چگالی کلمات کلیدی و اهمیت آن در سئو

چگالی کلمات کلیدی، درصدِ استفاده از یک کلمه کلیدی یا عبارت کلیدی به نسبت تعداد کل کلمات محتوای یک صفحه است. در موضوع سئو و بهینه سازی سایت، چگالی کلمه کلیدی می تواند به عنوان عاملی مهم به منظور تشخیص مرتبط بودن محتوای یک صفحه با کلمه کلیدی اصلی استفاده شود.بدون انتخاب کلمات کلیدی مناسب و درست ,ساختار سئوی شما از هیچ مبنایی برخوردار نخواهد بود و شما را به جای خاصی نیز نخواهد رساند.توزیع درست کلمات کلیدی در محتوا علاوه بر چراغ سبز موتورهای جستجو، رضایت کاربران را نیز برایتان به همراه خواهند داشت.

چگالی کلمات کلیدی، درصد استفاده از یک کلمه کلیدی یا عبارت کلیدی به نسبت تعداد کل کلمات محتوای یک صفحه است. در مبحث سئو و بهینه سازی سایت، چگالی کلمه کلیدی می تواند به عنوان فاکتوری برای تشخیص مرتبط بودن محتوای یک صفحه با کلمه کلیدی اصلی استفاده شود.

دلیل استفاده بیش از حد برخی از سئو کاران از کلمات کلیدی و در پی آن ناخوانا شدن محتوا موتورهای جستجو، به خصوص گوگل، تصمیم گرفتند که میزان اثرگذاری این عامل را در سئو به حداقل برسانند. در حال حاضر اگر سعی کنید با Keyword Stuffing، چگالی کلمات کلیدی سایت خود را بالا ببرید، وب سایت شما توسط گوگل جریمه خواهد شد. البته گفته های بالا به این معنی نیست که نباید از کلمات کلیدی در محتوای خود استفاده کنید، بلکه باید این عبارات را به شکلی منطقی و کافی در محتوای خود به کار ببرید.

جالب است بخوانید : کلمه کلیدی و نکاتی کلیدی در انتخاب آن

تاریخچه چگالی کلمات کلیدی

اواخر سال ۱۹۹۰، که روزهای آغازین کار موتورهای جستجو بود، یکی از فاکتورهای مهم رتبه بندی یک وبسایت “چگالی کلمات کلیدی” محسوب می‌شد، که به تدریج وب‌مسترها با پی بردن به اهمیت این فاکتور در بهینه سازی موتورهای جستجو، شروع به استفاده بیش از انداره از کلمات کلیدی در محتوای خود کردند. به همین دلیل موتورهای جستجو تصمیم گرفتند به عوامل دیگری برای رتبه بندی که خارج از کنترل وب‌مسترها باشد اولویت داده و میزان اثرگذاری چگالی کلمات را کاهش دهند.

 عبارت کلیدی چیست ؟

شاید برایتان سوال شده است که عبارت کلیدی با کلمه کلیدی چه تفاوتی دارد. کلمه کلیدی در حقیقت، یک واژه است که به عنوان کوئری جستجو استفاده می شود، در حالیکه عبارت کلیدی از دو یا چند کلمه مجزا تشکیل شده است. عبارات کلیدی، معمولاً کلمات کلیدی طولانی (Long-Tail) هستند که کاربران برای جستجو از آنها استفاده می کنند.

برای مثال ممکن است واژه تی شرت برای یک وب سایتِ خاص، کلمه کلیدی محسوب می شود. در حالیکه تی شرت ورزشی آبی برای همان سایت یک عبارت کلیدی است. یا مثلاً ، سئو یکی از کلمات کلیدی مهم محسوب می شود، اما سئو و بهینه سازی سایت، یک عبارت کلیدی محسوب می شود.

شاید تعداد جستجوی یک کلمه کلیدی از تعداد جستجوی یک عبارت کلیدیِ مرتبط بیشتر باشد، اما یک عبارت کلیدی بهتر از یک کلمه کلیدی نیاز کاربر را بیان می کند. آمار نشان می دهد، احتمال خرید و مشتری شدن افرادی که از عبارات کلیدی در جستجوی خود استفاده می کنند، بالاتر است زیرا معمولاً این افراد به دنبال یک محصول خاص می گردند.

چگونه کلمات کلیدی را استفاده کنیم ؟

چگالی کلمات کلیدی یک محتوا باید بین ۱ تا ۳ درصد باشد. با علم به این موشوع یک نکته وجود دارد و آن نحوه توزیع کلمات کلیدی است. کلمات کلیدی باید به شکلی در طول محتوا توزیع شوند که هم متن تان برای کاربران قابل خواندن باشد و هم موتور جستجو بتواند موضوع متن تان را تشخیص دهد. اگر در دو پاراگراف اول متن خود ۱۰ بار از کلمه کلیدی استفاده کردید، بهتر است بدانید که یک جای کار اشکال دارد.

