زمان مطالعه : ۱۲ دقیقه

محتوایی قدرتمند، جذاب و خوانا بنویسیم

همه ما در زندگی روزمره برای برقراری ارتباط با اطرافیان، از ارتباط کلامی (شفاهی) بهره می‌بریم، سوال می‌کنیم، جواب می‏‌دهیم، تعریف می‌کنیم و… شاید پیش آمده باشد که مدت زمان زیادی را برای تعریف واقعه‌ای صرف کرده باشید؛ اگر صاحب یک وبسایت هستید و تولید محتوا می‌کنید، قطعا با زحمات نوشتن یک مطلب آشنا هستید و می دانید که تولید محتوای جذاب و متن زیبا کار چندان آسانی نیست. با وجود تمام سختی های موجود در نگارش ناگزیر از بکار بردن آن هستیم و حذف آن به معنای حذف تمام اسناد و مدارک مکتوب، مطبوعات، کتب و حتی همین نوشته می باشد.

تصور دنیای بدون نوشتن و نگارش در عصر ارتباطات که محور تمام امور در آن اینترنت و آی تی (IT) است غیرقابل تحمل و غیرممکن به نظر می رسد. احتمالا برایتان اتفاق افتاده که ساعت ها برای نوشتن یک مطلب وقت گذاشته باشید و با شور و شوق آنرا منتشر کرده باشید. اما بعد از چند روز وقتی تعداد بازدید هایش را بررسی می‌کنید، می‌ بینید که تقریبا هیچ کس آنرا نخوانده است. بهترین راه جهت رفع مشکلات و موانع بیان شده بر سر راه نگارش متون تمرین، ممارست و کسب تجربه در نوشتن می باشد. با نکاتی که در ادامه معرفی خواهم کرد، می‌توانید این مشکل را برطرف کرده و یک محتوای جذاب و خواندنی بنویسید. البته بهره گیری از تجربیات دیگران با استفاده از مطالعه متون نگارش شده توسط اساتید زبان فارسی نیز می تواند شما را در این راه یاری دهد، یا به عبارت دیگر به شما کمک کند چگونه می توانیم محتوا و متن جذاب و زیبا بنویسیم.

چگونه میتوانیم متن مناسب و خوانایی داشته باشیم

تاکنون به نوشتن و چرایی نوشتن فکر کرده‌اید؟

وقتی وارد یک سایت می‌شوید اولین چیزی که نظرتان را جلب می‌کند چیست؟ وقتی که می‌خواهید یک کالا یا خدمات را خریداری کنید به چه چیزی توجه می‌کنید؟ مطمئنا موارد مختلفی را در نظر می‌گیرید. اما آیا قبل از اینکه توضیحاتی را در مورد محصول یا خدمت مورد نظر مطالعه نکنید، برای خرید اقدام می‌کنید؟ محتوای جذاب و صادقانه منتشر شده در یک سایت مخصوصا فروشگاه‌های اینترنتی، نقش بسیار مهمی در میزان جذب مخاطب و به دنبال آن در فروش دارد.

محتوا شامل هر چیزی است که شما در سایت‌تان به مخاطب ارایه می‌دهید؛ متن، تصاویر، ویدیو‌ها و غیره. در این میان، متن‌ها همچنان قدرت زیادی در معرفی کالا و خدمات به مشتریان و جذب آنها دارند.

? حتما بخوانید: مهندسی محتوا

تاکنون به این موضوع توجه کرده اید که چرا گفتار از نوشتار آسان تر است؟ چرا اگر از شما بخواهند واقعه‌ای را مکتوب کنید اظهار عجز نموده یا نهایتا چند خطی را بر روی کاغذ مینویسید؟ به علت این ناتوانی در نوشتن و توانایی در گفتن فکر کرده اید؟ علت آن را میتوان اینگونه بررسی کرد:

الف- از دوران کودکی تا امروز در غالب موارد برای برقراری ارتباط با اطرافیان از زبان گفتار استفاده کرده ایم لذا به این نحوه برقراری ارتباط عادت کرده و بهره برداری از آن برایمان آسان می نماید. اما بسیار کم پیش آمده که بخواهیم با استفاده از نوشتار با دیگری ارتباط برقرار کنیم. حتی اگر در پاره ای از موارد مانند مدرسه و دانشگاه ناگزیر از نگارش بودیم؛ سعیمان بر این بوده که با استفاده از جملات کتب و جزواتمان خود را از سختی ابداع جملات برای بیان منظور برهانیم. بنابراین برای استفاده این وسیله ارتباطی کمتر تمرین کرده و در نتیجه بهره بردن ازآن برایمان سخت می نماید.

