زمان مطالعه : ۸ دقیقه

ضد تبلیغات در تبلیغات انتخاباتی، مزایا و معایب آن

هر جا سخن از تبلیغ محصول، خدمات، برند و در کل امور مادی و تجاری به میان باشد، ناخودآگاه ذهن ما به سمت تبلیغات جذاب و خلاقانه با خاصیت افزایش میل و رغبت در ذهن بینندگان بازار هدفمان میرود که در حقیقت رسالت اصلی یک تبلیغ چه از نوع آنلاین، تبلیغات محیطی، چاپی و تیزرها و مصاحبه‌های تلویزیونی باشد همین است و باید به جذب مشتری، مخاطب و طرفدار بیشتر ختم شود. حال اگر تمامی این مراحل و روشها به جایی منتهی شود که در ذهن مشتریان دافعه و در تصمیمشان تاثیر منفی بگذارد آن را ضد تبلیغ مینامند. برنامه های تبلیغاتی هدفمند و حساب شده، نوعی تبلیغ به حساب می آیند. اما اگر برنامه ی تبلیغی به گونه ای وجهه ی شخص و برند را تخریب کند، ضد تبلیغات انتخابات است. دلیل آن یا بی تجربگی ستاد است، یا نفوذ عوامل مخرب رقیب در این نوع ستادها و می توانند در تخریب چهره ی یک نامزد انتخاباتی نقش بسیاری داشته باشند.

اینکه چرا یک پروژه تبلیغاتی که زمان و هزینه زیادی را بر دوش صاحب تجارت میگذارد و به جای سود دهی و جذب مشتری و ارائه خدمات بیشتر کاملا نتیجه معکوس میدهد و تبدیل به یک ضد تبلیغ می شود نیز خودش عوامل مختلفی دارد که به اختصار به حضورتان خواهیم رساند زیرا در یک تبلیغ موثر یا همان آگهی تبلیغاتی اصول و چهار چوب هایی وجود دارد که اگر هر یک از این اصول به درستی رعایت نشود ، نتیجه معکوس میشود.

عواملی که تبلیغاتمان ضد تبلیغ نشوند!

  • در آگهی تبلیغاتی خود صادق باشید و مواردی که شامل محصول و خدمات شما نمی باشند را نگویید ، صداقت رمز موفقیت یک تجارت است.
  • اغراق در تبلیغات یک اشتباه بزرگ است ، محصول خود را همانگونه که هست ارائه دهید ، زیرا مردم هوشیاری داریم.
  • هرگز طرح بسته بندی و یا لوگو و رنگ برند خود را به یکباره و بخصوص بعد از تبلیغات عوض نکنید زیرا این ذهنیت را برای خریدار پیش می آورد که یا محصول تقلبی است و یا محصول تبلیغ شده نیست.
  • بازار هدف و جغرافیای مناطق تحت پوشش برند خود را به خوبی تحت نظر داشته باشید و اطلاعات آن را بروز نگه دارید ، زیرا اگر توانایی تامین جنس و ارائه خدمات را از لحاظ نیروی انسانی نداشته باشید و مشتری را دست خالی برگردانید بزرگترین ضد تبلیغ را برای خود کرده اید و دیگر جلب رضایت مشتریان ناراضی کاریست سخت و بدتر از آن بی اعتمادی مشتری به برندتان و تبلیغات منفی است که هر شخص میتواند به چندین نفر منتقل کند.
  • رسانه تبلیغاتی خود را به گونه ای انتخاب کنید که بالاترین ارتباط را با فعالیت شما داشته باشد و اگر تیزر تبلیغاتی آماده کرده اید بهترین زمان پخش را با توجه به برنامه های مرتبط انتخاب نمائید.
  • اما مهمترین عامل نوع طراحی در آگهی های چاپی و تبلیغات محیطی و سناریو یا شعار تبلیغاتی در تیزرهای تبلیغاتی است ، بخصوص در بسیاری از تیزرهای تبلیغاتی موجود سناریوهای کاملا بی ربط، طولانی و خسته کننده خیلی به چشم می آید که بیشتر سبب آزار بیننده میشود به نحوی که در زمان پخش آگهی یا صدا را قطع میکنند یا کانال را تعویض که بسیار برای صاحب برند نکته منفی می باشد.
  • آخرین مورد که میتوان به آن اشاره کرد تنوع در طراحی و ساخت یک آگهی تبلیغاتی است، شنیدن و دیدن هر روزه و در بسیاری موارد روزی چند ده بار دیدن یک تبلیغ آن هم به مدت طولانی یکی از بزرگترین نوع ضد تبلیغات می باشد.
? پیشنهاد بلوط : آنچه کاندیدا از برندسازی انتخابات باید بدانند

اگر موارد اشاره شده را به اضافه موارد بسیار دیگری که از حوصله این پست خارج است در تبلیغات خود رعایت کنیم و برای اینکه خیالمان از بابت اکثر این موارد و هزینه ای که برای تبلیغات تجارتمان اختصاص داده ایم راحت باشد بهترین کار، سپردن طراحی و ساخت آگهی تبلیغاتی مورد نظرتان به اشخاص یا گروه های تبلیغاتی و طراحی خوب و حرفه ای کشورمان است.

