زمان مطالعه : ۶ دقیقه

Bounce Rate یا نرخ پرش چیست؟

نرخ پرش یا بانس ریت (به انگلیسی Bounce Rate) از میزان پرش های کاربران از یک صفحه وب سایت محاسبه می شود. Bounce زمانی به کار میرود که یک کاربر وارد صفحه وب سایت شما می شود و بدون وارد شدن به صفحه دیگری پس از مشاهده نخستین صفحه از وبسایت شما خارج می شود. این جمله به این معنی است که کاربر بدون نشان دادن علاقه ای به مطالعه بیشتر مطالب سایت و بدون دیدن صفحات دیگر، از آن خارج می شود.

این فاکتور تنها زمانی محاسبه می شود که کاربر به تازگی وارد آن صفحه شده و بدون دیدن صفحه ای دیگر از سایت خارج شود. اما در صورتی که بازدید کننده، پیش تر از بخش دیگری از سایت شما دیدن کرده باشد، خروج وی به عنوان نرخ پرش (Bounce Rate) محاسبه نخواهد شد.

برای مثال، اگر فرض کنیم ۱۰۰ کاربر در اینترنت وارد سایت شما شوند و از بین این ۱۰۰ نفر، تنها ۴۰ نفر بر روی دیگر صفحات کلیک کنند و از آنها بازدید کنند، در این صورت بانس ریت سایت تان ۶۰% خواهد بود که اصلاً مقدار خوبی نیست.

عوامل موثر در نرخ پرش سایت کدامند؟

۱- محتوای مناسب سایت

زمانی که سایت شما دارای محتوای خوب و با کیفیت باشد، کاربر از بودن در آن لذت می برد و مدت زمان بیشتری را در سایت سپری می کند. محتوای خوب، به این ترتیب نرخ پرش سایت را کاهش می دهد.

۲- سرعت بارگذاری سایت

در صورتیکه سرعت بارگذاری صفحات سایت بالا باشد و کاربر برای دیدن مطلب مورد نظرش، مدت ها منتظر بالا آمدن سایت نماند، کاربر بیشتر در داخل سایت می ماند و در نیمه راه، سایت را ترک نخواهد کرد.

۳- لینک های داخلی سایت

ممکن است کاربر در حین مطالعه مطلبی در داخل سایت، به مواردی برخورد کند که اطلاعات کاملی درباره آن نداشته باشد. اگر شما لینک های داخل متن را به صورت مناسب در صفحه قرار دهید، کاربر تمایل به خواندن مطلب جدید را از خود نشان می دهد و به این ترتیب نرخ پرش سایت شما کاهش خواهد یافت.

نرخ پرش چیست

۴- کاربری آسان سایت

اگر کاربر وارد سایت شما شود و در پیدا کردن مطلب مورد نظرش، به مشکل برخورد کند، به سرعت از سایت خارج می شود. بنابراین کاربری آسان صفحات سایت و دسترسی راحت به انواع اطلاعات، برای کاربر بسیار مهم است و در نرخ پرش سایت تاثیر گذار است.

۵- تطبیق کلمات کلیدی با مطالب سایت

تطبیق کلمات کلیدی با محتوای سایت مهم است زیرا کاربران انتظار دارند، محتوای مرتبط با کلماتی که جستجو کرده اند را مشاهده کنند. اگر مطلب مورد نظر با کلمه کلیدی جستجو شده هماهنگی نداشته باشد، کاربر بلافاصله سایت را ترک خواهد کرد.

۶- ظاهر سایت

حتی اگر محتوای سایت شما مفید و با کیفیت باشد، اما گرافیک سایت شما چندان زیبا و کاربرپسند نباشد، کاربر به محض ورود به سایت و دیدن ظاهر بد سایت، به سرعت از آن خارج می شود و نرخ پرش سایت شما را افزایش می دهد.

۷- ریسپانسیو بودن سایت

امروزه بسیاری از کاربران اینترنتی از طریق تلفن های همراه شان به وب سایت ها مراجعه می کنند. بنابراین طراحی سایت ریسپانسیو (واکنش گرا) بسیار اهمیت دارد. کاربران، سایتی که در انواع صفحه نمایش به خوبی نشان داده نشود، را به سرعت ترک خواهند کرد.

