مزرعه لینک یا Link Farm مضر یا مفید

مزرعه لینک گروهی از وب سایت ها هستند که به یکدیگر و به صورت گروهی لینک می دهند. بیشتر مزرعه های لینک از طریق خدمات و برنامه هایی به صورت اتوماتیک ساخته می شوند که شامل صدتا یا هزاران وب سایت غیر مرتبط هستند که به یکدیگر لینک می دهند. مزرعه لینک سریعترین روش برای دریافت لینک بالا به صورت روزانه است اما امروزه به آن ها به عنوان یک روش اسپم نگاه می شود و استفاده از آن ها سخت مورد جریمه گوگل قرار می گیرد.

مزرعه لینک چیست؟

مزرعه لینک را می‌توان به‌عنوان یکی از تکنیک‌های سئو کلاه سیاه (Black Hat SEO) توصیف کرد که در آن، گروهی از وب‌سایت‌ها به‌طور مشترک به یکدیگر لینک می‌دهند یا با پرداخت پول به یک وب‌سایت به‌طور مصنوعی و غیرطبیعی Inbound Link دریافت می‌کنند.

هدف از ایجاد چنین لینک‌هایی این است که با فریب دادن موتورهای جستجو، یک وب‌سایت در مدت زمان کوتاهی به عنوان یک سایت محبوب و با کیفیت شناخته شود و در نتیجه، در رتبه‌های بالای نتایج جستجو قرار بگیرد.

در واقع به تصور بسیاری از افراد تازه‌کار، مزارع لینک سریع‌ترین روش برای افزایش روزانه لینک‌های ورودی هستند. با این حال، آنچه از دید پنهان می‌ماند این است که یک مزرعه لینک، تنها کمیت لینک‌های ورودی به وب سایت را افزایش می‌دهد و بر کیفیت لینک‌ها تاثیر مثبتی ندارد و حتی میتوان گفت تاثیرات منفی را در بر دارد .

هرسایتی که دارای لینک های زیادی است و از شما توقع گذاشتن لینک سایتشان را دارند، مزرعه لینک می گویند. البته نباید این مساله را با فروم و شبکه های اجتماعی اشتباه گرفت. برای اینکه ماهیت این دوتا کاملا با هم متفاوت است. در این گونه سایت ها شما هیچ گونه تبادلی انجام نمی دهید، بلکه فقط لینک سایت خود با براساس استراتژی خاصی قرار می دهید و دریافت هرگونه بک لینک از نظر گوگل فوق العاده ارزشمند است.

حتما بخوانید : بک لینک چیست و اهمیت آن در سئو

انواع مزارع لینک کدامند ؟

Manual link farm (مزرعه لینک دستی):

برخی از سایت ها که عمدتا سایت های خرید و فروش  بک لینک هستند برای کسب درآمد بیشتر شروع به فروش لینک انبوه یا قیمت پایین می کنند، و کاربران شروع به خرید لینک از اینگونه سایت ها می کنند در نتیجه پس از مدت کوتاهی سایت فروشنده لینک ۱۰۰ ها لینک بی کیفیت به سایت های غیر مرتبط با موضوع سایت خود دارد، در اینجاست که پدیده Link farm به وجود می آید و سایت اسپمر پس از شناخته شدن توسط موتور های جستجوگر جریمه می شود.

Non-manual link farm (مزرعه لینک غیر دستی): 

برخی از سئوکاران سودجو جهت بالا بردن رتبه سایت های طرف قرارداد خود شروع به ایجاد صفحات غیر مرتبط در  دیگر سایت ها می کنند و لینک خود را در آن ها قرار می دهند، این لینک بیلدینگ ماه ها ادامه پیدا می کند و رتبه سایت لینک دهنده کمتر و رتبه سایت لینک گیرنده بیشتر می شود تا هنگامی که گوگل تشخیص می دهد که این سایت اسپمر و Link farm است، بنابراین پس از تشخیص هم رتبه سایت لینک گیرنده و هم رتبه سایت لینک دهنده در معرض خطر قرار می گیرد.

دریافت لینک چه به طور دستی و چه به طور غیر دستی از سایت های لینک فارم به شدت به وضعیت سئو سایت و رتبه سایت آسیب زده و باعث پنالتی سایت می شود. اگر متوجه شدید که کسی از سایت لینک فارم به شما لینک داده است و آن را حذف نمی کند بهتر است تا با استفاده ابزار Disavow backlinks آن ها را به گوگل report کنید.