لازم به اشاره است بخشی از آرای انتخاباتی کاندیداها مدیون این روش هنرمندانه (ضد تبلیغات) است که مهمترین آن شامل موارد زیر می شود:

تبلیغات و جلب حمایت رقیب

این عنوان شاید خنده دار باشد که چگونه یک نامزد حاضراست برای رقیبش تبلیغات کند. اما این از مهمترین روش های ضد تبلیغات در دنیای مدرن است که در آن ستاد نامزد الف به صورت رایگان برای نامزد ب تبلیغات می کند، اما جلوه ی بیرونی آن به گونه ای است که هیچ کس حتی ستاد نامزد ب تصور نخواهد کرد که این تبلیغات ضد تبلیغاتی است که از سوی حریف تدارک دیده شده است، اما این تبلیغات دامنه ی وسیعی دارد که شامل تبلیغات با سخنان منظوردار، تصاویر تمسخرآمیز، سخنان تفرقه آمیز، رفتار های دور از ارزش های اجتماعی، فیلم های تحریک آمیز و… خواهد بود که در بین تبلیغات آن نامزد برجسته شده و  ذهنیت عموم را تخریب خواهد کرد. حمایت های افراد مشکوک و عناصر بدنام و غیرمقبول جامعه، می توانند از جمله استراتژی تبلیغات  طراحی شده ضد رقیب باشد. ارسال هدایا و مواد تبلیغاتی، بسته های پستی و… هم نوعی شگرد روانی است که از سوی نامزدهای مختلف و به نام رقیبان انجام می شود.

هرنامزد حامیانی دارد که برخی ممکن است واقعی باشند، اما بسیاری از حمایت های سیاسی انتخاباتی فقط یک بازی انتخاباتی و برای فریب افکار عمومی اند. این نوع دروغ های بزرگ مرتب ساخته شده و به خورد مردم داده می شوند، اما جالب است که گاهی خوش نام ترین آدم های غیرسیاسی از بدنام ترین نامزدهای سیاسی حمایت می کنند یا برعکس، افراد بدنام از یک نامزد خوش نام حمایت می کنند! ممکن است این حمایت ها برای بسیاری مهم نباشد، اما اسم فارسی آن چیزی جز بازی روانی یاحملات ضد تبلیغاتی برای جلب آرای عمومی نیست.

جهت گرفتار نشدن در دام ضد تبلیغات مطالعه مقاله مشاوره تبلیغات انتخاباتی را به شما پیشنهاد می کنیم.

نظرسنجی رقیب و نفوذ در ستاد

مدیریت نظر سنجی در انتخابات یک برنامه ی ضد تبلیغاتی است که بخشی از آن برای فریب و هدایت نامزدهای رقیب بوده و این روش اگر به درستی صورت بگیرد، به راحتی موجب تغییر در آرای نامزدها می شود و به همین دلیل هر کس که در این زمینه حرفه ای تر عمل کند، در پدید آمدن نتیجه ی انتخابات هم تاثیر خواهد داشت. افراد نفوذی در تبلیغات منفی، ضدتبلیغات و… نقش اساسی دارد. نفوذ در ستادهای تبلیغاتی حریفان لازمه رقابت انتخاباتی است و تلاش برای نقش آفرینی در مدیریت تبلیغاتی حریفان نوعی ضد تبلیغات محسوب می شود که تاثیر زیادی در جلب آرای طرف مقابل دارد.

? حتما بخوانید: تاثیر شبکه های اجتماعی بر انتخابات

برد مقایسه‌ای

تهیه سوابق افراد و بررسی آن ضرورت مبارزه ی انتخاباتی است ،اما انگشت نهادن برروی ضعف ها و اشتباهات رقیبان و برجسته کردن آن و در مقابل به تصویر کشیدن یک قهرمان بی بدیل و اسطوره ملی از یک شخصیت سیاسی، ارائه و برجسته کردن خصلت های مثبت و نادیده گرفتن ضعف های یک نامزد دیگر و مقایسه آن نشانه ای از همان بازی تبلیغاتی است که خود ممکن است به یک ضد تبلیغات منجر شود.

در روند مبارزه انتخاباتی، مظلوم نمایی تبلیغاتی یک شگرد منحصر به فرد است که در مواردی می تواند با جلب توجه افکار عمومی به نفع رقیب مظلوم تمام شود. برای مظلوم نمایی روش های زیادی وجود دارند، که جمع اوری، پاره کردن، رنگ مالی روی پوسترها یا حمله ی صوری فیزیکی و دادن شعارهای زشت در کمپاین تبلیغاتی یک نامزد یکی از ساده ترین روش های مظلوم نمایی به شمار می رود.

تبلیغات ضد تبلیغاتی

تبلیغات بد، بدترین ضد تبلیغات و نوعی تبلیغات مخرب است که البته ربطی به نامزدهای رقیب یا ستاد های آنان ندارند. این نوع تبلیغات که به ضد تبلیغات تبدیل می شود، یا دستپخت نامزد محترم انتخابات است، یا عوامل ستادی و نیروهای اوکه درک درستی از مسایل تبلیغاتی ندارد. تبلیغات ارزش زیادی دارد، اما این نیرویی مفید و کاردان است که تبلیغات را رهبری کرده و اجازه نمی دهد که تبلیغات به ضد تبلیغات تبدیل شود. تبلیغات بد موجب نمی شود که نامزد تخریب شود، بلکه رقیبان با استفاده از ان قادرند تا رقیب را از میدان رقابت خارج کنند.