? حتما بخوانید: تبلیغات اینترنتی و تاثیر آن بر کسب و کار

۸- تبلیغات

استفاده نادرست و یا زیاد از حد تبلیغات روی سایت، موجب خروج سریع کاربران از سایت می شود. درست است که وب سایت ها برای کسب درآمد به تبلیغ روی سایت نیاز دارند اما استفاده بیش از حد تبلیغات موجب آزردگی خاطرکاربران سایت می شود و نرخ پرش سایت را بالا می برد.

نرخ پرش خوب

اگر نرخ پرش صفحه‌ای بالا باشد، اما متوسط زمان صرف شده روی صفحه نیز بالا باشد، شما نباید چندان احساس نگرانی کنید. چون به نظر می‌رسد کاربران به آنچه که در جستجوی آن بوده‌اند رسیده‌اند.

نرخ پرش بد

اگر نرخ پرش صفحه‌ای بالا باشد و متوسط زمان صرف شده روی آن صفحه نزدیک به صفر باشد، این یک نرخ پرش بد به حساب می‌آید. کاربران در این صفحه نمی‌مانند و آنرا به سرعت ترک می‌کنند. نتیجه اینکه شما باید علت این موضوع را دریابید و مشکل را برطرف کنید

نرخ پرش و نرخ خروج چه تفاوتی دارند؟

نرخ پرش تنها مربوط به صفحه ورود کاربران به وب‌سایت شما هستند اما نرخ خروج مربوط به آخرین صفحه‌ای است که کاربر قبل از ترک سایت آن را مشاهده می‌کند؛ بنابراین، اگر کاربری به سایت شما بیاید و بدون هرگونه تعاملی با سایت شما خارج شود، در این صورت یک پرش و یک خروج محاسبه می‌شود. این در حالی است که اگر پس از ورود به سایت شروع به گشتن در سایت کرده و با سایت شما تعامل برقرار کند، در این صورت تنها یک خروج برای آن ثبت می‌گردد.

? حتما بخوانید: LinkedIn و نکات مهم درباره آن

چگونه نرخ پرش بالا را کم کنیم؟

به طور کلی، نرخ پرش بالا نشان می دهد که صفحات بی ربط و یا گیج کننده برای بازدید کنندگان در سایت وجود دارد. اما آیا به اقدامات شدید مانند حذف یک صفحه و یا انجام یک طراحی مجدد نیاز است. مراحل مهمی وجود دارد که شما قبل از اقدام باید آنها را بدانید. نرخ پَرش واقعی فقط به شما می گوید که فردی به یک صفحه وب می آید و آن را بدون بازدید صفحات دیگر ترک می کند. به شما نمی گوید که چه کسانی با صفحه شما در تعامل هستند. . برای کم کردن این فاصله میتوانید از این موارد کمک بگیرید :

۱- نسخه موبایلی سایت خود را بهینه کنید.

در حال حاضر دستگاه های تلفن همراه نسبت به کامپیوتر بیشتر مورد ترافیک جستجو می باشند. که این موضوع اهمیت به آن را بسیار مهم می کند . یعنی نه تنها باید یک برنامه تلفن همراه ارائه و آماده کنید بلکه مطمئن شوید که برای کاربر آن نسخه تجربه ای جذاب باشد. چقدر آزار دهنده است که شما به یک سایت از طریق موبایل خود می رسید، تنها راه برای خواندن محتوای آن زوم کردن باشد؟ داشتن یک سایت پاسخگو به اندازه کافی مناسب نمی باشد بلکه تعامل با نسخه تلفن همراه نیز باید کاربر پسند و تعاملی باشد.

۲- نرخ پرش خود را بر اساس منابع مختلف بررسی کنید.

گاهی اوقات، منابع ترافیک به یک صفحه خاص هدایت می شوند که ممکن است ارتباطی با نرخ پرش داشته باشد. بیایید بگوییم که نرخ پرش شما به ویژه برای بازدید کنندگان رسانه های اجتماعی بالا است . هنگامی که شما در حال توزیع محتوای وب سایت خود هستید، مطمئن شوید که پیام موجود در صفحه شما با آنچه بازدید کننده انتظار دارد، منطبق است. شما باید به وضوح انتظارات بازدید کننده را برآورده کنید.

