گوگل ترندز از سیر تا پیاز

گوگل ترندز Google Trends یکی از امکانات تحت وب شرکت گوگل و بر اساس جستجو در گوگل است که میزان محبوبیت جستجوی کلیدواژه در موتور جستجوی گوگل را به نمایش می‌گذارد. گوگل ترندز این قابلیت را به کاربران می‌دهد تا نتایج را بر اساس یک موقعیت جغرافیایی یا یک زبان خاص فیلترگذاری کنند.

گوگل ترندز ابزاری است که با استفاده از آن میتوان اطلاعاتی درباره کلمات جستجو شده و روند جستجوی واژه‌های مختلف در موتور جستجوی گوگل را مشاهده کرد. با استفاده از این ابزار میتوان برای جستجوهای خود محدودیت مکان جغرافیایی و زمان مشخص کنیم. مثلا ببینیم کلمه googletrends چه مقدار و از چه کشورها و چه شهر هایی و در چه بازه زمانی بیشتر مورد جستجو قرار گرفته است.

گوگل ترندز کلیه سوالات شما را در مورد انتخاب کلمات کلیدی در کشورهای مختلف، شهرهای مختلف پاسخ می دهد و به شما آنالیز بسیار مناسبی در مورد مقایسه کلمات کلیدی می دهد. این ابزار یکی از بهترین و سریع ترین ابزارهای کاربردی در سئو و بهینه سازی وب سایت است. اگر شما بخواهید تنها از یک ابزار سئو برای طراحی کمپین بازاریابی اینترنتی استفاده کنید، این یکی از برنامه هایی است که می تواند چنین خدماتی به شما ارائه کند.

Trend در لغت به معنای «روند» است و این سرویس از طریق شرکت گوگل در اختیار کاربران قرار گرفته است . گوگل از حوالی سالهای ۲۰۰۶ و ۲۰۰۷، سرویس گوگل ترندز (Google Trends) را راه اندازی کرده است. این سرویس به نسبت سایر خدمات گوگل اوج و فرودهای زیادی را تجربه کرده. نام آن به شکلهای مختلف تغییر کرده، در مقاطعی سرویس آن غیرفعال بوده است.اما به هر حال گوگل ترندز به شدت مورد استفاده‌ی کاربران در فضای مجازی قرار می‌گیرد. از طریق آدرس www.google.com/trends به این سرویس دسترسی پیدا می‌کنید.

توانمندی های گوگل ترندز

این برنامه، یکی از مفیدترین برنامه های گوگل است که برای وبمسترها و سئو کارها، اهمیت زیادی دارد. همانگونه که فهمیدید با این برنامه شما می توانید برای تعیین محتوای سایت خود، بهتر تصمیم بگیرید. قابلیت هایی که گوگل ترندز را میتوان به زبان ساده اینگونه بررسی کرد:

۱- اولین و مهمترین قابلیت گوگل ترندز، تعیین میزان جست و جوی انجام شده برای یک واژه مشخص در یک بازه زمانی است. برای این منظور زمانی که وبمستر وارد این برنامه می گردد، ابتدا گروه کاری خود را مشخص نموده و سپس بازه زمانی را تعیین می کند. پس از پر کردن تمام فیلدهای برنامه، واژه مورد نظر خود را سرچ می کند برای مثال اگر سایتی در زمینه ورزش کار می کند، قصد دارد بداند در یک هفته اخیر، کلمه “ورزش های آب” چند بار جست و جو شده است. این کار کمک می کند تا وبمستر بفهمد برترین جست و جو برای موضوعات سایت او چیست و در نتیجه در مطالب خود از این واژه ها و عبارات بیشتر استفاده کند.

۲- کاربرد دیگر گوگل ترندز این است که شما می توانید درصد جست و جو برای واژه های مختلف را در بازه زمانی مشخص، به دست بیاورید و با هم مقایسه کنید. برای مثال درصد جستو جو برای کلمه مدیریت و بازاریابی.

۳- همچنین اگر شما قصد دارید یک عبارتی را سرچ کنید، وقتی بخشی از عبارت را تایپ کنید، گوگل ترندز به صورت خودکار، ادامه های دیگر که توسط کاربران جست و جو شده اند را ارائه و درصد هر یک را بیان می کند. برای مثال زمانی که شما می نویسید”آکواریوم ماهی”، گوگل ترندز در ادامه، عبارت را کامل می کند و براساس درصد جست و جو مرتب می کند. مثلا با ادامه هایی از قبیل آکواریوم ماهی اب شور، آکواریوم ماهی آب شیرین و….

چگونه از گوگل ترندز استفاده کنیم ؟

برای استفاده از گوگل ترندز وارد سایت www.google.com/trends شوید، در قسمت جستجو کلمه یا عبارت مورد نظر را بنویسید.

صفحه نخست گوگل ترندز به این صورت است

 با وارد کردن آدرس فوق صفحه نخست آن که شما آن را در بالا میبینید ، باز میشود .

از منوی سمت چپ گزینه explore را باز کنید

مطابق تصویر بالا و با استفاده از منوی سمت چپ این صفحه گزینه EXPLORE را باز کنید تا صفحه زیر برایتان باز شود

در این صفحه از گوگل ترندز به موارد چون انتخاب مکان و بتزه زمانی بر خواهیم خورد

در این صفحه آیکن هایی را خواهید دید که من هر کدام را مختصرا برای شما توضیح میدهم :

Worldwide:

به معنی انتخاب محل جستجو می باشد.

