استراتژی دیجیتال

مشاغل تمرکز خود را به سمت دیجیتال سوق می دهند، اما بسیاری از آنها استراتژی دیجیتالی کاملی در دست ندارند. یک استراتژی دیجیتالی برای کلیه مشاغلی که مایل به موفقیت در این فضای رقابتی هستند بسیار مهم است زیرا تضمین می کند که اهداف تجاری شما مطابق با اهداف دیجیتالی شماست.
تعریف دیجیتال ما از یک استراتژی جامع دیجیتال عبارت است از:

یک استراتژی دیجیتال جهت کلی را که یک تجارت به صورت دیجیتال دنبال می کند تعیین می کند. کلید استراتژی تعریف چشم انداز دیجیتال است. به عنوان یک ستاره شمالی برای دنبال کردن مشاغل، هدف دیجیتالی را فراهم، سازمان را تراز می کند و برای جاه طلبی و اهداف دیجیتال تجارت مهم است. استراتژی دیجیتال کانال ها، داراییها، سکوها و ابزارهای مورد نیاز برای دستیابی به این اهداف و ارائه نتایج را تشریح می کند.

کسب و کارها در حال خرج کردن پول خود در دارایی های دیجیتال (وب سایت، بانک اطلاعاتی و غیره) و کانال ها (رسانه های اجتماعی، Google Ads و غیره) هستند اما استراتژی دیجیتالی ندارند. در زیر، ما مراحل مهم را که باید در استراتژی دیجیتالی تجارت شما گنجانده شود، برجسته کردیم.

با استراتژی دیجیتال سقوط نخواهید کرد! تدوین استراتژی دیجیتال کمک می‌کند تا به مشتریان بالقوه دسترسی پیدا کنید و مشتریان فعلی را حفظ نمایید. ما معتقدیم اولین شرط برای موفقیت یک کمپین دیجیتال، استراتژی است

۱. تحقیق و جمع‌آوری اطلاعات

Research and information gathering

دارایی های دیجیتال خود را در برابر رقبای خود مرور و مقایسه کنید. مخاطبان هدف خود را بررسی کنید، کلمات کلیدی خود را مرور کنید، همچنین تِرِندها (مُد روز) و اخلالگران احتمالی را مورد بررسی قرار دهید.

۲. تحلیل و بررسی نتایج تحقیق

Analyse the research

تحقیقات خود را ارزیابی کنید و از هرگونه شکافی که مشخص شده است پرده بردارید. عملکردهای خوب، بد و خنثی حضور دیجیتالی خود را تشریح کنید. همچنین ارزیابی نیروهای پنجگانه رقابتی پورتر Porter’s Five Forces را در صنعت و یک SWOT در مورد دارایی های خود و همچنین رقبا انجام دهید.

استراتژی دیجیتال و پنج نیروی رقابتی پورتر

۳. چشم انداز خود را مشخص کنید.

Set your vision

به طور صحیح مسیری را انتخاب کنید که می خواهید استراتژی دیجیتالی شما را به سمت خود بکشد و از مطابقت آن با اهداف تجاری خود اطمینان حاصل کند. پس از توافق، نمای بیرونی (“چرا ما باید آن را انجام دهیم؟”) و نمای داخلی (“چرا ما این کار را می کنیم؟”) برای شرکت تنظیم کنید.

۴. ایجاد استراتژی وب سایت

Create a website strategy

وب سایت شرکت شما پایه اصلی استراتژی دیجیتالی شما است، بنابراین باید اطمینان حاصل کنید که استراتژی وب سایت شما شامل، UX (تجربه کاربر)، طراحی رابط و دستورالعمل های بصری و همچنین تجزیه و تحلیل وب و بهینه سازی آن است. استراتژی وب سایت شما باید با چشم انداز، اهداف و اهداف استراتژی های دیجیتال شما مطابقت داشته باشد.

🔔 حتما بخوانید: کاربرد استراتژی دیجیتال

۵. سایر ابزارها و دارایی ها

Other tools and assets

هنگامی که استراتژی وب سایت خود را با موفقیت ایجاد کردید، کلمه کلیدی و استراتژی SEO (بهینه سازی موتورجستجو) و استراتژی محتوا را شرح دهید. [توجه؛ این امر در تحقیقات بعدی در طول زمان بکار می‌آید]. شما همچنین باید ابزارها و دارایی هایی را در نظر بگیرید و انتخاب کنید ، که به اجرای استراتژی دیجیتالی شما کمک می کند. اگرچه، به یاد داشته باشید که نباید ابزارهای خود را فقط انتخاب کرده و فراموش کنید. شما باید به طور مداوم در مورد ابزارهای جدیدی که در بازار موجود است تحقیق کنید. با توجه به ماهیت پویای صنعت، ابزارهای بهتری نیز در دسترس خواهند بود.

توجه : همچنین لازم به ذکر است که هر یک از استراتژی های منفرد که در بالا ذکر شد، باید KPI ها و اهداف جداگانه ای داشته باشد و در صورت لزوم تغییر یابد.

۶. داده ها مرحله ششم در استراتژی دیجیتال

Data

داده ها برای هر کسب و کار بسیار مهم است و عنصری است که اغلب در یک استراتژی دیجیتالی از دست می رود. در حالیکه بنیادی است که همه عناصر دیگر را با هم جمع می کند تا چشم انداز و اهداف شما محقق شود. شما همچنین باید در نظر بگیرید که چه عناصر داده ای مورد نیاز شماست، بنابراین می توانید نحوه استفاده از آن را ضبط و ارزیابی کنید. داده های شما همچنین به صلاحیت مخاطبان شما بررسی میکند و باید مرتباً مورد تجزیه و تحلیل و بهینه سازی قرار گیرد.

کلام آخر

با اجرای موثر شش مرحله ای در استراتژی دیجیتالی ، تجارت خود را برای موفقیت در فضای دیجیتالی آماده می کنید زیرا همه جوانب در نظر گرفته شده اند. یک استراتژی دیجیتالی موفق توانایی توسعه و پیشرفت کسب و کار شما را دارد و در صورت اجرای صحیح، کسب و کار شما را به سمت جهت دهی فکری در فضای تعیین شده شما سوق می دهد.