صحبت کنید تا قانع شوند

خوب صحبت کردن و البته خوب شنیدن هر کدام یک هنر هستند. هر گفتگویی دو طرف دارد و وجود هر دو طرف در هنر گفتگو ضروری است. وب صحبت کردن یک مهارت در روابط اجتماعی به حساب می آید و می تواند شما را به واسطه بیان خوب و تاثیر گذار در بسیاری از بحث ها، مذاکرات، و … پیروز کندو اما خوب شنیدن هم به همان اندازه حائز اهمیت است.

اول فکر کنید بعد صحبت کنید

رایج ترین علت ارسال پیام ها و حرف های گیج کننده تفکر آشفته و پریشان است. گاهی که حرف بی ربطی می زنیم به این خاطر است که به خوبی در موردش نیندیشیده ایم. یا حرف هایمان آنقدر زیاد است که نمی توانیم همه ی آنها را بیان کنیم. و یا شاید نظری داریم که آنقدر بار سنگینی دارد که نمی توانیم به خوبی بیانش کنیم. در نتیجه وقتی دهان باز می کنیم تا حرف بزنیم آمادگی لازم نداریم و به همین دلیل است که کلمات و جمله هایمان بی سر و ته می شوند و خوب به دل شنونده نمی شیند و هیچ کس هم نمی فهمد چه گفته ایم. اولین اصل حرف زدن روشن و صریح و شفاف این است که قبل از حرف زدن خوب فکر کنیم. افکارمان را مرتب کنیم و بعد دهانمان را باز کنیم.

به زمان اهمیت دهید

در زمان مناسب شروع به صحبت کنید. هر زمانی مناسب صحبت کردن نیست، مثلا زمانی که فردی مشغله دارد، احتمال اینکه به حرف شما گوش دهد خیلی کم است. در این‌صورت بهتر است که از آن شخص بخواهیم یک فرصت مجزا و مناسب برای صحبت کردن به شما بدهد. یا مثلا، اگر در شرایطی هستید که در همان لحظه حتما باید صحبت کنید  از وی بخواهید که برای مثلا پنج دقیقه به حرف شما گوش دهد.  همچنین، این مساله به خانم‌ها، در ارتباط با آقایان بسیار کمک می‌کند.

در این مدت سعی کنید صریح، دقیق و شفاف صحبت کنید و از حاشیه‌ها دوری کنید. همچنین، بسیار مهم است که مدت زمان دقیقی که برای صحبت لازم دارید را درخواست کنید، مثلا بگویید که قرار است پنج دقیقه، پانزده دقیقه، بیست دقیقه و… وقت‌شان را بگیرید. اگر مدت زمان را مشخص نکنید از میانه صحبت رها می‌شوید و مخاطب شما دیگر به حرف‌تان گوش نخواهد داد زیرا نگران کار خودش است.

لطفا با لبخند وارد شوید

اگر منعطف، دوستانه و دلگرم‌کننده صحبت کنید، مخاطب‌ نسبت به خودتان و محتوای کلام‌تان قضاوت خوشایندتری خواهد داشت. این در حالی است که اگر خشونت‌آمیز، نیش‌دار و کسل‌کننده صحبت کنید، روی مخاطب‌تان تأثیر منفی خواهید گذاشت. برای اینکه لحن صحبت کردن‌تان دوستانه‌تر و گرم به نظر برسد، هنگام صحبت لبخند بزنید. البته لبخند زدن حین صحبت کردن همیشه ممکن نیست. مثلا وقتی درباره‌ی یک موضوع خیلی جدی صحبت می‌کنید، جالب نیست لبخند بزنید. اما اگر امکانش بود، همین که فقط اندکی گوشه‌های دهان‌تان به سمت بالا تغییر وضعیت بدهند کافی است تا صدایتان حتی از پشت تلفن دلنشین‌تر به نظر برسد. مطمئن باشید اگر صدایتان را به اندکی احساسات زیبا آغشته کنید، تأثیرگذارتر خواهید بود. اما هرگز پوزخند نزنید.

