کلمه کلیدی و نکاتی کلیدی در انتخاب آن

در مقاله کلمات کلیدی و تاثیرآن بر سئو سایت به طور کامل در مورد اهمیت کلمات کلیدی و انواع آن توضیح داده ام. در اینجا سعی در راهنمایی و معرفی ابزارهای کمکی که میتوان از طریق آنها مناسب ترین و بهترین گزینه مرتبط به زمینه فعالیت وب سایت خود را انتخاب بکنیم. یکی از مهترین کارهایی که از یک متخصص سئو و بهینه سازی سایت انتظار میرود این است که بهترین کلمه کلیدی را انتخاب وآن را به بهترین روش ممکن انجام دهد و در واقع برای افزایش بازدید یک وب سایت بسیار ضروری است تا از طریق آن بتوان عناوین مناسبی برای صفحات وب سایت انتخاب کرد.همچنین برای تولید محتوای مناسب و بهینه از این عناوین و کلمات کلیدی استفاده می گردد.

قبل از انتخاب کلمه کلیدی به این نکات توجه کنید:

در هنگام انتخاب کلمه کلیدی هدف داشته باشید

برای انتخاب کلمات کلیدی باید ابتدا تصمیم بگیرید که برای تجارت شما کدام کلمات اهمیت بیشتری دارند. انتخاب اهمیت کلمات کلیدی، راهکارهای سازمانی شرکت شما را تغییر میدهند بنابراین باید هنگام اتخاذ این راهکارها دقت لازم را بخرج دهید.

کاربران در سراسر دنیا در هرساعت از هر روز از هر سال هزاران کلمه کلیدی را با حالات مختلف جستجو می کنند. بنابراین دانستن اینکه کاربران دقیقا بدنبال چه چیزی هستند، اهمیت دارد.

موتورهای جستجو فهم واقعی از واژه ای که کاربران جستجو می کنند ندارند ، بنابراین ما و کاربران دیگر موتورهای جستجو همواره درحال تغییر کلمات کلیدی خود به کلماتی توصیفی تر و یا کلماتی با چیدمانی متفاوت هستیم.

مثال تحلیل کلمات کلیدی: تصور کنید که شرکت ما خودرو میفروشد بهترین کلمه کلیدی برای سایت ما چیست؟

در نگاه اول به نظر میرسد کلمه کلیدی خودرو بسیار مناسب باشد. با تحلیل کلمه کلیدی متوجه میشویم که کلمه کلیدی خودرو در موتورهای جستجو بسیار زیاد سرچ میشود . ولی ارتباط این کلمه با تجارت ما کم است. زیرا که هزاران کاربر در وب این واژه را برای خرید ماشین اسباب بازی ،اجاره خودرو، تعمیر خودرو، خرید خودرو تعمیری ،دانلود عکس خودرو و هزارن دلیل دیگر بی ربط به فروش ماشین جستجو می کنند .

در طرف دیگر هزاران رقیب سرسخت در دنیای وب برسر جایگاه بهتر در موتور های جستجو با ما بر سر این واژه  رقابت می کنند.

کلمه کلیدی ماشین تویتا کمری دست دوم ۲۰۱۰ را درنظر بگیرید، این کلمه کلیدی زیاد سرچ نمی شود. ولی کاربرانی که آن را جستجو می کنند دقیقاً بدنبال کالای تولیدی ما هستند، این کلمه ارتباط صد درصدی با کلای ما دارد و رقابت بر سر آن کم است و قطعا یکی از کلماتی است که برای آن بهینه سازی را انجام میدهیم.

برای داشتن کلمه کلیدی ابتدا لیسیتی از کلمه های کلیدی تهیه کنید

لیست از کلمات کلیدی هدف:

سعی کنید قبل از شروع اینکه سایتی را ایجاد کنید حتما لیست از کلمات کلیدی و حتی لیستی از مطالب سایت هم داشته باشید چرا که این حرکت کمک بسیار زیادی بر استراتژی لینک های داخلی دارد و اگر درست از این روش استفاده کنید شگفت زده میشوید!!! پس قبل از شروع سایت یک لیست از کلمات کلیدی که تمام مراحل بالا را رد کرده اند بیابیم تا بتوانید هم دید بهتری داشته باشید و هم بهتر و به آسانی با لینک های داخلی بازی کنید.