حتما بخوانید : همه چیز درباره سئو (SEO)

چرا نباید از مزارع لینک (Link Farms) استفاده کنیم؟

لینک‌ها به دو دسته داخلی (Internal Links) و خارجی (External Links) تقسیم می‌شوند. هنگامی که شما به جستجوی یک عبارت می‌پردازید، موتورهای جستجو کیفیت و کمیت لینک‌های دریافتی توسط صفحات وب‌سایت را در رتبه‌بندی نتایج تاثیر می‌دهند.اما کیفیت و ارتباط محتوایی وب‌سایت‌هایی که به یکدیگر لینک می‌دهند نیز به‌اندازه کمیت لینک‌ها اهمیت دارند.

لینک‌ها به دو دسته فالو (Dofollow) و نوفالو (Nofollow) تقسیم می‌شوند. لینک‌های فالو همانند امتیازهایی هستند که از یک سایت به سایت شما واریز می‌شود. در نتیجه هرچه لینک‌های فالو بیشتری به وب‌سایت شما ارجاع شود احتمال کسب امتیاز نیز بالاتر می‌رود. در مقابل، لینک‌های نوفالو عملکردی متفاوت دارند و دریافت آنها به‌طور مستقیم موجب افزایش رتبه وب‌سایت شما نمی‌شود؛ اما همه‌چیز به این سادگی نیست، لینک‌های فالو نیز تحت شرایطی خاص می‌توانند به شکل معکوس بر رتبه وب‌سایت تاثیر منفی بگذارند.

گوگل از معیاری به نام Link Juice یا امتیاز لینک برای اندازه‌گیری قدرت لینک‌های خارجی استفاده می‌کند. در واقع هنگامی که یک وب‌سایت به شما لینک می‌دهد بخشی از اعتبار خود را در قالب این لینک به حساب شما واریز می‌کند و موجب افزایش اعتبار وب‌سایت شما می‌شود.

علاوه بر این، عمده محتوای یک مزرعه لینک، فهرستی بلند از هایپرلینک‌هایی است که به وب سایت‌های دیگر ارجاع شده‌اند. اغلب این لینک‌ها به شکل تصادفی و کاملاً غیرمرتبط با یکدیگر انتخاب می‌شوند. این عدم ارتباط موضوعی میان آنها، به همراه حجم بالای لینک‌های خروجیِ سایت‌های مزرعه لینک موجب می‌شود تا گوگل وب‌سایت‌هایی که از این مزرعه‌ها استفاده می‌کنند را جریمه کند.

حتما بخوانید : گوگل ادوردز و تاثیر آن بر کسب و کار

گوگل ، از چه راهی مزرعه لینک را شناسایی می کند؟

وبسایت هایی که از این راه استفاده میکنند، به خاطر حجم زیاد پیوندهای خروجی و نبود ارتباط موضوعی و کاری بین آنها ، ربات گوگل به راحتی آنها را شناسایی خواهد کرد. گوگل در حال حاضر خیلی سختگیر و دقیق تر از قبل شده است و سعی میکند با آیتم های مختلف ، سایت هایی که از نظر محتوا و کیفیت واقعاً با ارزش هستند را در بالای نتایج نشان دهد.

گوگل با کارهای رایگان و سریع که بخواهد باعث رشد سریع سایتی شود مخالف است و معتقد است که اگر وب سایتی بخواهد رشد کند، باید قوانین درست آن را به کار ببرد. در واقع با اینکار می خواهد جلوی پیشرفت سایت هایی را که قصد دارند با تقلب خود را در صفحه اول قرار دهند را بگیرد. این کار هم در واقع نمونه ای از همان روش های تقلب است که سعی می کنند با دریافت بک لینک های رایگان رتبه سایت خود را سریعا افزایش دهند.

مساله دیگه که مزرعه لینک را به چالش می کشد، کیفیت آن ها می باشد. اجازه بدهید که از دو دیدگاه این مساله را بررسی کنیم. اول از همه از نظر گوگل، بسیاری از لینک های به کار رفته در این تکنیک قبلا اسپم و جریمه شده اند و از این رو هرگونه تبادل لینک با این گونه لینک های اسپم به این معنا می باشد که شما آن ها را تایید می کنید ولی ازآنجایی که آن ها جریمه شده اند، شما هم نیز جریمه می شوید.