آیا من یک کارآفرین هستم

اگر در حال حاضر برای فرد دیگری کار می کنید و یا تازه از دانشگاه فارغ التحصیل شده اید و به شروع کسب و کار خود فکر می کنید، می توانید آمادگی خود را برای راه اندازی و جهش استارت آپی، اندازه گیری کنید.

 شما فقط باید به رفتار فعلی خود نگاه کنید تا بتوانید شانس موفقیت خود را در کارآفرینی، دقیقا ارزیابی کنید.

معمولا کارآفرینان موفق رفتارهای خاصی از خود نشان می دهند و با استفاده از فیلترهای خاصی چالش های کسب و کار را ارزیابی و به آن پاسخ می دهند.

این ذهینت (تمایل به کارآفرینی) تا حدی ذاتی می باشد اما نا امید نشوید می توان آن را آموخت و با تمرین ، پرورش و رشد داد.

  • در ۵ تا ۱۰ دقیقه آینده می توانید میزان تمایل به کارآفرینی خود را اندازه گیری نمائید.
  • شما به سه سوال اساسی در ۵ دسته (در جمع ۱۵ سوال) پاسخ آری یا خیر خواهید داد .
  • دو ستون پاسخ دهی وجود دارد در ستون اول با توجه بر مبنای عملکرد واقعی خود پاسخ دهید و در ستون دوم بر مبنای تمایلات ذهنی خود اقدام نمائید.

ایجاد ارزش با کمترین امکانات

کارآفرینان، با مهارت کامل مکان هایی که دیگران حتی فکر نمی کنند را می بینند. آنها با سرعت پیشنهادات را ارزیابی و گزینه هایی که باید دنبال شود را دنبال و سایر گزینه ها را کنار می گذارند. از تخریب ارزش باید کاملا اجتناب شود چرا که ایجاد ارزش هدف اصلی ماست.

سؤال ۱: درجلسات حل مشکلات با همکاران یا دوستان، معمولا یکی از راه حل های مصوب را ارائه کرده اید.
سوال ۲: آیا شما در زمان حل مشکلات یا پاسخگویی به مشکلات شرکت، وضعیت مالی شرکت را بعنوان یک فاکتور مهم لحاظ می کنید.

سوال ۳: ایا از اینکه می بینید دیگران با جمله اینکه ” به من چه ، پول من که نیست ” از کنار اتلاف پول و وقت می گذرند نا امید و دل نگران می شوید.

“هرگز کنار نکشید! هرگز! هرگز! هرگز!” هرگز ترک نکنید.

وینستون چرچیل در مواجهه با چالش ها همواره جمله بالا را به کار می برد. پس وقتی که کسب و کار خو د را راه اندازی می کنید و وقتی که در درون خود می شنوید ولش کن، برو، دیگه فایده نداره، از این چیزی در نمیاد، هرگز و هرگز تسلیم نشوید.

ما در مورد موفقیت یا ماندگاری صحبت می کنیم جایی که در آن اخرین  (تلاش، حرف، سود ، … ) معنی ندارد.

 نکته اصلی این است که همیشه یک راه وجود دارد – شما فقط باید تجزیه و تحلیل کنید و بررسی کنید تا ان را پیدا کنید. ببینید اگر این کار آسان بود ، همه می توانستند آن را انجام بدهند.

سوال ۴: آیا همیشه برای انجام کار سخت ، کارهایی که دیگران انجام نمی دهند داوطلب می شوید یا بقولی سرتان برای دردسر درد می کند.

سوال ۵: زمانی که در یک کار شکست می خورید، آن را تبدیل به چالش می کنید که باید یا آن را بفهمید یا موفق شوید. (خیره سری در حل مشکلات)

سؤال ۶: آیا  در حل یک چالش به روش های مختلف فکر می کنید (اینکه فقط یک راه حل وجود ندارد)

اول خدمت را ارائه بدهید و بعدا پرداخت می شود.

کارآفرینان می دانند که اول باید پیشنهادات ارزشمند مطرح کنند و اگر این ارزش ، انتظارات مشتریان را برآورده کرد، بهای آن را پرداخت خواهند نمود.

برعکس آن تصور کارکنان هست که اول انتظار دریافت و بعد ارائه خدمات دارند. منو ارتقا بده ببینی چه توانایی دارم. منو رئیس کن تا ببینی چکار می کنم.

 البته رویکرد  کارآفرینی،  در واقع استراتژی است که برای کارمندان هم جواب می دهد.

سوال ۷: آیا مهم ترین افزایش ها، پاداش ها و ترفیع های که بدست اورده اید بدون توافق قبلی و اولیه بوده. (کار خوبی انجام داده اید و پاداش گرفته اید) نرفتید بگوئید این کار رو می کنم و اینقدر باید پاداش بدین.

