الگوریتم پنگوئن Penguin چیست ؟

الگوریتم پنگوئن Penguin ابتدا به عنوان یک فیلتر مجزا در ارائه نتایج جستجو معرفی شد، اما گوگل در سپتامبر ۲۰۱۶ اعلام کرد که این الگوریتم جزیی از هسته اصلی الگوریتم رتبه‌بندی گوگل شده است. الگوریتم پنگوئن Penguin به گونه ای عمل می کند که حجم زیادی از بک لینک ها به سمت یک صفحه خاص را غیرطبیعی ارزیابی کرده و با مشاهده چنین چیزی، اعتماد خود به کل دامنه را از دست می دهد. اما با این حال بسیاری از کارشناسان سئو بعد از روی کار آمدن نسخه چهارم این الگوریتم، اذعان داشته اند که میزان سختگیری این الگوریتم کاهش یافته و دیگر گوگل کل دامنه را به خاطر یک صفحه مشکل دار فیلتر نمی کند.

اهمیت الگوریتم در سئو

هنگامیکه گوگل یک تغییر یا یک بروز رسانی جدید بر روی الگوریتم های خود به وجود می آورد مطمئن باشید که تغییر آن بصورت کاملا ریشه ای و اساسی انجام شده است که یک نسخه جدید از الگوریتم شده است اما در کل در همه تغییراتی که در الگوریتم های گوگل انجام می شود فقط یک هدف اساسی دنبال شده است و آن ارائه بهترین و با کیفیت ترین نتیجه های اطلاعاتی در جستجوی افرادی است که از گوگل به عنوان موتور جستجو استفاده می کنند. خوب قطعا با توجه به گستردگی بسیار زیاد اینترنت و همچنین شناخت حدودی شما در اینترنت حتما دلیل گوگل برای انتخاب این هدف را متوجه شده اید.

وب مسترها برای انجام فرآیند های بهینه سازی صفحات وب خود برای موتورهای جستجو یا همان SEO از تکنیک هایی استفاده می کنند که می تواند رتبه بندی گوگل و حتی وب سایت های دیگر در اینترنت را تحت تاثیر قرار دهد، در نتیجه ممکن است در نتایجی که گوگل به شما در صفحات اول نمایش می دهد به دلیل استفاده شدن از چنین تکنیک های SEO ای و نداشتن اطلاعات با کیفیت در وب سایت، مطالب کیفیت لازم را نداشته باشند. به مرور زمان آنقدر تعداد این وب سایت ها و Black Hat SEO ای که انجام می دهند زیاد می شود که وب سایت های دارای محتوا و اطلاعات با کیفیت در این میان قربانی می شوند.

در این بین گوگل و موتورهای جستجو هم بیکار نمی مانند و الگوریتم هایی برای شناسایی این نوع وب سایت ها که ما آنها را Web Spammer می شناسیم ارائه می کند.

هر آنچیزی که باید در مورد سئو بدانید حتما بخوانید : همه چیز درباره سئو

الگوریتم پنگوئن Penguin چه وظایفی دارد ؟

گوگل در الگوریتم پنگوئن خود موارد زیر را بررسی می کند:
۱) لینک هایی که از وب سایت ها یا وبلاگ های ضعیف و بی کیفیت به شما لینک شده اند.
۲) لینک هایی که از وب سایت ها یا وبلاگ های بی ارتباط به موضوع وب سایت شما به شما لینک شده اند.
۳) لینک هایی که بصورت پولی و با پرداخت پول به یک سری وب سایت های مشخص ایجاد شده اند و به شما لینک داده اند.
۴) لینک هایی که مبدا فرستنده آنها پر از کلمات کلیدی بی محتوا است و به شما لینک داده اند ( Spam Website ).
۵) لینک هایی که در وب سایت شما به شدت به همدیگر و صفحات وب سایت خودتان لینک شده اند ( Anchor Link های زیاد).