ب- در گفتار نیاز به رعایت دستور زبان و ضوابط نگارش نداشته و می توانیم منظورمان را با استفاده از جملات و کلمات شکسته (محاوره ای) و عامیانه بیان نماییم اما در نوشتن علاوه بر لزوم رعایت دستور زبان باید نسبت به رعایت دستور خط فارسی و صحیح نویسی لغات دقت نموده و سعی نماییم از مناسب ترین کلمات و واژه ها و روان ترین، شیوا ترین و رسا ترین جملات جهت انتقال سریع و صحیح منظورمان بهره برداری کنیم بنابراین هنگام نوشتن محدودیت ها زیاد تر شده و کار برای ما سخت تر خواهد شد.

نکات مهم در نوشتن یک مطلب خوب و خوانایی نوشته

برای داشتن تصویری بهتر از چگونگی نوشتن و نگارش پیش از خواندن ادامه مطلب،”نکات طلایی در داشتن یک عنوان مناسب” را مطالعه کنید.

? حتما بخوانید: چگونه متن تبلیغاتی تاثیر گذار بنویسیم

 

 نکاتی خاص جهت نوشتن محتوای جذاب و متن زیبا

  • قبل از نوشتن دقایقی در مورد مطلب فکر کنید!

    همیشه رعایت این نکته میتواند ثمرات زیادی برای شما داشته باشد. اگر بتوانید قبل از نوشتن یک مطلب دقایقی را در مور آن فکر کنید میتوانید به بررسی نکات جذاب و نوع ساختار متن بپردازید. هچنین میتوانید روی هدف خود از نوشتن مطلب تمرکز کرده تا بتوانید با بیانی بهتر و جذاب تر و در عین حال کامل تر آن را بنویسید و مقصود خود را به مخاطب برسانید.

    متن جذاب فکرکردن

  • کاربران کم حوصله!

    همیشه خود را بجای کاربران سایت قرار دهید در این حالت میتوانید کیفیت و جذابیت مطالب سایت را بررسی کنید. با این شرایط ممکن است بتوانید مطالب و نکاتی که از دید کاربران جذاب و قابل تامل هستند را دریابید. درصورتی که مطالب سایت معمولی و خسته کننده باشند به مرور باعث از دست دادن مخاطبان سایت و خسته شدن کاربران از مطالب شما میشود. چند دقیقه به نحوه استفاده خود از اینترنت فکر کنید. وقتی به دنبال اطلاعاتی می گردید و آنرا در صفحه ای که باز کرده اید پیدا نمی کنید، بلافاصله آنرا بسته و به صفحات دیگر می روید. بقیه کاربران نیز مانند شما هستند.

    متن جذاب بی حوصلگی کاربراگر یک وبسایت آن‌ها را به خود درگیر نکرده و جذب نکند، بلافاصله آنرا ترک خواهند کرد. پس باید راهی پیدا کنیم که کاربران را با محتوای خود درگیر کنیم.پس باید هنگام نوشتن مطالب نحوه نوشتن یک مطلب جذاب را در نظر داشت و نکات خاصی را رعایت کرد که باعث جلب توجه کاربر شود. این نکات نه تنها برای کاربران سایت شما مفید هستند بلکه باعث خوانا تر شدن سایت شما برای موتورهای جستجوگر خواهد شد.

آمار نشان می دهد که بیش از ۷۹ درصد کاربران اینترنت به جای این که مطالب را بخوانند، آن ها را به طور گذرا مرور می کنند.

  • ابتدا کوتاه و مختصر!

    – برای این که در فضای وب محتوای جذاب بنویسید، باید آنچه را که در کلاس ادبیات فارسی در مورد نوشتن یاد گرفته اید، فراموش کنید.
    – اگر می‌خواهید یک موضوع پیچیده و گاه تخصصی را پوشش دهید، می توانید آن را به تعدادی پست کوتاه تر تبدیل کنید. این روش در بازگرداندن کاربران به وبسایت موثر است. هضم کردن مطالب برای کاربر نیز با انجام این کار راحت تر می‌شود.
    – پاراگراف های خود را با روش هرم وارونه ترکیب بندی کنید. یعنی ابتدا نتیجه نهایی را به طور خلاصه عنوان کنید، سپس در پاراگراف های بعدی شروع به دادن توضیحات در مورد آن کنید. این کار خوانندگان را در صورتی که به مطلب علاقمند باشند، بهتر جذب خواهد کرد.
    – بعد از این که نکات بالا را رعایت کردید، از تکنیک های زیر استفاده کرده و یک محتوای جذاب و خواندنی برای مخاطبان خود تولید کنید. تبدیل کردن یک مطلب خشک و خسته کننده به چیزی که کاربر را شیفته خود می کند، تنها چند دقیقه طول خواهد کشید.

