خوانا بنویسیم ؟

۸- صداقت داشتن

صداقت یکی از مهم‌ترین ویژگی‌هایی است که باید در شعار تبلیغاتی خود رعایت کنید. از به کار بردن کلماتی مانند «اولین» و «بهترین» اجتناب کنید؛ زیرا عباراتی که با این کلمات ساخته می‌شوند معمولا صحت ندارند. همچنین از میزان خلاقیت شعار تبلیغاتی می‌کاهند.

شعار تبلیغاتی کسب و کارهای مشهور جهان

بهترین شعارها، شعارهایی هستند که در آنها از کلمات مثبت و خوش‌بینانه استفاده شده است. هرقدر یک شعار، کلمات مثبت و زیبا داشته باشد، بیشتر بر مشتری و مخاطب تأثیر می‌گذارد. در مقابل، کلماتی که بار منفی دارند، در تبلیغ یک برند تأثیر معکوس دارند.

اکنون که با ویژگی‌های یک شعار خوب آشنا شدیم، به مثال‌هایی از بهترین شعارهای تبلیغاتی برندهای مشهور و مهم اشاره می‌کنیم. اگر شما هم موردی به نظرتان می‌رسد، به خصوص در مورد شرکت‌ها و برندهای داخلی، خوشحال می‌شویم آن را در بخش نظرات مطرح کنید.

اپل (Apple): متفاوت بیندیش!

شرکت BMW: نهایتِ یک خودرو

ام اند ام (M&M): در دهان‌تان آب می‌شود نه در دست‌تان

آئودی (Audi): پیشرفت به وسیله‌ی فناوری

مک دونالد (McDonald’s): عاشقشم!

جنرال الکتریک: تخیل در کار

نایک: فقط انجامش بده!

آدیداس: غیر ممکن وجود نداره.

دیزنی لند: شادترین نقطه ی روی زمین

ریبوک:من همانی هستم که  هستم.

کی. اف. سی: غذای عالی

پورشه:جایگزینی نیست.

سونی: باورش کن.

پلی استیشن:در دنیای خود زندگی کنید، در دنیای ما  بازی کنید.

کانن: آن چیزی که ما اعتقاد داریم را ببینید.

 ۴۵ ایده برای شعار تبلیغاتی

در ذیل ۴۵ شعار تبلیغاتی گیرا و جذاب که در فضاهای مختلف و برای مناسب های مختلف قابل استفاده را مشاهده می کنید:

۱- جشنی برای خانواده و جامعه !
۲- چشمانی زیبا برای لباس هایی زیبا
۳- مکانی برای رسیدن به خواسته هایتان
۴- همه اش برای شما
۵- همیشه پر از خلاقیت !
۶- برای عالی بودن هم کم هزینه کنید
۷- محنصر به فرد باش! سلامت باش! خوشحال باش !
۸- دنیای ما هستید
۹- نیمه پر را هم ببین
۱۰- با ما نیمه پر را ببینید
۱۱- زمین را پوشش بده
۱۲- طراحی شده برای شما!
۱۳- همه چیز برای دنیای کودکان (برای خوراکی ها به خصوص)
۱۴- پر از سورپرایز هستیم
۱۵- مخصوص شماست
۱۶- چیزهای خوشحال برای افراد خوشحال روی سیاره خوشحال
۱۷- اینجا همه چیز بهتر است
۱۸- حس خونه !
۱۹- زندگی را برای مادران اسان کنید (مناسبتی)
۲۰- کیفیت دستور کار ماست
۲۱- ناب و طبیعی شروع کنید
۲۲- درست همینجا
۲۳- حوایتان را داریم!
۲۴- این آسان ترین راهشه
۲۵- آخرین جایی که می خواهید بروید!
۲۶- همسایه شما ایم!
۲۷- به خانه خودتان خوش آمدید
۲۸- شما نیاز دارید! ما داریمش
۲۹- ما خرید را آسان کردیم
۳۰- به بهترین ها فکر کنید!
۳۱- تغییری که می توانید ببینید
۳۲- بهترین جایی که می توانید باشید!
۳۳- همیشه جلو تریم!
۳۴- ساخته شده توسط تفکر ایرانی
۳۵- تغییر را ببینید
۳۶- خودتان را پیدا کنید
۳۷- اینجا اتفاقات خوبی می افتد
۳۸- زنده زندگی کنید!
۳۹- اول مشتری
۴۰- سنت یک خرید عالی و قدیمی
۴۱- بگرد، پیدا کن، لذت ببر
۴۲- جایی که باید باشید
۴۳- یه چیز متفاوت!
۴۴- بزرگتر فکر کن
۴۵- هر چیزی در ذهن دارید ما موجود داریمش

فراموش نکنید

نداشتن شعار تبلیغاتی بهتر از یک شعار تبلیغاتی ضعیف، فی‌البداهه و سطحی است. شعار تبلیغاتی مسیر برندسازی، ماندگاری و تعهد شما را مشخص و تسهیل می‌کند. نیازی نیست که شعار شما همه معیارهای گفته شده یا گفته نشده در این مطلب را داشته باشد. انتخاب شعار و همین‌طور اسم مناسب سخت و زمان‌بر است. عجله نکنید، از سایرین کمک بگیرید و متمرکز به چشم‌انداز خودتان باشد. بهتر است شعاری انتخاب کنید که ناچار نباشید در کوتاه مدت آن را تغییر دهید.

کانون تبلیغاتی بلوط

با ما همراه باشید