جریمه الگوریتم پنگوئن گوگل را چطور تشخیص دهیم؟

دانستن اینکه پنگوئن گوگل شما را جریمه کرده یا نه کار سختی نیست چرا که اولین مورد افت محسوسی است که شما در بازدید سایت خود مشاهده میکنید. اگر جایگاه صفحه اصلی و صفحات داخلی سایت را برای کلمات کلیدی مشخصی میدانستید و اکنون به یکباره با کاهش رتبه و جایگاه در آن کلمات مواجه هستید به احتمال زیاد شما نیز یکی از قربانیان الگوریتم پنگوئن هستید. البته این بررسی نیازمند آن است که آمار و اطلاعات مناسب و دقیقی از وضعیت قبلی سایت خود داشته باشید که اهمیت استفاده از گوگل آنالیتیکس، تحلیل آمار بازدید و ارزش کلمات کلیدی – بررسی رفتار بازدیدکنندگان ، کسب رتبه مناسب در گوگل پایان کار سئو نیست و بررسی آمار بازدید و رفتار بازدیدکنندگان معیار مناسبی برای ارزیابی اهمیت کلمات کلیدی و کارایی سایت شما می باشد.

در نهایت اگر آدرس سایت خود را مستقیما در گوگل جستجو کردید و صفحه ای غیر از صفحه اصلی سایت شما رتبه اول را در اختیار داشت مشکلات زیادی با الگوریتم پنگوئن خواهید داشت. تاکنون بر طبق گزارشاتی که در اینترنت مشاهده میشود، سایتهای کوچک با محتوای کم و غیر مفید و سایتهای غیراخلاقی و مستهجن بیشترین ضربه را از جریمه این الگوریتم خورده اند.

متن تبلیغاتی و اهمیت آن در جذب مخاطب حتما بخوانید : چگالی کلمات کلیدی و اهمیت آن در سئو

ضعف بزرگ الگوریتم پنگوئن چیست ؟

متخصصان سئو همیشه سعی میکنند تا با ایجاد کمپین های لینک سایت خود را بالا ببرند در حالی که با شناخت این الگوریتم و حساسیت آن به کسب کار آنها و مشتریانشان لطمه بسیاری خورده است چرا که ایجاد لینک توسط آنها باعث اسپم شده سایت مشتری میشود و کمپین با شکست مواجه میشود .

همین نکته میتواند به رقبا کمک کند و از این موضوع برای پایین کشیدن رقبا و اسپم نشان دادن آنها استفاده کنند. اگر یک سایت به عنوان اسپم شناخته شود هر لینک خروجی از آن نیز به معنای اسپم بودن سایت مقصد است. برای همین میتواند از این کمپین ها برای اسپم کردن سایت رقبا استفاده کرد. همین نکته ضعف بزرگ پنگوئن است.

هرچند این الگوریتم باعث میشود دیگر سئو کارها نتوانند سایت های دلخواه خود را ارتقا دهند اما به آنها این اجازه را میدهد تا خارج از محدوده خود عملکرده و بتوانند هر سایتی را که میخواهند پایین بکشند و این موضوع بسیار خطرناکی است.

چگونه از الگوریتم پنگوئن خارج شویم؟

در حالت عادی وقتی متوجه جریمه شدن از سوی گوگل میشویم ، ابتدا باید مشکلات سایت را بر طرف کرده و سپس درخواستی را به گوگل مبنی بر تجدید نظر درباره سایت خود ارائه دهید. اما در حالتی که توسط الگوریتم پنگوئن جریمه می شوید، نیازی به این نوع درخواست ها نیست. صرفا مشکلات احتمالی را حل کنید و منتظر بمانید تا گوگل خود، سایت شما را از این فیلتر خارج کند. البته راه حل های دیگری هست که به این روند کمک میکند مثلا :

۱- حذف بک لینک های غیر طبیعی که به واسطه پرداخت پول یا به شکل های نامتعارف دیگر ایجاد کرده اید.

اهمیت بک لینک حتما بخوانید : بک لینک چیست و اهمیت آن در سئو

۲- بازبینی محتوای سایت با هدف پاک کردن کلمات کلیدی اضافی از صفحاتی که در آنها، Keyword Stuffing انجام شده است و همینطور حذف صفحاتی که بین عنوان صفحه و کلمات کلیدی مورد استفاده، رابطه ای وجود ندارد.

۳- الگوریتم پنگوئن به این دلیل به وجود آمد تا الگوریتم کلی گوگل را تصحیح کرده و بتواند سایت هایی را که با استفاده افراطی از کلمات کلیدی و بک لینک های پولی به رتبه های بالا رسیده اند را از SERP حذف کند. برای جلوگیری از به دام افتادن در فیلتر پنگوئن، تمام مطالبی را که منتشر می کنید بایست اصولی و کاربرپسند نوشته شده باشند و سیستم لینک سازی شما نیز کاملا طبیعی جلوه کند.