طرح کلی تنظیم یک کمپین تبلیغاتی

ویژگی های عمده تبلیغات بعد از انقلاب در ایران

 – فقدان شناخت علمی – هنری از تبلیغات
– فقدان تخصص نزد بساری از دست اندرکاران ارشد شرکتهای تبلیغاتی
– ابهام در هدف (نزد صاحب کار+نزد شرکت مشاور یا مجری تبلیغات)
– بی توجهی به اصول هنری، گرافیک، موسیقی، گویش و ….
– فقدان یا عدم آشنایی با جایگاه برند مورد تبلیغ
– تکراری بودن و کلیشه ای بودن
– تقلید و کپی برداری از نسخه های ماهواره ای یا تلویزیونی یا مطبوعاتی خارجی
– گرایش به اعطای جایزه بجای سعی در معرفی محصول، اقناع مخاطب و بالاخره یادآوری به او

کمپین تبلیغاتی

کمپین تبلیغاتی، مجموعه ای از برنامه های مستقل اما هماهنگ تبلیغاتی، رسانه ای، پیشبردی و روابط عمومی در مورد یک کالا، خدمت یا بنگاه اقتصادی در رسانه های مختلف صوتی، تصویری، چاپی و محیطی است که با یک محتوا و مضمون مشترک اما پیام های گوناگون و متنوع، در یک دوره زمانی معین و با بودجه معین برای دست یابی به اهداف کمی و کیفی معین اجرا می شود.

سئوالاتی که هر مدیر تبلیغات باید بتواند به آن ها پاسخ دهد :

آیا هدف های خود از برنامه های تبلیغاتی راصراحتاً تعریف و مشخص کر ده اید؟
آیا درتعیین این اهداف با سایر مدیران کلیدی مانند مدیر بازاریابی، مدیرتولید، مدیرتحقیق وتوسعه، مدیر فروش، مدیر مالی و . . هماهنگی های لازم را بعمل آورده اید؟
آیا با نسبت توسعه در تبلیغات (یعنی نسبت هزینه های تبلیغات به هزینه هایفروش) آشنا هستید و میدانید در سنوات گذشته این نسبت در هر سال در بنگاههای اقتصادی شما چقدر بوده است؟
آیا مخاطبان خود در تبلیغات را به درستی شناسایی کرده اید؟
آیا مطمئن هستید رسانه هایی که انتخاب کرده یا خواهید کرد میتوانید پیام شما را به مخاطبین هدف گیری شده برسانند؟
آیا منحنی عمر محصول (plc) را برای محصولات مختلفی که باید تبلیغ شوند رسم کرده اید و میدانید در کدام وضعیت، چه حرکتی را باید انجام دهید؟
آیا مفهوم اصلی هر محصول (concept) را شناسایی کرده اید و میدانید مشتری شما از خرید هر محصول بدنبال چه منافعی می باشد که باید روی آن مفهوم تمرکز کنید؟
آیا از ابزارهای مختلف تبلیغاتی به درستی و در شرایط زمانی مناسب استفاده می کنید؟
آیا تا بحال ثمربخشی فعالیت های تبلیغاتی خود را اندازه گیری کرده اید؟
و . . .

طرح کلی روش تنظیم یک برنامه هماهنگ تبلیغاتی :