 سوال ۸: آیا مطمئنید که اگر سرپرستان شما نتایج کارتان را ببینند، سعی خواهند تا آنجا که می توانند به شما پر و بال یا پاداش بدهند.

سوال ۹: آیا معتقدید که حتی اگر کار عالی بلافاصله پاداش نداشته باشد، در نهایت به خاطر دانش و تجربه خود سود خواهید برد؟

کنار گذاشتن زیرکی (حیله گری)

صاحبان کسب و کار موفق تحمل کمتری در مقابل حواس پرتی ها، کند ذهنی دارند. شایعات، خودخواهی، سیاست، حسادت، نباید در یک کسب و کار مبتنی بر مشتری محوری وجود داشته باشد.

در حالیکه این روحیات بخشی از رفتار شرکت های بزرگ می باشد،  اما در یک سرمایه گذاری جدید نمی توان این مسائل را تحمل نمود. چرا که به سرعت سرمایه گذاری تحلیل می رود. روند برخورد با این مسائل، نشانه ای از میزان کارآفرینی شما می باشد.

سؤال ۱۰: آیا شما شخصی هستید که وقتی همکارانتان و اطرافیانتان با یک رفتار غیر منصفانه در جلسات برخورد میکنند به شما رجوع می کنند.(با شما درد و دل می کنند)

 سؤال ۱۱: آیا دیگران را وقتی به هزینه کمپانی در دوره هایی شرکت می کنند مجبور به  انجام وظایف مربوطه یا پاسخگویی می کنید.

سوال ۱۲: آیا شما در برگرداندن سیستم و جلسات به مبحث اصلی موفقیتی داشته اید و جلسه را از داشتن بحث های بی جهت و نا مرتبط نجات داده اید.

بهترین رابط در شرکت

کارآفرینان به نقش های بسیاری در می آیند ، اما مهم ترین نقش، داشتن ارتباطات و روابط عمومی می باشد. بعنوان صاحب کسب و کار لازم است تا ماموریت شرکت خود را مطرح کنید باید تبدیل به فروشنده قهار شوید، تضادهای بین پرسنل را برطرف کنید، تسهیل کننده جلسات باشید، بهترین ایمیل ها را ایجاد کنید و  استراتژی شرکت و سایر موارد جانبی را تدوین کنید. هیچ فشاری نیست اما باید خودتان را با این نقش وفق دهید.

سوال ۱۳: ایا کسی هستید که معمولا موارد نوشته شده، نامه ها را قبل از ارسال باز نگری می کنید.

سوال ۱۴:  ایا همکلاسی ها یا همکارانتان، بیشتر وقت ها شما را برای ارائه های کلیدی و مهم به مدیران، مشتریان پیشنهاد می دهند.

سوال ۱۵:  ایا معمولا از شما درخواست می شود تا فرایندها، دستورالعمل ها  رابه کارمندان جدید یا مشتریان حساس اعلام نمائید.

حال ببینم نمرات شما چه میگویند.

نمرده : ۰-۵ بهتره که کارمند باشید و به کارتان بچسبین و ازش لذت ببرین

نمره ۶-۱۰ : شما توانایی کارآفرین شدن را دارد و با تلاش می توانید خود را ارتقا دهید.  کتاب بخوایند، مربی بگیرید، کلاس بروید، کارآموزی کنید، و هنگامی که کارآفرین شدید در جاهایی که نقطه ضعف دارید و رضایت بخش نیست نیرو بگیرید.

نمره ۱۱-۱۵ : کارت ویزیت خود را چاپ کنید ، وب سایت خود را تهیه کنید ، بیزنس پلن خود را تمام کنید و اگر منابع مالی مناسب دارید کسب و کار خود ر ا راه اندازی کنید.

اگر می خواهید بیشتر مطمئن شوید از سه تن از دوستان و همکاران خود بخواهید تا برای شما این نظرسنجی را تکمیل کنند.

سخن آخر

نمی خواهم شما را از کارآفرین شدن نا امید کنم اما هرچقدر خود را در ایتم های بالایی که گفتیم تقویت کنید از موقعیت خود سود و منفعت بیشتری خواهید برد.

هرچقدر ارزش کاری که ایجاد می کند بالاتر برود از طرف مدیران پیشنهاد های بیشتری برای ماندن در شرکت دریافت خواهید کرد.

پس هیچ سناریو شکستی در کار نیست ، شما چه در شرکت خود چه وقتی که کارمند باشید با ارتقا خود می توانید سود بسیاری کسب کنید.