۳- از پاپ آپ های صحیح استفاده کنید .

در حال حاضر اهمیت تجربه کاربری در تلفن همراه به خوبی مورد بحث قرار گرفته است، اما این واقعیت برای همه سیستم عامل ها وجود دارد. برای مثال، چیزهایی مثل پاپ آپ تمام صفحه، نه تنها آزار دهنده است، بلکه با توجه به بروز رسانی اخیر در الگوریتم های گوگل، همچنین در جستجو می تواند دارای مجازات و جریمه باشد.

اما نکته کلیدی  فقط کاربر می باشد. شما می خواهید بازدید کنندگان را به صفحه خود هدایت کنید و تا زمانی که تغییر نیاز نباشد در آن باقی بمانند. و در حالی که برخی از پاپ آپ ها خوب هستند .مانند پیام های ورودی که به خوبی در این زمینه به سایت اضافه شده است، جلوگیری از هر گونه نشانه ای که به طور قابل توجه تجربه کاربر را مختل کند ممکن است باعث شود بازدید کنندگان آن صفحه را ترک کنند.

? حتما بخوانید: تبلیغات کلیکی چگونه باعث افزایش درآمد می شود؟

۴- به کلمات کلیدی و مرتبط بودن آن اهمیت دهید

به یاد داشته باشید که در برابر بازدید کنندگانی که در سایت شما در مورد محتوای سایت در شبکه های اجتماعی گیج شده اند چه هشدارهایی داده شده است؟ این همان چیزی است که برای رتبه بندی کلمات کلیدی به کار می رود. تطبیق کلمات کلیدی با مطالب شما مهم است چرا که اطمینان بازدید کنندگان بوده و دریافت مطالب مرتبط با آنها را انتظار دارند.

بنابراین، هنگامی که کلمات کلیدی را، برای رتبه بندی صفحات خود ارزیابی می کنید، مطمئن شوید که آنها با محتوای واقعی منطبق شده اند. هنگامی که شما این کار را انجام دادید، سعی کنید که به دنبال یک چارچوب برای موضوع خود بروید که نوع گروه های صفحات سایت شما را با خوشه بندی مناسب با توجه به موضوع، تقسیم بندی می کنند- این کار به جذب ترافیک عالی صفحات کمک می کند.

نرخ پرش

۱۲ کلید که می توانیم از نرخ پرش (فرار کاربر) جلوگیری نماییم؟

۱- از نوشتن مطالب تکراری و کلیشه ایی که همه جا هست جدا خودداری نمایید.

۲- پاراگراف اول تعیین کننده است. (کاربر با خواندن همان چند خط اول مطالب شما تصمیم می گیرد که ادامه مطلب را بخواند یا خیر؟)

۳- از عناوین جذاب و واضح برای مطالب خود استفاده نمایید.

۴- در بین متن از تصاویر جذاب و کاربر پسند استفاده نمایید.

۵- سرعت سایت بسیار مهم است.

۶- از استفاده Flash  در سایت خود داری نمایید.

۷- در بین متن خود به صفحات دیگر وب سایت خودتان لینک بدهید و کاربران را تشویق به ماندن و خواندن مطالب وب سایت خود نمایید.

۸- وقتی کاربران وارد سایت می‌شوند باید بتوانند در کمترین زمان ممکن مطلب موردنظر خود را پیدا کنند. به همین دلیل بخش‌های مهم سایت را باید در منوهای بالایی قرار دهید و موارد دیگر را در کنار یا پایین سایت قرار دهید.

۹-  یکی از قابلیت‌های مهم دیگر در وب‌سایت قرار دادن امکان جستجو در سایت است که اگر کاربر به هر دلیلی نتواند مطلب موردنظر خود را پیدا کند با یک جستجو به هدف خود برسد.

۱۰- استفاده درست از لینک‌ها یکی از عوامل مهم در نرخ پرش است.

۱۱- استفاده مناسب از صدا: به شما پیشنهاد می‌کنم برای نگه‌داشتن کاربر در وب‌سایت خود از موزیک در بک‌گراند وب‌سایت خود استفاده نکنید.

۱۲- استفاده مناسب از فونت: برای نوشتن‌های خود از فونت زیبا رنگ و سایز مناسب استفاده کنید.