۱. شناسایی اهداف کلی بازاریابی
۲. تصمیم به فعالیت تبلیغاتی برای رسیدن به اهداف بازاریابی
۳. تعیین هدف های تبلیغاتی و تعریف معیارهای اندازه گیری موفقیت و ثمربخشی تبلیغات و تعیین اهداف ارتباطات بعدی
۴. مطالعه شرایط محیطی، رقابت عوامل فصلی، قانونی، اقتصادی، اجتماعی، فنی، روان شناسی و . . . برای ترسیم تصویر وضع موجود
۵. استراتژی های خلاق
– دستیابی به ایده ها
– خلق شعار و پیام
– انتخاب جاذبه ها
– انتخاب تکنیک ها
– تعیین تعداد طرح ها و کپی ها
– انتخاب افه های هنری مناسب با مشتری، نوع محصول و پیام
۶. استراتژی های رسانه ای
– تعیین گروه رسانه ای مناسب
– تعیین رسانه های اصلی و فرعی
– ابعاد، اندازه و زمان
– سطح پوشش، تیراژ
– تناوب و تکرار
– تعداد دفعات پخش و درح هر آگهی
۷. تخمین بودجه اثر بخش
۸. آیا بودجه کافی است و اگر کافی نبود تجدید نظر در برنامه تبلیغاتی
۹. تست برنامه تبلیغاتی
۱۰. اجرای استراتژی تبلیغاتی
۱۱. اختصاص منابع کمیاب به فعالیت ها
– تبلیغات رسانه ای
– تبلیغات پیشبردی
– فروش حضوری
– روابط عمومی
۱۲. اثربخشی

مدل موفقیت در بازاریابی

رفع موانع ورود به بازار در زمینه های
– رقابت
– قوانین
– توزیع
– بسته بندی
– سهمیه ها
تقسیم بازار و تمرکز بر بازار های کوچک + طراحی آمیخته مناسب برای هر بازار
تبلیغات متقاعد کننده، چالشی و یادآور
ایجاد تمایز در محصول، ایجاد وفاداری نسبت به مارک
دستیابی به اهداف رضایت مشتری، سود بیشتر، فروش بیشتر، بازگشت سریعتر سرمایه و . . .

تقاضای دریافت پیشنهاد (RFP)

صاحبان کالا و متقاضیان انجام کار تبلیغاتی (CLIENT) معمولا با ارسال RFP به شرکت های تبلیغاتی، رسما تمایل خود را به همکاری با آژانس ها برای انجام فعالیت تبلیغاتی اعلام می دارند و وظیفه آژانس مطالعه اولیه در مورد امکانات عملی خود، پروراندن ایده در ذهن، تخمین زمان و بودجه و اعلام آمادگی به Client  در قالب یه پروپوزال یا پیشنهاد است.

راهنما و اهم عناوین مطرح در یک پروپوزال تبلیغاتی

۱. معرفی آژانس یا شرکت تبلیغاتی
۲. مقدمه پروپوزال
۳. شناسایی محصول و مخاطب (مشتری)
۴. تجزیه و تحلیل (SWOT) و گزارش شناخت
۵. شناسایی و بیان اهداف
۶. کمی کردن اهداف
۷. تعیین اعداف بعدی
۸. طراحی استراتژی یا راه رسیدن به هدف
۹. استراتژی های خلاق
۱۰. استراتژی های رسانه ای
۱۱. برنامه های پیشنهادی
۱۲. تست برنامه ها
۱۳. بودجه
۱۴. محاسبه ثمر بخشی برنامه ها
۱۵. جدول نهایی بودجه

متن تبلیغاتی و اهمیت آن در جذب مخاطب حتما بخوانید : کمپین تبلیغاتی اینترنتی موفق راه اندازی کنیم

مثال :

یک شرکت صنایع غذایی دارای مشکلات زیر است :
– قیمت فروش محصولات بالاست
– توزیع محدود است
– میزان فروش پایین است
– اعتبار و شهرت تجاری ندارد
شما بعنوان مشاور تبلیغاتی این شرکت باید تصمیم بگیرید با اجرای یک سری فعالیت های بازاریابی و تبلیغاتی، مشکلات را برطرف کنید.

راه حل :
تعیین هدف
در چند زمینه باید هدف گذاری شود
الف) در بخش تبلیغات تجاری
ب) در بخش فروش حضوری و پخش
ج) در بخش روابط عمومی
د) در بخش عملیات پیشبرد

الف) هدف در بخش تبلیغات تجاری
ایجاد آگاهی نسبت به نام تجاری (BRAND) و تاکید بر منافع استفاده از محصول در بین ۷۵% از مخاطبین در طول ۶ ماه و ارتباط دادن منافع محصول با شیوه زندگی افراد مرفه