 تعداد کلیدواژه:

تعداد کلید واژه بر اساس تعداد ظاهر شدن کلید واژه در عنوان سایت یا در توضیحات سایت محاسبه می شود. نباید در تعداد کلید واژه ها افراط کرد، زیرا برخی از موتورها در صورت مشاهده تکرار بی رویه کلیدواژه ها، سایت را به خاطر اسپم کردن و جاگذاری کلیدواژه جریمه می کنند.
به طور کلی، به هر تعدادی که تمایل داشتید کلیدواژه ها را در محتوا تکرار کنید، و در تگ های متا تکرار کلید واژه ها بین ۳ تا ۷ بار معقول و منطقی است.

مکان دهی کلمات کلیدی:

مکان قرار گیری کلمات کلیدی در صفحه بسیار مهم است. برای مثال، در اکثر موتورهای جستجو، قرار دادن کلمات کلیدی در عنوان به صورتی که مخاطب را جذب کند استفاده شود. در تگ های h1 تا h6 ,در توضیحات عکس ,در بین متن ,در تمام بطن متن, در قسمت بالایی مطلب , در ادرس اصلی سایت و در ادرس پیوند و در انکر تکست ها و keywords که لینک دارند به مطالب مرتبط استفاده کنید. در برخی از موتورهای جستجو، قرار دادن کلمات کلیدی داخل متن یک لینک، می تواند صفت مرتبط بودن آن کلمات کلیدی را افزایش دهد.

ابزارهای کلمات کلیدی سایت:

در این قسمت ابزارهای که میتوانند به شما در یافتن کلمات کلیدی معرفی شده است که توسط آنها می توانید کلمات کلیدی مناسب را برای محتوای وب سایت خود انتخاب نمایید:

۱- Google keywords planner  

سرویس جستجوی کلمات کلیدی گوگل یا همون Keyword Planner ابزاری قوی از طرف گوگل است که امکاناتی ویژه برای انتخاب کلمات کلیدی مناسب و این  که هر کلمه و عبارت، چند بار در سال و چند بار در ماه جستجو میشوند. از آنجا که این ابزار برای خود گوگل است، معتبر ترین مرجع برای تشخیص میزان جستجوی کلمات به صورت دقیق است. همچنین با استفاده از این ابزار و توجه به نرخ طبیعی CTR ، می توانید قبل از آنکه به صدر نتایج گوگل راه یابید، تخمین بزنید، که چقدر ورودی از گوگل خواهید گرفت.

ویژگی‌ های ابزار Keyword Planner گوگل

جستجو بر اساس کلمات کلیدی که شما تایپ می‌کنید، یک صفحه وب یا یک دسته‌بندی و محصولی که شما وارد می‌کنید صورت می‌پذیرد.
می توانید کلمات کلیدی خود را بر اساس کشور و یا زبان، حذف کلمات منفی و نمایش فقط نتایج گوگل و یا گوگل و شرکای جستجو آن فیلتر کنید.
از طریق نمودار روند متوسطی از جستجوی ماهیانه قبلی به نمایش در می آید.
اطلاعاتی مبنی بر اینکه رقابت برای کلمات کلیدی تبلیغاتی چقدر است فراهم می‌آورد.

 ۲- SEMrush

وب سایت SEMrush یک ابزار سئو است که اطلاعات بسیار مفیدی در رابطه با اینکه چطور شما و یا رقبای شما در نتایج جستجو رتبه می‌گیرند فراهم می‌کند. یکی از ویژگی‌های بسیار مفید آن قابلیت تحقیق کلمه کلیدی است.

SEMrush اطلاعات بسیاری برای شما تامین میکند که برای بررسی رقبا و کلیدواژه های رقابتی در سئو به کار میرود. شما میتوانید دامین یا کلیدواژه ای را وارد کنید و نتایج آن را ببینید. ما میتوانیم کلیکهای خریداری شده را ببینیم و همچنین میتوانیم ببینیم سالانه هر چند ‫وقت یک بار یک کلمه را جستجو میکنند. همینطور که پایینتر می آییم عبارت های مشابه با کلمه مدنظر خود را میبینیم و ما میتوانیم این کلمات را بررسی کنیم و کلیدواژه های جا مانده را پیدا کنیم. یک ویژگی خوب دیگر این سایت در این بخش این است که می توانید کلمات کلیدی را مستقیما از ابزار Google Analytics  اضافه کنید که به افزایش سرعت این فرایند کمک می کند.