باید قبول کنید که کاربران مطالب و نوشته ها را به سرعت مرور می کنند و با دقت نمی خوانند، پس کوتاه ومختصر بنویسید.

  • ساده نویسی!

    همیشه از بکار بردن لغات نامفهوم و سنگین در متن‌های خود بپرهیزید. هر چیزی که برای مخاطب قابل درک نباشد و ذهن او را از پرداختن به مفهوم اصلی متن دور کند، او را از خواندن ادامه متن، منصرف می‌کند. کلمات را با دقت انتخاب کنید. شاید این کار در ابتدا کمی سخت باشد، اما با گذشت زمان و تمرین و نوشتن متن‌های گوناگون تبدیل به یک عادت خواهد شد. یکی از مهمترین ویژگی هایی سبب محبوبیت و مقبولیت برخی از نوشته می شود سادگی و سهل نویسی آنها است. نویسنده ماهر نویسنده ای است که بتواند با بهره گیری از لغات، اصطلاحات، عبارات و جملات ساده، روان و سریع الانتقال مطلبی ژرف و عمیق را به مخاطب انتقال دهد. برخی اینگونه تصور می کنند که با استفاده از اصطلاحات پیچیده و ثقیل نویسی می توانند تسلط خود بر موضوع مورد بحث را به اثبات برسانند؛ اما غافل از اینکه استفاده از چنین روشی سبب خواهد شد مخاطب از خواندن نوشته ما خسته شده و ادامه آن را به زمانی دیگر –که شاید هیچگاه فرا نرسد- موکول کند.

    متن جذاب - ساده نویسیالبته روان نویسی نباید تا حدی باشد که ذهن بدون اصطکاک روی مطلب بلغزد و فرد بدون تامل و تفکر کافی از آن عبور کند. چرا که در این صورت خواننده هنگام مطالعه متوجه جملات می گردد اما چیزی از آن در حافظه وی جای نگرفته و در نتیجه پس از اتمام مطالعه، کل یا بخش عمده ای از مطلب را فراموش می کند. مانند لیوانی که ته آن سوراخ شده است هنگاهی که در داخل ظرف آب قرار می گیرد پر شده و به محض خروج از ظرف از آب تهی می گردد. بنابر این نگارنده توانمند در بزنگاه های نوشته که لازم است دقت بیشتری لحاظ شود با قرار دادن دست اندازهایی سعی می کند ذهن مخاطب را بیشتر در گیر کرده و دقت او را برای درک موضوع بالا ببرد تا مطلب برای مدت زمان بیشتری در حافظه وی جای گیرد.

یکی از مهمترین ویژگی هایی که سبب محبوبیت و مقبولیت برخی از نوشته ها می شود سادگی و سهل نویسی آنها است.

?حتما بخوانید: تقویم محتوایی شما
  • ابتدا و انتهای قوی‌تری بسازید!

    ابتدای هر متن و محتوای جذاب فرصتی است که شما مخاطب را به ادامه خواندن و در ‌‌نهایت خرید محصول یا خدمات تشویق کنید.
    مسلما شما نمی‌خواهید این فرصت را از دست بدهید! سعی کنید در ۶۰ کلمه اول متن حس کنجکاوی و هیجان را طوری در مخاطب تحریک کنید که او با رغبت بیشتری به خواندن ادامه متن بپردازد. می‌توانید متن را با چند سوال شروع کنید. در ادامه متن، اطلاعات بیشتر را آن طور که گفته شد، در اختیارش قرار دهید.
    پایان یک متن جذاب نقطه فرود است. پس باید دقت کنید که مخاطب را روی باند فرود صحیح بنشانید. سعی کنید آخرین جمله‌ها را تاثیرگذار‌تر بنویسید، طوری که مخاطب احساس کند، اگر از شما خرید نکند یک فرصت را از دست داده است. مطرح کردن یک سوال در پایان یک متن تبلیغاتی می‌تواند به عنوان یک تکنیک برای کنجکاو نگه داشتن ذهن مخاطب کمک کند.

  • بین خطوط فاصله و به متن تیتر و عنوان دهید!