جالب است بدانید : بک لینک چیست و اهمیت آن در سئو

تاثیر چگالی کلمات کلیدی در سئو سایت

در گذشته، چگالی کلمات کلیدی برای انواع محتوا، امر بسیار مهمی محسوب می شد و نقش مهمی را در رتبه بندی سایت ایفا می کرد. امروزه با توسعه و پیشرفت الگوریتم های گوگل، چگالی کلمات کلیدی به اندازه گذشته مهم نیست. البته این بدان معنا نیست که نباید روی کلمات کلیدی تمرکز کرد. بلکه می توان گفت چگالی کلمات کلیدی به اندازه کیفیت محتوا مهم نیست.

مرتبط بودن کلمات کلیدی با محتوای تولید شده، اهمیت زیادی برای گوگل دارد. چگالی کلمات کلیدی بر روی رتبه سایت همچنان تاثیرگذار هستند، به ویژه در وب سایت های فارسی زبان، یک عامل مهم رتبه بندی به حساب می آیند. استفاده از یک کلمه کلیدی در محتوا به اندازه گذشته مهم نیست و باید مترادف ها و مشتقاتی از کلمه کلیدی نیز در محتوا به کار رود. ب

هتر است محتواها با تمرکز بر چند کلمه کلیدی تولید شوند تا وب سایت رتبه بندی بهتری داشته باشد. در کل، استفاده بیش از حد از کلمات کلیدی (Keyword Stuffing) در محتوای صفحات سایت، باعث جریمه شدن وب سایت از طرف گوگل می شود. استفاده از کلمات کلیدی در محتوا باید به شکل صحیح و به اندازه کافی باشد.

تاثیرات منفی چگالی کلمات بالا

یک متن با تکرار مداوم کلمات مشابه تبدیل به مطلبی می شود که توسط ماشین نوشته شده است. چنین نوشته ای ارزش اولیه خود را نسبت به کاربران از دست داده و باعث از بین رفتن اعتماد آنها و در نهایت به کاهش ترافیک منجر می‌شود.
زمانیکه شما به عمد کلمات مناسب متن خود را با کلمات کلیدی موردنظرتان جایگزین می کنید، محتوای شما ارزش معنایی خود را از دست می‌دهد و به گرفتن رتبه پایین ختم می‌شود.
نکته مهمی که در چگالی کلمات کلیدی باید به آن توجه کنید این است که، نه تنها استفاده مداوم از کلمات کلیدی در یک متن باعث کم ارزش شدن آن متن از نظر گوگل می‌شود، بلکه تهدید بزرگی برای کل وبسایت به شمار می‌رود.

جالب است بدانید : کلمات کلیدی و تاثیر آن بر سئو

نحوه محاسبه چگالی کلمات کلیدی

فرمولی محاسبه چگالی کلمات کلیدی در یک صفحه جهت بهینه سازی موتور جستجو عبارت است از:

Nkr / Tkn ) * 100)

Nkr: تعداد دفعات تکرار یک کلمه کلیدی

Tkn: تعداد کل کلمات در صفحه مورد نظر

خروجی فرمول بالا چگالی کلمات کلیدی را محاسبه می نماید. برای مثال چنانچه یک کلمه کلیدی ۵ مرتبه در صفحه ای که حاوی ۱۰۰ کلمه است بکار رود، چگالی این کلمه ۵% می باشد. چنانچه چگالی یک کلمه بسیار پایین باشد، موتورهای جستجو اهمیت زیادی به آن نخواهند داد و اگر چگالی خیلی بالا باشد، موتورهای جستجو ممکن است سایت شما را به عنوان اسپمر در نظر بگیرند. در صورت وقوع این اتفاق، موتورهای جستجو صفحه مورد نظر را جریمه نموده و جایگاه آن صفحه در نزد موتورهای جستجو به شدت افت می کند.

جالب است بدانید : چگونه دامنه خود را ثبت و یا انتقال دهیم

بهترین مکان برای کلمات کلیدی

برای دریافت بهترین نتیجه، کلمات کلیدی خود را در ۷ قسمت زیر استفاده کنید:

  1. عنوان صفحه
  2. تگ H1
  3. متن اصلی
  4. URL سایت
  5. تگ Alt تصاویر موجود در صفحه
  6. لینک های داخلی سایتتوضیحات متا یا Meta Description

یادتان باشد کلمات کلیدی را تنها برای موتورهای جستجو بهینه سازی نکنید. ارائه تجربه کاربری خوب به مخاطبان در موفقیت سایت شما بسیار موثر است.