 از دیگر ویژگی های این سایت میتوان به موارد زیر اشاره کرد :

پشتیبانی از سئوی محلی
ردگیری کلمات کلیدی براساس دستگاه کاربران (کامپیوتر، موبایل یا …)

۳. Google Search Suggest

شاید برای شما هم پیش امده باشید زمانی که میخواهید یک کلمه را در گوگل سرچ کنید و زمانی که یک کلمه را مینویسید یک لیست از پیشنهادات گوگل برای شما ظاهر میشود این کلمات در واقع مهمترین و نزدیکترین کلمات به موضوع جستجو شما میباشند.

 

3 عامل ارزش و مکان و وب در انتخاب کلمه کلیدی موثر است

۳ عامل مهم در این لیست تاثیر دارند:
ارزش کلمه : 

گوگل بررسی میکند ببینید کاربران چه کلماتی را بیشتر سرچ میکنند.انها از منابع گوناگون مانند امازون جستوجو میکنند در مورد کلماتی که در سایت انها بیشتر مورد جستوجو قرار میگیرد و انها را مورد بررسی قرار میدهند.اما توجه داشته باشید اگر شما هزاران بار یک کلمه را جستجو کنید دلیل نمیشود که گوگل ان را در قسمت پیشنهادات خود قرار دهد. جستوجو کلمه باید کامل باشد یعنی کاربران بسیاری از نقاط مختلف انرا جستوجو کنند. گوگل در حال حاضر به عواملی مانند تعداد جستوجو کاربرانی که جستوجو میکنند و قابل شناسایی بودن کاربران است.

مکان جغرافیایی : 

مکان جغرافیایی که کاربران جستوجو میکنند از ۲ نظر مورد توجه گوگل است:
الف ) هر چه منطقه ی جغرافیایی که پست مورد جستوجو قرار میگیرد بیشتر باشد گوگل بهتر و سریع تر کلمه را شناسایی میکند و در لیست پیشنهادات خود قرار میدهد.
ب ) شاید یک کلمه خاص در یک منطقه بیشتر جستوجو شود پس ممکن است ان کلمه در منطقه ی مورد نظر در پیشنهادات قرار گیرد ولی در شهری دیگر در نتایج نباشد.

کلماتی که در وب به انها اشاره میشود : 

منظور از اشاره شدن این است که اگر کلمه ای در لیست اخبار داغ باشد و یا در دنیای مجازی این کلمه زیاد مورد استفاده قرار گیرد و کاربران توجه زیادی به ان داشته باشند گوگل توجه به ان کلمه خواهد داشت.

۴. Keyword Tool

وب سایت keywordtool.io یک وب سایت حرفه ای در زمینه پیدا کردن انواع کلیدواژه (کلمات کلیدی)است. سرویس ارائه شده در این سایت تنها محدود به گوگل نیست و از سرویس بینگ ، یوتیوب و فروشگاه های اپلیکیشن (مناسب برای سایت های دانلود و یا فروش اپلیکیشنن) هم پشتیبانی می­کند. همچنین از زبان فارسی نیز به خوب در حال پشتیبانی می باشد. با وارد کردن کلمه مورد نظر ، کلیدواژه های خوبی را برای شما نمایش داده می­شود .چیزی که این ابزار را از دیگر ابزارها اندکی متمایز می کند آن است که این ابزار علاوه بر اینکه برای یک کلیدواژه ارائه شده توسط شما عبارات پیشنهادی به فرم اضافه کردن کلماتی به ابتدا و انتهای کلیدواژه شما می دهد، بلکه آنها را به ترتیب حروف الفبا نیز مرتب می کند و برای تمامی حروف الفبا به شما پیشنهادات مجزایی ارائه می کند.

به طور خلاصه می توانید قوانین زیر را درمورد کلمات کلیدی در نظر بگیرید:

کلمات کلیدی را به عنوان کلمه کلیدی مناسب انتخاب کنید که به طور مستقیم مرتبط با خدمات سایت شماست

کلمات کلیدی بهتر هستند که جستجوی بیشتری دارند و رقبای کمتری در آن کلمه دارید و در عین حال رقبای شما در آن عبارت ضعیف تر هستند.

هرگز از روش های اسپم و سیاه برای بالا بردن چگالی کلمات کلیدی خود استفاده نکنید. از جمله این روش ها می توان به تکرار بی مورد کلمه کلیدی در بخش های مختلف سایت اشاره کرد.

از ابزارهای آمارگیر مناسب برای بررسی کلمات کلیدی استفاده کنید.

 

افتخار ما در بلوط آی تی داشتن کادری صبور و باتجربه که آمادگی پاسخگویی و مشاوره رایگان به شما عزیزان در زمینه های مختلف سئو و بهینه سازی کسب و کار شما است ، را می باشد.