Past 12 months:

به معنی بازه زمانی جستجو است.

All categories:

به معنی دسته بندی موضوعی عبارت می باشد.

Web Search:

به معنی نوع جستجو می باشد. یعنی جستجوی شما از دسته های مختلفی مانند وب سایت، تصویر، خبر و یا ویدئو است.

با توجه به این موارد میتوانید تنظیمات دلخواه را مطابق با جستجوی مورد نظر خود انجام دهید . بعد از آن خواهید دید که نموداری با توجه به این تنظیمات نمایان میشود . این نمودار بر اساس زمان و رتبه نشان داده می شود و طبیعتا به صورت صعودی و نزولی است زیرا در بازه های زمانی مختلف تعداد جستجوی عبارت موردنظر متفاوت خواهد بود.

به خاطر داشته باشید که آمارها و ارقام نمایش داده شده توسط گوگل ترندز کاملا نسبی است.

 تا اینجا که سخت نبود . مطمئن هستم با چند بار کار کردن با گوگل ترندز از استفاده آن لذت خواهید برد و به نکات جالبی دست پیدا خواهید کرد . پس بیایید بقیه نکات آن را نیز با هم بررسی کنیم .

Related queries:

در قسمت Related queries موضوعات و میزان جستجوی کلماتی که با کلمه مورد نظر شما در ارتباط هستند و توسط کاربران گوگل جستجو شدند را نمایش میدهد. حداکثر پیشنهادات گوگل ترندز در این بخش ۲۵ می باشد.

از جمله مزیت های Related queries این است که میزان علاقمندی و مطالب مورد جستجو توسط افراد و بازه های زمانی که درباره آن موضوع جستجو کرده اند را مشخص میکند. شما به عنوان مدیر سایت میتوانید در بازه زمانی مشخص، سطح تمایل افراد به موضوع سایت خود را بررسی کنید و در زمان مناسب با استفاده از کلمات کلیدی جذاب، بازدیدکنندگان بیشتری را به سمت سایتتان هدایت کنید.

از دیگر مشخصه های Related queries وجود دو گزینه Rising و Top است. Rising مشخصه کوئری هایی است که  روند رو به رشد دارند. در این نوع بازدید فقط درصد رشد محبوبیت کلمه نشان داده میشود. و Top مشخصه محبوبیت کوئری ها با توجه به ترتیب جستجو است. در دسته بندی Top میزان محبوبیت بین ۰ تا ۱۰۰ مشخص میشود.

گاها ممکن است با عبارتی به اسم Breakout روبه رو شوید. این عبارت برای کوئری های خاص که میزان محبوبیت کلمه بیش از ۵۰۰۰% رشد داشته استفاده می شود.

Interest by region:

در قسمت Interest by region مناطق جغرافیایی نمایش داده میشود که کلمه شما در آن جستجو میشود.

دقت کنید هرچه رنگ های نمایش داده شده در نقشه پررنگ تر باشد میزان بازدید در آن بیشتر است.

نکته بسیار مهمی که باید به آن اشاره کرد این است، کلمه ای که شما در گوگل جستجو میکنید ممکن است فقط مختص به ایران نباشد و در کشورهای دیگر هم جستجو شود و بازه عددی آن تغییر کند. بنابراین اگر میخواهید از ابزارهای دیگری غیر از گوگل ترندز استفاده کنید که بازه جستجو کلمه را درست تر بررسی کنید حتما به این نکته توجه کنید چرا که ممکن است بازه ای متفاوت از دیگر ابزارها به دست آورید.پس حتماً از ابزارهای جانبی مانند Keyword Planner برای آگاهی بیشتر از تعداد جستجوی کلمات استفاده کنید.

Compare:

از دیگر امکاناتی که گوگل ترندز در اختیار کاربران قرار میدهد این است که میتوانند دو کلمه یا عبارت را با هم مقایسه کنند. برای این کار در قسمت Compare کلمه دوم را وارد کنید. در قسمت Compare نموداری وجود دارد که مقایسه دو کلمه را به شما نمایش میدهد. میتوانید با توجه به بازه های زمانی و تعداد جستجوی کلمات تصمیم گیری کنید که روی کدام کلمات سرمایه گذاری کنید. در گوگل ترندز میتوانید حداکثر تا ۵ کلمه را به صورت همزمان با هم مقایسه کنید.

Subregion:

با کلیک بر روی Subregion میتوانید گزینه City را انتخاب کنید تا شهرهایی که در آن کلمه موردنظر شما جستجو شده است نمایش داده شود.

فرقی نمی کند که در چه زمینه ای فعالیت می کنید، با استفاده از گوگل ترند می توانید برای کمپین های تبلیغاتی خود، استراتژی صحیحی اتخاذ کنید.

کلام آخر

گوگل همیشه به دنبال محتوای تازه و ناب بوده است. گوگل ترند بهترین ابزار برای توسعه ایده های تولید محتوا است و می تواند در جذب ترافیک و تعداد لینکِ بیشتر مفید باشد. اگر تا به حال از این ابزار استفاده نکرده اید باید دست به کار شوید. این ابزار می تواند دید وسعی از وضعیت دیجیتال مارکتینگ روز در اختیار شما قرار دهد. ما به شما کمک میکنیم تا با بررسی موضوعات و مشاهده نتایج جستجویشان، بهترین زمان را برای راه اندازی کمپین های تبلیغاتی انتخاب کنید.