    – حتی محتوای پیچیده و تخصصی را نیز می توان به صورت کاربر پسند نوشت. برای این کار اولین چیزی که باید رعایت کنید، دادن فاصله بین خطوط و پاراگراف هاست. در هر پاراگراف فقط یک نکته و ایده را مطرح کنید، سپس به پاراگراف دیگر رفته و ایده بعدی را در آن عنوان کنید.
    – بعضی وقت ها نیز در یک پاراگراف فقط یک جمله بنویسید.
    – محتوای خود را با عنوان های فرعی تقسیم بندی کنید. بهترین کار این است که ابتدا عنوان اصلی و سپس عنوان های فرعی را بنویسید، بعد شروع کنید به نوشتن توضیحات آنها.
    – یک تیتر خوب و مناسب، کلید اصلی متقاعد کردن کاربر به خواندن ادامه مطلب است و همچنین تیترهای فرعی نیز برای نگه داشتن او کاربرد دارند. به نوعی می توان گفت تیتر های فرعی همان “مینی تیتر” های داخل مقاله هستند که کاربر را متقاعد به خواندن همه مطالب می‌کنند. میتوانید برای خوانایی بیشتر و جذابیت بالاتر نوشته خود، عنوان ها را با تگ که در واقع همان تگ Heading است مشخص کنید. این تگ‌ها از h1 تا h6 متغیر است.
    – علاوه براین موتورهای جستجوگر قبل‌تر اهمیت زیادی برای تگ h قائل بودند که در سئوی سایت تاثیر مناسبی داشت. زیرا از این تگ ها برای فهمیدن پیام متن استفاده شده در نتیجه در رنکینک تاثیر زیادی داشت. اما امروز این مورد تقریبا در الگوریتم های گوگل و سئو تاثیر چندانی نداشته و تنها در خوانایی متن شما و جذب و اطمینان دادن به کاربر در راستای کاربردی بودن محتوا و پاسخ به نیاز وی کاربرد دارد.

همیشه خود را جای خواننده گذاشته و متن را مرور کنید.

ببینید آیا با خواندن فقط بخشی از نوشته، منظور کلی متن را متوجه شده و ترغیب به خواندن همه آن می شوید؟ اگر جواب مثبت است، پس کارتان را به خوبی انجام داده اید.

متن جذاب - استفاده از عدد و علامت

  • استفاده از لیست های اعداد و علامت‌ها!

۱- این نوع لیست ها برای کاربر جذابیتی خاص دارند، به طوری که نمی تواند آن ها را نخواند.
۲- به راحتی قابل مرور هستند.
۳- اطلاعات مهمی در اختیار کاربر می گذارند.
۴- با دیگر قسمت های متن تفاوت دارند و می توانند زیبایی بیشتری به متن بخشیده و محتوای جذاب تولید کند.

  • لینک هایی مفید!

    دادن لینک های داخلی به متن جذاب تولید شده، می تواند کاربر را مدت زمان طولانی تری در وبسایت نگه داشته و همچنین با سایر مطالب و مقالات مهم آشنا کند.
    لینک های خارجی نیز نشان دهنده این هستند که در مورد مطلبی که نوشته اید، تحقیق و جستجوی کافی را کرده اید. همچنین این ذهنیت را در خواننده ایجاد می‌کنند که شما یک منبع قابل اطمینان هستید.

یک محتوای خوب از هر دو نوع لینک استفاده می کند تا برای کاربر ارزش ایجاد کند.

?حتما بخوانید: بازاریابی محتوا؛ بازاریابی بدون محتوا
  • رعایت نکات نگارشی!

    خوانندگان بسیار حساس هستند، آنها حتی به نکات ریز نگارشی توجه می‌کنند. این نکته را در نظر داشته باشید که ضعف نگارشی در متن حتی ممکن است باعث سردرگمی کسانی شود که در حال خواندن متن هستند و به طور طبیعی این امر در تاثیرگذاری متن اثر منفی خواهد داشت.
    رعایت دستورات زبان، استفاده مناسب از علامت‌های دستوری و… از جمله نکاتی هستند که حتما باید به آنها توجه کرد. در نظر داشته باشید که شما باید با نوشته خود با مخاطب حرف بزنید. پس به مکث‌ها و هیجان‌های متنی که می‌نویسید همانند حرف‌زدن‌تان اهمیت دهید. شما یک نویسنده هستید!
    استفاده بیش از دو خانواده از فونت ها باعث به هم ریختگی سایت و ناهماهنگی در آن می‌شود. برای ایجاد تنوع سعی کنید از همان خانواده فونت در سایزها و اشکال مختلف همان خانواده در محتوای جذاب خود استفاده کنید.

    توجه به موارد گفته شده، می تواند به شما در نگارش یک متن با خوانایی بالا، زیبایی و جذابیت برای کاربران به شما کمک کند اما فراموش نکنید که برای داشتن محتوای متنی مناسب، تمرین مستمر تاثیر بسزایی دارد.

شما میتوانید برای مشاوره و راهنمایی با همکاران ما در کانون تبلیغات تخصصی بلـوط تماس حاصل فرمایید.