زمان مطالعه : ۶ دقیقه

هکر رشد کیست ؟

هکر رشد یا Growth Hacking، به روشی نوین در بازاریابی گفته می‌شود که به‌وسیله اجرا تست‌های مختلف در فرایند کسب‌وکار، بازدهی تبلیغات را افزایش می‌دهد. آینده بازاریابی،در همه کشورها ازجمله ایران، از سیستم سنتی و خطی تبلیغ و فروش فاصله گرفته آنالیزهای منطقی را به این فرایند اضافه کرده است.

هکر رشد، یا در اصلاح دقیق‌تر رهبر هک رشد (Growth Hacking Leader) کسی است که رهبری این فرآیند چالشی را به عهده می‌گیرد. در حقیقت وظیفه پیاده‌سازی دانش افرادی که در گروه‌های هک رشد قرار دارند با وی است و رهبر هک رشد، با تکیه‌بر اختیاراتی که از مدیرعامل مجموعه دریافت می‌کند، می‌تواند تا حد زیادی از ایده پردازی کارکنان استفاده کرده و سرعت شناسایی مشتریان را افزایش دهد.

تاریخچه پیدایش هکر رشد

پیدایش هکر رشد کاملا تحت تأثیر اینترنت و ظهور محصولات اینترنتی بود. نوع رفتار و تعامل افراد با محصولات اینترنتی در مقایسه با خرید کفش از یک فروشگاه فیزیکی بسیار متفاوت است. هکرهای رشد قادر هستند تا این رفتار را درک کنند و از آن برای رشد کسب و کار خود استفاده کنند. اینترنت باعث تغییر و تحول اساسی در نوع محصولات، توزیع و فروش محصولات شد. و این تحولات منجر به پیدایش مفهوم هک رشد شد. قرن‌هاست که یک محصول به صورت یک شیء فیزیکی بوده اما در حال حاضر می‌تواند حاوی اطلاعاتی در قالب یک محصول نرم‌افزاری باشد.

به عنوان مثال در گذشته تنها میز، گلدان، صابون و غیره محصول بوده اما امروزه موارد لمس نشدنی مانند یک اپلیکشین و یا یک نرم‌افزار هم می‌تواند محصول باشد. به عنوان نمونه اگر اینستاگرام را در نظر بگیریم به شما این امکان را می‌دهد تا خودتان در اپلیکیشن اشتراک گذاری کنید و تجربه خودتان را از این محصول بگویید، درحالی که اشیای فیزیکی مانند صندلی و یا یک صابون چنین کاری نمی‌توانند بکنند. در واقع محصولات با استفاده از خودشان و بدون به کار بردن هیچ بنر تبلیغی می‌توانند کاربران جدیدی را جذب کنند.

بنابراین این تحول اصلی‌ترین دلیل به وجود آمدن هک رشد و هکر رشد است. بنابراین اینترنت نوع جدیدی از محصول را به دنیا معرفی کرده است. همچنین به دلیل وجود اینترنت کلمه توزیع هم تعریفی جدید پیدا کرده و باید به فکر شیوه‌های نوین توزیع در اینترنت بود. بنابراین هکرهای رشد با داشتن دانش و شناخت از محصول و شیوه‌های توزیع، باعث یافتن حوزه‌های هوشمندانه و تکنولوژی محور برای رشد می‌شوند.

? حتما بخوانید: بازاریابی سبز

تفاوت هکر رشد و بازاریاب

  • تشکیل و مدیریت تیم بازاریابی و فروش کاری است که بازاریاب ها در ابتدای رشد استارتاپ ها انجام می دهند و این کار نه تنها کمک شایانی نمی کند بلکه می تواند به آنها ضربه جدی وارد کند، بودجه های زیادی را صرف کند و حتی منجر به شکست استارتاپ ها شود. در حالی که هکر رشد به دنبال پیدا کردن راه حلی کم هزینه برای رسیدن به رشدی پایدار است.
  • از طرفی بازاریاب ها به دنبال این هستند که افرادی را پیدا کنند تا محصول یا خدماتی که وجود دارد را به آنها بفروشند ولی هکر رشد به دنبال این است که محصول یا خدماتی را ایجاد کند که افراد آن را بخواهند و برای داشتن آن حاضر باشند پول پرداخت کنند.
  • بازاریاب ها برای تبلیغ به دنبال استفاده از کانالهای گران قیمت و تبلیغات پرداختنی هستند ولی هکرهای رشد به دنبال جایگزین های رایگان یا با هزینه پایین هستند.
  • بازاریاب ها در پیداکردن راه های رشد به صورت سنتی عمل می کنند و معمولا تصمیمات بر اساس نظرات و سلسله مراتب گرفته می شود. در صورتی که هکرهای رشد در پیداکردن راهکارهای رشد مبتکر و خلاق هستند و بر اساس داده های بدست آمده و تحلیل آنها تصمیمات بعدی خود را میگیرند.

این ها دلایلی هستند که نشان می دهد یک بازاریاب نمی تواند جایگزین مناسبی برای یک هکر رشد باشد و برای پیدا کردن چنین شخصی باید به خودتان زحمت بدید تا کسی را پیدا کنید که بتواند این مسئولیت مهم را برعهده گیرد و از پس اجرای این وظیفه مهم برآید.

