مدلهای درآمدزایی با تولید اپلیکیشن موبایل

کسب درآمد از اپلیکیشن در چند سال اخیر طرفداران زیادی را در ایران به خود جذب کرده است .همین امر سبب شده تا نگاه عمده کاربران تلفن های هوشمند به آمار فروش اپلیکیشن ها در مارکت های ایرانی جلب شده و اعداد میلیونی درآمد آنها را تخمین بزنند، به صورت کلی مدلهای درآمد زایی از طریق تولید اپلیکیشن های موبایل عبارت است از:

۱- فروش اپلیکیشن

اپلیکیشن شما چه نرم افزار کاربردی باشد و یا بازی ، کتاب و … می توان به صورت فروش نسخه کامل از آن درآمدزایی نمود. در این مدل، کاربر یکبار با مبلغ مشخص برنامه شما را خریداری کرده و از آن استفاده می کند.

۲- عضویت ویژه (پرداخت درون برنامه ای)

در این روش شما اپلیکشن خود را به صورت رایگان منتشر میکنید اما کاربران برای استفاده از تمام امکانات آپ باید مبلغی را پرداخت کنند.

در این مدل تجاری از کسب و کار در بستر اینترنت، خدماتی به صورت رایگان دراختیار استفاده کنندگان قرار میگیرد، که مورد نیاز کاربران باشد، اما دریافت برخی از این کالا و امکانات تنها با پرداخت مبلغ و خرید عضویت ویژه قابل استفاده می باشد .
بهتر است بدانید که :
۱- در این مدل نیز ، بازار هدف از اولویت بسیار زیادی برخوردار می باشد .
۲- جهت ارائه کالا و خدمات به این صورت ، سعی نمائید همیشه خدمات و سرویس هایی را در نظر بگیرید که دسترسی عادی به آنها در حوزه کاری شما دشوار باشد .
۳- در این مدل درآمدزایی در بستر اینترنت ، شما نیاز به فعال سازی و دراختیار داشتن سرویس پرداخت آنلاین خواهید داشت .
بازی آنلاین آسمان دژ از جمله موراد موفق در این مدل درآمدزایی در بستر اینترنت می باشد .

۳- کسب درآمد از تبلیغات

در این روش، اپلیکیشن ساخته شده توسط شما به صورت کاملا رایگان منتشر شده و کاربران برای استفاده از تمام امکانات اپ مبلغی را پرداخت نمی کنند. سپس از سیستم های تبلیغاتی موبایلی استفاده میکنید و تبلیغات بنری را در اپ تولید شده توسط خود قرار می دهید. با هر کلیک کاربر روی بنرها مبلغی به حساب شما واریز میشود.

۴- خدمات ویژه کسب و کارها

در این مدل درآمدزایی، شما از کاربر وجهی دریافت نمی کنید و از سیستم های تبلیغاتی نیز استفاده نمی کنید، بلکه خدماتی را به کسب و کارها ارائه میدهید. به عنوان مثال، اپلیکیشن قیمت یاب ترب، از فروشگاههای اینترنتی مبلغ دریافت میکند.

۵- فروش امتیاز اپلیکیشن

شما می توانید اپلیکیشن خود را به رایگان منتشر کنید. زمانیکه کاربران آن زیاد شوند میتوانید اپلیکیشن را به شرکت ها بفروشید و امتیاز آن را واگذار کنید. بهترین مثال این روش ، فروش بنیانگذاران اپ اینستاگرام به فیس بوک به ارزش ۱ میلیارد دلار می باشد.

۶- کمک به درآمدزایی سایت

اگر شما وبسایت دارید و تمرکز کسب و کار اینترنتی شما بر وبسایت می باشد می توانید اپلیکیشن سایتتان را طراحی کرده و به صورت رایگان عرضه نمایید. این انتشار رایگان به افزایش کاربران سایت شما کمک کرده که نتیجه آن ، افزایش درآمدزایی از سایت می باشد. (اپلیکیشن به صورت غیر مستقیم درآمدزایی میکند)
مثال : اپلیکیشن فروشگاه اینترنتی دیجی کالا ، اپلیکیشن سایت برترینها

۷- مدل تولید محتوا

در این مدل تجاری کسب و کار باید به طور مستمر نسبت به تولید محتوا اقدام نمایید. توسعه دهندگان برنامه های موبایل به طور مستمر نسبت به تولید محتوا و بروزرسانی آن در بستر مارکت های فروش برنامه های موبایل به صورت تجارت و رایگان، به جهت کسب درآمد از تولید محتوای انجام شده اقدام میکنند. ارائه برنامه های رایگان موبایل میتواند در مارکتهای فروش، برای توسعه دهندگان، از تبلیغات درون محیطی برنامه ها دارای درآمدزایی باشد.
مثالهایی از این مدل تجاری کسب و کار در بستر اینترنت عبارت است از :
الف – تولید محتوا توسط خود ارائه دهندگان خدمات در بستر اینترنت ، همانند سایت های خبری تابناک و خبرگزاری فارس
ب – تولید محتوا توسط کاربران استفاده کننده از خدمات ، همانند سایت آپارات

۸- مدل ترکیبی

در مدل ترکیبی شما میتوانید از چند مدل بالا به طور همزمان استفاده کنید. به عنوان مثال ، بازی چهار هم از طریق نمایش تبلیغات درآمد کسب میکند و هم از طریق پرداخت درون برنامه ای

آشنایی با سیستم های تبلیغات موبایلی در کشور

سیستم های تبلیغاتی مطرح موبایلی در سطح کشور که توسط مارکتهای فعال در عرصه عرضه اپلیکیشن های موبایل مدیریت میشوند ، عبارت است از :
• سیستم تبلیغاتی عدد (مارکت بازار)
• سیستم تبلیغاتی مگنت (مارکت مایکت)
• سیستم تبلیغاتی پارس هاب