برنامه های اجرایی در بخش تبلیغات تجاری
طراحی استراتژی خلاق با محدودیت شیوه زندگی افراد مرفه و الگو قراردادن آنها
استفاده از ساعات ممتاز () و شبکه TV پیام رسانی به مخاطبین هدف (رسانه ملی)
استفاده از مجلات زنانه مناسب و وزین (رسانه اصلی)
استفاده از نشریات عمومی به عنوان رسانه کمکی
پشتیبانی بوسیله کوپن تخفیف

ب) هدف های بخش فروش حضوری و پخش
توزیع وسیع در سوپرمارکت ها مناطق مرفه و فروشگاه های بزرگ محلی
نمایش محصول در ویترین ها و گماردن بازار پرداز در فروشگاه ها و سوپر مارکت های بزرگ
آموزش و تقویت کادر فروش و افزایش پورسانت فروش آنها

برنامه های اجرائی بخش فروش حضوری و پخش
تشکیل جلسات فروش و ملاقات با مدیران و مسئولین سوپرمارکت ها و ادارات خرید تعاونی ها و فروشگاه های زنجیره ای
انجام برنامه های تشویقی برای ۲۰% از بهترین و پرفروش ترین فروشگاه ها
انجام برنامه های تشویقی برای ۳۰% بقیه فروشگاه ها که وضع بهتری دارند.

ج) هدف های بخش پیشبرد فروش
تحریک مشتریان به استفاده از محصول و خرید فوری
ایجاد سیستم فروش مستقیم درب منزل

برنامه های اجرایی بخش پیشبرد فروش
تهیه و توزیع (چاپ) کوپن تخفیف در جراید
عرضه و نمایش محصول در فروشگاه ها
ایجاد انگیزه (جایزه جنسی، پورسانت بیشتر، قبول چک به جای وجه نقد) نزد عمده فروش ها و خرده فروش ها
پرداخت اجاره قفسه به مغازه داران

د) هدف های بخش روابط عمومی
بالابردن ذهنیت ها در مورد نام تجاری و ایجاد کلاس کیفی و پرستیژ

برنامه های اجرایی در بخش روابط عمومی
برگزاری سمینار خبری و کنفرانس مطبوعاتی در مورد کالا
ترتیب دادن جشن و مهمانی برای خریداران عمده، سوپر مارکت ها ، رستوران ها و هتل ها
تهیه فیلم های خبری (رپرتاژ آگهی) و مصاحبه های تلویزیونی

مارپیچ تبلیغات :

۱. معرفی محصول و ورود به بازار
۲. رقابت و رشد
۳. نگهداری و حفظ موقعیت
۴. معرفی محصول جدید و ورود به بازار های جدید
۵. روش های جدیدتر رقابت و رشد
۶. روش های جدیدتر حفظ و نگهداری موقعیت

در هر فعالیت تبلیغاتی حداقل ۳ دوره (۱) معرفی محصول و ورود به بازار (۲) رقابت و رشد (۳) نگهداری و حفظ موقعیت وجود دارد.
بدیهی است پس از طی فاز اول مجددا باید با هدف ها، استراتژی ها و تاکتیک های قوی تر، مراحل ۳ گانه فوق را در ابعاد و حجم و سرمایه سنگین تر آغاز و هدف های بالاتر تحصیل گردد.
این مارپیچ می تواند تا وقتی که تکنولوژی تغییر نکرده یا رقبای قوی تر به بازار نیامده اند یا الگوی هدف عوض نشده ادامه یابد.

نتیجه گیری:

در یک شرکت تبلیغاتی که منطقا باید امین سرمایه و اطلاعات مشتری باشد، اگر مراحل علمی و منطقی تصمیم گیری های مدیریتی به شرح آنچه که در بالا آمده است، انجام نشود و دید سیستمی و استراتژیک به جای دید سنتی یا محافظه کارانه و محدود قرار گیرد نه فقط حصول به نتایج کمی مانند افزایش فروش، سود بیشتر و افزایش سهم بازار به راحتی ممکن خواهد بود، بلکه هدف های کیفی و مهمی مانند رضایت مشتری و ایجاد ذهنیت مثبت نیز محقق خواهد گردید.