با خصوصیات هکر رشد آشنا شوید؟

  • برای اینکه هکر رشد باشید، لازم نیست برنامه‌نویس باشید.
  • بازاریابان سنتی می توانند هکر رشد باشند، به شرطی که تمرکز خود را بر رشد محدود کنند و مجموعه مهارت‌های خود را عمق بیشتری ببخشند.
  • بیشتر هکرهای رشد، افرادی اخلاق‌گرا هستند.
  • هکرهای رشد در تعدادی از حوزه‌ها متبحر هستند، اما باید در برخی از این حوزه‌ها سرآمد شوند تا بتوانند وظیفه‌ی خود را به خوبی انجام دهند.
  • با وجود اتکای هکرهای رشد به تجزیه و تحلیل، آنها در عین حال افرادی راست‌مغز هستند زیرا به دفعات از خلاقیت، کنجکاوی و تحقیقِ کیفی استفاده می‌کنند.
  • هکرهای رشد نسبت به رشد یک وسواس ویژه و عزمی راسخ دارند. این وسواس که تمام ذهن آنها را مال خود کرده است به آنها امکان می‌دهد آنقدر پشتکار به خرج دهند تا تاکتیک‌های درست را کشف کنند. این عزم راسخ، به آنها امکان می‌دهد همچنان که به آهستگی محصول خود را پیش می‌برند، موفقیت‌هایی کوچک اما متعدد، کسب کنند.

چرا به هکر رشد اعتماد کنیم؟

هر کاری که هکر رشد انجام میدهد با شاخص های مشخص و تاثیرگذاری سنجیده می شود. شاخص هایی که نشان می دهد میزان رشد شما چقدر است؟ چقدر رشد پایدار دارید؟ و آمار و ارقامی که نشان می دهد به سمت رشد در حرکت هستید یا نه. بنابراین وجود چنین شخصی که شما را به سمت رشد هدایت کند و قدرت سنجش عملکرد رشد را داشته باشد یک موضوع مهم و حیاتی به حساب می آید که نمی توانید منکر وجود یک هکر رشد شوید (مگر اینکه قصد رشد و توسعه نداشته باشید).

رشد برای یک هکر رشد مانند خورشیدی ست که هر روز به دور آن می چرخد. تمام تصمیمات و اقداماتی که یک هکر رشد انجام می دهد در راستای رشد است و دائم این ذهنیت را در خود توسعه می دهد که به سمت رشد حرکت کند. هنر یک هکر رشد در انتخاب و تمرکز بر روی یک هدف است و نادیده گرفتن مسائل دیگر که به رشد کمکی نمی کند.

یک هکر رشد باید بتواند مسئولیت خطیر رشد سازمان را بپذیرد و با خلاقیت خود بتواند راه منحصر بفردی برای رشد پیدا کند. همچین باید بتواند روش ها و تکنیک های رشد سایر شرکت ها و رقیبان را بررسی کنید و در صورت نیاز آنها را برای سازمان بکار گیرد و بهینه کند.

یک هکر رشد باید بتواند ایده ها و روش های موجود برای دستیابی به رشد را بررسی کنید، آنها را اولویت بندی کند، تست و ارزیابی نماید و در نهایت با تحلیل آمارها و بررسی نتیجه های مربوطه تصمیم بگیرد که کدام را حفظ و کدام را حذف کند.

به خاطر داشته باشید

امروزه گرایش ها به سمت هک رشد افزایش یافته است، به طوری که هک رشد در آینده تنها به استارتاپ‌ها محدود نمی‌شود، بلکه می‌تواند در شرکت‌های بزرگ نقشی قابل توجه ایفا کند. به عبارت دیگر هک رشد تنها برای استارتاپ‌ها به طور اختصاصی طراحی نشده است، به دلیل داشتن منابع مالی محدود، استارتاپ‌ها از هک رشد استفاده می‌کنند و تأثیر مثبتی را روی آنها می‌گذارد. بدین ترتیب در نظر بگیرید اگر هک رشد برای شرکت‌های بزرگی که منابع زیادی دارند استفاده شود چه تأثیر پرباری را برای آنها به ارمغان می‌آورد.

هکرهای رشد نسبت به رشد عزمی جدی دارند و به آنها این امکان را می‌دهد تا با پشتکار فراوان تاکتیک‌های مناسب را کشف کنند. البته بازاریابان سنتی هم می‌توانند هکر رشد باشند به شرط اینکه بر روی رشد تمرکز کنند و عمق بیشتری را به مجموعه مهارت‌های خود بدهند. 

در صورتیکه استارتاپ هستید و یا به دنبال راه‌اندازی محصول/فکر جدیدی هستید اما زمان و پول کافی برای کمپین‌های بازاریابی گران را ندارید، بهترین راه حل مناسب برای  شما هک رشد است. از سوی دیگر، شرکت‌های با تجربه معمولا از نرخ رشدشان رضایت دارند و بیشتر بر روی حفظ اعتبار برند خود متمرکز هستند یعنی آنها به بازاریابی نیاز دارند. امیدواریم این مقاله به شما برای درک بین هک رشد و بازاریابی کمک کرده باشد.