صدا مهم است

نه خیلی آهسته و نه خیلی بلند صحبت کنید. حجم صدایتان باید به اندازه‌ای باشد که به راحتی شنیده شود، اما گوش را از بلندی زیاد آزار ندهد. اگر مِن‌مِن کنید یا اینکه صدایتان فقط در حد پِچ‌پِچ به گوش برسد،حضورتان در گفت‌وگو نادیده گرفته خواهد شد و چه بسا دیگران مدام وسط صحبت‌تان بپرند و رشته‌ی کلام‌تان را قطع کنند. منظور این نیست که داد بزنید، بلکه فقط سعی کنید بلندی صدایتان را متناسب با موقعیت تغییر بدهید. مثلا اگر مقابل جمعیتی صحبت می‌کنید که تعدادشان زیاد است، باید بلندتر صحبت کنید تا صدایتان به گوش همه برسد. اما در شرایط عادی و مکالمات روزمره لازم نیست خیلی بلند صحبت کنید؛ چرا که ممکن است با بلند صحبت کردن نابه‌جا، روی مخاطب‌تان تأثیر منفی بگذارد.

این نشانه هارا جدی بگیرید

  • مالیدن یک چشم. وقتی شنونده می گوید “فکر کنم حق با تو هست” و یک چشم خودش را بمالد به این معنی است که غیر این چیزی که گفته فکر می کند و نمی تواند حرف شما را قبول کند.
  • پا کوبیدن. وقتی حرفی همراه با کوبیدن پا بر روی زمین باشد معمولا نشانه ای از عدم اعتماد به چیزی که گفته شده است می باشد.
  • مالیدن انگشت ها. وقتی دیدید که کسی انگشت شصت و اشاره اش را به هم می مالد اغلب به این معنی است که چیزی را دارد مخفی می کند.
  • زل زدن و پلک زدن. وقتی دید که کسی به سقف زل می زند و به سرعت پلک می زند موضوع مورد گفتگو را دارد بررسی می کند.
  • لبخندهای کج و معوج. لبخندهای صادقانه لبخندهای متقارن هستند. و اکثر حالات چهره هم زود ناپدید می شوند. اگر لبخندی کج و معوج باشد به احتمال زیاد صادقانه نیست و تصنعی است.
  • عدم برقراری ارتباط چشمی. این نشانه ی عدم اعتماد به نفس است اما ممکن است نشانه ی عدم صداقت هم باشد.

البته تصمیم گیری تنها بر اساس این چند نشانه خردمندانه نیست. اما می توانید با استفاده از این نشانه ها بدانید که خوب است چه سوالاتی بپرسید و منتظر چه جواب هایی باشید.

مراقب عادت های خود باشد!

فراموش نکنید ، عادت های شما نباید باعث مزاحمت برای دیگران شود.بنابراین به عادت های خود آگاه بوده و مخاطب خود را فراری ندهید.بنابراین برای این که جذاب باشید و در صحبت های خود دیگران را مجذوب خود کنید:

  1. تا جای ممکن از انتقاد بپرهیزد و برعکس سعی کنید از خوبی های طرف تا جایی که ممکن است حسن جویی کنید.
  2. ارتباط چشمی و لبخند را در ارتباطات خود به خوبی به کار ببرید.
  3. به علایق مخاطب توجه کنید.
  4. ساده و تا جای ممکن مختصر صحبت کنید و سعی کنید در گفت و گوها حس خوبی به طرف مقابل بدهید و نفعی از شما به وی برسد.
  5. به جای تمرکز روی مشکلات و درگیریهای خودتان سعی کنید از موضوعات و موارد مور علاقه و مرتبط طرف خود صحبت کنید.
  6. از داستان استفاده کنید داستان ها همانطور که توضیح داده شد بسیار قدرتمند هستند.
  7. ژست مناسب را برای خود برگزینید و از نیروی ارتباطات غیر کلامی بهره ببرید.

با ما همراه باشید

راهکار گستر بلوط متخصص در تبلیغات و بازاریابی و مشاوره رایگان در زمینه تبلیغات صنعت ساختمان